امام علی علیه السلام

اِصبِر عَلى مَرارَةِ الحَقِّ وَ ایاک اَن تَنخَدِعَ لِحَلاوَةِ الباطِلِ

تلخى حق را تحمل کن، و مبادا که فریب شیرینى باطل را بخورى.

سخنرانی آیت الله سيدمحمد سعيدي؛ اعتماد مردم به رهبری سرمايه عظيم نظام است

 

 اشاره:آيت الله سيدمحمد سعيدي در سال 1330 در شهر مقدس قم در خانواده اي از دودمان عالمان ديني متولد شد.

والد ايشان شهيد آيت الله سعيدي پس از مبارزات فراوان در 20 خرداد 1349 در زندان هاي ستم شاهي بر اثر شكنجه هاي وحشيانه به لقاء الله نائل گرديد.

 فعاليت هاي سياسي استاد سعيدي از زمان پدر بزرگوارش آيت الله سعيدي آغاز گشته بود و پس از شهادت پدر نيز در چاپ و انتشار آثار حضرت امام خميني با دایی خويش حجت الاسلام و المسلمين حاج سيد مهدي طباطبايي همكاري داشت.

پس از جنگ تحميلي، در سال 1370، با حكم مقام معظم رهبري همراه عده اي از دوستان به تأسيس مركز خدمات حوزه علميه به انگيزه ی خدمت به روحانيون به مركزيت قم همت گماشت كه تا كنون نيز عضو هيئت مديره ی مركز مذكور مي باشد.

همچنين ايشان به مدت 7 سال با حكم مقام معظم رهبري (مدظله العالي) عضو هيئت مديره تبليغات اسلامي حوزه علميه قم بوده اند و نيز از سال 1379 تاكنون عضو هيئت امناي مسجد مقدس جمكران نيز مي باشند.

آيت الله سعيدي، در زمينه هاي مختلف به تحقيق پرداخته اند كه حاصل برخي از آن ها به صورت هاي مختلف در دسترس است.

عمده آن ها عبارتند از: مجموعه مباحث فقه و اصول كه ايشان در طي سال هاي تحصيل از اساتيد خود بهره برده اند؛ مجموعه مباحث خارج فقه ايشان كه بر اساس «عروه الوثقي» و «تحرير الوسيله» در جمع فضلاء مطرح شده است؛ مجموعه مباحث خارج اصول كه بر اساس «كفايه» در جمع طلاب و فضلاء مطرح گرديده است و مجموعه يادداشت هايي پيرامون سيره معصومين.

ايشان علاوه بر امامت جمعه قم، در تاريخ 18 آذر 1389 از سوي مقام معظم رهبري به توليت آستان مقدسه حضرت معصومه(س) منصوب شدند.

اعتماد مردم به رهبری سرمايه عظيم نظام است

چكيده:

در نوشتار حاضر که حاصل سخنراني آیت الله محمد سعيدي است رشته ي سخن با اصل ثابت دانستن انقلاب که فرع آن لبنان و فلسطين معرفي شده، شروع مي شود و سپس رمز موفقيت امام خميني(ره) را شناخت صحيح مردم و بسيج آن ها به سمت اهداف مقدس معرفي مي کند.

وي در ادامه با بيان خاطره اي از شهيد سعيدي از زبان مقام معظم رهبري، نقش حمايت مردم از رهبر نهضت را بسيار حائز اهميت مي داند. وي اعتقاد دارد اعتماد مردم به امام خميني(ره) به خاطر اخلاص، پرهيز از اغراض سياسي و شخصي و دعوت مردم به سوي خدا و نجات بوده است. وي تفاوت امام با رهبران ديگر را در اين مي داند که امام همواره خود را بدهکار مردم مي دانست و گاهي نيز از آن ها به خاطر بعضي کاستي ها عذرخواهي مي کرد. وي با بيان اين که دشمن در تلاش است تا اعتماد مردم و همکاري آن ها با رهبري را از بين ببرد سخنان خود را به پايان برده است.

