امام علی علیه السلام

اِصبِر عَلى مَرارَةِ الحَقِّ وَ ایاک اَن تَنخَدِعَ لِحَلاوَةِ الباطِلِ

تلخى حق را تحمل کن، و مبادا که فریب شیرینى باطل را بخورى.

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سيد محمدحسن ابوترابي فرد؛ عزت و اقتدار امروز انقلاب ايران معجزه الهي است

 

 اشاره: حجت الاسلام والمسلمين محمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي، در سال 1332 در شهر قم و در خانواده اي روحاني و اهل علم و فضيلت ديده به جهان گشود.

وي از همان ابتدا راه تحصيل علوم ديني را در پيش گرفت و با تحصيل علوم حوزوي، لباس سربازي امام عصر(عج) را بر تن كرد و به كسوت روحانيت درآمد.

نايب رئيس مجلس در سال هاي تحصيل در حوزه علميه قم موفق شد كه تا مرحله خارج فقه و اصول نسبت به فراگيري دروس حوزوي اقدام كند.

او در دوران پس از پيروزي انقلاب اسلامي سمت هاي مهمي از جمله مسئول عقيدتي سياسي وزارت دفاع به فرمان امام راحل، نماينده ولي فقيه در دانشگاه بين المللي امام خميني، نماينده ولي فقيه در دانشگاه تهران، عضو شوراي نمايندگان رهبر انقلاب در دانشگاه هاي كشور، امام جمعه موقت قزوين و رياست شوراي اجرايي مجالس آسيايي را عهده دار شد.

حجت الاسلام والمسلمين ابوترابي همچنين در دوره هاي ششم، هفتم و هشتم مجلس شوراي اسلامي با كسب آرا مردم حوزه انتخابيه قزوين، آبيك و البرز، نماينده مردم اين مناطق در خانه ملت شد.

وي در دوره هاي هفتم و هشتم مجلس شوراي اسلامي نيز مسئوليت نايب رئيسي مجلس را عهده دار شد.

عزت و اقتدار امروز انقلاب ايران معجزه الهي است

چكيده:

در این سخنرانی به بررسي مراحل و کيفيت رشد و تعالي انقلاب اسلامي پرداخته شده است. اين نوشتار که حاصل سخنراني محمد حسن ابوترابي فرد پيرامون انقلاب اسلامي مي باشد؛ گذشته، جايگاه فعلي و افق  آينده انقلاب را مورد بررسي قرار داده است. ايشان انقلاب اسلامي را با رويداد ورود اسلام به ايران همگون سازي کرده و ريشه ي دستاوردهاي نهضت را دو عامل ملت ايران و رهبري استثنايي امام خميني(ره) مي داند. از نظر او گام اول، ايجاد انقلاب اسلامي بوده و معتقد است آموزه هاي مکتب تشيع، انديشه ي ديني و تلاش هاي علما و فقهاي گذشته، زمينه ساز تشکيل آن بوده است. وي گام دوم را استقرار نظام دانسته و معتقد است با هدايت رهبر معظم انقلاب و با رويارويي آمريکا و استقلال سياسي از آن عبور کرده ايم. گام سوم نيز که اقتدار است با پيروزي در دفاع مقدس شروع شده و با حضور مردم با بصيرت، مقابله با آمريکا و تاثيرگذاري بر کشورهاي منطقه ادامه يافته است. او گام چهارم را که پيروزي بر چالش هاي اقتصادي است را نيز دست يافته بر مي شمرد و بر اين اعتقاد است که با استفاده از تجارب سه دهه ي گذشته و با رهنمودهاي رهبري ذيل اصل 44 قانون اساسي و با توجه به سياست هاي کلي مرتبط با برنامه پنجم، دهه ي چهارم انقلاب، دهه ي پيشرفت و توسعه است.

کليدواژه ها: انقلاب اسلامي، دستاوردها، ملت، امام خميني(ره)، رهبر معظم انقلاب.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم

با اميد به این که هميشه در بزرگداشت نام، ياد و انديشه امام و ميراث بزرگ و عزت بخش آن بزرگ مرد انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي موفق و منصور باشيد.

