امام علی علیه السلام

اِصبِر عَلى مَرارَةِ الحَقِّ وَ ایاک اَن تَنخَدِعَ لِحَلاوَةِ الباطِلِ

تلخى حق را تحمل کن، و مبادا که فریب شیرینى باطل را بخورى.

گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمين علي بنايي؛ بايد ريزش‌ها را به رويش تبديل كنيم

حجت الاسلاموالمسلمين بنايي نماينده مردم قم درمجلس شوراي اسلامي و دبير مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري استان قم است. ايشان كهاز اصلي ترين برنامه ريزان مجمع به شمار ميرود، براي برگزاري جلسات سخنراني دههفجر تلاش  بسياري را انجام دادهاست. با ايشان دربارة اهداف، علل ونحوه برگزاري مراسم هاي جشن ايام دهه فجرگفتگويي انجام داده ايم كه متن آن بااندكي تغيير به قرار ذيلاست:

 

 جناب حجت الاسلام والمسلمين بنایی، شما يكي از پايه گذاران مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري هستيد، مجمع پيروان امام و رهبري چگونه شكل گرفت؟

 

ضرورت شكل گيري مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري از نيمه دوم سال 76 با توجه به شرايط خاص كشور احساس شد و با توجه به اينكه با حاكميت جريان دوم خرداد كه كمتر به گفتمان امام و رهبري در فضاي جامعه پرداخته می شد، تصميم گرفتيم كه چنين مجمعي را تشيکل دهيم تا بتوانيم در زمينه ترويج اين گفتمان ارزشي گام برداريم.

 

از آن زمان به بعد اين مجمع در عرصه هاي مختلف توانسته به وظايف خود در ترويج گفتمان امام و رهبري به شكل مطلوبي عمل كند.

 

يكي از مهم ترين برنامه هاي مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري برگزاري جلسات و به نوعي جشن هاي سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي است كه همه ساله در مسجد چهارمردان قم برگزار مي شود، علت برگزاري اين جشن ها چيست؟

 

پس از شكل گيري مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري ما بحث برگزاري جشن هاي پيروزي انقلاب اسلامي را در دستور كار خود قرار داديم تا با برگزاري مراسم هاي خاص و ويژه اي بتوانيم ياد و نام پيروزي انقلاب اسلامي را زنده نگه داريم و در فضاي تساهل و تسامح آن دوران گفتمان امام و رهبري را پررنگ كنيم. بنابر اين يكي از بهترين فرصت هاي تبليغي براي جامه عمل پوشاندن به اين هدف را ايام دهه مبارك فجر ديديم.

 

در اين مراسم  در طول 10 شب، سخنرانان ملي و فرااستاني به بيان و بازخواني مسائل انقلاب مي پردازند. تصور مي كنيم با برگزاري چنين مراسمي بتوانيم به بخشي از وظايفي كه در قبال انقلاب اسلامي بر عهده داريم، عمل كنيم.

 

مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري از برگزاري اين مراسم هاي سخنراني كه اغلب با حضور چهره هاي شاخص و برجسته برگزار مي شود، چه هدفي را دنبال مي كند؟

 

مجمع يك تشكل سياسي است و برگزاري اين برنامه ها براي هدف هاي مهمي است كه از جمله مهم ترين اهدافي كه مجمع به دنبال آن است، آشنايي هرچه بيشتر نسل سوم با انقلاب و فرهنگ انقلاب است.

 

انقلاب اسلامي ايران بر اساس مباني منطقي و علمي و با يك انديشه اصيل پايه گذاري شده است و ضروري است كه نسل جوان ما با اين مباني به درستي آشنا شوند و برگزاري اين جلسات سخنراني مي تواند باعث ترويج مباني فكري و مسائل اصلي انقلاب و رهبري باشد.

 

يكي ديگر از مهم ترين اهداف ما در خصوص برگزاري مراسم هاي ويژه دهه فجر به ويژه در فضاي دوم خرداد، پيش گرفتن روش اقناعي و بيان دقيق مباني فكري انقلاب بود و ما با برگزاري جلسات دهه فجر به دنبال مطرح كردن مباحث روشنگرانه، تبليغ آرمان هاي امام و انقلاب، و سیاست جذب حداكثري و دفع حداقلي هستیم ـ كه رهبر معظم انقلاب نيز بر آن تأكيد دارند ـ و معتقد بوده و هستيم كه بايد حداكثر تلاش در حفظ وحدت را داشته و ريزش ها را به رويش تبديل كنيم. امروز وحدت برای حفظ و تقویت نظام جزء بدیهی ترین وظایف آحاد ملت و مسئولان به شمار می رود.

