در نشست آسیب شناسی جریان اصولگرایی مطرح شد: امام خمینی(ره) فقه را وارد زندگی مردم کرد


Image00002

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، در جلسه نشست آسیب شناسی  جریان اصولگرایی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با اشاره به ابعاد دانش اصول فقه افزود: اعتقاد من این است که امام راحل(ره) دانش اصول فقه را در بخش‏های مختلف زندگی کاربردی کردند. پیش از امام خمینی(ره) کسی فکر نمی‏کرد که این طور راحت می‏شود از اصول فقه ما در بحث‏های سیاسی استفاده کرد و یک اندیشه‏ی سیاسی و فقه سیاسی ،بر اساس آن طراحی کرد.
وی با اشاره به روبه رو شدن مجتهدان با روایات متناقض و متضاد که در شرایط مختلف مانند شرایط تقیه‌ای صادر شده اند ،افزود: در عصر حضور و اوایل غیبت، تاحدودی مشخص بود که این روایت تقیه‏ای است و آن یکی در شرایط خاصی صادر شده است ولی در دوره ما، گذشت تاریخ و شکل گیری رویه هایی که بعضاً با برخی از همین روایات هم همخوانی دارد، تشخیص روایت صحیح از سقیم ،کار بسیار دشواری شده است. اگر بخواهیم استنباط کنیم و بفهمیم که مثلاً این روایت تقیه‏ای است یا آن یکی، اصل و فرع، کدام است، کار دشواری است.خوب اینها مبنای دینداری و سبک زندگی می‌شود با این تعارضات و بعضاً تزاحمات خارجی ، کار مجتهد خیلی سخت می‌شود. دانشی که متصدی حل این تعارضات درونی ، موضوعی و حتی خارجی روایات است،اصول فقه می‌باشد. این دانش روش شناختی نشان می‌دهد، که فقیه در موقع استنباط و اجتهاد، اگر با ادله‏ی متعارض بر‏خورد کرد ، چه کار بایدکند؟
به گفته وی هر چند در ادله ولایت فقیه تعارضات روایی و تاریخی وجود دارد یک روایت برای فقهاء نیابت از حضرت حجت را ثابت می‌کند و روایت دیگر در ظاهرش ، بلند کردن هر پرچم در عصر غیبت را طاغوت معرفی می‌کند و به رغم اجماعی بودن اصل ولایت فقها، بعضاً دیدگاه های شاذ و نادری هم مطرح شده است. در نظریه‌ای که از سوی امام راحل(ره) ارائه شد و ولایت فقیه را در قالب یک دستگاه معرفتی و اجرایی مطرح ساخت ،هیچ تعارضی درونی در آن وجود ندارد و تزاحمات بیرونی هم به خوبی علاج شده و هم بین ادله عقلی و نقلی هماهنگی ایجاد شده است و هم بین شرایط سیاسی و تاریخی دوره سنتی و زندگی در عصر مدرن به خوبی ملایمت و هماهنگی برقرار شده است.
حجت‌الاسلام مهاجرنیا با اشاره به تعارض تاریخی ولایت فقیه در حاشیه سلاطین جور به عنوان یک تعارض یا تزاحم حل نشده، اضافه کرد: ادله ولایت فقیه، نیابت مستقل فقها از امام عصر را ثابت می‌کنند در حالی که در طول تاریخ این نیابت همیشه در ذیل شاهنشاهی فاسد بوده است.
وی افزود: در دوره اول، ولایت فقیه در حاشیه سلاطین جور عباسی شکل گرفت و ششصد سال هم مبنای فقهی ما بود. در دوره دوم در حاشیه سلاطین ظاهراً شیعی صفوی بود که آن هم حدود دویست سال طول کشید. در دوره سوم یعنی زمان مشروطه باز علماء مدل جدیدی با نام «فقیه، سلطان مشروط مشروع» تعریف کردند که همه آنها با ادله اولیه  که برای فقیه «حاکمیت» دیده بود،ناهمخوان بود. حاکمیت یعنی؛ حکومت دارای استقلال و قدرت برتر که نه در داخل و نه در خارج کسی بر او برتر نباشد و در تصمیم گیری او اثر نگذارد. آن ولایت فقیه مستقل در تاریخ، گرفتار «نظام سلطنتی» شده بود. و به صورت پارادوکسیکال از روی ناچاری، ادامه یافته بود.
وی افزود: حضرت امام(ره) از طرفی نظام سلطانی را نا‏مشروع و باطل می‏شناسد و از طرف دیگر ولایت فقیه را یک ضرورت می‌دانست، خوب اگر این ضرورت با این باطل کنار هم قرار گرفتند. چه باید می‌کرد؟دستگاهی که امام در دوران تبعید در نجف اشرف، طراحی کرده بود با شاهنشاهی قابل تلفیق و ادغام نبود و برای پیاده کردن آن باید کل نظام شاهنشاهی ساقط و منقرض می‌شد.لذا پیش نیاز ولایت فقیه امام، یک انقلاب اسلامی تمام عیار بود تا این تناقض و تزاحم را از میان بردارد. علاوه بر فهم دینی و ضرورت عقلی، دانش اصول فقه نیز چنین اقتضایی را ضروری می‌دانست. بنابراین رویکرد امام راحل رضوان الله تعالی علیه به سمت استقلال نظام ولایی و نفی سیستم پادشاهی بود تا آنجا که حتی پادشاهان گذشته و شاهانی هم که در تاریخ به اسم عادل معرفی شده اند آنها را از همه ظالمتر معرفی کرد. با این مبنا امام فرمودند شاه باید برود و هیچ راه مذاکره‌ای هم برای باقی ماندن شاه باقی نگذاشتند.  پژوهشگر حوزه فقه سیاسی گفت: امام خمینی(ره) نظام پادشاهی را نامشروع می‌دانست .
وی با اشاره به اینکه، فقه یک دانش هنجاری و ارزشی است که نوعاً در مرحله‏ی انجام وظیفه و تکلیف است و در حالت سنتی خود عمدتاً هم فردی بوده، گفت: که امام راحل فقه عمومی و فقه سیاسی را از درون متون فقهی به متن جامعه آورد و برای آن دامنه سیاسی ایجاد نمود و آن را حقوقی کرد و از فقه سیاسی به فقه حکومتی ارتقاء داد و رسماً اعلام کرد که حکومت فلسفه عملی فقه است . از این منظر تمام فقه می‌شود مقررات حکومت اسلامی و حاکم اسلامی باید مجری آن باشد. قواعد زندگی شهروندی و شهریاری و همه مناسبات قدرت و جامعه از همین فقه و به پشتوانه همان اصول فقه باید استنباط و تقنین شوند. این گوشه‌ای از شاهکار امام راحل(ره) در طراحی نظریه و نظام سیاسی خودش بوده است و امروز این به مثابه میراث امام و مهم ترین امانتی است که در دست ماست، همه کسانی که این مسیر را درک می‌کنند و به آن علاقمندند و از آن حفاظت و حراست می‌کنند، برای آن دل می‌سوزانند و در راه برقراری آن جانفشانی می‌کنند. ما آنها را اصولگرا می‌دانیم و تنوع سلایق و برداشت ها با حفظ این اصول و مبانی هم مانع از اصول گرا بودن کسی نمی‌شود.
حجت الاسلام مهاجرنیا در پایان اضافه کرد که با این وجود ، مرور زمان و تجربه ها و تزاحم های عملی گاهی بر چهره اصول و مبانی و اندیشه انقلابی غبار انداخته و در این حوزه آسیب ها و آفت هایی را ایجاد کرده است که وظیفه مهم و اساسی همه معتقدان و متعهدان و دلسوزان ولایت و نظام اسلامی آن است که در بازشناسی ، بازنگری و آسیب شناسی و در نهایت بازسازی و بروزرسانی اندیشه انقلاب اسلامی کمک کنند و این تکلیفی است که امام راحل(ره) درباره آن فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است و یکی از راههای حفظ نظام، کارآمدسازی، پویایی و پایایی آن است که نیاز مداوم به آسیب شناسی و رفع موانع دارد .
روزنامه 19 دی
7 آذر 95

