امام علی علیه السلام

اِصبِر عَلى مَرارَةِ الحَقِّ وَ ایاک اَن تَنخَدِعَ لِحَلاوَةِ الباطِلِ

تلخى حق را تحمل کن، و مبادا که فریب شیرینى باطل را بخورى.

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمدحسين موسي پور؛ پورهيچ انقلابي در تاريخ، مردمي تر از انقلاب ايران نيست

 

 اشاره: حجت الاسلام والمسلمين محمد حسين موسي پور، استاندار قم، در سال 1331 در شهر كرمان متولد شد. وي كه اولين استاندار روحاني بعد از پيروزي انقلاب اسلامي است، داراي تحصيلات حوزوي خارج فقه و اصول و فوق ليسانس مديريت است.

حجت الاسلام والمسلمين موسي پور كه در سال گذشته از سوي دكتر احمدي نژاد به سمت استانداري قم منصوب شد پيش از اين در نهادها و ارگان هاي مختلف از جمله سازمان تبليغات اسلامي به خدمت پرداخته است.

قائم مقامي معاونت سازماندهي سازمان تبليغات اسلامي کشور، معاون ارتباطات و تشکل هاي ديني سازمان تبليغات اسلامي کشور، معاون امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي کشور، معاون امور اجتماعي وزارت کار و امور اجتماعي، معاون حقوقي مجلس و بين الملل وزارت کشور، رييس شوراي اطلاع رساني وزارت کشور، رييس ستاد مرکزي بازرسي انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي، رييس ستاد مرکزي بازرسي انتخابات چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري و سومين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا، عضو شوراي اطلاع رساني دولت، عضو هيات امناي مجتمع فرهنگي نور، مديرمسئول و سردبير ماهنامه معدن و سردبير نشريه جام هفته از جمله سمت هاي استاندار فعلي قم بوده است.

ايشان در حالي كه بیش از يك سال و اندي از زمان مسئوليتش در استانداري قم نمي گذرد، توانسته است خدمات ارزنده اي را ارائه داده و گام هاي بلندي در راه پيشرفت و توسعه استان قم بردارد.

هيچ انقلابي در تاريخ، مردمي تر از انقلاب ايران نيست

چكيده:

استاندار قم به بيان برخي ويژگي هاي منحصر به فرد انقلاب اسلامي پرداخته است. اين نوشتار که حاصل گفتارهاي محمد حسين موسي پور است؛ انقلاب اسلامي ايران را از جهات پيدايش، انگيزه، عوامل پيروزي و اهداف، با انقلاب هاي معاصر خود متفاوت مي داند. وي ويژگي هاي منحصر به فرد انقلاب را اين چنين معرفي مي کند:1. با معيارها و تحليل هاي مادي گرايانه قابل وقوع نبود. زيرا حکومت ايران، رژيمي ديکتاتور و از حمايت هاي زياد خارجي برخوردار و داراي سازمان اطلاعات و ارتش مجهزي بوده است. 2. عامل حرکت آن، دين و معنويت بوده در حالي که بر جهان، سکولاريسم مسلط است 3. رهبر  آن ويژگي هاي فردي خاص داشت. 4. سرعت پيروزي؛ که اگر چه ريشه ي انقلاب در 15 خرداد است، اما فاز دوم از 19 دي شروع شده و اوج گيري آن از 12 بهمن است 5. شيوه ي مبارزه، که امام داراي ارتش و سازمان منظم نبودند، بلکه با آگاه سازي مردم دست به قيام زدند.6. اختصاص به گروه خاصي نداشت. وي معتقد است تا زماني که اين انقلاب بر ارزش هاي خود استوار است و اهداف خود را دنبال مي کند، مورد خشم و نفرت جهان خواران است.

در ادامه استقلال سياسي مهمترين دستاورد انقلاب معرفي شده است و اشاره به برخي پيشرفت ها ي نظام در علوم جديد، مطلب پاياني سخنراني است.

