امام علی علیه السلام

اِصبِر عَلى مَرارَةِ الحَقِّ وَ ایاک اَن تَنخَدِعَ لِحَلاوَةِ الباطِلِ

تلخى حق را تحمل کن، و مبادا که فریب شیرینى باطل را بخورى.

سخنرانی آیت الله سيد هاشم حسيني بوشهري؛ پيروزي انقلاب اسلامی جزء امدادهاي غيبي الهي بود

 

 اشاره:آیت الله سيد هاشم  حسيني  بوشهري  در سال  1335 در بخش  بردُخون ، از حوالي  بندر ديّر استان  بوشهر، به  دنيا آمد.

وی پس  از به  پايان  رساندن  دوره ی  دبستان ، به  تحصيلات  علوم  ديني  روي  آورد. او تحصيلات  خود را در مدرسه  ی علميه  ی بوشهر آغاز كرد و پس  از طي  بخشي  از دروس  مقدمات  به  حوزه  علميه  قم  رو آورد.

وی از نخستين  سالهاي  تحصيل  به  امر تدريس  اهتمام  ويژه اي  داشت ، به  گونه اي  كه  مصمم  بود هر درسي  كه  مي آموزد، بياموزاند. از اين  رو با شروع  سيوطي ، به  تدريس  اشتغال  داشت  كه  اين  مسأله  هم  اكنون  نيز ادامه  دارد. بسياري  از نوارهاي  تدريس  او هماره  مورد استفاده ی  طلاب  حوزه  علميه  قم  است .

وي در عرصه  تحقيق  و تأليف  كتب  و مقالاتي  را به  رشته  تحرير درآورده  است، كه  از آن  جمله  مي توان  به شرحي  بر كتاب  اجتهاد و تقليد عروة  الوثقي ، شرح  عربي  بر كتاب  اصول  فقه  و تقريرات  دروس  فقه  و اصول  اشاره كرد.

همچنين  مقالات  و جزوات  بسياري  به  تناسب  تدريس ، در زمينه هاي  فقه  و اصول ، اخلاق  و تفسير قرآن  نگاشته اند.

آيت الله  حسيني  بوشهري ، پس  از انقلاب  در فعاليت هاي  گوناگون  علمي  و فرهنگي  حضور داشته اند كه  مي توان  به  موارد زير اشاره  كرد: مديريت  مدارس  علميه  حجتيه ، رسالت  و حضرت  آيت  الله گلپايگاني ؛ نايب  رئيس  و عضو هيأت  امناي  مركز جهاني  علوم  اسلامي  و سازمان  حوزه ها و مدارس  خارج  از كشور؛ عضويت  در هيأت  امناي  جامعة الزهراء؛ رياست  ممتد مجمع  نمايندگان  طلاب  و فضلاي  حوزه  علميه  قم  طي  پنج  دوره ؛ مدير مسؤول  مجله  پيام  حوزه ؛ مدير مسؤول  هفته  نامه  افق  حوزه ؛ قائم  مقام  مركز مديريت  حوزه  علميه  قم ؛ مدير مركز مديريت  حوزه  علميه  قم ؛ عضويت  در شوراي  عالي  حوزه  علميه  قم ؛ دبير دوم شوراي عالي حوزه علميه قم؛ عضويت  در جامعه مدرسين  حوزه  علميه  قم.

آيت الله بوشهري  هم  اكنون  امام جمعه موقت قم مي باشند و علاوه  بر اين ، به  تدريس  نيز مشغول  هستند.

پيروزي انقلاب اسلامی جزء امدادهاي غيبي الهي بود

چكيده:

آیت الله حسینی بوشهی در این سخنرانی به مقايسه  ميان انقلاب اسلامي و نهضت عاشورا پرداخته است. اين مقاله که حاصل گفتارهايي از ایشان است با ايام الله خواندن روز پيروزي انقلاب، از آن جهت که روز حاکميت دين و حذف طاغوت است،  آغاز شده و يادآوري آن  را يکي از برنامه ها ي انبيا در مسير هدايت جامعه برمي شمرد. وي معتقد است اکنون با گذشت سه دهه از انقلاب بايد بتوانيم آن را از لحاظ دستاوردها، دشمنان، دوستان، موانع و ماهيت  با نهضت عاشورا مقايسه کنيم. از ديدگاه او براي شناخت ماهيت انقلاب بايد از زاويه ي افراد مشارکت کننده ،علل و عوامل، اهداف و شعارها به آن نگاه کرد و خود مي افزايد در انقلاب اسلامي همه ي مردم مشارکت داشته اند و نفوذ استعمار در فرهنگ، اقتصاد و سياست و وجود فحشا در عرصه هاي اجتماعي و جدايي دين از سياست از عوامل زمينه ساز و اهداف، همان اهداف امام حسين  بوده که عزت خواهي، استقلال طلبي و ظلم ستيزي مي باشد. و شعارها نيز استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي بوده که امام حسين  نيز مرگ شرافتمندانه را از زندگي راحت با دشمن بهتر مي دانست.