در نشست آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی مطرح شد: نگرش حذفی مخالف مشی اصول‌گرایی است

Image00001
مسئول انجمن‌های علمی حوزه، با اشاره به اینکه جبهه اصولگرایی در کشور نیاز به پوست‌اندازی و بازسازی دارد، گفت: نگرش و رفتارهای حذفی در حوزه سیاست موافق مشی اصیل اصولگرایی نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در نشست آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی که به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم برگزار شد با بیان اینکه شرایط امروز جامعه آن چیزی نیست که امام خمینی(ره) می‌خواست، اظهار داشت: واقعیت این است آن چیزی که امام دنبال آن بود؛ از نظر علمی، معرفتی، زیبایی، ارزش‌ها، اخلاقیات، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، شهامت، دشمن‌شناسی و بصیرت، در حال حاضر محقق نشده و نیازمند تلاش مضاعف است.
وی با اشاره به اینکه در جامعه امروز بنا به فرمایش‌های رهبر انقلاب اسلامی، همه باید تلاش کنند و همه باید به دفاع از ارزش‌های الهی قیام کنند. افزود: در مسائل سیاسی مدام داریم نیروی جامعه را تلف می‌کنیم چرا که کل هدف و انگیزه‌های گروه‌ها و جناح‌های ما این است که همدیگر را حذف کنند و تنها همین حذف کردن هدف شده و همه هم با قصد قربت این کار را می‌کنند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه اسلامی با بیان اینکه دولت اصول‌گرای ما، دولت اصلاح‌طلب ما را زیر سؤال می‌برد و دولت اصلاح‌طلب ما، دولت اصول‌گرای ما را زیر سؤال می‌برد گفت: ما با این کارها داریم بازوان ولایت فقیه را می‌شکنیم. نمی‌شود دائماً بخش‌هایی از نظام بخش‌های دیگرش را حذف کنند.
وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس ما با دشمن بیرونی در جنگ بودیم و می‌دانستیم دشمن مان کیست، اما متأسفانه امروز داریم ریشه همدیگر را می‌زنیم و این نیاز به آسیب شناسی جدی دارد.
حجت‌الاسلام مهاجرنیا معتقد است این دعواها در کشور، موقعیت نظام ولایی که باید در اوج اقتدار باشد را تضعیف خواهد کرد و بخشی از وقت رهبری صرف همین دعواها شده است و متأسفانه دعواها به خط قرمز هم رسیده است. رکن رکین این نظام نباید خدشه دار شود. امانت الهی امروز دست ماها افتاده است و به تعبیر قرآن کریم خداوند می‌خواهد ببیند ما چگونه عمل خواهیم کرد. جایگاه سکان دار و فصل الخطاب نظام اسلامی باید محفوظ بماند و هیچکس نباید حریم ولایت را تضعیف کند.
ضرورت بازسازی جبهه اصول‌گرایی
وی با بیان اینکه هر کسی علاقه‌ای به نظام ولایی دارد، هر کسی آرمان تشیع را قبول دارد، هر کسی دل به ارزش‌های تشیع و اهل بیت دارد، اصول‌گرا است، اظهار داشت: سؤال اینجاست که آیا واقعاً اصول‌گرایی امروز ما قابل دفاع است؟
این پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به وجود شکاف‌های به ظاهر حل‌نشدنی‌ای در اصول‌گرایی امروز گفت: باید برگردیم و یک بار خودمان را بازسازی کرده و پوست‌اندازی کنیم.
مسئول انجمن‌های علمی حوزه با بیان اینکه بسیاری از فسادها و اختلاس ها و بیشترین مشکلات امروز به اسم اصول‌گرایی اتفاق می‌افتد، گفت: بخشی از این مشکلات را اصول‌گراها به گردن اصلاح‌طلب، هم می‌اندازند، آن‌ها هم به این‌ها نسبت می‌دهند، ولی بالاخره همه این‌ها در نظام ولایت فقیه دارد اتفاق می‌افتد. مردم تعارف ندارند و چه اصول‌گرا و چه اصلاح‌طلب، نیروهای نسل اول انقلاب اسلامی هستند.
نمایان شدن اثر تهاجم فرهنگی در جامعه
حجت‌الاسلام مهاجرنیا با اشاره به اینکه تهاجم فرهنگی‌ای که سال‌ها پیش مقام معظم رهبری خطرش را گوشزد می‌فرمود، امروز آثارش در جامعه نمایان شده افزود: مهم‌ترین نکته این است که ما باید یک بار برگردیم و خود را بازتولید و بازسازی کنیم. باید اصول‌گرایی را از اول تعریف کنیم آیا واقعاً ما اصول‌گرا هستیم؟
وی ادامه داد: در صحنه سیاسی امروز کشور گروه‌های انقلابی همدیگر را تضعیف می‌کنند. این همه که چپ و راست علیه همدیگر شاخ و شانه می‌کشند، علیه دشمنان خود شاخ و شانه نمی‌کشند؟
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه در صحنه سیاسی کشور جناح‌ها به دنبال حذف یکدیگر هستند گفت: این خیلی بد است چرا که همه ما شیعیان امیرالمؤمنین(ع) هستیم و همه ما ادعای پیروی مکتب اهل بیت داریم. لازم است با تعریف مجدد‌اندیشه انقلاب اسلامی همان کاری را بکنیم که امام راحل(ره) در تأسیس این نظام مقدس کرد اول انگیزه‌ها و اهدافمان را الهی کنیم و دوم همه با وحدت کلمه پشت سر نایب امام زمان (عج) با همدلی حرکت کنیم در این صورت موفق می‌شویم و هیچ دشمنی نمی‌تواند در صف محکم و مرصوص ما رخنه کند.
روزنامه 19 دی 23 آبان 95

مسئول انجمن‌های علمی حوزه: امام خمینی(ره) وارث تجربه همه فقها در طول تاریخ بود

Image00001
قم - مسئول انجمن‌های علمی حوزه، گفت: امام خمینی(ره) وارث تجربه هزار و ۲۰۰ ساله فقها در طول تاریخ بود و توانستند نظریه ولایت فقیه را به نتیجه برسانند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا در نشست آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی که به همت مجمع هماهنگی پیروان امام رهبری استان قم برگزار شد با اشاره  به اینکه علمای شیعه در طول تاریخ بسیار زحمت کشیدند تا حکومت ایده‌آل آنها امروز به ثمر برسد، اظهار داشت: بعد از غیبت امام عصر(عج) علما یک قرن متحیرّ بودند و اصلاً نمی‌دانستند چه باید بکنند. برای همین فقط دنبال حفظ تراث و جمعآوری احادیث معصومان رفتند. در این دوره‌ تحیّر، محدثینی پرورش یافتند که این محدثین ضرورت ایجاد یک نظم سیاسی توسط شیعه را در منظومه روایات مطرح کردند. بنابراین اولین گروه از متفکران سیاسی را باید در میان محدثین شناسایی کرد.