کليدواژه ها: انقلاب اسلامي، ويژگي ها، انقلاب هاي معاصر، استقلال سياسي، ارزش ها.

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم }وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ{.

«ما موسي را با نشانه ها و آيات خويش فرستاديم تا قوم خود را از ظلمت ها به سوي نور هدايت کند و ايام الهي را متذکر آنان گردد. به درستي که در اين کار نشانه هايي است براي هر صبر کننده ي شکرگزار».

توفيقي است در اين مکان مقدس ،خانه ی خدا، در اين ايام نوراني، در جمع شما عزيزان روحاني، مسئولين محترم شهر و استان و نماينده محترم مردم قم در مجلس شوراي اسلامي، حضور پيدا کردم. از خداي متعال مي طلبيم كه آنچه مي گوييم و مي شنويم موجبات رضايت و خشنودي او را فراهم کند.

 رسم بديع و سنت زيبايي است كه در دهه فجر مراسمي برگزار شود و درباره ی انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن صحبت گردد. اين از مصاديق «و ذکرهم بأيام الله» مي تواند باشد.

انقلاب اسلامي ايران پديده منحصر به فرد و بي نظير

همه ی شما مي دانيد که انقلاب اسلامي ايران، يک پديده ی منحصر بفرد و بي نظير بود که در سال هاي پاياني قرن 20 اتفاق افتاد. انقلابي که حيرت و شگفتي همه ي کارشناسان و تحليل گران علوم سياسي و اجتماعي عالم را برانگيخت. انقلابي که در موقع وقوع، بسياري از تحليل گران غربي با عنوان شبه معجزه از آن ياد کردند و تحليل گران به عنوان يک رخداد باور نکردني از آن نام بردند. شناخت اين انقلاب در سي و يکمين سالگرد آن يک ضرورت و نيازي است که به شدت احساس مي شود. معتقدم در انقلاب ها مظلوم تر از انقلاب اسلامي ايران نداريم. اين نعمت عظيم الهي به خاطر اين که در فضاي آن تنفس مي کنيم، قدر و منزلتش آن گونه که بايد و شايد براي ما شناخته شده نيست، همچون آبزياني هستيم که در آب مي زييم و قدر آب را نمي دانيم، مثل حوادثي که بعد از انتخابات رخ داد. بعضي از دوستان كه به بعضي از کشورها رفته بودند نقل مي کردند که آثار غم و اندوه را در چهره ی کساني که به انقلاب اسلامي اميد بسته اند، مي  ديديم. يکي از بزرگان مي گفت اشک يکي از بزرگان يکي از کشورهاي مسلمان را به چشم خود ديدم كه مي گفت: «آقا ما به شما اميد بستيم، شما تکيه گاه و نقطه قوت ما در اين دنياي بي صاحب و پر از ظلم و زور و ستم هستيد».

خود را با اهداف انقلاب بسنجيم

خودتان نمي دانيد چه عظمتي آفريديد؛ وقتي از مرزها بيرون مي رويم اينگونه به انقلاب نگاه مي ‎شود. من معتقدم ما نسل چهارمي ها، نسل سومي ها، نسل دومي ها و نسل اولي ها همه و همه بايد اين انقلاب را مجدد بشناسيم و در خصوص اين انقلاب مکرر مطالعه کنيم. در هر مكان و موقعيتي هستيم خود را با اهداف اين انقلاب بسنجيم تا مبادا زاويه داشته باشيم. بايد از اين نعمت خدادادی و اين هديه ی الهي و اين معجزه ی بزرگ بهره مند شويم.