 جمله ‎اي از مقام معظم رهبري ـ دام برکاته ـ ديدم به اين مضمون که ورود اسلام و پذيرش فرهنگ آسماني اين دين حيات ‎بخش در کشور ايران، بزرگ ترين رويداد در تاريخ کهن ملت ماست. بعد از اين رويداد بزرگ، مهم ‎ترين رويداد در تاريخ چند هزار ساله ايران رويداد شکل ‎گيري نظام جمهوري اسلامي است. ما انسان ها تا زماني که نعمتي را در دست داريم از عظمت و اهميت آن غافلیم. معمولاً نعمت ها را هنگامي مي ‎شناسيم که در معرض آسيب قرار گيرند؛ نعمت سلامتي براي همه ی ما مخفي است مگر آن گاه که بيمار شويم.

جمهوري اسلامي مورد احترام تمام آزادي خواهان جهان است

نعمت امنيت آنگاه فهميده مي ‎شود که در معرض خطر قرار گيريم، نعمت جمهوري اسلامي بيش از آن که براي ما شناخته شده باشد براي ملت ‎هاي مسلمان و ملل آزادي ‎خواه جهان مورد احترام است. آن ها با دستاوردهاي اين انقلاب بزرگ از نزديک آشنا هستند و برخورد مي ‎کنند. دستاوردهاي سلبي و ايجابي اين نهضت فراوان است. بدون ترديد ريشه ی اين برکات ارزشمند، در دو حقيقت و گوهر گران بها و دو سرمايه ی بزرگ وجود داشته است: 1. ملت ايران؛ 2. رهبري استثنايي امام.

قطعاً اگر خصائص برجسته ي فکري، اعتقادي، اخلاقي اين ملت بزرگ و رهبري بنيان ‎گذار عظيم الشأن انقلاب اسلامي نبود نعمت انقلاب اسلامی در اين عصر تجلي نمي ‎يافت و اين انقلاب لباس وجود و هستي بر تن نمي ‎کرد. اين دو گوهر گرانبها هرچه دارند از اسلام دارند. ملت ايران اگر ملت هوشمند و فهيمي است و از فرهنگ ستودني برخوردار است براي آن است که تربيت شده در مکتب تشيع و در محضر قرآن و عترت است. هرچه دارد از مکتب اسلام و مکتب امامت دارد، امام هر چه داشت از اسلام بود. امام خود را در برابر اسلام فقير محض مي ‎ديد، تمام عزم و اراده ‎اش آن بود که از آموزه ‎هاي دين بهره ي بالاتري برد و در وجود خويش عينيت بخشد و در جهت نشر آن در جامعه تلاش کند. امام و ملت ما اگر از اسلام بهره برده ‎اند به برکت روحانيت، مرجعيت وعلماي بزرگي است که از اين کشور برخاستند و معارف دين را فرا گرفتند و در مسير نشر و انتشار آن تلاش کردند. امام خود فرزند برومند روحانيت، مرجعيت و فقاهت است و ملت ايران تربيت يافتگان اين مکتبند.

كليد معجزه ی بزرگ انقلاب، مرجعيت و روحانيت بود

اگر نقش کليدي مرجعيت و روحانيت نبود، حضرت امام نمي ‎توانست اين معجزه بزرگ را خلق کند. به خاطر اين است که امام بر حفظ اين سرمايه بزرگ تأکيد داشتند. سرمایه ای که علما و فقهاي بزرگ با بیش از یک هزار سال تکيه بر اصول و مباني مستدل و محکم به فهم دين از قرآن و سنت و روايات پيشوايان معصومان دين، اين معارف را تبيين

نمودند و معناي «العلما ورثه الانبياء» را تفسير نمودند و در ادامه ی کار بزرگ آنها، امام بزرگوار در جهت فراهم آوردن زمينه شکل گيري نظام سياسي برآمده از انديشه ديني، کاري بزرگ کرد و قيام عظيم خود را سامان داد. او به حق اين حقيقت را يافته بود که در سايه يک نظام سياسي مقتدر مبتني بر آموزه ‎هاي ديني، اسلام اوج مي ‎گيرد و مسلمين حيات پيدا مي ‎کنند و اسلام منهاي نظام سياسي برآمده از اصول و مباني ديني، نمي ‎تواند رسالت خود را در تربيت انسان و تعالي او ايفا کند؛ لذا دشمنان بشريت اراده نمودند دين را از سياست تفکيک و جدا نمايند تا با اين فاصله دين را از حيات و زندگي انسان حذف کنند.