وی افزود: در دوره نخست بعد از غیبت که شرایط خفقان برای عالمان شیعه بسیار سخت بود و افق روشنی برای سامان دادن به وضعیت شیعه در دوره غیبت و تشکیل حکومت استقلالی دیده نمی‌شد، هویت تشیع در معرض خطر قرار گرفت و با توجه به اینکه هر نوع همکاری با دستگاه ظلمه ممنوع شرعی بود و فشار و آزار و اذیت هم به اوج رسیده بود، علماء برای ادامه این وضعیت باید فکری می‌کردند.

این پژوهشگر اندیشه سیاسی در حوزه علمیه اظهار داشت: برای اولین بار شیخ مفید در المقنعه فتوای نقض تحریم تعامل با سلاطین جور را صادر کرد. او اعلام نمود هر فقیهی که می‌تواند وارد دستگاه سیاسی شود و مسئولیت استانداری، بخشداری، نقابت و قضاوت و عاملیت را بپذیرد بر قاطبه شیعیان واجب است از او حمایت کنند و به آنها مراجعه کنند.

وی افزود:‌ آنچه در فتوای شیخ مفید اهمیت دارد این است که او رسماً اعلام کرد همه‌ آنها از طرف امام زمان(عج) مشروعیت دارند «من تأمر علی الناس من اهل الحق بتمکین ظالم له و کان امیراً من قبله فی ظاهر الحال فانّما هو امیر فی الحقیقه من قبل صاحب الامر(عج)» اگر چه در ظاهر منصوب شده سلطان جور هستند. در واقع شیخ با این فتوا تلفیق ولایت فقیه با سلطان جائر، می‌خواست مکتب را با چنگ و دندان حفظ کند. این فتوای ششصد سال مبنای رفتار سیاسی شیعه بود.

حجت الاسلام مهاجرنیا با اشاره به وارد شدن یک صوفی سنی به نام شاه اسماعیل صفوی به سیاست و رفتن به جنگ بقایای مغول در ایران در آغاز قرن دهم، اظهار داشت: شاه اسماعیل صفوی بعد از سرکوبی همه شورش ها و تجزیه طلبی‌ها در ایران، قدرتش را تثبیت کرد و صفویه را در اصفهان و قزوین، بنیان‌گذاری کرد و در حین مبارزه شیعه شد. اولین کاری که کرد ایجاد قدرت متمرکز در ایران و سپس او و خلف او به عتبات و به علما نامه نوشتند که بیایید و حکومت اسلامی را اداره کنید.

وی ادامه داد: بعد از دوره ششصد ساله فتوای شیخ مفید این دومین تحول سیاسی در اندیشه سیاسی شیعه بود که از تلفیق حکومت با سلاطین ظالم به تلفیق ولایت فقیه با شاهان به اصطلاح عادل روی آورد. اما به دلیل عدم آمادگی علماء برای تشکیل ولایت مستقل باز ولایت فقیه تلفیقی با سلطان مبنا قرار گرفت. محقق کرکی از جبل عامل لبنان به ایران آمد واذن شرعی حکومت را به شاهان صفوی داد که به جای وی حکومت کنند و او نظارت نماید. این دوره ادامه داشت تا زمان شاه سلطان حسین که با فقها نساخت و در دوره‌ی زندیه و افشاریه و قاجاریه، علما عملاً به حاشیه رفتند و ولایت فقیه که حق آنها بود از آنها گرفته شد.

مسئول انجمن‌های علمی حوزه با اشاره به تقویت پایگاه اجتماعی علما در این دوره و قدرت گرفتن آنها در زمان مشروطه و پس از فتوای تحریم تنباکو، گفت: وقتی علما مشروطیت را گرفتند، شرایط جدید و عصر مواجهه با مدرنیته بود و هنوز نمی‌دانستند باید چطور عمل کنند. نه می‌دانستند مشروطه چیست و نه از قانون‌گذاری سررشته داشتند. در این زمان بود که نسل اول روشنفکران هم از غرب برگشتند و با وجود تحیّر علما، زمام کار را با استفاده از تجربیاتی که در غرب داشتند، به عهده گرفتند. محصول نهضت مشروطیت تجربه دوره سوم از ولایت فقیه بود که علما رضایت دادند که ولایت فقیه با شاه مشروط به شرع و قانون عرفی حکومت کنند.

وی با اشاره به اینکه امام راحل(ره) وارث هزار و دویست سال تجربه علمای شیعه در مواجهه با حکومت بود، ابراز داشت: در سال ۴۲ امام (ره) اعتراض کردند اما می‌دانستند که هنوز وقت تشکیل ولایت فقیه نرسیده چرا که نه نیروی کافی وجود داشت و نه برنامه‌ مملکت داری و نه مردم آمادگی حمایت داشتند.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا افزود: گویا اراده الهی چنین بود که ایشان باید ۱۵ سال در کنار حرم امیر المومنین(ع) شاگردی کنند و برنامه ولایت فقیه را در آن‌جا تدوین و تدریس و برای آن کادرسازی کنند.
وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۷ احساس کردند زمان قیام فرا رسیده است و برنامه ولایت فقیه جهت تشکیل یک نظام تمام عیار اسلامی آماده شده و نسل نسبتاً با تجربه و آشنایی با مملکت داری از شاگردان و دوستاران امام شکل گرفته است. در این مدت مردم هم به میدان آمده اند.

این استاد حوزه تصریح کرد: امام راحل با درک موقعیت پنج اصل اساسی را اعلام کردند و وارد عمل شدند که این اصول شامل «امروز تقیه حرام است و همه باید وارد عمل شوند»، «شاهنشاهی از اول و بدون استثناء باطل، فاسد و خونخوار بوده است»، «هر نوع همکاری با دستگاه شاهنشاهی حرام است و شاه باید برود»، «حکومت مشروع در عصر غیبت، تنها ولایت فقیه است» و «بر همه مردم واجب است که قیام کنند و از استقلال و آزادی و تشکیل حکومت اسلامی حمایت کنند» بود.

