کنگره مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم به منظور انتخاب شورای مرکزی جدید با سخنرانی آیت الله غروی عضو محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی در این کنگره گفت: در ابتدا خدمت مهمانان ارجمند و اعضای محترم مجمع هماهنگی و روحانیت حاضر در جلسه، خاصه اعضای بلندپایه جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم حضرت آیت الله غروی و حضرت آیت الله نجم‌الدین مروجی طبسی و حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری گیلانی رئیس محترم هیات امنای دفتر تبلیعات اسلامی حوزه علمیه قم خیر مقدم عرض می کنم و گزارش کوتاهی از فعالیت‌های انجام شده توسط این مجمع  را به استحضار اعضای محترم کنگره می‌رسانم.
وی با بیان اینکه قبل از ورود به بحث، لازم می دانم به اتفاقات اخیر در غزه و فلسطین اشاره کنم،گفت: یاد امام راحل (ره) را گرامی می داریم که  از روز اول  نهضت اسلامی در سال ۱۳۴۲ موضوع حمایت از فلسطین را در سرلوحه و دستور کار خودشان قرار دادند و آنچه ما امروز شاهد آن  هستیم طراحی یکی از پیچیده ترین عملیات های ترکیبی علیه نیروهای اشغالگر  وغاصبان  قدس شریف می باشیم . امروز در فلسطین انتفاضه جدید شکل گرفته است و حماسه‌ای باشکوه آفریده شد، هر چند که سفاکی‌های رژیم بی رحم صهیونیستی حدّ و مرز ندارد ولی کاری که فلسطینیان کردند واقعاً برگ درخشانی برای همه امت اسلامی بود. ملت فلسطین با الهام و الگوگیری از رهنمودهای امام راحل و حمایت‌های معنوی مقام معظم رهبری و جان‌فشانی‌های شهدای مقاومت به ویژه شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، حماسۀ بسیار عظیم خلق کردند. امیدواریم ان‌شاءالله که در ادامه  شاهد پیروزی رزمندگان فلسطین باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین بنایی سپس گفت: هرچند که مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۷۶ آغاز کرده است اما برخی از اعضای شورای مرکزی آن قبل از انقلاب نیز درمبارزه با رژیم ستم شاهی فعالیت‌های چشم‌گیری داشته اند که بعضاً توسط رژیم شاه دستگیر، زندانی و شکنجه شده‌اند و برخی نیز مجبور به خروج از ایران گردیده و در خارج از کشور به فعالیت‌های انقلابی ضد رژیم شاه مشغول بوده‌اند.  این تشکل در گروه تشکل‌های اصولگرای کشور تعریف شده و از کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب مجوز رسمی دریافت کرده است.
وی افزود: مجمع هماهنگی پیروان امام ورهبری از بین دهها نام پیشنهادی با انتخاب این نام زیبا و با مسمّا، جهت‌گیری فکری وسیاسی و اعتقادی خود را در پایبندی به آرمان‌های اصیل و بی‌بدیل انقلاب اسلامی روشن نمود. زیرا اعتقاد داریم که عنصر ثابت نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت مطلقه فقیه است؛ که فراتر از همه ارکان و نظامات اجرایی، قضایی و تقنینی، مسئولیت تدبیر و تمشیّت و سیاست‌گذاری و سکانداری نظام و انقلاب اسلامی را بر عهده دارد و فارغ از همه جزر ومدّهای داخلی و خارجی به ایفای رسالت خویش در برابر خدای متعال می‌پردازد و به آسایش و زندگی عزتمندانه مردم می‌اندیشد.
حجت الاسلام والمسلمین بنایی بیان داشت: همانگونه که در مرامنامه و اساسنامه این تشکل آمده است در دفاع از آرمان‌های امام و رهبری انقلاب کوشیده و با صداقت در رفتار و گفتار، تبعیت خود را در جهت تحقق آرمان‌های امام و رهبری نشان داده است و توانسته طی بیش از ربع قرن به ایفای نقشی مثبت و اثرگذار در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بپردازد.