وي در پايان مواردي را به عنوان وظيفه ي کنوني برمي شمرد که اعلام برائت، مرزبندي با دشمن، نهراسيدن از دشمن و  آماده بودن براي فداکاري از جمله ی  آنهاست.

کليدواژه ها: انقلاب اسلامي، نهضت عاشورا، حاکميت دين، ايام الله، وظيفه ديني فرهنگي.

لا حول و لا قوه الله العلي العظيم، حسبنا الله و نعم الوکيل نعم المولي و نعم النصير اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم،  وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ .

قبل ازآغاز، ضمن تسلیت شب اربعين حسيني، شب سوگواري اهل بيت عصمت و طهارت و دوستداران اهل بيت، تشکر می کنم از عزيزانی که اين جلسه را به عنوان ياد و خاطره ی انقلاب اسلامی برگزار کردند و عزيزانی که به عنوان تجليل و تکريم و تعظيم از انقلاب شکوهمندمان در اين مجلس با شکوه شرکت کرده اند.

آيه اي که قرائت کردم خطاب خداوند به حضرت موسي و شامل دو امر الهی است:  وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ؛ موسي! اولين دستور اين است که قومت را از باتلاق ظلمت و تاريکي و جهل و ناداني نجات بده و به سمت نور و هدايت فرا بخوان. اين يک فرمان به حضرت موسي است. فرمان دومي که مخاطبش حضرت موسي  است اين است:  وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللهِ ؛ موسي! اين يک برنامه هميشگي تو باشد که روزهاي بزرگ خدا را به ياد اين ملت بياوری. انسان ها گاهي دچار غفلت و بي توجهي مي ‎شوند؛ حادثه هاي بزرگي در زندگي شان رخ می دهد، عنايت بزرگ خداوندي شامل حالشان می شود

ولي فراموش می کنند، وظيفه ی تو به عنوان پیغمبر و رسول ما اين است:  وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللهِ ؛ ايام و روزهاي خدايي را به ياد اين ملت بياوری تا فراموش نکنند:  إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ ؛ اين روزهاي خدايي نشانه هايي است براي همه ی انسان هاي بردبار، شکيبا و شکرگزار.

ماموريت پيامبران الهي؛ هدايت جامعه از ظلمت به نور

اين آیه نکات جالبي دارد: اولين نکته اي که مي شود از آن استفاده کرد اين است  که گويا همه ی پيغمبران الهي جزء مأموريت هاي اصلي شان اين بوده که جامعه را از ظلمت به سمت نور هدايت کنند. خداوند در اول سوره ابراهيم خطاب به پيغمبر می فرماید: اين قرآن را بر تو فرستاديم تا  لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ  ؛ تا کار تو نجات بخشيدن به انسان ها باشد. گناه، زشتي، ظلم، انحراف، گمراهي، از بين رفتن هويت ملي و فرهنگي يک جامعه و از دست دادن همه ی اين ارزش ها، ظلمت است. ايمان، توحيد، تقوا، استقلال، عزت، سربلندي و نور، راه هدايت انسان هاست. پيامبران! دست انسان ها را بگيريد و از اين وادي برهوت و ظلماني بيرون شان کنيد؛ اين جا جاي درنگ نيست، اين جا جاي ماندن نيست، اين جا جاي ايستادن نيست، آن جا سرچشمه ی هدايت است، آن جا سرچشمه نور است، انسان ها بايد به آن جا فراخوانده شوند.