انقلاب اسلامي از جهات مختلف منحصر به فرد و استثنايي است و با تمام جنبش هاي مشابه خود متفاوت است. انقلاب هاي بزرگ دنيا را نگاه کنيد. انقلاب روسيه و انقلاب فرانسه ـ دو انقلاب بزرگ معاصر جهان ـ با انقلاب اسلامي ايران قابل مقايسه نيستند. از نظر پيدايش، انگيزه، عوامل پيروزي و اهداف؛ انقلاب اسلامي با آن انقلاب ها متفاوت است. به بعضي از خصلت ها، ويژگي ها و تفاوت هاي انقلاب اشاره مي کنم تا به اين آيه عمل کرده باشيم و مصداق «وذکرهم بأيام الله» شويم.

انقلاب ايران با محاسبات تحليل گرانه مادي قابل وقوع نبود

يکي از ويژگي هاي منحصر به  فرد انقلاب اين است که چنين انقلابي با معيارها و تحليل ها و محاسبات تحليل گرانه ی مادي قابل وقوع نبود. به خاطر اين که رژيم شاه يک رژيم مسلط و ديکتاتوري مطلق بود که بر همه ي ارکان و شئون جامعه ايراني تسلط پيدا کرده بود و با حمايت همه ي قدرت هاي آن زمان با اعمال سياست موازنه ي مثبت به همه ي قدرت ها باج مي داد. شاه مزدور آمريکا بود و چون سياست موازنه مثبت را در سياست خارجي خودش عمل مي کرد همه کشورها از رژيم شاه حمايت مي کردند. در كنار اين ها يک ارتش مجهز، ساواک جهنمي، وجود داشت؛ پول هاي باد آورده ی نفت، که بر اساس برآوردها در چهار پنج سال عمر پاياني حکومت، رژيم صد ميليارد دلار درآمد نفتي داشت،

اين رقم در سال 56 رقم بسيار عظيمي و کهکشاني است، چنين رژيمي كه از هر جهت پايه هاي خودش را محکم کرد و هيچ تحليل گري احتمال نمي داد که اين رژيم متزلزل شود چه رسد به اينکه سقوط کند. کارتر چند ماه قبل از پيروزي به ايران آمد و هنگام برگشت ايران را جزيره ثبات ناميد. گزارشات رسمي ساواک و اطلاعاتي را که سازمان سي آي اي  از اوضاع ايران منعکس مي کرده است به صراحت مبين اين نکته است که مي گويند احتمال وقوع انقلاب در ايران نمي رود. در يکي از اين گزارشات آمده که حداقل 15 سال ديگر شاه حکومت خواهد کرد. در چنين وضعيتي انقلاب اسلامي رخ داد. اين يکي از موارد مهم و نکات قابل ذکر و يادآوري در مورد انقلاب اسلامي است.

دين و مذهب موتور محرك انقلاب اسلامي ايران

دومين تفاوت، عامل محرکه ي انقلاب اسلامي است. موتور محرک انقلاب اسلامي دين و مذهب و معنويت بود. از اين جهت هم جاي شگفتي و حيرت است. در زماني که انديشه ی مسلط سياسي بر عالم، انديشه ی سکولاريک بود و دنيا به دو قطب کمونيسم و ليبراليسم تقسيم شده بود، گرچه هر دو منشأ مادي داشتند اما در نوع اداره با هم مختلف بودند؛ اين دو مکتب جهان را به دو بلوک شرق و غرب، با دو تفکر به ظاهر متضاد تقسيم کرده بودند. اين دو تفکر ليبراليسم و کمونيسم اگرچه ضد هم بودند، اما در ضديت با مذهب با هم متفق بودند؛ شرق دين را افيون توده ها مي ناميد و اين جزء اصول ماركسيسم بود و غرب هم دين را از صحنه ی زندگي اجتماعي بيرون رانده بود و حداکثر در

حوزه ی زندگي فردي اجازه ی بروز و حضور دين را مي داد. بي ديني، حاكم بر جامعه بود به  طوري كه يکي از متفکران غربي بعد از پيروزي انقلاب در تحليلي گفته بود کمي مانده بود که جهان جشن محو خدا را بگيرد. اين وضعيت حاکم بر جهان بود؛  دين جايي نداشت، معنويت جايي نداشت، خدا جايي نداشت؛ هر چه بود کفر و بي ديني و ماديت بود و همه ی محاسبات بر اين اساس رقم مي خورد. در چنين وضعيتي که حتي در کشورهاي اسلامي هم مبارزين مسلمان براي اينکه مبارزه کنند، در حالي که اسلام ضديت شديد با مارکسيسم دارد، گرايش به مکتب مارکسيسم پيدا کرده بودند.