وی افزود:‌ این اصول امام خمینی(ره)، نشان می‌دهد موازنه قوا به نفع مکتب اهل بیت(ع) و تشیع است و دیگر تقیه لازم نیست و شاهنشاهی هم نامشروع است و تعامل با او جایز نیست و ولایت فقیه و نیابت عامه فقهاء برای اولین بار به اصالت استقلالی خود دست یافت.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا در پایان گفت: بنابراین امام با استفاده از تجربه‌های سه دوره گذشته یعنی «ولایت تلفیقی با سلطان جورعباسی»، «ولایت تلفیقی با سلطان شیعی صفوی» و «ولایت فقیه با سلطان مشروط قجری» نیابت از امام زمان(عج) را در جایگاه واقعی خودش قرار دادند و امروز این تراث ارزشمند و این نظام ولایی در اختیار ماست و با همه وجود باید از آن حفاظت و حراست کنیم و نگذاریم دچار آسیب شود.
خبرگزاری مهر (لبنک اصلی)
سه شنبه 11آبان 1395

توسط مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم؛ سلسه جلسات آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی در قم برگزار می‌شود

4
قم - دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم از برگزاری جلسات آسیب شناسی جریان اصولگرایی بر اساس دیدگاه‌های مقام معظم رهبری توسط این مجمع خبر داد.
حجت‌الاسلام علی بنایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به پیشینه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، اظهار داشت: این مجمع در نیمه دوم سال 1376 توسط گروهی از دوستان و وفادارن به انقلاب اسلامی پایه‌گذاری شد.
وی با اشاره به اینکه اعضای این تشکل نوپا که همگی از نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی و معتقدین به ولایت مطلقه فقیه هستند، گفت: این مجمع با اعتقاد به کار آمدی نظام جمهوری اسلامی ایران و لزوم بسیج همه جانبه همه اقشار و آحاد مردم برای حفظ و حراست از آرمان ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و ضرورت آگاهی بخشی به مردم شریف و انقلابی خصوصاً طلاب و فضلای محترم و انقلابی حوزه علمیه قم، علی رغم فضای سخت و حاکم بر آن سالها، فعالیت خود را آغاز کرد.
وی ادامه داد: دوستان مجمع در اولین جلسات مقدماتی و پس از مدتها بحث و گفت‌وگو بر سر انتخاب نام مناسب با اهداف تشکل و لزوم انطباق  بین عملکرد و نام انتخابی، سرانجام از بین چندین نام پیشنهادی نام مجمع هماهنگی پیروان امام ورهبری برگزیده شد.
به گفته دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، انتخاب این نام این پیام را در بر داشت که دیدگاه سیاسی و اعتقادی این تشکل بر مبانی استوار و اصیل نظریه ولایت فقیه شکل یافته است و سیاست‌ها و راهبردهای ولی فقیه به عنوان عنصر ثابت و اصیل نظام جمهوری اسلامی که همه ارکان نظام یا انتخابی هستند و یا ازسوی رهبری هستند، محور فعالیت اعضای این تشکل است.
وی با اشاره به اینکه تشکل‌های سیاسی کشور، به جز اندکی از آنها، در اثر شرایط خاص و یا در اثر جزر و مدهای سیاسی و آمد و شد دولت‌ها سامان می‌یابند، ابراز داشت: این تشکل‌ها به ناچار به موضع‌گیری‌ها و جناح‌بندی‌های عوامل حاکم وابسته هستند و از این رو پویایی و رشد مورد انتظار در احزاب و تشکل های سیاسی اتفاق نمی‌افتد و پس از مدتی هم به فراموشی سپرده می شوند.
حجت‌الاسلام بنایی با اشاره به اینکه حکایت تشکیل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم متفاوت از دیگر تشکل‌های سیاسی است، گفت: این تشکل مبنای تصمیم‌گیری‌ها و عملکرد خود را پیروی از سیاست‌ها و خط مشی‌های مقام معظم رهبری و حرکت در چهارچوب خطوط ترسیمی از سوی امام راحل(ره) قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه محوری که مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم طی می‌کند تابع شرایط روز و سیاست‌های جاری نیست، اظهار داشت: در این مجمع همگان ملزم به هماهنگی با شخصیت رهبر فرزانه هستند، از این رو حرکت‌ها و موضع گیری‌های مجمع طی بیست سال گذشته فراز و فرود و سرد و گرم  نداشته و خط سیاسی آن روشن بوده است.  
دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با اشاره به اینکه محور این تشکل سیره سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و تربیتی و اخلاقی و حکومتی رهبر معظم انقلاب اسلامی و امام راحل است ادامه داد: از این رو مجمع به عنوان یک جریان پیشتاز بدون آنکه در لایه‌های حزبی گرفتار شود در طی سال‌های گذشته بارها به نقد از درون پرداخته و سیاست ها و راهبردهای جریان اصولگرایی را در کشور و استان قم مورد واکاوی و ارزیابی قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه جریان و تفکر اصولگرایی به دلیل گستردگی و تنوع سلایق از قابلیت و ظرفیت خوبی برخوردار است، گفت: مجمع بر اساس این موضوع، نقد و آسیب شناسی اصولگرایی را از بهار سال جاری مورد بررسی قرار داد تا آفات را شناسایی و راه صحیح را همچنان به دوستداران صراط مستقیم بنمایاند که حضرت علی علیه السلام فرمود: « الْیَمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِیقُ الْوُسْطَی هِیَ الْجَادَّةُ »
حجت‌الاسلام بنایی ادامه داد: بر همین اساس از فاضل ارجمند حجت الاسلام دکتر محسن مهاجرنیا که از صاحب نظران در حوزه اندیشه سیاسی و از محققین و پژوهشگران بنام حوزه علمیه قم و دارای آثار ارزشمندی در زمینه تحقیق و پژوهش دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در عرصه فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری هستند، دعوت به عمل آورد تا براساس یافته‌ها و پژوهش‌های انجام شده و به سبب آشنایی نسبتاً عمیق و طولانی با اندیشه‌های مقام معظم رهبری به نقد و آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی پرداخته تا از این راه با حفظ تجارب گذشته چراغی فروزان برنقشه راه این جریان اصیل انقلاب اسلامی تابانده شود.
وی افزود: محور و معیار در نقد و ارزیابی جریان اصولگرایی، دیدگاه‌ها و فلسفه سیاسی امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری است و عیار نقد و شاخص عملکرد درست و یا ناصحیح ما، میزان انطباق آن با دیدگاه‌ها و مواضع امام و رهبری است. شاخص ارزیابی تفکر اصولگرایی در کشور و اخذ نمره قبولی در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، موفقیت‌ها و شکست‌ها به این امر باز می‌گردد.
خبرآنلاین (لینک اصلی)
خبرگزاری مهر(لینک اصلی)
سه شنبه 11 آبان 95


دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم: اندیشه‌های سیاسی مقام معظم رهبری در جامعه تبیین شود

