گزارش تصویری/ دیدار نوروزی اعضای مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با دکتر لاریجانی

photo 2017-04-08 19-42-19دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی  پنجشنبه 17 فروردین ماه به مناسبت فرا رسیدن سال جدید، با اعضای مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم دیدار و گفت و گو کرد.

ادامه مطلب ...

سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم مطرح کرد: تشریح برنامه‌ سخنرانی‌های دهه فجر در قم


سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم برنامه سخنرانی‌های دهه فجر در قم ر اعلام کرد.
محمدرضا باقرپناهی در تشریح جزئیات مراسم گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در قم گفت: برپایی جشن‌های انقلاب اسلامی یادآور تاریخ زرین شور و شعور ملت بزرگ ایران است که با رهبری حضرت امام(ره) حماسه‌های ماندگار آفرینند و همواره با گرامیداشت سالگرد پیروزی این انقلاب بزرگ، انقلابی بودن و انقلابی ماندن را گوشزد می‌نماید.
وی افزود: جبهه پیروان خط امام و رهبری استان قم همانند سنوات گذشته در سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب به مدت ده شب از دوازدهم بهمن ماه مطابق با ورود حضرت امام(ره) به ایران تا بیست و دوم بهمن ماه، سالروز پیروزی انقلاب نسبت به برپایی مراسم  گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  با دعوت از شخصیت‌های سیاسی و انقلابی و مردم قهرمان و شهید پرور قم با سخنرانی این شخصیت‌ها به تجلیل از این انقلاب و نعمت بزرگ الهی می‌پردازد.
باقرپناهی در تشریح جزئیات این مراسم افزود: مراسم این ده شب با سخنرانی مهندس میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و دکتر پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مسجد ولیعصر خیابان توحید آغاز و با سخنرانی دکتر بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فر عضو محترم هیئت عالی حل اختلاف قوای سه گانه در مسجد حضرت ابوالفضل خیابان امامزاده ابراهیم(ع) ادامه می‌یابد و با سخنرانی آیت الله غروی عضو محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، آیت الله دکتر محسن قمی معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله طاهری خرم آبادی رئیس مدرسه تخصصی فقه امام خمینی(ره)، دکتر حقیقت پور مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی و دکتر مهاجرنیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مسجد امام زین العابدین(ع) واقع در چهار راه سجادیه به پایان می‌رسد.


000000

اعضای شورای مرکزی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم انتخاب شدند

Image7
قم - ۲۱ عضو شورای مرکزی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم با رأی اعضای این تشکل انتخاب شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم، کنگره مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری روز جمعه 17 دی 95 در قم در محل دفتر این تشکل سیاسی با حضور اعضا و شخصیت‌های دینی و استانی برگزار شد.
در این مراسم که با حضور آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه و سیدمهدی صادقی استاندار قم و حجت الاسلام داود نمازی مشاور وزیر کشور در امور روحانیت و محمد وکیلی مشاور وزیر کشور و چهره‌های دیگر استانی برگزار شد، ابتدا حجت الاسلام علی بنایی دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری به ارائه گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های این تشکل پرداخت.
وی با تبریک میلاد امام حسن عسکری(ع) و تسلیت وفات حضرت حضرت معصومه(س) به اقدام بجا و واکنش مناسب مردم قم در ۱۷دی سال ۵۶ که منجر به حوادث روز ۱۹دی گردید اشاره کرد و گفت: مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری در سال ۱۳۷۶ با توجه به فرمایش‌های رهبری به منظور کادرسازی نیروهای انقلابی و ولایتمدار پایه‌گذاری شد.
وی گفت: این تشکل سیاسی تابع آرمانهای امام و فرمایش‌های رهبری است که با آمد و رفت دولت‌ها تغییری در مواضع آن ایجاد نخواهد شد و تعهد در راه امام و رهبری از التزامات نیروهای این جریان است.
حجت‌الاسلام بنایی افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند این انقلاب بی نام امام خمینی(ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست و قم به عنوان پایگاه انقلاب نباید از این نام محروم می‌شد که با گرد آمدن نیروهای انقلابی در این تشکل سیاسی، نام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در قم پر فروغ ماند.
وی ادامه داد: آسیب شناسی جریان اصولگرایی با حضور حجت‌الاسلام دکتر مهاجرنیا در ۲۰ جلسه تا کنون بحث شده است و نقاط ضعف و قوت و ریزش آراء و ... همه مورد بررسی قرار گرفته که همچنان نیز این جلسات ادامه دارد.
حجت‌الاسلام بنایی با اشاره به نیاز پایش و بازبینی که در مجمع هماهنگی پیروان امام ورهبری انجام می‌شود اظهار داشت: اگر اصولگرایی در کشور این نکات را اعمال کند در سپهر سیاسی ایران مورد اقبال قرار خواهد گرفت.
وی با گزارشی از برگزاری منظم جلسات شورای مرکزی این حزب و برگزاری کمیسیون‌ها و شرکت در انتخابات‌های مختلف به صدور بیانیه و اعلام مواضع رسمی این تشکل اشاره کرد و افزود: نسبت به وظایفی که انقلاب و رهبری بر دوشمان گذاشته‌اند و وظایف خاص قمی‌ها، ۴۰ سال است حرکتی را آغاز کرده‌ایم که همچنان به آن پایبندیم.
حجت‌الاسلام بنایی تصریح کرد: برمبنای وظیفه برای کارآمدی بیشتر نظام و تلاش برای انقلابی ماندن و استقامت نیروهای انقلابی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.
 