عده ای در کشور، دين را براي مبارزه حذف مي كردند

آقاياني که سنشان اقتضا مي کند و يا اهل مطالعه هستند مي دانند، در همين ايران بعضي از گروه هاي مبارز خجالت مي كشيدند در مسجد دانشگاه نماز بخوانند و پنهاني نماز مي خواندند. مصداق بارز آن سازمان مجاهدين خلق بود كه رسماً در سال پنجاه و چهار تغيير ايدئولوژي دادند و آيه قرآن را از آرمشان حذف کردند. در کشوري که افتخارش دين داري است، براي مبارزه دين را حذف مي کردند. در چنين فضايي انقلاب اسلامي با تکيه بر دين و معنويت به وقوع پيوست و به پيروزي رسيد. اين هم يکي از خصلت ها و شاخص هاي منحصر به  فرد انقلاب اسلامي ايران است.

 ويژگي منحصر به  فرد ديگر، رهبري و قوه ي عاقله و مديريت انقلاب اسلامي است. از اين جهت هم انقلاب اسلامي قابل مقايسه با نمونه هاي مشابه خودش نيست. يک انسان الهي و مرد شجاع قاطع، بصير، مردم شناس، ساده زيست، سياست مدار، مبارز، فقيه، فيلسوف و انساني که همه ی ارزش ها را با خودش حمل مي کرد، رهبري انقلاب ايران را بر عهده داشت. روحش شاد كه روح خدا بود. در كدام انقلاب و جنبش و نهضت مي توانيد کسي را پيدا کنيد که يک هزارم خصلت ها و ويژگي ها و امتيازات امام ـ رضوان الله تعالي عليه ـ را داشته باشد؟

امام خميني در قلوب ملت ايران نفوذ داشت

سنت رايج انقلاب ها اين است که پس از انقلاب، مدتي به خاطر هجوم مشکلات و گرفتاري هاي انقلاب، رهبران محبوب به تدريج

منفور مي شوند، اما اين سنت را امام در اين انقلاب به هم زد؛ وقتي که به ايران آمد بسياري به استقبالش رفتند؛ وقتي هم كه رحلت كرد با عظمت تشييع شد؛ اين طور در دل ها نفوذ کرده بود. دشمنان لب به تحسين او گشودند؛ ده ها و صدها عبارت از انديشمندان غربي موجود است كه در عظمت امام سخن گفته اند. برخي هم گفته اند كه شخصيت امام به افسانه مي ماند كه اين هم يکي از ويژگي ها و شاخص هاي انقلاب اسلامي بود.

 سرعت پيروزي هم يکي ديگر از تفاوت هاي اين انقلاب با ساير انقلاب هاست. انقلاب اسلامي ايران گرچه ريشه در 15 خرداد دارد اما در فاز دوم از 19 دي شروع شد و اوج گيري و شكل گيري مراحل پيروزي از وقتي بود که رهبر انقلاب به ميان امت خود برگشت. هيچ انقلابي را شما در دنيا نمي توانيد مثال بزنيد که مراحل پيروزي آن به اين سرعت سپري شده باشد.