Image00003
قم - دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم خواستار تلاش مراکز و شخصیت‌های علمی و سیاسی برای تبیین اندیشه‌های سیاسی مقام معظم رهبری در جامعه شد.
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی بنایی در جلسه شورای مرکزی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با حضور حجت الاسلام مهاجرنیا برگزار شد، گفت: مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری در سال ۷۶  تأسیس شد و جلسات آن هر هفته به صورت منظم برگزار می‌شود. البته کمیته‌ها و کمیسیون‌های این مجمع نیز در زمان خود برگزار می‌شوند.
وی افزود: با توجه به اینکه شرایط کشور، منطقه و جهان در حال گذر است و مسائل سیاسی پس از برجام و انتخابات مجلس دهم، تحولات جدی یافته است، مجمع تصمیم گرفت از مباحث دکتر مهاجرنیا به عنوان ایده‌پرداز در بحث‌های سیاسی و مبنایی کشور برای غنابخشیدن به جلسات مجمع، دعوت کند، چون ایشان مطالعات خوبی در مورد اندیشه و فلسفه سیاسی مقام معظم رهبری داشته و کتاب‌هایی در این زمینه  تألیف کرده‌اند. امیدواریم اعضای مجمع هماهنگی که بحمدالله از نیروهای انقلابی، فهیم و فکور هستند، بتوانند از این نظرات استفاده کنند.
دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم گفت: سیاست های مجمع هماهنگی با بحث ها و دیدگاه‌های امام و رهبری تنظیم می شود و از آغاز تأسیس این مجمع با عنوان پیروان امام و رهبری، تلقی ما این است که عنصر ثابت نظام، رهبری است. بنابراین دیدگاه مجمع متناسب با دیدگاه رهبری شکل می گیرد و با نظرات رهبری هماهنگ می‌شود و با آمد و رفت دولت‌ها، دیدگاه‌ها تغییر نمی کند، هر چند دولت‌ها را در مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی رصد می کنیم و عملکرد و دیدگاه‌های آنان را بر اساس سیاست‌های کلان نظام و قوانین و برنامه‌های موضوعه ارزیابی، تحلیل و نقد می‌کنیم، ولی آهنگ حرکت ما با دیدگاه رهبری معظم انقلاب هماهنگ می‌شود بنابراین مطالعات و مباحث حجت‌الاسلام مهاجرنیا در خصوص اندیشه‌های سیاسی رهبری برای مجمع ما قابل استفاده است.
بنایی افزود: استاد مهاجرنیا از فضلای اندیشمند و صاحب قلم حوزه هستند که به خوبی توانسته‌اند منظومه فکر سیاسی مقام معظم رهبری را در قالب آثار ارزشمند به رشته تحریر درآورند. امیدواریم مجموعه مباحث مطرح شده در این جمع باسابقه اصولگرا بتواند به عنوان نقشه راه برای همه دوستان و عزیزان علاقمند به این مطالب، قابل بهره برداری باشد.
وی گفت: بدون شک اگر تضارب آراء و گفت‌وگوی صاحبان اندیشه، بر مبنای خردورزی و گره گشایی از مشکلات نظام و کشور باشد، می‌تواند در رفع تنگناها، مفید و کارا باشد.
دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم اظهار کرد: این روزها که موضوعات فرعی و جانبی مایه دل مشغولی عده زیادی از دوستان و همفکران ما شده است، پرداختن به این مسائل با اولویت یک و تلاش و کوشش در راه بازشناسی آثار و پیامدهای انقلاب اسلامی در منطقه و جهان، می‌تواند برای ما به عنوان چراغ راه باشد و تصویر روشن‌تری از حوادث آینده به دست ما بدهد. امیدواریم مجموعه این مباحث برای همه کسانی که دل در گرو اعتلاء و عظمت انقلاب اسلامی و بزرگداشت و تکریم شهدای والا مقام دارند و برای سربلندی نظام و رهبری و ایران اسلامی تلاش می‌کنند، کارساز باشد.
خبرگزاری مهر(لینک اصلی)
یکشنبه 26 ادیبهشت 95

یادداشت/ علی بنایی تشریح کرد: دغدغه های مقام معظم رهبری نسب به آینده انقلاب و حوزه علمیه قم

http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/31885/C/13941019_2231885.jpgصبح سه شنبه 25 اسفند 1394 اعضای محترم مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) رسیدند، در این نشست صمیمی، مقام معظم رهبری دغدغه های خویش را نسبت به آینده انقلاب و حوزه علمیه قم بیان داشتند. نکات کلیدی این دیدار و تأکیدات ویژه رهبری (مدظله) حول این مسائل بود.