شكل گيري نظام اسلامي به معناي حضور دين در همه عرصه هاست

تفکر حذف دين از عرصه مديريت سياسي جامعه، به معناي حذف دين از حصول در همه ي عرصه ‎هاي زندگي چه حيات فردي، چه حيات اجتماعي و چه حيات سياسي است و شکل ‎گيري نظام اسلامي به معناي حضور دين در همه عرصه ‎هاست. از همین رو وجود مقدس امام عصر

ـ ارواحنا فداه ـ در جهت استقرار يک نظام سياسي مبتني بر اسلام ناب در سراسر گيتي اقدام مي ‎کنند تا اسلام را در تار و پود جهان، حاکم نمايند. اين خود شاهدی است که پيروزي نظام و شکل ‎گيري نظام جمهوري اسلامي بعد از ورود اسلام به ایران بزرگ ترين نعمت براي ملت ماست. منتهي اين طور نيست که اگر انقلاب اسلامي شکل گرفت و در سايه انقلاب، نظام اسلامي تحقق يافت به جامعه اسلامی دست يافته ‎ايم، بلکه نظام اسلامي، دولت اسلامي و جامعه ی اسلامي با تلاش مردان و زنان مؤمن و مديران صالح در طول زمان دست يافتني است.

يکي از ويژگي هاي نخست نظام اسلامي که در آن کمترين ترديدي نيست، آن است که عدالت، صلاحيت، درايت و شجاعتی که در وجود رهبر معظم انقلاب به عنوان فرد نخست نظام اسلامي وجود دارد، باید در سطوح مياني و خرد مديريت جامعه جريان پيدا کند.

تمام مديران جامعه اسلامي بايد آراسته به تقوا باشند

در نظام اسلامي بايد همه مديران خرد، کلان، ارشد و مياني کشور آراسته به تقوا به معناي واقعي کلمه باشند. اين نخستين آرمان نظام اسلامي است. بايد همه مدیران، آراسته به توانايي و ظرفيت لازم براي انجام مسئوليت و رسالتي که به آن ها سپرده شده باشند. بايد مصداق آیه ي کريمه ي }قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَآئِنِ الأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ{ باشند. یعنی مديران جامعه بايد حفيظ و عليم، قوي و امين باشند. ما هنوز با جامعه ي کاملا دینی فاصله داريم. بايد وقتی وارد اداره ای مي شويد، ذره ‎اي در رفتار و سخنان مدیران اداره، سخني که منافي با آموزه ‎هاي اخلاقي و ديني باشد نبينيد، اين حيطه نظام اسلامي است و راحت به دست نمي ‎آيد. کار سهلی نیست اين بصيرت و شعور که در دوران اصلاحات در 18 تير هفتاد و هشت ظرفيت نظام جمهوري اسلامي را به نمايش گذاشت، در 9 دي 88 بار ديگر برگي زرين بر اوراق تاريخ انقلاب افزود، در 22 بهمن ‎ها و در روزهاي کليدي و در مقاطع تعيين کننده بايد درصحنه باشيد تا رهبري نظام، مسير حرکت انقلاب را به سوي اين افق با حضور و با حمايت شما تبیين نمايد. اين گام اول است، اگر در اين موقعيت قرار گرفتيم راه براي حرکت به سمت قله ‎ها هموار مي ‎شود، تاريخ انبياء و 5 سال حکومت اميرالمومنين† را ببيند که چه فراز و نشيب ‎هايي داشته است، يک انسان مي ‎خواهد حامل وحی بشود چهل سال کار مي ‎خواهد، پس اگر يک نظام بخواهد به کمال نزديک شود چهارصد سال هم کم است.

عزت و اقتدار امروز انقلاب ايران معجزه الهي است

آنچه در اين نظام در طول سه دهه گذشته اتفاق افتاده، کاري عادي نيست بلكه معجزه است. امکان ندارد نظامي در آغاز تولد خود در برابر تهاجم قدرت نظامي، سياسي، اقتصادي و رسانه ‎اي جهان قرار گيرد و در دوره هشت سالگي خويش با اقتدار، کمر نظام سلطه را بشکند و دفاع مقدس را به قله عزت و اقتدار يک ملت تبديل کند، اين معجزه است و هيچ توجيه سياسي ندارد. امکان ندارد انقلابي به رشد و بالندگی برسد و در آغاز تولد خويش مربي ساده ‎اي چون امام داشته باشد و در دوران ده سالگي خويش مربي صالحي چون رهبر فرزانه انقلاب، سکان ‎دار نظام گردد. هر انسان منصفي او را در قلّه ‎هاي توان براي انجام اين مسئوليت بزرگ مشاهده کند، مي فهمد كه انتخاب او اراده خدا بوده همچنان که امام را خدا انتخاب کرد.