کليدواژه ها: انقلاب اسلامي، رهبري، مردم، امام خميني(ره)، اعتماد.

برای بنده افتخاری است که در این مجلس، که به عنوان مجلس بزرگداشت دهه ی مبارک انقلاب برگزار شده، عرض ادب کنم و از این حماسه پُرشور و نهضت عظیم که از ابتدا، به نهضت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین گره خورده، ياد كنيم.

من از برگزارکنندگان این مجلس و این محافل قدردانی و تشکر می کنم.

انقلاب ما ريشه در نهضت و قيام اهل بيت دارد

نهضت ما، ریشه در حرکت، نهضت و قیام اهل بیت دارد. خداوند می فرماید:

أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ  تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ.

خداوند به کلمه طیبه ای اشاره دارد که به عنوان مثل برای کارهایی که برای خدا انجام می شود، مورد پسند خدا و به انگیزه الهی است، برکت می کند و این فعالیت ها و هزینه کردن ها به گونه ای است که ریشه در زمین و سر در آسمان دارد. و از مصادیق کلمه طیبه، این شجره طیبه، انقلاب شکوهمند اسلامي ايران است. که امام امت ـ رضوان الله تعالی علیه ـ با بینشی الهی و توسل به اهل بیت بر اساس آیات الهی و احکام دین و نیتی خالص آن حرکت را شروع کرد و نهضتی را پایه گذاری کرد که نخستین گروندِگان به این نهضت، مردم شریف، مؤمن، انقلابی و قدرشناس قم مخصوصاً این محله بودند.

انقلاب ايران، الهام بخش  قيام هاي آزادي خواهان جهان شد

این نهضت با رهبری امام و مراجع، و آبیاری خون شهیدان و همت و هم یاری و جان نثاری شما مردم قم، رو به گسترش نهاد و ایران را فراگرفت. و پس از آن از مرزهای کشور گذشت و عطر و نشاط آن را به سایر نقاط جهان رساند، و برای نهضت های دیگر الهام بخش شد که ثمراتش در چند نقطه جهان از جمله لبنان و فلسطین اشغالی قابل رويت است. این است معنی این شجره طیبه ای که اصلش ثابت و شاخه هایش در آسمان است و هر زمان ثمر می دهد.

 رمز موفقیت امام ـ رضوان الله تعالی علیه ـ این بود که آن بزرگوار مردم را خوب شناخت و با استفاده از این ذخیره ی الهی، مردم را در راه اهداف مقدس و دینی تجهیز و بسیج کرد. مردم هم وقتی دیدند مردی از دودمان اهل بیت عصمت و شجره طیبه ی محمدی قیام کرده، آن ها را به راه خدا می خواند، غیرت مندانه به پای این رهبر، و برگِرد این وجود مقدس جمع شدند و آنچه را که او فرمود، همان را اطاعت کردند. نصرت مردم از نهضت و رهبر، مصداقی شد بر این آیه ی کریمه که خداوند خطاب به نبی اکرم، حضرت محمد فرمود: هُوَ الَّذِيَ أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ  «خدا کسی است که تو را هم با نصرت خودش و هم به کمک مردم یاری کرد». یعنی گرچه خدا قادر است بدون کمک از هیچ کس و بدون واسطه عنایات خودش را تفويض کند، اما در عین حال، این مشیت الهی است که انبیا و مردان خدا را به برکت مردم یاری می کند.