پيروزي انقلاب اسلامی بي ترديد، جزء امدادهاي غيبي الهي بود

نکته دوم مربوط به  وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللهِ  است؛ درست است که همه ی روزها، روزهاي خدايي است؛ کما اين که همه ی مکان ها متعلق به خداست، ولي گاهي بعضي از مکان ها و بعضي از زمان ها برخوردار از يک ويژگي خاصي است که خداي متعال به خاطر آن ويژگي از آن ياد مي کند. تمام

مکان ها از آن خداست، ولي کعبه داراي يک ويژگي خاصي است، بيت الله است. همه ی روزها، روزهاي خدا است، اما آن روزهايي که پيامبران الهي به پيروزي رسيدند، آن روزهايي که طاغوت هاي زمان به زنجير اسارت گرفتار شدند، آن روزهايي که حوادث بزرگي براي بشريت از ناحيه خدا رخ داده، آن ها اين ارزش را دارد که خداي متعال با ويژگي خاص(ايام الله) از آن ها ياد کند. يکي از آن ها که در زمان ما رخ داد روز پيروزی انقلاب اسلامي و روز حذف طاغوت، و حاکميت دين بود. اگر کسي ادعا کند که مسئله ی انقلاب مربوط به ما بود و ما نقش در پيروزی انقلاب داشتیم، به اشتباه رفته است. پيروزي انقلاب اسلامی، بي ترديد، جزء امدادهاي غيبي الهي بود. البته خواست مردم تأثيرگذار در مدد الهي بود:  إِنَّ اللهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ  ؛ تا مردم نخواهند و تغيير سرنوشت را مطالبه نکنند، امدادهاي غيبي الهي سراغ انسان ها نمي آيد.  وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا  ؛ «کساني که در راه ما مجاهده مي کنند، ما راه ‎هايي که لياقت آن را دارند معرفي مي ‎کنيم». بنابراين، هدف انبياء و اولياء الهي عبارت از اين است که جامعه را از ظلمات برهانند. انقلاب ما هم انقلابي بود که در آن از وادي ظلمت به وادي نور منتقل شديم.

انقلاب ايران برگرفته از نهضت عاشورا است

فلسفۀ قيام حسين بن علي  که امشب شب اربعين اوست، دقيقاً تأييد کننده ی همين نقطه است. ما در زيارت اربعين از زبان رسا و گوياي امام صادق  می خوانیم: «و بذل مهجت فيک اليستنقز عبادت بجاله»؛ حسين بن علي  حاضر شد جانش را فدا کند تا بندگان تو را از جهالت که در حقيقت مصادقي از ظلمت و تاريکي است برهاند. جبهه مقابل اردوگاه حسين بن علي کساني بودند که دست به دست هم دادند و دنيا آن ها را در وضعيتي قرار داد که نتوانستند سهم و حظ و بهره ‎اي از سعادت و خوشبختی را که خداوند براي انسان ها قرار داده بود، ببرند. قيام عاشورا با اين هدفي که امام صادق ترسيم مي ‎کند به دنبال خودش نهضت هايي را به  وجود آورد و نهضت و قيام و انقلاب ما هم برگرفته از نهضت عاشورا بود.

آيا به اهداف انقلاب دست يافته ايم؟

مي ‎خواهم بين نهضت ابي عبدالله و نهضت و انقلاب خودمان مقايسه ‎اي کنم. درآستانه ی سي و يکمين سال پيروزي انقلاب هستیم، در قرآن در آيـه ‎اي خيلي زيبا و هشدار دهنده مي ‎گويـد:  قالَ عَسى رَبُّكُمْ أَنْ يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَ يَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ   ؛ «اميد است که خدا دشمن شما را از بين ببرد و شما را به عنوان جانشين قرار بدهد». اما  فَيَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ  ؛ عملکرد شما به عنوان جانشينان دشمنتان چگونه بوده است؛ آيا به شعارتان و به اهدافي که داشتيد پايبنديد و به رسالتي که بر دوش گرفته بوديد، پايبند هستید؟ از همین رو، ما نياز به ارزيابي انقلاب مان داریم. بعد از گذشت بيش از سه دهه از پيروزي انقلاب باید بدانيم دستاوردها و ماهیت هاي انقلاب چه بوده و آیا بدان دست پیدا کرده ایم؟ موانع رسیدن به اهداف انقلاب چيست؟ اين ها از نکات کليدي و اساسي است که ما بايد بررسي کنيم. این امور نياز به کنکاش، بررسي و مطالعه و بازنگري و تجزيه و تحليل دارند. نمی توانیم بهانه کنیم که روزهاي آغازين انقلاب است و موقعیت و شرایط آن فراهم نیست. بعد از گذشت سه دهه، بايد آينده انقلاب را ببينيم كه آيا بر پيمان ‎هایمان که هميشه فرياد مي ‎زديم اين انقلاب ریشه در انقلاب عاشورا دارد پایبند بوده ایم؟