 من ترديدي ندارم هر چهره سياسي و هر شخصيت برجسته ي بين المللي که محضر ایشان شرفياب شده، خود را در برابر قلّه ي فهم و درک و ابهت او کوچک و خوار ديده است. بعضي اين را اذعان کرده ‎اند و بعضي بنا بر سکوت گذشته ‎اند. این اعجاز است که در دنيايي که قدرت نظامي آمريکا همه ی دول مقتدر جهان را مقهور خویش کرده است، ایران سرنوشت خود را خود رقم بزند. قدرت نظامي آمريکا دو برابر همه ي قدرت هاي نظامي اروپاست. آمريکا تمام شبکه ‎هاي قدرتمند رسانه ‎اي را در قبضه اختیار خود گرفته است. گردش پولي و قدرت اقتصادي آمريکا زمينه سلطه او را بر کشورهاي قدرتمند جهان فراهم کرده، اما با این همه به اذعان و اعتراف همه سياستمداران، ایران در عالي ‎ترين سطح و شاخص استقلال سياسي، سه دهه سرنوشت خود را در دست گرفته است. امر ساده ‎اي نیست و بايد قابل توجه بعضي از دوستان دانشگاهي و چهره ‎هايي که گاهي نقد و اشکالي مي ‎گيرند، باشد.

امروز اقتدار سياسي ايران از اروپا، چين و روسيه بالاتر است

ترديدي نيست که امروز اقتدار سياسي ما قطعاً از اروپا و چين و روسيه بالاتر است. ما در گفتگوهايي که گاهي با سران اين کشورها داريم وقتي از تقابل با آمريکا و نظام سلطه سخن می گوییم، غول اقتصاد جهان، چين، که دنيا خود را مرعوب رشد اقتصادي آن مي ‎بيند اذعان مي ‎کند که ما امروز در مسير رشد و توسعه اقتصادي حرکت مي ‎کنيم و مي ‎خواهيم به يک قدرت اقتصادي آسيب ناپذير و شکست ناپذير جهان تبديل شويم و بعد در موضع اقتدار سياسي روياروي آمريکا بايستيم.

گام دوم؛ استقرار نظام جمهوري اسلامي بود. آمريکا با همه قدرت ايستاد که نظام جمهوري اسلامي با قانون اساسي امروز شکل نگيرد. اما ما با قدرت اين راه را در کوتاه ترين زمان رفتيم.

گام بعدی دفاع مقدس بود. دنیا با همه قدرت ترديدي نداشت که ما پيروز نمي شویم، اما پيروزي را به دست آورديم که اقتدار امروز ما ثمره ي پيروزي در دفاع مقدس است. هيچ سرمايه ‎اي را از دست نداديم و بسياري از سرمايه ‎ها را به دست آورديم. شهداي ما از دست نرفتند، شهداي ما، رمز عزت و پايداري ما و نمونه عالي تقرب خود به خدا هستند.