در ادامه مراسم، بیانیه کنگره مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قرائت شد. متن بیانیه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری بدین شرح است:
مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری که در دو دهه قبل با هدف‌ترویج اسلام ناب محمدی(ص) و تقویت و حمایت از ارزش‌های انقلاب اسلامی بر اساس مبانی و آرمان‌های امام راحل(ره) و منویات مقام معظم رهبری شکل گرفت در طول سال‌های گذشته توانسته است با تشکل نیروهای متعهد و متدیّن و با پایبندی به اصول و مبانی مطرح در مرامنامه نقش مهم و تأثیرگذاری را در مقاطع مختلف در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی استان قم ایفا نماید. اکنون که با برگزاری گنگره مجمع، فصل جدیدی در فعالیت این تشکل آغاز می‌شود. بار دیگر عهد و پیمان خود را با شهیدان گلگون کفن انقلاب اسلامی اعم از شهدای انقلاب، دفاع مقدس و شهدای عزیز مدافعان حرم به ویژه امام شهیدان و مقتدای آزادیخواهان خمینی کبیر و مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای تجدید کرده یادآور شویم:
۱ـ استکبار جهانی به سر کردگی آمریکای جهانخوار که منافع زیادی را با پیروزی‌ها و گسترش انقلاب اسلامی در ایران و منطقه از دست داده عزم خود را برای شکست ایران و انقلاب دو چندان کرده است و با راه‌انداختن جنگ نرم به صورت محسوس و نامحسوس در صدد است تا مهم‌ترین عامل پیروزی انقلاب که همانا وحدت مردم و مسئولان است را به مخاطره افکند.
۲ـ مجمع پیروان امام و رهبری بر این باور است که دوام و بقای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نیازمند اتحاد و همبستگی مردم و همراهی و حمایت گسترده آنها با نظام جمهوری اسلامی است. لذا اقدامی که موجب دلسردی، زدگی و اختلاف میان مردم شود را از مصادیق تضعیف نظام و انقلاب دانسته و آن را محکوم می‌کنیم.
۳ـ دشمنان کینه توز نظام زیرکانه مشغول بزرگ نمایی ضعف‌ها، کاستی‌ها و بعضا کارهای خطا در جهت ناکارآمد جلوه دادن نظام جمهوری اسلامی هستند. امروز اگر ضعف و کاستی و مشکلاتی در بخش‌های مختلف وجود دارد. همه در پیدایش آن به شکلی مقصرند، کاهش آسیب‌های اجتماعی و نارسایی‌های فرهنگی و رفع مشکلات اقتصادی و در یک کلمه کارآمدتر کردن نظام جمهوری تنها در سایه آرامش جامعه و وحدت صفوف ملت و تقویت همه دست‌اندرکاران میسر می‌شود.
۴ـ اصول‌گرایی در نظام جمهوری اسلامی تفکری معادل و همزاد انقلاب اسلامی است ولی برخی رفتارها از برخی کسانی که خود را اصول‌گرا می‌نامند باعث شده است افکار بخش قابل توجهی از مردم نسبت به اصول‌گرایان تغییر کند. زیاده طلبی، بی توجهی به مطالبات مردم، محدود کردن دایره اصول‌گرایی، تنگ نظری، عصبیت‌های جناحی، پرخاشگری و اصلی کردن مسائل فرعی باعث شده است. برخی اصول‌گرایان با مشکل اقبال مردم روبه‌رو شوند. رفع این مشکل هم با تغییر نام و عناوین در فضای امروز محقق نمی‌شود. بایستی اصول‌گرایان در برخی کنش‌ها و منش‌های سیاسی خود تجدید نظر کنند.
۵ـ در شرایط کنونی القای یأس و ناامیدی میان مردم و مانع‌تراشی بر سر فعالیت‌ مسئولان را خلاف شأن اصول‌گرایی دانسته و اعلام می‌داریم تمام تلاش اعضای مجمع در جهت کمک کردن به مسئولان برای موفقیت آنها که موجب موفقیت نظام است معطوف می‌باشد.
۶ـ مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری اصل امر به معروف و نهی از منکر را همچنان سرلوحه فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتمای خود قرار داده و بر اساس این اصل وظیفه خود می‌داند که نسبت به ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی حساس بوده و از تلاش‌هایی که برای رفع نارسایی‌ها انجام می‌شود حمایت کند.
۷ـ مجمع همچون گذشته بر تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری مبنی بر وحدت همه‌جانبه و انقلابی ماندن نیروهای انقلاب اسلامی تأکید نموده و ارتباط مستمر خود را با مراجع تقلید، جامعه محترم مدرسین حوزه علیمه قم و روحانیت حفظ کرده و از رهنمودهای آنها برای اصلاح و تداوم فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود استفاده خواهد کرد.
در پایان رأی‌گیری از اعضا برای شورای مرکزی جدید این تشکل انجام گرفت که بر این اساس آقایان: علی بنایی، محمد عرب، ابوالفضل اربابی، سید محمدرضا حسینی، داوود عباسی، محمدرضا باقرپناهی، سید محمد جواد آل‌احمد، عباس شیرمحمدی، مرتضی داستانی، مجید اخوان، سید جواد حسینی، ابوالفضل یعسوبی، محمد رنگرز، احمد معلمی، محمد حسن ذاکری، مهدی جعفری، احمد معمارزاده، سید جلال حسینی، سید ابوالفضل اسماعیلی، مهدی پاک، عباس جهان بینی به عنوان ۲۱ عضو اصلی انتخاب شدند.
همچنین آقایان: حمید اخوان و محسن خالقی و احمد شوکت به عنوان بازرسین اصلی و نعمت‌الله دیانی و محسن بوالحسنی به عنوان بازرسین علی البدل انتخاب شدند.
خبرگزاری مهر (لینک اصلی)
یکشنبه 19 دی 95