 

به هر حال همه تلاش ما اين بوده است تا در اين جلسات به نياز و مبحث روز جامعه اعم از مسائل اقتصادي، سياست خارجي، انرژي هسته اي و… پرداخته شود و شخصيت هاي برجستة سياسي و فرهنگي به سئوالات مطرح در فضاي جامعه پاسخ بدهند.

 

شخصيّت هايي كه براي سخنراني دعوت مي شوند چه ويژگي هايي بايد داشته باشند؟

 

در 10 سالي كه اين مراسم برگزار شده است، همواره به مسئله رعايت اعتدال و حاكميت بخشيدن به خرد جمعی. توجه داشته ايم و از سخنراناني دعوت كرده ايم كه اين ويژگي را داشته باشند.

 

تاكنون در اين جلسات از 40 نفر سخنران استفاده كرده ايم و همه اينها از ويژگي رعايت اعتدال و خرد جمعي برخوردار هستند؛ هيچگاه دنبال افراط و تفريط نبوده ايم و همواره مسئله همگرايي و اتحاد و همدلی مورد توجه ما بوده است.

 

ما جريان منتسب به اصولگرايي هستيم ولي همانطور که می دانید در خود جريان اصولگرايي نيز لايه هاي فكري و طیف های مختلفي وجود دارد و ما در اين جلسات به گونه اي عمل كرديم كه از لايه هاي فكري مختلف اصولگرايي به شكل مطلوبي استفاده شود. در ده سالي كه اين جلسات سخنراني را برگزار كرده ايم همواره تلاش كرده ايم كه از ذائقه ها، گرايش ها و خرده گفتمان هاي داخلي جریان اصیل اصولگرايي نيز استفاده كنيم.

 

جایگاه این مراسم در تنظیم روابط بین نسل های انقلاب چیست؟

 

نسل اول انقلاب که در دهه 40 و در سال های نخستین آن به یاری امام شتافت، رو به کهن سالی می رود و از عمر نسل دوم که شاهد پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 بود، 30 سال می گذرد، و در حقیقت دوره نسل دوم انقلاب در حال اتمام است و زماني فرارسيده است كه نسل سوم انقلاب روي كار بيايد، نسلي كه قرار است عهده دار اين مسئوليت خطير شود، بايد با مباني انقلاب به خوبي آشنا شود.

 

شهر قم زادگاه و مركز پيروزي انقلاب اسلامي است و مسجد چهارمردان قم نيز كه نقش بسيار مهمي در پيروزي انقلاب اسلامي داشته است بايد شاخص و نمادي باشد كه ما بتوانيم پيام انقلاب را به درستي به نسل سوم منتقل كرده و خلأهاي سياسي را پر كنيم.

 

خوشبختانه هر سال اين مراسم  با همت و درايت دوستان تشکیل شده و حتی علی رغم وجود برخي بي مهري ها و سختي ها سعی کرده ایم این مراسم را به خوبی برگزار نمائیم.

 

بازخورد و نتيجه برگزاري اين مراسم هاي سخنراني چه بوده است، آيا در اين زمينه تحقيقي انجام شده است؟

 

ما با برگزاري اين جلسات مشاهده كرديم كه ظرفيت اجتماعي اصولگرايان در قم افزايش چشمگيري داشته است و از سوي ديگر نيز اين جلسات منبع بسيار سالمي براي تغذيه فكري اصولگرايان به شمار مي رود و به همين دليل بازخورد خوبي داشته است.

 

ممكن است كه بين اصولگرايان در زمينه هاي فكري و اجرايي طي گذشت ساليان طولاني بعد از انقلاب اسلامي مشكلاتي به وجود آمده  باشد اما برگزاري اين جلسات منجر به اين شده است كه بين نيروهاي انقلاب وحدت بيشتري ايجاد شود و ترديدها و يأس ها به محبت و هم دلي تبديل گردد.

 

به هر حال ما در جلساتي كه هر سال به مناسبت دهه فجر برگزار مي شود مسائل اصيل انقلاب اسلامي را مورد توجه قرار داده و به حاشيه ها توجه چنداني نداريم و همين مسئله باعث شده است كه بازخورد خوبي از برگزاري اين جلسات بگيريم و زمينه ارتباط و آشنايي نسل سوم با مباني فكري انقلاب را فراهم كنيم. در این زمینه از طریق پیشنهادها و جمع آوری پرسش نامه ها میزان استقبال مخاطبین را به دست می آوریم و سعی می کنیم در فضای عمومی جامعه به طرح مسائل ضروری بپردازیم.