مردم، عنصر اصلي قيام هاي رهبران الهي هستند

وقتی خدمت مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای مشرف بودم، ایشان خاطره ای از شهید سعیدی نقل کردند که: ما مشهد، خدمت یکی از آقایان درباره قیام و انقلاب و نهضت در سال های 45 و 46 صحبت مي كرديم، آن زمان، آن آقا مي گفتند مشکلات زیاد است و موفق نمي شويم. من به آن آقا عرض کردم که شما حرکت کنید، ما هم به اندازه ی شعاع وجودی خودمان در خدمت هستیم و شما را یاری خواهیم کرد. آن آقا گفتند که من اگر بخواهم حرکت کنم، احتیاج به شماها ندارم! در همین حال مرحوم سعیدی كه تازه وارد مجلس شده بود، شاهد سخنان من با آن بزرگوار بود. وقتی که سخن به اینجا رسید، شهید سعیدی رو به آن بزرگوار کرد و فرمودند: عجب! شما مثل این که از پیغمبر بالاتر هستيد؛ چون قرآن به پیغمبر می گويد: هُوَ الَّذِيَ أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِين شما چطور مي گوييد که به کمک مومنین احتیاج نداریم؟

 این واقعیتی است که رهبران الهی، قیام کنندگان برای خدا، یک پایه موفقیت شان کمک مردم و حضور مردم است. حضور و اعتماد و گرایش مردم به رهبری بر اساس عواملی است يكي اعتماد متقابل است. رهبر به مردم اعتماد می کند و از مردم کمک می خواهد. مردم هم متقابلاً وقتی ببینند رهبری برای خدا، بدون هیچ غرض سیاسی و اهداف شخصی مردم را به سوی خدا و نجات خود مردم دعوت می کند، اجابت می کنند.

امام از برخي كاستي ها در برابر مردم عذرخواهي مي كردند

از سیـره امام ـ رضوان الله تعالی علیه ـ یاد می کنیم، بـارها مشـاهده کرده ایم که امام ـ رضوان الله تعالی علیه ـ از برخی از کاستی ها در برابر

مردم عذرخواهی می کرد. این برای مردم عجیب و مهم بود. چون مردم ملاحظه مي کردند که این کاستی هایی که امام از آن ها گاهی عذرخواهی می کردند ، مربوط به ایشان نمی شد و کسانی دیگر(برخی از مسئولین) در برنامه هاي شان کاستی هایی وجود داشت، اما امام عذر خواهی می کردند. اين هم بيانگر فرق امام و بعضی دیگر از رهبران نهضت هايي است كه آن ها خودشان را طلبکار مردم می دانند. در نهضت هاي ديگر اگر چنانچه نقصی باشد و مشکلی پيدا شود، سعی می کنند به گردن دیگران بیندازند، حتی اگر باعث و باني آن نقص ها خودشان باشند. مردم ما فهیمند و فرق می گذارند بین رهبر نهضت و نظام ما، با رهبران دیگر نظام ها. کسانی که از پرتوی مردم به نام و نشاني می رسند، بعد هر چه کاستی است بر سر مردم خراب می کنند، و هر چه افتخار است به نام خودشان ثبت می کنند. این وجه امتیاز نهضت ما با نهضت های دیگر است.

وقتی مردم دیدند امام اين گونه با صفا و با خلوص با آن ها روبه رو می شود از دادن جان و مال و امکانات و آبرویشان در مسیر امام و نهضت او دریغ نکردند.

دشمن در پي از بين بردن اعتماد مردم به رهبري است

جمله های پایانی سخنانم را تقدیم کنم و آن این که دشمن در پی این حرکت مقدس بیکار ننشست. او تلاش کرد که اولاً این سرمایه ی عظیم الهی، یعنی اعتماد و نصرت مردم را از رهبری بگیرد. چون در هر نهضتی ـ از مقدس ترین نهضت ها تا دنیایی ترین نهضت ها ـ هرگاه توانستند مردم را از رهبری جدا کنند، آن جا به هدف های خودشان رسیدند. امپراطوری ها و پادشاهی هاي بسيار، در اثر همین جدا شدن مردم از رهبرانشان، از هم پاشید. اتحاد جماهير شوروی كه اسم بزرگی داشت و کشور پهناوری بود، روزی که مردم اعتمادشان به رهبران شان از بین رفت، آن روز آن کشور پهناور و با اقتدار قطعه قطعه شد. امام

ـ رضوان الله تعالی علیه ـ که این به هم ریختگی را پیش بینی کرده بودند، سعی کردند رهبر آن کشور را با پیامی که فقیه بزرگوار حضرت آیت الله جوادی آملی(دامت برکاته) و هیئت همراه برای انذار و هدایت او فرستادند، گوشزد كنند، ولی او این موقعیت را قدر نشناخت.