آیت‌ الله غروی: اختلافات نباید باعث دوری نیروهای انقلابی از یکدیگر شود

Image2
 قم - عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین با تأکید بر اینکه باید بین نیروهای همسو با مرجعیت و رهبری همگرایی ایجاد کنیم، گفت: اختلافات نباید باعث دوری نیروهای انقلابی از یکدیگر شود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم، آیت‌الله سید محمد غروی در کنگره مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری با تأکید بر آسیب شناسی جریان اصولگرایی، گفت: انسان برای پیش برد مقاصد، باید کارهای خود را آسیب شناسی کند.
وی گفت: یکی از مشکلاتی که مدتها جریان اصولگرایی با آن دست به گریبان بود، عدم آسیب شناسی از کارها بود که البته بخشی از این موضوع جنبه روانی دارد. چرا که انسان همواره در پی توجیه و دیدن اشکالات در دیگران است. عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: اگر بتوانیم مشکلات را به گردن دیگران بیندازیم، این کار را خواهیم کرد. اگر بتوانیم آن طرف مرزها را متهم کنیم، این کار را خواهیم کرد. اما توجهی به مشکلات خودمان نداریم.
وی اظهار داشت: ۲۰ سال است که بنده این مسئله برایم مطرح است و اعتقادم این است که مجموعه‌های سیاسی این کار را نکرده‌اند که همواره مشکلات را به دیگران نسبت می‌دهند و توجه ندارند که کجا اشتباه کرده‌اند. اما در این آسیب شناسی باید این موارد را بررسی کنند.
آیت الله غروی افزود: ما بطور معمول از واقعیت‌ها دور می‌شویم و واقعیت اجتماعی را آنگونه که هست درک نمی‌کنیم و باید با یک چشم به حفظ ارزش‌ها نیز نگاه داشته باشیم. وی تصریح کرد: شما که به امام و انقلاب وفادارید باید در مسائل سیاسی عاقلانه و درست حرکت کنید. اگر نقطه نظراتی دارید بطور جدی مطرح کنید. استاد حوزه علمیه قم گفت: گاهی ما آسیب‌هایی را که مسببش خودمان هستیم نمی‌پذیریم و خودمان و نیروهایمان دفع می‌شویم.
وی خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم بین نیروهای همسو با مرجعیت و رهبری همگرایی ایجاد کنیم. اختلافات نباید باعث دوری نیروهای انقلابی از یکدیگر شود. آیت الله غروی با اشاره به اینکه متشابهات را نباید حمل بر محکمات کنیم، تأکید کرد: گاهی بجای حمایت صحیح از رهبری و بزرگان، متأسفانه از آنها هزینه می‌کنیم که این کار درستی نیست. استاد برجسته حوزه عملیه افزود: نباید حزب‌زدگی بر ما حاکم شود که هرچه تشکیلات مصوب کرد، بدون چون و چرا قبول کنیم و درست یا غلط، آن را بپذیریم.
برای حفظ دستاوردهای انقلاب باید تلاش کنیم
آیت الله غروی با بیان اینکه برای حفظ دستاوردهای انقلاب باید تلاش کنیم اظهار داشت: شرایط فرهنگی قم در شأن این شهر نیست و باید شماها نسبت به آن ورود پیدا کنید تا فضای کلی شهر قم آراسته به معنویت و عفاف باشد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دشمن می‌خواست به دنبال مرگ آیت الله سید مصطفی خمینی با انتشار مقاله‌ای توهین آمیز به امام(ره) لطمه بزند اما خوشبختانه با ورود به هنگام مردم قم یک خروش ملی بوجود آمد و انقلاب اسلامی را رقم زد. آیت الله غروی در بخش دیگری از سخنان خود با قرائت نامه امام حسن عسکری(ع) به شیخ صدوق گفت: ایشان سفارشی به همه شیعیان و مومنین داشتند مبنی بر اینکه اشتباهات دیگران را مورد بخشش قرار دهید و خشم خود را فرو برید.