امام علی علیه السلام

اِصبِر عَلى مَرارَةِ الحَقِّ وَ ایاک اَن تَنخَدِعَ لِحَلاوَةِ الباطِلِ

تلخى حق را تحمل کن، و مبادا که فریب شیرینى باطل را بخورى.

گفتگو با حجت الاسلام والمسلمين بنايي؛ وحدت تنها زير چتر ولایت فقيه امكان‌پذير است

 

حجت الاسلام والمسلمين بنايي، نماينده‌ی مردم قم در مجلس شوراي اسلامي و دبير مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري استان قم است. ايشان كه از اصلي‌ترين برنامه‌ريزان مجمع به شمار مي‌رود، براي تأسيس و اداره مجمع تلاش‌ بسياري را انجام داده است. با ايشان درباره‌ی اهداف، علل و نحوه‌ی برگزاري مراسم‌هاي جشن ايام دهه فجر، عملكرد مجمع در سال گذشته، برنامه‌هاي آينده مجمع و مسائل مهم سياسي و اجتماعي كشور گفتگويي انجام داده‌ايم كه در ادامه مي‌آيد:

جناب آقاي بنايي در ابتدا اشاره‌اي داشته باشيد به فتنه‌ی سال 88 و حماسه‌ی 9 دي، و به دنبال آن حضور با بصيرت مردم در راهپيمايي 22 بهمن سال گذشته كه منجر به نابودي اتاق فكر فتنه شد.
در حماسه‌ی 9 دي سال 88 مردم با حضور هوشيارانه و با بصيرت خود، جريان فتنه را خاموش كردند اما نمود قوي‌تر اين حضور در 22 بهمن بود، زيرا بعد از حماسه 9 دي برخي از تحليلگران با عينك خاصي به تحليل آن پرداختند. اما آنچه در 22 بهمن رخ داد بسيار قوي‌تر و پرشورتر از سال‌هاي گذشته بود و در حقيقت جاي هيچ‌گونه تحليلي براي غرض‌ورزان باقي نگذاشت.
در واقع راهپيمايي باشكوه مردم در 22 بهمن سال گذشته، ‌ادامه‌ی حماسه‌ی 9 دي بود، به گونه‌اي كه تحليل‌گران داخلي و خارجي و اتاق فكر طراحي اين صحنه‌ها بعد از 22 بهمن به نقطه پايان فتنه رسيدند.
برخي از برنامه‌هاي مجمع در سال گذشته را تشريح نماييد.
مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري استان قم به عنوان يك تشكل سياسي و اجتماعي همواره به طور اصولي در متن برنامه‌هاي مختلف سياسي و اجتماعي، چه در سطح استاني و چه در سطح ملي قرار داشته است، و در مواقع لزوم به موضع‌گيري‌هاي اصولي در رابطه با وقايع و اتفاقات گوناگون پرداخته است.
يكي از مواردي كه در سال گذشته رخ داد هتك حرمت به ساحت مقدس قرآن مجيد در آمريكا بود كه مجمع همراه با اقشار مختلف مردم، مراجع و مقام معظم رهبري با صدور بيانيه‌اي اهانت به مقدسات اسلامي را محكوم كرد.
يكي ديگر از مواردي كه در سال گذشته مجمع نسبت به آن موضع‌گيري قوي داشت در رابطه با تحركات سازمان يافته عليه آقاي دكتر لاريجاني بود.
دكتر لاريجاني از شخصيت‌هاي فرزانه‌ی كشور و انقلاب است كه از شهر مقدس قم نامزد انتخابات مجلس شد و با رأي بالايي از طرف مردم استان قم به مجلس راه يافت و هم ‌اكنون به عنوان رياست مجلس شوراي اسلامي انجام وظيفه مي‌كنند. اما عده‌اي پس از گذشت سه سال از انتخابات، هنوز در پي مخدوش كردن چهره‌ی آقاي لاريجاني هستند و به همين جهت به طور مكرر اقدام به پخش اطلاعيه‌هاي بي نام و نشان عليه ايشان مي‌كنند.
هر چند اين اشخاص و اهداف آن‌ها از اين گونه تحركات مشخص و معين هستند و مسئولان نيز از آن آگاهي دارند، اما با اين حال اين تحركات رخ مي‌دهد. به همين جهت مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري استان قم بر خود لازم ديد تا با صدور اطلاعيه‌اي ضمن حمايت كامل از جناب آقاي دكتر لاريجاني، اقدامات اين افراد مغرض را محكوم كند.
يكي ديگر از موارد مورد توجه مجمع، پشتيباني از سخنان مقام معظم رهبري در 14 خرداد ماه در حرم مطهر حضرت امام خميني(ره) بود كه موضع‌گيري‌هاي لازم را در اين خصوص مجمع اتخاذ و مسائل مربوط نيز مطرح شد.