در تمام صحنه هاي رويارويي با آمريكا پيروز بوديم

گام به گام مقابل آمريکا قرار گرفتيم و در هر مقطعي پيروزي از آنِ ما بود. امروز، آمريکا مصلحت خود را در خروج نظاميان آمريکايي از عراق مي ‎بيند، اما مي ‎گويد يک مانع فراروي ماست. هر گامي که عقب مي ‎رويم جمهوري اسلامي و تفکر امام حضور پيدا مي ‎کند. لبنان صحنه رويارويي ما با آمريکاست. اين مقاومت مقتدر امروز لبنان، قبل از پيروزي انقلاب يک فشنگ هم در دست نداشت و از کمترين جايگاه و موقعيت تصميم گیری در لبنان برخوردار بود. اما امروز نقش محوري را در لبنان ايفا مي ‎کند. فلسطين صحنه ی رویارویی نظام جمهوري اسلامي با آمريکاست. ترکیه را بنگرید، در قانون اساسی ترکيه که لائیک است با خط درشت نوشته شده که اسلام در اين کشور نباید در عرصه مديريت سياسي حضور داشته باشد، اما مسلمانان با شعار اسلام، مجلس و پارلمان و دولت را در اختيار دارند. به خاطر نظام جمهوري اسلامي است که براي اولين بار در ترکيه شخصی به خاطر حجاب همسرش رئيس جمهور ترکيه شد. هر کجا روياروي آمريکا ايستاديم پيروز بوديم و بر قله ‎هاي بلند نشستيم. دنيا با همه ی قدرت ايستاد که نمي ‎گذاريم ايران هسته ‎اي شود. در اين صحنه هم ايران پيروز شد. هيچ سياست مداري به ايران توصيه نمي ‎کرد که برای دستيابي به دانش هسته اي اصرار کند، اما آن که اراده نمود و اين راه را طي کرد رهبر خردمند و هوشمند و مقاوم نظام بود. من صحنه ‎اي را نمي ‎شناسم که روياروي نظام سلطه ايستاده باشيم و شکست خورده باشيم. اين معجزه است و امري طبيعي نيست. اين راه با حضور با بصيرت مردم و سکان داري رهبري صالح، همه ي موفقيت ‎ها را در پي خواهد داشت. در اين مسير جز اميد و نشاط و شور نيست.

پيروزي بر چالش ‎هاي اقتصادي، گام دیگری بود که طی کردیم و با کمترين هزينه و کار به مقصود رسیدیم.

امروز ايران اسلامي جزء كشورهاي توليدكننده علم در جهان است

سردترين عرصه اين ميدان، رسيدن به بنگاه علم و دانش بود که در طول سه دهه پيموديم. امروز جزء حدود 23 کشور جهان هستيم که بيش از يک درصد دانش جهان را توليد مي ‎کنند. قبل از انقلاب نام و نشاني در اين عرصه از ما وجود نداشت و 15 هزارم درصد، نقش ما در توليد علم بود. اما امروز نزديک 5/1 درصد است. اين کار بزرگي است. ما سرمايه ‎هاي مادي فراواني داريم که اگر از تجارب مديريتي سه دهه گذشته، اشتباهات مديريتی عرصه ی اجرا، در تصميمات صحيح مدیریتی درست استفاده کنيم، در فاصله ی کوتاهي چالش ‎هاي ما به قله ‎هاي قدرت تبديل مي ‎شود. اميدوارم اين راه را با عقلانيت، شعور و نگاه علمي و کارشناسي و با الهام از رهنمودهاي رهبري معظم انقلاب در سياست ‎هاي ابلاغي ذيل اصل 44 (واگذاري کار به مردم وکوچک نمودن دولت، سپردن امور حاکميتي به حاکميت) با توجه به سياست ‎هاي کلي ابلاغي در ارتباط با برنامه پنجم توسعه طی کنیم و همان طور که رهبري معظم انقلاب پيش ‎بيني کردند دهه چهارم انقلاب، دهه ی پيشرفت و توسعه عدالت باشد.

پروردگارا! نظام جمهوري اسلامي را در مسير عزت و اقتدار و سرافرازي ياري فرما.

بر توفيقات رهبر معظم انقلاب بيفزاي.

ملت عظيم الشأن ما را با بصيرت و درايت و اراده و عزم در صحنه ي دفاع از ارزش ‎هاي اسلام و انقلاب منصور فرما.

ديدگان ما به جمال نوراني امام زمان (عج) نوراني کن.

پروردگارا! شهر قيام و اجتهاد و فقاهت را براي هميشه مرزبان انديشه سياسي انديشه فقهي تشيع قرار بده.

 بر تأييدات علمای دين، مراجع جهان تشيع، بيفزاي.

و السلام عليکم و رحمة الله و برکاته

لینک کوتاه

♦️نشانی: قم: خیابان دورشهر – میدان رسالت – موسسه آموزش عالی طلوع مهر – مجمع پیروان امام و رهبری استان قم
🔹تلفکس: 02537831421

🔹کانال تلگرام مجمع: https://t.me/mhp_ir

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه اطلاع‌رسانی برای مجمع پیروان امام و رهبری استان قم محفوظ است.

Template Design:Dima Group