حضور آگاهانه ی همه اقشار جامعه در پيروزي انقلاب

براي شناخت هر انقلابي از چند زاويه بايد کار کارشناسي انجام داد. ما برای بررسی ماهیت انقلاب به امور ذیل می پردازیم: چه افراد و گروه ‎هايي بار نهضت را بر دوش داشتند؟ ريشه و علل و عوامل زمينه ‎ساز نهضت چه بوده است؟ اهدافي که اين نهضت تعقيب مي ‎کرده چه بوده است؟ شعارهايي که موجب قداست و حرکت و جوشش اين نهضت شده، چه بوده است؟

افراد و گروه هايي که در انقلاب شرکت کردند بدون اغراق از همه اقشار جامعه بوده  ‎اند. البته رهبري جايگاه خاص خود را دارد، او سکان ‎دار اين حرکت بود. همه ی مردم اعم از کشاورز، کارگر، روحاني، دانشجو، بازاري و همه ی اصناف جامعه ی ما در اين انقلاب حضوري آگاهانه داشتند. نفوذ استعمار در فرهنگ، اقتصاد و سياست کشور، وجود فحشا و فساد در تمام عرصه ‎هاي اجتماعي از زمينه ‎هاي اين نهضت بزرگ بوده ‎اند. جدايي دين از سياست و صحنه جزء سياست ‎هاي دستگاه طاغوت بود، براي دين ارزش و اعتباری قائل نبودند.

عزت خواهي و استقلال طلبي اهداف بلند انقلاب اسلامي

انقلاب، همان اهدافي را داشت که پيامبران الهي، اميرالمومنين و حسين بن علي داشتند. سخنی از امیرالمومنین در نهج البلاغه نقل شده که حسين بن علي در حادثه کربلا آن  را دوباره به ياد جامعه اسلامي انداخت. اميرالمؤمنين آن روز فرياد کشيد: مردم بدانيد امير المومنين به مقداري نان جو و نمک قناعت مي ‎کند؛ اميرالمومنين دنبال قدرت نيست. به خاطر این است که معالم جور و عدل جابجا شده است. (معالم جمع معلم، يعني نشانه) اميرالمومنين و حسين بن علي خروج کردند تا نشانه ‎هاي دين را در جايگاه خودش قرار دهند. عده ای آدرس عوضي به مردم داده بودند. حرکت امام حسین باعث شد تا آن آدرس عوضي به يک آدرس واقعي تبدیل شود تا جامعه را راهبري و هدايت کند. در زمان قديم در مسیر کاروان ‎ها که شن زار بود، معمولاً سنگ هايي را به عنوان نشانه ‎ مي ‎گذاشتند تا کاروان ها راه را گم نکنند و به کاروان سرا برسند. دزدان و راهزنان آن سنگ ها را جابه جا مي ‎کردند تا به جای این که مسيرکاروان به کاروان ‎سرا برسد به خانه دزدان بخورد. اميرالمومنين اين جمله زيبا را فرمود: ما آن نشانه ‎ها که جابه ‎جا کرده بودند را مي ‎خواهيم سر جاي خودش برگردانيم تا کاروان به جاي رسيدن به کاروان ‎سرا که جاي آسايش و آرامش اوست به مقر دزدان نرسد. جامعه ‎اي که غرق در فساد و تباهي است به محل امن زندگي تبدیل شود، جامعه ستم ديده، جامعه ‎اي که دچار ذلت و تحقير اجنبي و بيگانه شده، احساس امنيت کند. احکام فراموش شده ی دين خدا، دوباره به صحنه بياید. اهداف انقلاب ما عزت خواهي، استقلال طلبي و ظلم ‎ستيزي بود، که همه در کلمات زيباي اميرالمومنين و حسين بن علي وجود دارد.

نقش بي بديل رهبري در انقلاب ايران

شعارهاي انقلاب ما هم از حسين بن علي اخذ شده بود؛ استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي. يعني بر اساس دين باوري و دين محوري و خدا محوري پا مي ‎فشاريم و دست در دست بیگانه نمي ‎گذاريم، استقلال کشورمان را به خطر نمي ‎اندازيم؛ اين سخن ابي عبدالله است که فرمود: مرگ شرافت مندانه بهتر از زندگي با شما است.