دشمن به دنبال جلوگيري از گره خوردن مردم با مرجعيت است

خلف صالح امام، یعنی مقام معظم رهبری نیز در پی حرکت امام بعد از رحلت جانگداز آن بزرگوار تا به امروز، این پایه و رکن اصلی را حفظ کردند و در حوادث مختلف و پدیده های شگفت انگیز، بر این عنصر اصیل و الهی پا فشاری کردند.

دشمن با این که این انسجام و وفاداری را از مردم ملاحظه کرده، در عین حال ناامید نیست. دشمن قطع طمع از مردم نکرده است. در دوران مشروطه هر حرکتی که شکل گرفت، در ادامه، مردم از نهضت جدا شدند و دشمن بیشترین سود را در این عرصه برد. او هنوز در اندیشه خواب های شیرین دوران قاجار به سر می برد. او وقتي در پدیده های مبارکي مثل نهضت تنباکو، نقش مرجعیت را در حرکت مردمی دید، به فکر جدی افتاد که نگذارد مردم با مرجعیت گره بخورند. امروز هم این چنین رویایی را هم در سر و هم در دل به عنوان آرزو می پروراند.

هرگز مردم از گرد رهبري و نظام جدا نخواهند شد

بشارت بر شما كه تا وقتی در این سنگر مقدس، با عنایات خدا و ریشه عمیق 31 ساله ای که این شجره طیبه در عمق جان و وجود میهن اسلامی شما دوانده، و با خون شهیدانتان آبیاریش کردید، بدانید او به هدف های شومش هرگز نخواهد رسید، و خواب های او در این نهضت و مردم، به اذن خدا و لطف خدا، تعبیر نخواهد شد. این مردم هرگز از گرد رهبری و نظام جدا نخواهند شد و هرگز این مردم سرمایه ها و نیروها و مدیران و مسئولین لایقی را که در طی این سال ها ـ چه آن بزرگانی که قبل از انقلاب رشد کرده و در انقلاب خدمت گذار شدند و چه نیروهای جوان و لایقی که در انقلاب رشد کردند ـ تنها نخواهند گذاشت. امروز مردم لبنان، فلطسین، افغانستان، عراق و سایر بلاد با الهام از این نهضت قدرشناس شما هستند و گاهی وقت ها كه صحبت هایی در درون کشور انجام می شود، آن ها نگران می شوند و پیام می دهند که مراقب باشیم.

پروردگارا! ما را قدر شناس این نهضت، انقلاب، رهبر و این مردم بیش از پیش قرار بده.

خدایا! نقشه ها و طرح های دشمنان را خنثی بفرما.

خدايا!  هرکس در این عرصه بزرگ خدمت کرده و به لقا تو پیوست را سر سفره اهل بیت مهمانشان بگردان.

 خدایا! پایان عمر همه ما را ختم به خیر، و در راه دفاع از اسلام و قرآن و ولایت و رهبری قرار بده.

 و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

لینک کوتاه

♦️نشانی: قم: خیابان دورشهر – میدان رسالت – موسسه آموزش عالی طلوع مهر – مجمع پیروان امام و رهبری استان قم
🔹تلفکس: 02537831421

🔹کانال تلگرام مجمع: https://t.me/mhp_ir

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه اطلاع‌رسانی برای مجمع پیروان امام و رهبری استان قم محفوظ است.

Template Design:Dima Group