 

در سال  قبل اقدام به تجليل از چهره هاي انقلابي كرديد، نظر مردم و همچنين نيروهاي انقلابي نسبت به اين برنامه چه بود؟

 

تجليل از پيشكسوتان، پيشگامان و كساني كه به هر نحوي در پيروزي انقلاب اسلامي نقش داشتند را سال گذشته در دستور كار خود قرار داديم و هر شب از سه نفر از اين بزرگواران تجليل مي شد. اين افراد كساني بودند كه به دنبال سهم طلبي از انقلاب نبودند و خالصانه و با هدف قرب الهي در راه پيروزي انقلاب تلاش كرده  بودند و پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز نام و يادي از آنها به ميان نيامده بود.

 

ما با اين اقدام علاوه بر تقدير از اين بزرگان آنها را به نسل جوان معرفي كرديم و اين برنامه نيز بسيار مورد توجه قرار گرفت.

 

این اقدام ابتکاری و بدیع برای حضار و رسانه ها بسیار جذاب و خاطره انگیز بود؛ زیرا هنگام طرح خاطرات هر یک از برادران، گوشه ای از تاریخ روزهای پرهیجان انقلاب مطرح و رازگشایی می شد.

 

آيا نظير چنين برنامه اي در ديگر شهرهاي كشور نيز برگزار مي شود و انعكاس رسانه اي جشن هاي دهه فجر مسجد چهارمردان قم را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

 

اين برنامه در كل كشور بي نظير است و با توجه به اينكه شخصيت هاي برجسته در اين جشن ها به ايراد سخن مي پردازند رسانه ها اقبال خوبي به برگزاري اين جشن ها و سخنراني هاي مطرح شده در آن دارند. در یک ارزیابی کلی فضای رسانه ای و اطلاع رسانی خوبی به وجود می آید که در اینجا وظیفه دارم از همه کسانی که در این امر مهم تلاش می نمایند قدردانی کنم.

 

 آيا اين مراسم هاي سخنراني توانسته است به نياز عوام و خواص پاسخ هاي لازم را ارائه دهد؟

 

برگزاري اين مراسم به گونه اي بوده است كه هم عوام در فضاي خاص خود از مطالب مطرح شده بهره برداري  و استفاده لازم را مي كنند و هم خواص با توجه به درك فكري خود از اين مراسم بهره مي برند. ما در اين زمينه نيز به موفقيت هاي لازم دست يافته ايم. اقشار شرکت کننده در این مراسم بنا به اقتضا و بینش خود از موضوعات و برنامه های متنوعی که اجرا شود بهره می برند.

 

چه شد كه مسجد چهارمردان را براي برگزاري اين جلسات سخنراني انتخاب كرديد؟

 

از 19 دي ماه سال 56 كه قم در عرصه انقلاب به صورت جدي وارد شد، خيابان و مسجد چهارمردان از محل هاي اصلي مبارزه بود و در شرايط دشوار و امنيتي كه مي رفت شعله هاي انقلاب كمرنگ شود، خيابان و مسجد چهارمردان قم شعله انقلاب را روشن نگه داشته بود. در رمضان سال 57، روزنامه فيگارو چاپ فرانسه با تيتر بزرگ نوشت «چهارمردان قلب تپنده انقلاب». مسجد چهارمردان يك نماد از رويش خودجوش حركت عظيم مردم است و ياد خاطره هاي ايثارگري در دوران انقلاب را تداعي مي كند ما نيز به همين دليل اين مسجد را برگزيده ايم.

 

آيا برنامه هاي گراميداشت دهه فجر امسال نيز همانند سال هاي گذشته برگزار مي شود؟

 

در دهه فجر امسال نيز برنامه هاي گراميداشت سالگرد انقلاب را برگزار خواهيم كرد و از مردم نيز ضمن دعوت براي حضور در اين مراسم  درخواست مي كنيم كه پيشنهادهاي خود را براي هرچه بهتر برگزار شدن اين جلسات در اختيار ما قرار دهند. شركت در اين مراسم نوعي تعظيم شعائر است و ما اميدواريم حضور در اين حركت سياسي، مورد پسند و توجه امام زمان قرار بگيرد.

 

شرکت در مراسمی که به منظور گرامی داشت خاطره رشادت های اولیای الهی است برای همه کس مبارک و زیباست، حضور در مراسم نکوداشت بزرگ ترین انقلاب تاریخ معاصر جهان، افتخارآفرین و بلکه غرورانگیز است؛ زیرا ابعاد گوناگون انقلاب اسلامی ایران قطعا از انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب اکتبر روسیه فراتر و اثرگذارتر بوده است.

لینک کوتاه

♦️نشانی: قم: خیابان دورشهر – میدان رسالت – موسسه آموزش عالی طلوع مهر – مجمع پیروان امام و رهبری استان قم
🔹تلفکس: 02537831421

🔹کانال تلگرام مجمع: https://t.me/mhp_ir

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه اطلاع‌رسانی برای مجمع پیروان امام و رهبری استان قم محفوظ است.

Template Design:Dima Group