 نقش رهبري در انقلاب ما نقش بي بديلي بود. همان گونه که حسين بن علي شب عاشورا آن همه تعريف و توصيف از اصحاب کرد، رهبر فقيد انقلاب، حضرت آيت الله العظمي امام خميني، هنگامي که اطلاعيه مي ‎دهد، چه قبل از پيروزي انقلاب و چه در دوران دفاع مقدس، چه وصفی از مردم و مراجع و علما می کند. از آن سو هنگامي که مراجع بزرگ ما در همراهي با امام بيانيه مي ‎دهند و یا ملت ما جان در کف دست مي ‎گذارند؛ خاطره ی شب عاشورا و گفتگوی مسلم بن عوسجه با حسين بن علي زنده می شود. رهبري هوشمند، بيدار و آگاه داشتيم که خداي بزرگ این نعمت را در ادامه ی حرکت رهبر فقيد سفر کرده ی امروز در پرتو رهبر فرزانه انقلاب اسلامي نصيب ما کرده است.

نکته ای از بصيرت و آگاهي امام بگویم: قبل از 15 خرداد 42، فردي به عنوان ديپلمات از لبنان با راهنمايي بعضي خدمت امام رسيد و گفت: من از طرف جمال عبدالناصر آمده ام، ایشان از اين حرکتي که شما عليه اسرائيل آغاز کرده ‎ايد تمجيد و تعريف کرده و براي شما پيام فرستاده که ما همراه شمائيم. هر چه پول، اسلحه و امکانات بخواهيد در اختيار شما قرار مي ‎دهيم تا در اين مبارزه و حرکت پيروز بشويد. امام فرمودند: مبارزه ی ما، مبارزه متعلق به ملت خودمان است. ما متکي به عنايات خدا و حضور مردم در صحنه هستیم و اميد به ديگري نمي ‎بنديم. بعد از آن که امام پس از 15 خرداد دستگیر و تبعید شد، معلوم شد اين شخص ديپلمات مصري نبوده، بلکه اعزامي از طرف دربار بوده و می خواسته پرونده امام را قطور کنند و بگويند شما از خارج پول و امکانات و اسلحه گرفته ‎ايد؛ اين عنايت الهي است.

ويژگي هاي دشمنان از ديدگاه قرآن؛

اين بصيرت، آگاهي و شکوه توانست انقلاب را به پيروزي برساند. دشمنان ما کم توطئه نکردند. قرآن بخشي از ويژگي هاي دشمنان را بیان کرده است؛ می فرماید: امت اسلام! امت قرآن! تصور نکنيد که دشمنان از شما دست بر مي ‎دارند. نه، بلکه اينها پيوسته طراحي مي ‎کنند؛ يک روز جنگ سخت و يک روز جنگ نرم عليه شما راه مي ‎ اندازند. اگر این ها در جنگ به شما دسترسي پيدا کنند، به شما رحم نمي ‎کنند. دست و زبانشان به بدي به سوي شما دراز شده است و اين که مي ‎بينيد قطعنامه عليه شما صادر می کنند و سران کشورهاي آمريکا و اروپايي و جاهاي ديگر در سخنراني عليه شما صحبت مي ‎کنند، بخشی از دشمنی است که بر زبان جاري کرده اند. قرآن می فرماید: اگر يک پيروزي به دست بياوريد بدشان مي ‎آيد، قيل و قال در دنيا عليه شما راه مي ‎اندازند که ايران دنبال بمب اتم است، اما اگر جايي مشکلي براي شما پيش بيايد و عده اي به وسيله همان ها تحريک بشوند و در خيابان ها بريزند، دشمنان شما کف مي ‎زنند و به خاطر مشکلي که براي شما پيش آمده است، احساس شادماني مي ‎کنند.