باز از جمله ويژگي ها و خصلت هاي شاخص اين انقلاب، شيوه ی مبارزه است. امام ـ رضوان الله تعالي عليه ـ ابتدا مردم را متوجه يک

هدف کرد، بعد مردم را پيرامون آن متحد نمود و سپس با بسيج توده هاي مسلمان عليه رژيم ستمشاهي انقلاب را پيروز کرد. به ظاهر يک مکانيزم ساده اما بسيار موثربود، امام نه سازمان نظامي و شبه نظامي داشت و نه کماندو بود، سازمان روحانيت بود و ارتباط با مردم و کار فرهنگي. با اين شيوه ی ساده اما بسيار موثر و پر نفوذ، امام انقلاب را به پيروزي رساند. اين هم يکي ديگر از نکات قابل توجه و مطالعه در انقلاب اسلامي ايران است.

انقلاب ايران، مردمي ترين انقلاب تاريخ

مردمي بودن، از ديگر ويژگي هاي انقلاب اسلامي است. اين انقلاب را با دو انقلاب بزرگ معاصر (انقلاب روسيه و فرانسه) مقايسه کنيد، در آن دو انقلاب کساني که انقلاب را به وجود آوردند اقشاري محدود بودند و انقلاب فراگير نبود. هيچ انقلابي را در تاريخ مردمي تر از انقلاب ايران سراغ نداريد، منحصر به هيچ قشر وگروه و دسته و حزبي نبود. همه ی مردم در انقلاب حضور داشتند، اين هم از ويژگي هاي منحصر به فرد انقلاب اسلامي ايران است.

 انقلاب اسلامي ايران، دستاوردهاي عظيمي هم براي ايران اسلامي و هم براي جهان اسلام به همراه داشت. به کل ملت هاي تحت ظلم و ستم و بيداد يک فکر جديد، ويک ايده ی نو عرضه کرد. اين که سي و يک سال است از توطئه عليه انقلاب دست برنمي دارند و فتنه ها عليه انقلاب اسلامي ادامه دارد، به جهت اين است که ثبات و بقا و استمرار انقلاب، يعني ترويج و صادرات يک ايده جديد که تفکر مادي حاکم بر دنيا را نفي مي كند و پايه هاي ظلم و استبداد و ستم جهاني را متزلزل مي کند، وجود دارد و موجوديت انقلاب موجوديت آن ها را تهديد مي کند. بنابراين اگر شما ديديد روزي به سمت اين انقلاب لبخند زدند و براي دوستي دست دراز کردند، حتماً در مسير انقلاب انحرافي ايجاد شده است. تا زماني كه اين انقلاب بر پايه ها و ارزش هاي خود استوار است و اهداف خود را دنبال مي کند، مورد غضب و خشم و نفرت جهان خواران خواهد بود.

بزرگ ترين رهاورد انقلاب، استقلال سياسي است

ترديدي نيست كه انقلاب اسلامي براي کشور ما دستاوردهاي عظيمي به دنبال داشت. من از همه ی آن ها تنها به يک دستاورد اشاره مي کنم: قبل از انقلاب، عزت اين کشور پايمال شده بود و اين ملت بزرگ و ريشه دار تحقير شده بودند. کساني بر ايران حاکم بودند که خود جيره خوار و مزدور مستکبران بودند. به اعتقاد من بزرگ ترين رهاورد انقلاب استقلال سياسي است. استقلال سياسي که اين کشور دارد حتي کشورهاي اروپايي ندارند. امروز اگر خانم مِرکل و آقاي بران بخواهند تصميمي بگيرند بدون اجازه ی آقاي اوباما نمي توانند انجام دهند. يکي از مسؤلين بلند پايه ی کشور به يکي از کشورهاي اروپايي رفته بود و به يكي از آن ها گفته بود آمريکا در خصوص مسائل فرهنگي، نفوذ ماهواره اي و… با فرهنگ شما سازگار نيست، چرا مقابله نمي کنيد؟ گفته بود چون فقط يک ايران پيدا مي شود که درمقابل آمريکا بایست، ولي ما نمي توانيم. با همين صراحت گفته بود كه برخلاف خواست و مصالح کشور خودشان عمل مي کنند.