Read More«اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان اسلامی و انقلابی باقی بماند باید حوزه علمیه انقلابی بماند. زیرا اگر حوزهی علمیه انقلابی نماند در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت.»
و یا فرمودند:
«باید از هرگونه تلاش برای انقلابی¬زدایی از حوزه های علمیه احساس خطر کرد. باید با فکر و تدبیر و برنامه ریزی حکمت آمیز با این خطر مقابله کرد.»
و در خصوص شیوه های مخالفت با انقلاب فرمودند:
«گاه به صراحت با اصل انقلاب مخالفت می شود اما گاهی غیر مستقیم با مبانی و مبادی اعتقادی انقلاب مخالفت می شود که باید در این زمینه حساس بود و تأکید مکرر بر ضرورت هوشیاری در مقابل استکبار و آمریکا به همین علت است.»
با این بیانات به اصل مطلب باز می گردیم:
چرا رهبری نسبت به آینده انقلاب و آینده حوزه علمیه قم و سایر حوزه ها دغدغه خاطر دارند؟ چه عواملی موجب افزایش و یا کاهش این دغدغه ها می گردد؟
وظیفه امروز ما در قبال این چالش و مخاطره چیست؟
به نظر می رسد اصل مسئله دغدغه و احساس بیم نسبت به مخاطرات و تهدیدهایی که یک نهضت و انقلاب را به چالش می کشاند، یک مطلب بدیهی است. تمام پیامبران الهی نسبت به وضعیت و امت های خودشان دل نگران بودند و با حساسیت مسائل آینده امت را  تعقیب می کردند، این وضعیت نسبت به اسلام و آینده آن و مخاطراتی که این نهضت الهی را تهدید می کرد از جنبه های گوناگون مورد رصد پیامبر گرامی اسلام بود.
تعبیراتی که در روایات ما به آن پرداخته شده است، از قبیل:
(ان اخوف ما اخاف علی امتی ...) و یا (ما اخاف علی امتی ...) گویای این واقعیت است و یا تفسیر قرآن کریم در خصوص انتخاب و معرفی جانشین پیامبر (ص) در واقعه تاریخی غدیر بیانگر اهمیت این مسئله است، آنجا که می فرماید:  یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ به ... (سوره مائده آیه 67)
در زمانی که علی (علیه السّلام) به عنوان خلیفه و جانشین پیامبر (ص) معرفی گردید، آیه شریفه نازل شد: الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن دِینِکُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْوَاخْشَوْنِ(مائده آیه 3) بنابراین اصل حساسیت و نگرانی نسبت به آینده مکتب و نهضت از سوی انبیاء و اوصیا الهی در همیشه تاریخ وجود داشته است و دارد.
در نهضت اسلامی ایران، امام خمینی (ره) به عنوان رهبر و بنیانگذار انقلاب اسلامی در موارد مکرر و متعدد نسبت به وضعیت آینده انقلاب اظهارنظر و یا ابراز نگرانی می نمودند، در قضایای مربوط به منافقین و جانشین امام و نامه ششم فروردین 68 و همچنین موضوع متحجرین و اسلام ناب و اسلام آمریکایی و جنگ فقر و غنا که امام (ره) برای اولین بار مطرح نمود، نمونه هایی از این قبیل اند.
بااین وصف دور اندیشی و آینده نگری رهبر انقلاب نسبت به آینده حوزه و انقلاب به خوبی این تصویر را به دست می دهد که تداوم جریان اصیل انقلاب اسلامی که از حوزه علمیه قم آغاز شده است، نیز بسته به نحوه حرکت  وسلوک حوزه علمیه قم می باشد، در حقیقت علت مبقیه انقلاب همان علت محدثه است. بنابراین انقلابی ماندن و انقلابی بودن قم و حوزه علمیه قم نقش اساسی در تضمین حرکت صحیح و بالنده انقلاب اسلامی در آینده نزدیک دارد. و اگر این جریان اصیل توانمند بخوبی رصد نشود ممکن است در آینده ای نه چندان دور مخاطرات جدی برای انقلاب فراهم آورد. پس این دغدغه خاطر و ابراز نگرانی یک احساس صِرف که برآمده از یک تجربه تاریخی و مطالعه و آسیب شناسی علت انحراف نهضت ها از مسیر اصلی خودش باشد، نیست، بلکهدر حقیقت حوزه علمیه قم که امروز به عنوان با عظمت ترین پایگاه فکری و فقهی و پشتیبان نظام جمهوری اسلامی مطرح است در سه مرحله؛ شروع  نهضت، مراحل اوج گیری نهضت و سرانجام مرحله پیروزی نظام جمهوری اسلامی و شکست نظام طاغوت، مشارکت و رهبری فعال داشته است.
مرجعیت شیعه پس از پیروزی  انقلاب و تاسیس نظام جمهوری اسلامی با توجهبه تجربه تاریخی دوره مشروطه زمام امور کشور را به دست گرفت تا آنچه بدخواهان دیروز برسر نهضت مشروطیت آوردند بار دیگر در نهضت امام خمینی (ره) تکرار نگردد.
اکنون که انقلاب اسلامی در اوج بسر می برد و مناسب ترین شرایط برای ظهور استعداد رهبری اجتماعی و فرهنگی برای روحانیت شیعه فراهم آمده است، مناسب است که روحانیت همچنان پرچمدار نهضت اسلامی بوده و سنگر مبارزه و پیشگامی را ترک نکنند. زیرا اگر مردم روحانیت را در کنار خود نبینند بی گمان رغبت زیادی به نظام اسلامی نشان نخواهند داد.
همراهی حوزه علمیه های شیعی با نظام سیاسی اسلام که امروز در قالب نظام مردم سالاری دینی (نظام ولایت فقیه) تبلور یافته است، نشان دهنده بهم پیوستگی حوزه و نظام می باشد. تعامل سازنده نظام و حوزه علمیه، روحانیت شیعه را ناگزیراز پرورش مولود خود (نهضت اسلامی) ساخته است و از سوی دیگر نظام اسلامی خواه ناخواه، در روند گرایش همه جانبه به اسلام و ارزش های اصیل آن، محتاج به روحانیت متعهد و اصیل می باشد.
تجربه های به دست آمده از  نخستین روزهای انقلاب  به ما می آموزد که نظام بدون پشتوانه روحانیت متعهد و ارزش گرا (دانسته یا نداسته) به دامان بیگانه غلت خواهد خورد. در حقیقت جریان روحانیت اصیل همچون روحی در کالبد نظام سیاسی و اجتماعی حضور مؤثر و اثر گذار دارد. و این امر به نوبه خود بالاترین سرمایه اجتماعی را برای روحانیت اصیل و متعهد ایجاد نموده است که نادیده انگاشتن آن موجب خسارت همه جانبه به نظام جمهوری اسلامی می گردد.
تأکید بر حفظ روحیه انقلابی در حوزه علمیه قم دارای لوازم و اقتضائاتی است که بی توجهی به آن موجب ناموفق ماندن طرح ها و برنامه ریزی ها خواهد شد. و اگر آسیب شناسی صحیح صورت نگیرد ضررهای آن بیشتر خواهد بود.
ولذا برای حفظ روحیه انقلابی در حوزه علمیه بایستی چندکار به صورت همزمان صورت گیرد تا اثر بخش باشد.
گام اول: تصحیح نگاه به حوزه و کارکردهای آن:
نگاه مقام معظم رهبری به جریان بالنده و پویای حوزه های علمیه خصوصاً حوزه علمیه قم یک نگاه اصیل و مبتنی بر واقعیت های موجود در حوزه است یک نگاه اصیل و کاربردی که سطح توقعات از حوزه را به درستی تبیین میکند و می تواند یاریگر حوزه در همسویی کامل بانظام اسلامی باشد.  نگاهی که رسالت های حوزه و کارکردهای آن را در تمام بخش هابه خوبی می شناسد، جایگاه عظیم مراجع تقلید (حفظهم الله)، جایگاه طلاب و فضلای محترم، مؤسسات علمی و آموزشی و تبلیغی حوزه و برآورد خروجی هریک ازاین مجموعه های علمی و فرهنگی در این پیکره وسیع تبیین گردیده است، ولی در مقابل این نگاه دقیق و کارشناسی یک نگاه ابزاری به حوزه وجود دارد که موجب ضرر و خسارت برای حوزه و حوزویان و متدینین گردیده و می گردد، و هرگاه جای این دو دیدگاه عوض می شود خسارتهای زیادی برای جهان تشیع بوجود می آورد، یادمان نرفته است درسالهای اخیر برای از مرجعیت انداختن نقش و عملکرد علما و حوزه های علمیه چه جریاناتی دست به کار شدند تا با انجام نظرسنجی ها و نظر سازی ها و ترسیم نمودار ها و منحنی ها اثبات کنند که اعتماد مردم به روحانیت و حوزه های علمیه کم شده است و به جای آنکه مردم دیدگاه سیاسی روحانیت را مورد توجه قراردهند نقطه نظرات گروههای سیاسی تازه تأسیس را به عنوان مرجع سیاسی خویش انتخاب کرده اند. این دیدگاه و تحرکات شاید در وهله اول چندان با  اهمیت به نظر نیاید ولی تلاش سازمان یافته ای که برای کنار زدن روحانیت از صحنه سیاسی و اجتماعی به بهانه های مختلف صورت می گیرد، نشان می دهد که تلاش برای جایگزینی برخی از احزاب و تشکلها بجای روحانیت یک امر جدی و سازمان یافته است، غافل از آنکه ترویج نگاه ابزاری به حوزه و روحانیت سمّ مهلک است که رهبری از آن رنج می برد نگاه ابزاری به این جریان علمی، فرهنگی و اجتماعی در طول زمان به انزوای آن منجر و به جایگزینی گروههای سیاسی مجهول الهویه خواهد انجامید.