محكوميت سخنان مشائي از ديگر موضع‌گيري‌هاي مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري است.‌ اين شخص هر از گاهي مطالبي را با انگيزه‌هاي متفاوت و متناسب با شرايط موجود مطرح مي‌كند كه تمام مطالب مطرح شده از سوي وي با هدف تأثيرگذاري بر ذهن مخاطبان و جذب اشخاصي است كه قطعا اين اشخاص اصولگرا نيستند. جريان اصولگرايي كشور از اين گونه سخنان مبرّا است، زيرا اصولگرايان مقلد مراجع عظام تقليد و مقلد مقام معظم رهبري هستند، و اصولگرايي هيچ‌گاه با حرف‌هايي كه معنايش ضدّيت با ولايت و مرجعيت باشد، همسويي ندارد به همين علت مجمع همواره در مقابل اين گونه مواضع آقاي مشائي موضع‌گيري لازم را داشته است.
يكي ديگر از نكاتي كه مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري به عنوان يك امر اصولي بر آن تأكيد دارد بحث عفاف و حجاب در جامعه است. ما بحث حجاب را در جامعه به عنوان يك دستورالعمل قرآني مورد توجه قرار داده‌ايم و نه به عنوان يك امر سياسي و ناپايدار، به همين جهت مسئله‌ی حجاب و عفاف به عنوان يك امر قطعي مورد نظر مجمع بوده است و همواره تلاش كرده‌ايم حريم اين واجب الهي از باب امر به معروف و نهي از منكر تا جايي كه مقدور است در جامعه نگه داشته شود.
از ديگر فعاليت‌هاي مجمع برنامه‌ريزي جهت گردهمايي اصولگرايان استان در جمعه آخرماه مبارك رمضان(روز قدس) بود. اين ضيافت افطاري با سخنراني دكتر لاريجاني و آيت الله سيدمحمد غروي در جمع اصولگريان استان و مجمع پيروان امام و رهبري استان قم با كيفيت بسيار مناسبي برگزار شد.
ديدار با با آيت‌الله حسيني بوشهري امام جمعه قم، آيت‌الله سعيدي امام جمعه قم و توليت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و آيت‌الله جواد فاضل لنكراني از ديگر برنامه‌هاي مجمع در سال گذشته بود كه در اين ديدارها گزارشي از عملكرد مجمع ارائه شد.
ما در سال جاري سفر پرخير و بركت و تاريخي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مقام عظماي ولايت، را به قم داشتيم. اولاً تحليل شما از اين سفر تاريخي چيست؟ ثانياً مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري چه برنامه‌هايي را براي اين سفر تدارك ديده بود؟
سفر مقام معظم رهبري در 27 مهر 89 به قم به عنوان نقطه عطفي در تاريخ استان محسوب مي‌شود و به اعتقاد ما يكي از مقاطع ماندگار در تاريخ قم است. زيرا اولاً اين سفر در سفرهاي مقام معظم رهبري جزء سفرهاي شاخص محسوب مي‌شود، به اين معنا كه حركات سياسي كشور از 27 مهرماه به بعد بر اساس سخنان آقا در قم پايه‌ريزي مي‌شود و اين سفر مبدأ و منشأ بسياري از تحولات سياسي و اجتماعي كشور خواهد شد.
استقبال گسترده و باشكوه مردم ولايتمدار استان قم و ديدارهاي مراجع عظام تقليد از رهبر فرزانه انقلاب، از ديگر نكات قابل توجه در اين سفر بود و انصافاً در روز استقبال و در مدت 10 روز اقامت آقا، شور و شعف خاصي در بين مردم قم حكم‌فرما بود.
البته مقام معظم رهبري نيز، چه در سفر اول و چه در سفرهاي بعد از مردم و مراجع قم تقدير كردند و بر تحكيم جايگاه روحانيت در نظام و كشور تاكيد كردند.
مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري نيز از قبل از اين سفر، به عنوان يك تشكل معتقد به ولايت فقيه و ولايت امر، با يك تلاش پيگير و همه جانبه به استقبال مقام معظم رهبري رفت و نسبت به داير كردن ستادهاي مردمي استقبال در نقاط مختلف شهر قم اقدام كرد كه اين ستاد‌ها در مدت 10 روز اقامت مقام معظم رهبري در قم برپا بود و نسبت به جمع آوري نامه‌هاي مردمي و ارائه آن به دفتر آقا اقدام مي‌كرد.
با توجه به سخنان مقام معظم رهبري مبني بر افزايش بصيرت مردم براي زدون غبار فتنه از جامعه، آيا مجمع نيز در اين راه گام نهاده است؟
