امام علی علیه السلام

اِصبِر عَلى مَرارَةِ الحَقِّ وَ ایاک اَن تَنخَدِعَ لِحَلاوَةِ الباطِلِ

تلخى حق را تحمل کن، و مبادا که فریب شیرینى باطل را بخورى.

دکتر مهاجرنیا: برخی احزاب سرمایه‌های دینی و ملی را به حراج گذاشته‌اند

استاد برجسته حوزه به وضعیت سیاسی موجود در کشور اشاره کرد و گفت: حرکت برخی از افراد نشان می‌دهد که برخی از احزاب سرمایه‌های انسانی، دینی و ملی را به حراج گذشته‌اند.

گزارش تصویری مراسم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا شامگاه یکشنبه در اولین شب مراسم گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی که در مسجد طفلان مسلم قم برگزار شد، با تاکید بر اینکه در دوران پیروزی انقلاب اسلامی مردم به رهنمودهای بنیان‌گذار کبیر انقلاب نگاه ویژه داشتند، اظهار کرد: امام خمینی(ره) به عنوان شخصیتی که ویژگی‌های بسیاری داشته، در پیروزی انقلاب نقش محوری را ایفا کرده‌اند.وی با بیان اینکه مردم جامعه اسلامی در دوره پهلوی بدون آمادگی از دوره سنت به صنعت وارد شدند، اضافه کرد: چالش‌های دین و مدرنیته بسیاری از مشکلات را برای رژیم پهلوی به دنبال داشته است زیرا مردم دوره مشروطه با مفاهیم مدرنی مواجه شدند که برای آنها تعریفی نداشتند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: علما و مردم در قبل از انقلاب فهم درستی از واژه قانون نداشتند و فکر می‌کردند که این واژه می‌خواهد جایگزین دین شود به همین علت علما دچار اختلاف شده و از مشروطه کناره‌گیری کردند.

وی با اشاره به اینکه در دوران قبل از انقلاب مردم باید برای دین‌داری خود هزینه می‌کردند، تصریح کرد: زمان‌شناسی یکی از ویژگی‌های اصلی امام خمینی(ره) بوده به همین علت توانسته در جامعه‌ای با تفکرات مختلف به عنوان نماینده فکری حوزه و تشیع وارد عرصه شدند که اگر فهم دقیق ایشان از شرایط نبود نمی‌توانسته رهبری را بر عهده داشته باشند.

مهاجرنیا فهم ظرفیت‌های دینی را از دیگر ویژگی‌های امام خمینی(ره) برشمرد و گفت: امام خمینی(ره) دین را به عرصه اجتماعی وارد کردند زیرا دسته‌بندی مناسبی نسبت به قوانین دینی داشتند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از عالمان به دخالت زمان و مکان در اجتهاد توجهی نداشته‌اند، مطرح کرد: حکومت اسلامی اصل بدون تغییری است که عالمان دینی با آن مشکلی ندارند اما شیوه این حکومت بر اساس زمان و مکان متغیر است و عالمان دینی می‌توانند قرائت‌های متفاوتی را در این زمینه بیان کنند تا زندگی انسان‌های مسلمان رشد کند.

مهاجرنیا بی‌توجهی به تغییرات زمانی را از خصلت‌های گروه‌های تکفیری خواند و ادامه داد: این افراد به متغیرات دین توجه ندارند و اصول سابق را دنبال می‌کنند در صورتی که امام خمینی(ره) با نگاهی مخالف آنها در مرکز غرب حضور یافت و در روشی مدرن برای حکومت اسلامی تفکر کرد.

وی با بیان اینکه جمهوریت در مبانی دین اسلام تعریفی نداشته است، تصریح کرد: امام راحل(ره) حکومت فقیه محور را به سمت مردم‌سالاری دینی گرایش داده به همین علت مردم نقش جدی در حکومت اسلامی کنونی پیدا کردند.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: امام خمینی پدیده مدرن جمهوریت را شرعی کرد به همین علت مدرس از نبود جدایی میان دین و سیاست سخن گفته است.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد مخالف جمهوریت هستند و اصل را حکومت اسلامی می‌دانند، عنوان کرد: اگر جمهوریت را اکنون نیز مطرح کنیم مخالفان بسیاری دارد، عبور از مردم در تشکیل و حفظ حکومت اسلامی در برخی از نظریات پذیرفته شده است در صورتی که طبق نظر امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب اسلامی اگر مردم در حکومت اسلامی مشارکت نداشته باشند شرعا این حکومت تشکیل نمی‌شود.

مهاجرنیا یادآور شد: در دوران برخی از علما زمینه حکومت ولایت فقیه وجود نداشت اما آنها به حاکمیت نفوذ کرده و به صورت تقیه با حاکمیت ظلم وارد تعامل شدند.

وی از مشارکت عالمان دینی در آغاز دوره صفویان یاد و اضافه کرد: مشروطیت را علما آغاز کردند اما در این حرکت حضور شاه را نیز پذیرفتند تا اینکه انقلاب اسلامی حاکمیت نظام را بر عهده ولایت فقیه مبتنی بر مردم‌سالاری دینی واگذار کرد.

مهاجرنیا با تاکید بر اینکه دیگاه‌های متفاوتی نسبت به مسئله هسته‌ای در نظام اسلامی وجود دارد، عنوان کرد: ایران اسلامی با دیپلماسی فعال توانست مقابل بزرگ‌ترین ابر قدرت‌های دنیا خواسته‌هایی که امکان آن وجود داشت را محقق کند.

 

خبرگزاری فارس (لینک اصلی)
یکشنبه 11 بهمن 1394

لینک کوتاه

♦️نشانی: قم: خیابان دورشهر – میدان رسالت – موسسه آموزش عالی طلوع مهر – مجمع پیروان امام و رهبری استان قم
🔹تلفکس: 02537831421

🔹کانال تلگرام مجمع: https://t.me/mhp_ir

کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه اطلاع‌رسانی برای مجمع پیروان امام و رهبری استان قم محفوظ است.

Template Design:Dima Group