امام راحل (ره) در پیام به مرحوم آیت الله مشکینی (ره) بمناسبت برگزاری انتخابات در حوزه علمیه قم، فرمودند:
(به فرزندان انقلابیم بگویید جذب حضرات آقایان جامعه مدرسین شوند والّا گرفتار کسانی خواهند شد که مروج اسلام آمریکایی اند.) معادله کاملاً روشن و گویاست. اگر نگاه به حوزه و جامعه مدرسین به عنوان شاخص انقلاب و جریان استکبارستیز و ضد آمریکایی ازجامعه مدرسین و حوزه علمیه به نقطه دیگر معطوف  گردد؛ آنوقت است که باید دغدغه نفوذ و میدان داری جریان هایی را شاهد بود که سر از اسلام آمریکایی در می آورند. حذف جریان اصیل به  بهانه های واهی و بی ارزش به معنای میدان دادن برای تاخت و تاز به اشخاص و گروههایی است که انقلابی گری را با فحش و ناسزا گفتن یکسان گرفته اند، غافل ازآنکه در تربیت حوزوی هرکس که تقوای بیشتری دارد و حافظ نفس و زبان خویش است، آن فرد انقلابی تر و دیندار تر است.
بهرحال محتوای پیام امام آن است که اگر جذب جریان اصیل حوزه نشدید بدانید که در دام جریان امریکایی و انگلیسی گرفتار آمده اید ولو اینکه «من حیث لا یشعر» باشد.
در قضایای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال جاری تمام جریان های اصول گرا اعلان کردند که ما خط سیاسی خود را از جامعتین می گیریم و خط قرمزما دیدگاه جامعتین است، ولی همگان شاهد بودند که علیرغم اظهار نظر صریح جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص نامزدهای دوره دهم،با این جامعه چگونه برخورد و حرمت شکنی شد، اگر جریان اصیل حوزوی این چنین مورد تاخت و تاز قرار بگیرد، جریانی که از بدو تأسیس تاکنون مورد حمایت و عنایت امام راحل یا مقام معظم رهبری و همه مراجع تقلید بوده است و گروهی به آسانی بتوانند با هنجار شکنی از این خط قرمز عبور نمایند، فردابرای هیچ جریان اصیل حوزوی مجالی برای عرض اندام نیست، زیرا کسانی میدان داری می کنند که اساساً از قدرت یافتن جریان انقلابی اصیل حوزوی بیمناک اند.
گام دوم: توجه به بیّنات و خطوط ترسیم شده از سوی امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری(مدظله):
به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله)، امام راحل (ره) در طول حیات سیاسی خویش بر نکات کلیدی و استراتژیک تکیه داشتند و این تداوم بر تذکر و تاکید و تکرار آن، نشان دهنده میزان حساسیت نسبت به مسئله مورد نظر است:
الف. خطر تضعیف اصول گرایی و نفوذ لیبرال ها:
در  برهه هایی از تاریخ حوزه های علمیه، مشاهده شده است که پاره ای از عناصر لیبرال که اعتنایی به اصول و ارزشهای مکتبی اسلام و انقلاب اسلامی نداشته اند و اصول گرایی را امری بی اعتبار دانسته اند، کوشیده اند که در حوزه نفوذ نمایند.
امام راحل درباره فرجام همراهی با لیبرال ها و به عبارتی پذیرش آرای غیر منطقی شان براین باورند که عدول بزرگان از مواضع اصولی شان به زیان کشور و اسلام تمام می شود زیرا اعتماد اهل ایمان و جهاد، نسبت به روحانیت اصیل سلب می شود و در نهایت اندیشه های التقاطی جریان لیبرال ها برجامعه چیرگی می یابد.
امام راحل در منشور روحانیت می فرماید:
«نباید برای رضایت چند لیبرال خود فروخته در اظهار نظر ها و ابراز عقیده ها به گونه ای غلط عمل کنیم که حزب الله عزیز احساس کند جمهوری اسلامی ایران دارد از مواضع اصولی اش عدول می کند . تأخیر در رسیدن به همه اهداف، دلیل نمی شود که ما از اصول خود عدول کنیم همه ما مامور به ادای تکلیف و وظیفه ایم نه مأمور به نتیجه ...»
در ادامه امام راحل صریحاً از سرسختی و عدم تحمل خویش در قبال حاکمیت لیبرال ها و افکار آنها یاد می کند که نمودار آشتی ناپذیر نهاد مرجعیت با جریان لیبرال در جامعه دینی می باشد:
«صریحاً اعلام می کنم تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لیبرالها بیفتد، تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام، این مردم بی پناه را از بین ببرند، تا من هستم از اصول (نه شرقی، نه غربی) عدول نخواهم کرد...»
ب: مقابله با اختلاف و تجزیه جریان روحانیت انقلابی و متعهد:
 امام راحل (ره) از اغاز زعامت خود براتحاد و انسجام درونی حوزه های علمیه پای می فشردند و به هیچ وجه حاضر نبودند که کم ترین تفرقه و تجزیه ای در دل روحانیت پدید آید.
یکی از خطوط روشن و تردید ناپذیر حیات سیاسی امام خمینی (ره)، توجه به حفظ یکپارچگی روحانیت و مرجعیت شیعه بود زیرا با تجزیه و اختلاف روحانیت اصیل، نه حوزه ای مستقل و مولد می ماند و نه جامعه ای عزیز  و با صلابت، و لذا می فرماید:
«مسأله دیگر اینکه امروز مقابله و تجزیه روحانیت انقلابی به سود کیست؟دشمنان از دیرباز برای اختلاف افکنی آماده شده اند غفلت از آن، همه چیز را بر باد می دهد...»
این نگاه و دعوت مرجعیت که در کلام امام متجلی شده است، بی گمان راهی برای اختلاف بین جامعه روحانیت باقی نگذاشته است. و طبعاً نقشه شیطانی تجزیه حوزه های علمیه را نقش برآب می سازد، امام (ره) همواره به سیاست اعتدال در مواضع حوزوی و سیاسی وصنفی روحانیت می پرداختند و روحانیون تاثیر گذار در درون و بیرون حوزه های علمیه را به رعایت این اصل بنیادی فرا می خواندند و می فرماید «من برای حفظ اعتدال جناح ها همیشه تذکرات تلخ و شیرین داده ام چراکه همه را فرزندان و عزیزان خود می دانم، البته هیچ گاه نگران مباحثات تندِ طلبگی در فروع و اصول فقه نبوده ام ولی نگران تقابل و تعارض جناح های مؤمن به انقلابم. و تاکید  رهبری معظم انقلاب  بر حفظ بیّنات امام (ره ) و تکرار و تاکید برآن نشان می دهد که اعتقاد به استمرار همان سیره و روش است زیرا وجود اختلاف و چند دستگی در حوزه علمیه قم یعنی زمینه سازی برای عدول از آرمانهای انقلاب و نفوذ افراد غیر متعهد و جریان های غیر اصیل حوزوی»
گام سوم: لزوم استمرار معنویت و اخلاق و صفا و صمیمیت در حوزه های علمیه: در ابتدای دیدار، مقام معظم رهبری از خصوصیات این دیدارها را صفا و صمیمیت طلبگی دانستند و در حقیقت معظم له اعتقاد دارند روحانیت در هر سنگر و موقعیتی که باشد نباید پیوند خود و حوزه علمیه را قطع کند زیرا فاصله گرفتن از تحصیل و تهذیب حوزوی در درازمدت بر روش و کنش روحانیون اثر منفی خواهد گذاشت، حوزه های علمیه از دیرباز محیط صفا و اخلاص و معنویت بوده است، امتیازی که بین طلاب و محصلین متداول و مرسوم است به علم و تقوی است. حفظ این روحیه در حوزه ازهر سرمایه ای ارزشمند تر است.