به نظر ما، اطلاعيه‌ها و بيانيه‌هاي صادره از سوي مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري، همراه با موج مداوم بصيرت افزايي در سطح استان و كشور ارزيابي مي‌شود.
همچنين مراسم گراميداشت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي كه هر ساله از سوي مجمع در قم برگزار مي‌شود نيز در همين راستا است. برگزاري چنين مراسمي در كشور بي‌نظير است كه طي ده شب، شخصيت‌هاي طراز اول كشور در آن به ايراد سخن مي‌پردازند و مردم را در رابطه با مسائل انقلاب و مسائل روز كشور آگاه مي‌كنند.
هر چند كه اين مراسم در قم برگزار مي‌شود اما با توجه به اينكه قم شهري بين‌المللي است بازتاب اين جلسات، فرا استاني است كه در نهايت منجر به افزايش بصيرت در جامعه و افزايش آگاهي‌هاي اجتماعي و آشنايي با مسائل انقلاب و چالش‌ها و فتنه‌هاي پيش‌رو مي‌گردد.
چرا مجمع هماهنگي پيروان امام رهبري استان قم تقريبا تمام برنامه‌هاي خود را به برگزاري مراسم گراميداشت دهه فجر محدود كرده است؟
مجمع در سال‌هاي گذشته جلسات تحليل سياسي و يا نشست فعالان سياسي استان را به طور ماهانه برگزار مي‌كرد. اما سال گذشته با توجه به افزايش مشغله‌هاي كاري، جلسات ماهانه تعطيل شد. با اين وجود بحث برگزاري مراسم سالگرد انقلاب، كار بسيار دشواري است كه تمام همّ و غم مجمع اين است كه اين جلسات هر سال با شكوه‌تر از قبل برگزار شود و دوستان ما در اين راه تمام مشكلات را به جان مي‌خرند كه بتوانند مراسمي درخور شأن انقلاب و مردم ولايتمدار و انقلابي قم برگزار كنند.
اما با اين وجود قبول داريم كه بايد هر دو مورد باشد؛ هم جلسات ماهانه را داشته باشيم و هم به طور خاص مراسم دهه فجر را با شكوه برگزار كنيم.
بازخورد مراسم‌هاي گراميداشت دهه فجر و استقبال مردم را طي سال‌هاي برگزاري چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
بي‌ترديد اين مراسم طي سال‌هاي گذشته، تأثيرات خود را هم در استان و هم در كشور داشته است. چون انقلاب از قم نشأت گرفته و به همه جاي كشور سرايت كرده است، وقتي اين مراسم توسط جمع معتقد به ولايت فقيه و نظام اسلامي به طور مرتب سالانه برگزار مي‌شود، نشان از اعتقاد و پايبندي قمي‌ها به انقلاب و نظام دارد. به همين جهت اثرات بيروني آن بسيار گسترده است.
مردم نيز با وجود سردي هوا در بهمن‌ماه، استقبال گسترده‌اي از اين مراسم دارند كه باعث مي‌شود اين جلسات با شكوه خاصي برگزاري شود. به همين جهت اين اصرار وجود دارد كه همچنان اين جلسات در ايام‌الله دهه‌ی فجر برگزار شود و هر سال نداي انقلاب اسلامي طنين‌افكن شود.
اگر به بازتاب سخنراني‌هاي اين جلسات در جرايد، سايت‌ها و رسانه‌ها نگاهي بيندازيم متوجه مي‌شويم كه چه استقبال گسترده رسانه‌اي از اين مراسم شده است. البته در همين جا از خبرنگاران استان تشكر مي‌كنم كه با حساسيت خاص نسبت به مسائل سياسي و اجتماعي استان، در سال‌هاي گذشته اخبار اين مراسم را هر شب به طور كامل پوشش داده‌اند.
يكي از برنامه‌هايي كه در مراسم گراميداشت دهه فجر داريد تجليل از خانواده‌هاي شهداي انقلاب است در اين خصوص نيز توضيح بفرماييد.
انقلاب رايگان به دست نيامده، بلكه هزاران شهيد، جان خود در دفاع از اسلام و انقلاب فدا كردند تا كشور ما امروز در مقابل تمام توطئه‌هاي دشمنان قسم خورده بيمه شده است، به همين جهت لازم است كه خانواده‌هاي اين عزيزان را تكريم كنيم. در اين راستا يكي از برنامه‌هايي كه همواره مورد توجه و تاكيد دوستان ما در مجمع بوده است تجليل از خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران در مراسم گراميداشت دهه‌ی فجر است.