مراقب باشيم در صف دشمنان قرار نگيريم

نکته اول: سؤال اين است که چه بايد کنيم؟ باز قرآن راه را به ما نشان مي ‎دهد. قرآن مي فرماید: علاقه مندان به جامعه ی ديني و اسلامي بايد مواظب باشند تا دشمن از آنان سوء استفاده نکند. تعبيري که مقام معظم رهبري مکرر بيان مي ‎کنند، ريشه قرآني دارد. اين که امام مي ‎گويد: مرز بندي کنيد و صف خودتان را از صف دشمنان بيروني انقلاب جدا کنيد تا دشمن در شما طمع نکند؛ اين ريشه قرآني دارد. قرآن می فرماید: شما جمعيتي پيدا نمي ‎کنيد که دم از ايمان به خدا و آخرت بزند ولي با کساني که دشمن خدا و رسولند دوستی کند. يعني مرزشان را آن ها جدا مي ‎کنند. نمي ‎شود انسان هم مؤمن باشد و هم دستش در دست دشمن خدا و رسول باشد. فرقی هم نمي ‎کند دشمن، چه کسی باشد؛ پدر، برادر، فرزند، قوم و قبيله، انسانِ مؤمن به خدا و رسول و روز قيامت. صف خود را بايد از کساني که دشمن کينه ‎توز خدا و رسول هستند جدا كرد. اين يک مسؤوليت براي ادامه ی راه انقلاب ما که نهضت حسين بن علي هم از همين نشأت گرفت. حسين بن علي فرمود: صف تان را جدا کنيد. کسانی مثل حربن يزيدها صفشان را جدا کردند، اما بسیاری سخن امام را قبول نکردند؛ عده کمی به فرمایش امام و به سخن ايشان جواب گفتند، چون آن  چنان شکم هايشان پر از لقمه ی حرام شده بود که سخن شخصيتي مثل امام را هم گوش نمي ‎دهند.

حضور پرشور در راهپيمايي ها بيانگر تقويت ايمان مردم

نکته دوم: در مقابل تهديد دشمن نهراسيد؛ آن ها عده دارند، عُده و امکانات دارند، تسليحات و امکانات تبليغاتي دارند، يک مرتبه اعلام مي ‎کنند همه چيز از دست رفت، اما جالب این که هر چه آن ها تبلیغات می کنند روز به روز ايمان مردم تقويت  ‎ مي شود. حضور پر شور در راهپیمایی های 9 دی و 22 بهمن همه و همه بیانگر این است.

نکته سوم: حفظ جامعه انقلابي؛ جامعه ‎اي که انقلابش از حادثه ی عاشورا الهام گرفته است، برای حفاظتش مال و جان قابلي ندارد. اميرالمومنين مي ‎فرمايد: هنگامي که حادثه ‎اي پيش آمد، اگر ديدید مي ‎شود با دادن مال جلوي حادثه را گرفت، مال تقديم کنيد و اگر از مال کاري ساخته نيست از جان بگذريد تا دين بماند. اينها دستورات ديني ماست و این گونه مي ‎شود انقلاب حسيني را حفظ کرد. بايد کاري کنيم که دشمن براي هميشه از ما مأيوس شود.

پروردگارا! ما را بيامرز؛

به اسلام و اسلاميان عزت عنايت بفرما؛

تا از ما راضي نشوي ما را از اين دنيا مبر؛

روح بلند رهبر فقيدمان عالي ست، اعلي بگردان؛

پروردگارا! ارواح طيبه مراجع بزرگوار تقليدمان که از ميان ما رفته ‎اند با رسول الله محشور بگردان؛

پروردگارا! به مقام معظم رهبری عزيز انقلاب مان توفيق و طول عمر با برکت عنايت بفرما؛

به مراجع بزرگوارمان عزت دنيا و آخرت مرحمت عنايت بفرما؛

به خدمتگزاران صديق اين انقلاب عزت و کرامت عنايت بفرما؛

توطئه دشمنان مان را به خودشان برگردان،

انقلاب اسلامي ما را که در راستاي انقلاب ابي عبدالله است تا ظهور بقيه الله الاعظم ماندگار و پايدار بدار؛

عاقبت همه ی اين جمع را ختم بخير بگردان.

و السلام عليکم و رحمة الله و برکاته

لینک کوتاه

♦️نشانی: قم: خیابان دورشهر – میدان رسالت – موسسه آموزش عالی طلوع مهر – مجمع پیروان امام و رهبری استان قم
🔹تلفکس: 02537831421

🔹کانال تلگرام مجمع: https://t.me/mhp_ir

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه اطلاع‌رسانی برای مجمع پیروان امام و رهبری استان قم محفوظ است.

Template Design:Dima Group