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: توصیه امام عسکری(ع) به همه ما مواسات با برادران دینی، برجسته نکردن خطاها و خوش اخلاقی است و انقلابی بودن به معنای تند و تیزی و بدگویی نیست. چراکه ائمه معصومین(ع) یکپارچه ادب و حیا بودند. وی افزود: باید به گونه‌ای عمل کنیم که اصحاب معروف زیاد شوند نه اینکه کم شوند. متأسفانه در حال حاضر وضعیت اجتماعی قابل تحمل نیست.
خبرگزاری مهر(لینک اصلی)
یکشنبه 19 دی 95

در آستانه ۱۹ دی‌ماه؛ کنگره مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری در قم برگزار می‌شود


قم - سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم از برگزاری کنگره مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری در قم در آستانه قیام ۱۹ دی‌ماه خبر داد.
محمدرضا باقرپناهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از برگزاری کنگره مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری در قم خبر داد و گفت: در این کنگره که روز جمعه و در آستانه ۱۹دی‌ماه سالروز قیام تاریخی مردم قم برگزار می‌شود، علاوه بر گزارش دبیرکل به مجمع عمومی، سخنرانی شخصیت‌های سیاسی را در دستور کار داریم. همچنین در این کنگره بیانیه مجمع پیروان امام و رهبری به اطلاع اعضا و مردم شریف و متدین قم خواهد رسید.
سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان خط امام و رهبری افزود: در بخش دیگر این مراسم، مجمع عمومی این تشکل سیاسی، تشکیل و انتخابات شورای مرکزی برگزار می‌شود.
وی با تصریح بر ادامه فعالیت‌های این تشکل همچون گذشته، اظهار داشت: ما بنا به وظیفه دینی، سیاسی و تشکیلاتی خود در انتخابات آتی به صورت فعال شرکت خواهیم کرد.
باقرپناهی گفت: مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری که بیش از بیست سال سابقه تشکیلاتی دارد، از عناصر و اعضایی تشکیل شده که اکثر اعضای آن، دارای سوابق انقلابی‌ هستند و در طول مدت انقلاب نیز به صورت فعال حضور داشته‌اند.
سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری با بیان اینکه همانطور که از عنوان این حزب پیداست با مشی سیاسی پیروی از حضرت امام(ره) و رهبری معظم انقلاب همیشه حضوری فعال در همه صحنه‌های انقلاب داشته، گفت: این تشکل با وجود فراز و نشیب‌هایی که در انتخابات گذشته وجود داشته است، هیچگاه از تکلیف خود به عنوان یک تشکل سیاسی طفره نرفته و حضور تکلیف‌مدارانه خود را به منصه ظهور گذاشته است.
وی افزود: مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری تا کنون با لحاظ نمودن خطوطی که حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در پیشبرد انقلاب اسلامی ترسیم فرموده‌اند، تصمیمات خود را در عرصه‌های مختلف اخذ نموده و هیچ‌گاه نیز از تصمیمات خود پشیمان نشده است.