وی افزود: همانطور که مردم شریف و انقلابی قم  عملا شاهد بوده‌اند مجمع در طی مدتی بالغ بر بیست و پنج شش سال  که از عمر آن می‌گذرد در راستای تحقق اهداف و منویات حضرت امام خمینی (ره ) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در تمام صحنه‌های سیاسی اجتماعی انقلاب حضور فعال و پرنشاط داشته و همواره در طول این سالیان از حمایت مراجع معظم تقلید و روحانیت اصیل و انقلابی از جمله جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم و مردم شریف و انقلابی قم و تمام اقشار و همه کسانی که دل در گرو رشد و بالندگی انقلاب اسلامی داشته و دارند برخوردار بوده است.
وی سپس گفت: این مجمع بر اساس فرامین و اندیشه‌های امام و رهبری راهبردها ومواضع خود را تنظیم و توانسته است در فراز و فرودهای سیاسی در مواجهه با مواضع جریان‌های سیاسی نوپدید که برخی اوقات تحت عناوین انقلابی‌گری با تندروی و کجروی و با انحراف از آرمان‌ها و اعتقادات انقلابی و اسلامی سعی بر تنگ نمودن عرصه برای دیگران داشته باشند، با ارائه تحلیل دقیق و عمیق و تنویرافکار عمومی از آسیب‌های متداول مصون بماند.
دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری افزود: بحمدلله این مجمع با کمک دوستان توانسته‌ است نقش مؤثری را در حوزه های فرهنگی و سیاسی واجتماعی ایفا کند ولی آنچه واقعاً اهمیت دارد این است که طی این ۲۵ سال جلسات ما هر هفته‌ برگزار شده است. وهمچنان دوشنبه هر هفته بعد از نماز جلسات ما ادامه دارد. امام باقر (ع) در روایتی می‌فرماید: «الْإِبْقَاءُ عَلَى الْعَمَلِ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَل‏» گرچه روایت راجع به اخلاص است ولی اینکه دوستان ما با صمیمیت و با صرف وقت هر هفته در جلسه حاضر می‌‌شوند و به طرح مباحث مربوط به انقلاب اسلامی ومشکلات و مسائل  روز می‌پردازند جای شکرگزاری دارد.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی سپس گفت: مجمع هماهنگی براساس یک تفکر جمعی با توجه به جایگاه عظیم و رفیع حوزه علمیه قم در صدد برآمد با دعوت از فاضل محترم حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر مهاجرنیا سلسله مباحثی را پیرامون مسائل مهم و مبتلابه جامعه و کشور و نیروهای اصیل و انقلابی ازخاستگاه شهر مقدس قم بعنوان کانون انقلاب اسلامی مطرح وعرضه نماید و بحمدلله این امر مهم وحیاتی از سال ۱۳۹۵ در دستور کار قرار گرفت وهمزمان نیز مقدمات تشکیل اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر  فراهم گردید.
وی افزود: این مجمع برای تبیین مسائل بنیادین انقلاب اسلامی و پرکردن خلأ فکری موجود بین نسل اول و چهارم انقلاب با نگاه راهبردی به آینده انقلاب مباحث ارزشمندی را طی هفت سال  در جلسات روزهای دوشنبه که به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌گردد، ارائه نمود که هریک از مباحث توانسته است بخشی از خلأ موجود را پر کند و برخی از شبهات را پاسخ دهد، هرچند که اعتراف می‌کنیم عرضه وتقاضا در این بخش از  توازن و تعادل برخوار نیست.
وی بیان داشت: متاسفانه برخی از نیروهای انقلاب (بجای مسئله‌یابی و پاسخ به شبهات و تحریف‌ها و تحلیل‌های غلط و انحرافی از مبادی و مبانی و ریشه‌های اصیل انقلاب اسلامی) سرگرم مسائل فرعی دست چندم شده‌اند که نتیجه تلخ این غفلت تاریخی در این برهه حساس برای همگان قابل لمس است. ولی اعضای محترم مجمع هماهنگی بر اساس رسالت ومسئولیت خویش با مطالعه و جمع‌بندی و تهیه فهرستی از مباحث مورد نیاز نسل جوان در راستای جهاد تبیین حرکت کرده و تلاش در جهت تولید اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی را آغاز نمود و با ارائه این مباحث در جلسات هفتگی و سپس چاپ و نشر آن، بخش اندکی از این نیاز را پاسخ گفته است.
حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی گفت: اصالت آثار تولیدی و مباحث مربوط به انقلاب اسلامی که در مجمع هماهنگی پبروان امام و رهبری استان قم و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی انجام می شود به این است که: این اندیشه از قم و از حوزه علمیه قم تولید و انتشار پیدا می‌کند. قم از ظرفیت بالقوه فراوانی در «تولید اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی»برخوردار است.این قم هست که به خاطر ظرفیت علمی حوزه علمیه قم و وجود اساتید محترم در حوزه علمیه قم می‌تواند این پیام را تولید و به اقصی نقاط کشور برساند.
وی سپس افزود: تا کنون «۱۰ دوره» از این مباحث با عنوان کرسی‌های آزاد‌اندیشی طی «دویست جلسه» برگزار شده است. این مباحث ابتدا در جلسات هفتگی با حضور اعضای محترم مجمع ارائه و طرح می‌شود و بطور مستقیم هم در فضای مجازی پخش و سپس خبر آن در جراید و خبرگزاری‌ها منعکس می‌شود و نهایتا بصورت کتاب طی مراسمی رونمایی می‌گردد و در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد. تمام این فعالیت‌ها که با صرف وقت بسیار و دقت بالا و همکاری و همراهی دوستان مجمع صورت می‌گیرد؛ در راستای تبیین مبانی الهی انقلاب اسلامی و تحکیم اصول حاکم بر تداوم و پایداری این انقلاب بزرگ می‌باشد.
وی افزود: تاکنون ۷ جلد کتاب با عنوان “اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی”  که حاصل این نشست‌ها بوده به چاپ رسیده است که عنوان‌های آنها عبارتند از:
۱ . آسیب‌شناسی جریان اصول‌گرایی؛
۲ .راهبردهای انقلاب اسلامی در دهه پنجم؛
۳ .درآمدی بر فقه تحزب در نظام اسلامی؛
۴.تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی؛
۵. نظریه فرایندی انقلاب اسلامی؛
۶ .بنیادهای انقلاب اسلامی؛
۷. و آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: یک دوره ۲۰جلسه‌ای با عنوان “گفتمان انقلاب اسلامی” هم برگزار کرده‌ایم که در مرحله ویرایش و آماده‌سازی است و در حال حاضر هم با توجه به ضرورت مباحث مربوط به “تحول” که مقام معظم رهبری “مدظله” در اول سال در مشهد بیان فرمودند؛ ما هم از همان ابتدای سال موضوع «راهبرد تحول؛ضرورت گام دوم انقلاب اسلامی» را در دستور کار قرار دادیم  که دوشنبه هفته گذشته جلسه بیستم آن برگزار شده است و در حال جمع‌بندی مطالب آن هستیم.
وی در پایان گفت: موضوع دیگر ما موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامي و خبرگان رهبری است که در اسفند ماه برگزار می‌شود. حضور مردم در پای صندوق‌های رای هم از وجهه داخلی و هم از جنبه بیرونی هم از ناحیه دوستداران انقلاب  اسلامی و هم از ناحیه دشمنانش مورد رصد قرار می‌گیرد و بدون شک یکی از اسباب وعوامل مهم و تاثیرگذار در تأمین امنیت ملی ما در همه سطوح داخلی و منطقه‌ای ورجهانی می‌باشد.
مجمع هماهنگی پیروان امام ورهبری مثل همیشه  برای حضور حد‌اکثری مردم در پای صندوق‌های رای برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند. همه ما موظف هستیم که برای حفظ نشاط جامعه و ایجاد رقابت واقعی در عرصه انتخابات در جامعه امید ایجاد کنیم. همه دوستداران نظام و انقلاب باید تمام همت خود را بکار گیرند تا کارامدی نظام اسلامی را به نمایش بگذارند و با تقویت سرمایه اجتماعی در کشور و ایجاد نشاط، امید به آینده مطلوب، فتح قله های پیش رو و رفع موانع، ان‌شاء‌الله شاهد یک انتخابات پرشور و با حضور حد‌اکثری مردم شریف ایران اسلامی باشیم.