امروز ايران در عالم عزت مند است

بعضي از سياست مداران اروپايي مي گويند ما نمي توانيم در مقابل سياست آمريکا بايستيم، اين افتخار نيست که امروز وقتي مسئولين کشور

بر اساس چارچوب ديني و مصالح ملي تصميم مي گيرند احدي روي اين کره ی زمين قدرت ندارد آن ها را از تصميم شان برگرداند؟ اين عزت ستودني است. به خدا قسم اگر هزاران هزاران مشکل را انسان تحمل کند اما داراي اين عزت و منزلت و استقلال سياسي باشد مي ارزد. اگر انقلاب جز همين يک دستاورد، دستاوردي نداشت مي ارزيد که هزاران هزار شهيد به پاي اين انقلاب قرباني بشود و چنين عزتي به کف بياورد. ارزش انسان به کرامت و عزت اوست، انسان بدون عزت و کرامت اگرچه در رفاه هم باشد، حقير و ذليل است، حيواني است که سورچراني و شکم چراني بهتري مي کند. امروز ايران در عالم عزتمند است، اين مخالفت ها به خاطر اين است که از اين قدرت مي ترسند. در گذشته سي و پنج هزار مستشار آمريکايي در اين کشور بودند و در همه ی شئون اين کشور دخالت مي کردند و اجازه ي رشد و شکوفايي استعدادها را به ايراني نمي دادند، خدا گواه است كه يک سرجوخه ی آمريکايي قدرتش در ارتش ايران از يک سرلشکر ايراني بيشتر بود. اين وضعي بود که بر ايران حاکم بود. سفير آمريکا در ايران نامه اي به معاون وزير امور خارجه امريکا نوشته و گفته است كه امور ايران در دست ماست. ما در چنين ذلتي به سر مي برديم، شاه در مقابل مردم سينه سپر مي کرد و زبان هاي گويا را مي بريد، بدن هاي برومند جوانان و مردان مبارز ما را شکنجه مي کرد و در مقابل آمريکا يک مزدور جيره خوار تسليم بود، چنين ذلت و حقارتي بر اين کشور حاکم بود. از آن ذلت و ظلمت به اين نور و روشنايي رسيديم و جا دارد هزاران هزار بار سجده ی شکر بر زمين بساييم.

به بركت انقلاب در قلّه هاي رفيع علم و دانش قرار داريم

در پايان اشاره  کنم كه به برکت انقلاب اسلامي امروز ايران در بسياري از علوم جديد، در بيوتکنولوژي، نانوتکنولوژي، هوافضا و صنايع موشکي پيشرفت قابل ملاحظه اي داشته ايم. کل فرآيند صنعت مدرن هسته اي را بومي سازي کرديم و جزء ده كشور برتر شده ايم. غربي ها باور نمي کردند كه کل فرآيند صنعت هسته اي و توليد سوخت هسته اي بومي سازي شده باشد. توليد علم در ايران هفتاد و پنج برابر شده و اين شيب صعود در دنيا بي نظير است. هيچ کشوري اين شيب را ندارد. اين ها به برکت انقلاب اسلامي است. احساس عزت و خودباوري که انقلاب اسلامي در ميان اقشار دميد، جان دوباره اي به کالبد بي جان روح مردم بخشيد. خداي بزرگ در چنين ايامي، سي و يک سال پيش، موساي ديگري فرستاد تا ما را از ظلمت و سياهي به نور و روشنايي هدايت كند و ما بايد قدرشناس و متذکر اين نعمت ها باشيم، قدرشناسي ما به صبور بودن و شکور بودن است.

و السلام عليکم و رحمة الله و برکاته

لینک کوتاه

♦️نشانی: قم: خیابان دورشهر – میدان رسالت – موسسه آموزش عالی طلوع مهر – مجمع پیروان امام و رهبری استان قم
🔹تلفکس: 02537831421

🔹کانال تلگرام مجمع: https://t.me/mhp_ir

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه اطلاع‌رسانی برای مجمع پیروان امام و رهبری استان قم محفوظ است.

Template Design:Dima Group