آنچه که باعث تقویت تفکر انقلابی در حوزه می شود، برخورداری از تهذیب نفس و کمالات معنوی و روحانی است. انقلابیون حوزه همیشه کسانی بوده اند که در مدار تقوی و تهذیب نفس، گوی سبقت را از دیگران ربوده و نسبت به انجام فرایض و آداب فردی و اجتماعی، مقدم بر سایرین بوده اند.

شهیدانی که روحانیت در تمام دوران های مبارزه تقدیم اسلام و انقلاب نمود،بدون استثناء همگی از این مزیت والای اخلاقی برخوردار بودند و در کرامت نفس و مناعت طبع و علوّ همت و زهد واقعی و بی اعتنایی به دنیا و زخارف آن، در بین دوستان خود بی نظیر بودند.

و لذا شرط حفظ روحیه انقلابی و انقلابی ماندن حوزه و طلاب و محصلین،در کنار درس خواندن و تحصیل علم، برخورداری از نعمت معنوی تهذیب نفس و کسب کمالات روحی و اخلاقی است،توجه به نفس و تهذیب و خودسازی و استفاده حضوری از محضر اساتید اخلاق، یکی از مهمترین و بارزترین ویژگی های یک حوزه انقلابی ، پویا  و بالنده است.


شنبه 29 اسفند 1394

نشست هم اندیشی استاندار قم با اعضای مجمع


bagherpanahiقم ـ ایرنا- نشست هم اندیشی صمیمی استاندارقم با مسوولان احزاب و تشکل های سیاسی استان دوشنبه شب در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.

ادامه مطلب ...

حجت الاسلام بنایی: مسیر رشد و توسعه استان قم، بخش خصوصی است

dscn1918حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی در جلسه بنیاد قم پژوهی که با موضوع بررسی صنعت فرش قم برگزارشد، اظهارداشت؛ مسیر رشد و توسعه استان، بخش خصوصی است

ادامه مطلب ...

حجت الاسلام بنایی: توافق هسته‌ای یک موفقیت بزرگ تاریخی است

http://media.mehrnews.com/d/2015/09/06/3/1821849.jpgقم - دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با بیان اینکه برنامه‌های هسته‌ای باید بر اساس منویات رهبری باشد، گفت: دست‌یابی به توافق هسته‌ای یک موفقیت بزرگ تاریخی در انقلاب است.

ادامه مطلب ...

مهاجرنیا: نزاع‌های سیاسی خطرناک شده است/ ستاد نمازجمعه به همه سلایق تریبون بدهد

1111111

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نزاع‌های سیاسی پس از انتخابات، قدری آزاردهنده و خطرناک شده و باید به این وضعیت پایان داده شود.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با اشاره به آثار و تبعات انتخابات اخیر ریاست جمهوری گفت: این آثار و تبعات جای تأمل و بررسی دارد، چراکه آخرین نسخه از نوع نگاه و فعالیت جریان‌های مختلف سیاسی کشور است.

وی یکی از این نمونه‌ها را مداحی در نماز عید سعید فطر دانست و گفت: البته به نظر من این‌که جوان مداحی بدون هیچ‌گونه لکنت زبان، مطالب مورد نظر خود را مطرح کند و رئیس جمهور و اعضای دولت نیز با سعه صدر آن را بشنوند و تحمل کنند، نشان می‌دهد که بخشی از اهداف انقلاب اسلامی محقق شده و کاش ستادهای نماز جمعه این فرصت را در اختیار سایر سلایق سیاسی نیز قرار می‌دادند.

وی در ادامه با اشاره به خروج برخی از نزاع‌های پس از انتخابات از رقابت انتخاباتی و تبدیل به مسائل امنیتی گفت: این‌که در برخی کانال‌های تلگرامی گفته شود رئیس جمهور می‌خواهد وزیر دفاع دولت دوازدهم را از ارتش انتخاب کند و آن را به مسائل انتخابات ارتباط دهند و بین ارتش و سپاه دوگانگی ایجاد کنند، خیلی خطرناک است و دیگر نمی‌توان آن را نزاع انتخاباتی دانست.

مهاجرنیا هم‌چنین بر پرهیز از تأویل تعابیر رهبری در قالب تنگ نگاه‌های حزبی و جناحی تأکید کرد و افزود: تعابیر رهبری مثل تعبیر آتش به اختیار باید در چارچوب منظومه ایشان تفسیر شود و یکی از اصول فکری معظم‌له، قانون‌گرایی است. لذا امکان ندارد که رهبری، جوان‌های انقلابی را به فعالیت‌های قانون‌شکنانه تشویق کنند و نباید اجازه داد جریان خاصی این تعابیر را بر خلاف اصول و بیّنات فکری ایشان تأویل ببرد.

این استاد حوزه و دانشگاه سپس از دو قطبی شدن به عنوان یکی از آثار و تبعات انتخابات 27 اردیبهشت نام برد و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از مدت‌ها قبل از انتخابات نسبت به دو قطبی شدن فضای جامعه هشدار دادند و در آستانه انتخابات نیز نامزدها را از فعال کردن گسل‌هایی نظیر گسل‌های مذهبی و قومیتی بر حذر داشتند. البته نفس وجود قطب‌های مختلف در جامعه چیز بدی نیست و این امر می‌تواند به پویایی جامعه کمک کند، اما نباید اجازه داد که این قطب‌بندی‌ها به منافع ملی آسیب وارد کند.

وی در ادامه با برشماری ویژگی‌های قطب‌بندی مثبت، تکثرگرایی بر محور وفاداری به اصل نظام، تکثرگرایی بر محور منافع ملی، تکثرگرایی معطوف به ارزش‌های اخلاقی و دینی، پویایی و تحرک اجتماعی و افزایش مشارکت و رقابت را از جمله این ویژگی ها دانست و گفت: قطب‌‌بندی منفی نیز ویژگی‌هایی دارد که از آن جمله می‌توان به تبدیل گفتمان تعاملی به گفتمان تعارضی، تبدیل افکار و اندیشه‌ها به اعتقادات تعصبی، نادیده گرفتن منافع ملی، خروج از اعتدال و عقلانیت و حاکمیت فضای افراط بر جامعه، تبدیل وفاداری به اصل نظام به وفاداری به ایدئولوژی حزبی و جناحی و عدم التزام به قواعد اخلاقی اشاره کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مهاجرنیا دو قطبی میان مذاهب، قومیت‌ها، دولت و ملت، قوای نظام، حوزه و دانشگاه و اصول‌گرا و اصلاح‌طلب را از جمله دو قطبی‌های منفی برشمرد و افزود: این دو قطبی‌های منفی می‌تواند موجب سر بر آوردن گسل‌ها، از بین رفتن وحدت جامعه، افزایش خصومت، حاکمیت نگاه حذفی، تقویت جریان پوپولیستی و غیرعقلانی، از بین رفتن شفافیت در تصمیم‌گیری‌های حاکمیت، افزایش نقش گروه‌های ذی‌نفوذ و دست‌های پشت پرده، فرسایش و ناکارآمدی قدرت و افزایش زمینه نفوذ دشمنان شود.

وی در پایان تأکید کرد: جریان اصول‌گرا به عنوان بانی انقلاب باید فضای موجود را مدیریت کند و مانع از تبدیل نزاع‌های سیاسی و انتخاباتی به دو قطبی‌های منفی شود.

خبر آنلاین(لینک اصلی)

چهارشنبه 14 تیر 96

 

زیر مجموعه ها

صفحه 5 از 11