امام علی علیه السلام

اِصبِر عَلى مَرارَةِ الحَقِّ وَ ایاک اَن تَنخَدِعَ لِحَلاوَةِ الباطِلِ

تلخى حق را تحمل کن، و مبادا که فریب شیرینى باطل را بخورى.

تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا: عملیات «وعدۀ صادق»، سطح بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را افزایش داد

حوزه/دکتر حامد روشن‌چشم گفت: عملیات «وعدۀ صادق» در نوع خود بی‌نظیر بود و سطح بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را در جهان به صورت قابل توجهی افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه؛ دکتر حامد روشن‌چشم در نشست کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه طلوع مهر قم در تحلیل این عملیات، اظهار کرد: عملیات «وعدۀ صادق» نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی بیانگر سطح جدیدی از قدرت بازدارندگی در برابر تهدیدات دشمن است.

این استاد دانشگاه افزود: بررسی این عملیات از ابعاد عملیاتی، دیپلماسی، فریب و عملیات روانی در نوع خود بی نظیر بود؛ به گونه‌ای که این اقدام هوشمندانه طی الگوریتم‌های طراحی شده تهاجمی به همراه پیش‌بینی‌پذیری بالا صورت گرفته است تا ضمن وارد ساختن آسیب‌های جدّی بر پیکرۀ نظامی دشمن، سطح توانمندی آن را به چالش کشیده و قدرت اقدام متقابل را از آن سلب نماید.

وی در ادامه گفت: داده‌های این عملیات به خوبی نشان می‌دهد که فازهای به هم پیوسته و گسستۀ آن هرگونه اقدام پیش‌بینی‌پذیری را کاهش داده و علیرغم هشدارها و پیام‌های امنیتی ایران به کشورهای منطقه در قالب عملیات نظامی، آنها نتوانستند پیچیدگی و عمق این عملیات را شناسایی کنند.

حامد روشن‌چشم بیان داشت: عملیات تنبیهی ایران به همراه تهاجم سایبری و ایجاد خاموشی در سیستم برق‌رسانی مرکزی اسرائیل باعث فریب اطلاعاتی در خصوص امکان ارتباط موثر بخصوص اختلال در سامانه‌های جنگ الکترونیک شد. از طرفی همزمان با آغاز تهاجم پهپادها در حجم گسترده عملیات‌های راکتی از جانب لبنان، غزه، یمن، عراق و سوریه باعث سردرگمی و واکنش‌پذیری سیستم‌های دفاعی اسراییل گردید.

وی افزود: حمله سایبری مجدد به مرکز کنترلی هدایت سامانه گنبد آهنین و اخلال در آن، امکان آسیب‌پذیری را افزایش داد. به همین ترتیب در فاز دوم ده‌ها موشک کروز بلند پرواز به سمت اهداف در سرزمین‌های اشغالی پرتاب گردید که زمینه اختلال در سامانه‌های دفاعی بردبلند اسرائیل را ایجاد کرد. در فاز سوم، موشک‌های بالستیک با تنوع بالا جهت هدف قرار دادن و برخوردهای نهایی به اهداف نظامی شلیک شدند که این خود مرحله مهم تهاجمی به شمار می‌رود و براساس گزارش خبرگزاری‌ها فرودگاه بن‌گورین و فرودگاه نظامی پیواتیم آسیب‌های جدّی دیدند و از ارائه خدمات خارج شدند.

روشن چشم افزود: این عملیات گسترده در نوع خود بی‌نظیر بوده و سطح بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را در جهان به صورت قابل توجهی افزایش داد؛ به گونه‌ای که علیرغم حمایت‌ها و کمک‌های ارتش آمریکا، بریتانیا و فرانسه، نتوانستند بر این عملیات کنترل داشته و یا در برابر آن اقدام قابل ملاحظه‌ای را انجام دهند. از این رو، نظم امنیتی منطقه اکنون در روند جدیدی قرار گرفته است و هماهنگی بی‌نظیر جبهۀ مقاومت، چشم‌انداز تاریکی را در برابر رژیم صهیونیستی قرار داده است. روشن است که این عملیات نظامی، رویۀ امنیتی منطقه و چالش‌های جدیدی را در قالب تهدید مستمر به رژیم صهیونیستی و آمریکا تحمیل خواهد کرد.

وی در پایان گفت: این عملیات ترکیبی و چند بُعدی جمهوری اسلامی ایران در سطوح؛ عملیات روانی، فریب، دیپلماسی، حمله سایبری، جنگ الکترونیک، موشکی، لجستیکی و هماهنگی نیروهای مختلف که از چندین نقطه متمایز صورت گرفت، در حوزه تاریخ عملیات‌های نظامی معاصر کم‌نظیر و بی سابقه است.

لینک کوتاه

♦️نشانی: قم: خیابان دورشهر – میدان رسالت – موسسه آموزش عالی طلوع مهر – مجمع پیروان امام و رهبری استان قم
🔹تلفکس: 02537831421

🔹کانال تلگرام مجمع: https://t.me/mhp_ir

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه اطلاع‌رسانی برای مجمع پیروان امام و رهبری استان قم محفوظ است.

Template Design:Dima Group