حضور اين خانواده‌ها در اين مراسم ضمن اينكه شور و هيجان خاصي به برنامه مي‌بخشد، سخنان كوتاه اين عزيزان ياد و خاطره ايام انقلاب را يك بار ديگر در دل‌هاي مردم تازه مي‌كند.
مجمع چه برنامه‌هايي براي سال 89 در نظر گرفته است؟
امسال نيز مانند سال‌هاي گذشته برنامه‌ريزي‌ها صورت گرفته تا مراسم گراميداشت دهه‌ی فجر را با شكوه‌تر از قبل برگزار كنيم.
البته با توجه به اينكه امسال دهه‌ی مبارك فجر مصادف با 28 صفر و شهادت پيامبر مكرم اسلام و امام حسن مجتبي و سي ام صفر شهادت امام رضا است، سعي كرديم با حفظ شعائر مذهبي و با رعايت شئون مصيبت اهل بيت، مراسم گراميداشت دهه‌ی فجر را با همان قوت سال‌هاي قبل پيگيري كنيم.
يكي ديگر از برنامه‌هاي ما در سال جاري راه‌اندازي پايگاه اينترنتي مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري استان قم است كه هم اكنون كار طراحي سايت آغاز شده است و اميدواريم تا پايان سال آن را راه‌اندازي كنيم.
برنامه‌ی ديگر ما انتشار جلد دوم كتاب فجر ماندگار است كه اين كتاب حاوي مجموعه سخنراني‌هاي سي‌ويكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي به همراه گزارشي از فعاليت‌هاي مجمع است كه نشان مي‌دهد مجمع در فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي در سطح استان به چه ميزان حضور داشته است.
همچنين ديدار با علما و شخصيت‌هاي حوزوي و كشوري و بهره‌گيري از نظرات و ديدگاه‌هاي اين عزيزان در ادامه راه، از ديگر برنامه‌هاي آينده مجمع است.
به عنوان نكته‌ی پاياني اگر صحبت خاصي داريد، بفرماييد.
مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري، با تكيه بر انديشه اصيل و ناب امام خميني يعني اصل ولايت فقيه شكل گرفته است و بر اساس اصول چهارگانه‌اي كه از سوي مقام معظم رهبري دال بر اصولگرايي عنوان شده ـ قبول داشتن قانون اساسي، امام، رهبري و انقلاب اسلامي ـ حركت مي‌كند.
جهت حركت ما حركت به سمت اجراي فرامين رهبري است و نگاه ما در تمام برنامه‌ها، فعاليت‌ها و موضع‌گيري‌ها به رهبري و ولايت فقيه است.
اين نگاه، نگاه اصيلي است كه تابع شرايط روز نيست، به طوري كه ما ازسال 76 كه مجمع فعال شده است لحظه‌اي از اصولي كه رهبري ترسيم كرده غافل نبوده‌ايم و همواره سعي مجمع اين بوده است كه بر مداري كه رهبري تعريف مي‌كنند، حركت ‌كنيم.
نكته‌ی ديگر اينكه چون ما در كشور وحدت را يك امر اصيل و ضروري مي‌دانيم و محور وحدت را شخص ولي فقيه مي‌دانيم، به همين دليل معتقديم هر كس با هر اعتقاد و انگيزه‌اي كه خواستار حفظ يكپارچگي و وحدت كشور است، بايد در راستاي هم‌انديشي براي افزايش راه‌هاي وحدت ملي در كشور زير چتر رهبري گرد هم آيند و با همدلي و هم‌آوايي مسائل سياسي كشور را پيش ببرند.
هم اكنون ما در گام نخست طرح هدفمندي يارانه‌ها هستيم و كارآمدي اين طرح نيازمند عزم ملي است، لذا لازم است كه كارهاي كشور با همدلي، قوت قلب و دلسوزي به پيش برود.
ما در مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري از تمام كساني كه معتقد به يك حركت سياسي بر مبناي ولايت فقيه و اعتدال هستند دعوت مي‌كنيم هر گونه طرح و پيشنهادي كه براي افزايش توفيقات مجمع دارند ارائه دهند تا ما در ادامه راه از آن‌ها استفاده كنيم.

لینک کوتاه

♦️نشانی: قم: خیابان دورشهر – میدان رسالت – موسسه آموزش عالی طلوع مهر – مجمع پیروان امام و رهبری استان قم
🔹تلفکس: 02537831421

🔹کانال تلگرام مجمع: https://t.me/mhp_ir

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه اطلاع‌رسانی برای مجمع پیروان امام و رهبری استان قم محفوظ است.

Template Design:Dima Group