در نشست آسیب شناسی جریان اصولگرایی مطرح شد: امام خمینی(ره) فقه را وارد زندگی مردم کرد


Image00002

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، در جلسه نشست آسیب شناسی  جریان اصولگرایی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با اشاره به ابعاد دانش اصول فقه افزود: اعتقاد من این است که امام راحل(ره) دانش اصول فقه را در بخش‏های مختلف زندگی کاربردی کردند. پیش از امام خمینی(ره) کسی فکر نمی‏کرد که این طور راحت می‏شود از اصول فقه ما در بحث‏های سیاسی استفاده کرد و یک اندیشه‏ی سیاسی و فقه سیاسی ،بر اساس آن طراحی کرد.
وی با اشاره به روبه رو شدن مجتهدان با روایات متناقض و متضاد که در شرایط مختلف مانند شرایط تقیه‌ای صادر شده اند ،افزود: در عصر حضور و اوایل غیبت، تاحدودی مشخص بود که این روایت تقیه‏ای است و آن یکی در شرایط خاصی صادر شده است ولی در دوره ما، گذشت تاریخ و شکل گیری رویه هایی که بعضاً با برخی از همین روایات هم همخوانی دارد، تشخیص روایت صحیح از سقیم ،کار بسیار دشواری شده است. اگر بخواهیم استنباط کنیم و بفهمیم که مثلاً این روایت تقیه‏ای است یا آن یکی، اصل و فرع، کدام است، کار دشواری است.خوب اینها مبنای دینداری و سبک زندگی می‌شود با این تعارضات و بعضاً تزاحمات خارجی ، کار مجتهد خیلی سخت می‌شود. دانشی که متصدی حل این تعارضات درونی ، موضوعی و حتی خارجی روایات است،اصول فقه می‌باشد. این دانش روش شناختی نشان می‌دهد، که فقیه در موقع استنباط و اجتهاد، اگر با ادله‏ی متعارض بر‏خورد کرد ، چه کار بایدکند؟
به گفته وی هر چند در ادله ولایت فقیه تعارضات روایی و تاریخی وجود دارد یک روایت برای فقهاء نیابت از حضرت حجت را ثابت می‌کند و روایت دیگر در ظاهرش ، بلند کردن هر پرچم در عصر غیبت را طاغوت معرفی می‌کند و به رغم اجماعی بودن اصل ولایت فقها، بعضاً دیدگاه های شاذ و نادری هم مطرح شده است. در نظریه‌ای که از سوی امام راحل(ره) ارائه شد و ولایت فقیه را در قالب یک دستگاه معرفتی و اجرایی مطرح ساخت ،هیچ تعارضی درونی در آن وجود ندارد و تزاحمات بیرونی هم به خوبی علاج شده و هم بین ادله عقلی و نقلی هماهنگی ایجاد شده است و هم بین شرایط سیاسی و تاریخی دوره سنتی و زندگی در عصر مدرن به خوبی ملایمت و هماهنگی برقرار شده است.
حجت‌الاسلام مهاجرنیا با اشاره به تعارض تاریخی ولایت فقیه در حاشیه سلاطین جور به عنوان یک تعارض یا تزاحم حل نشده، اضافه کرد: ادله ولایت فقیه، نیابت مستقل فقها از امام عصر را ثابت می‌کنند در حالی که در طول تاریخ این نیابت همیشه در ذیل شاهنشاهی فاسد بوده است.
وی افزود: در دوره اول، ولایت فقیه در حاشیه سلاطین جور عباسی شکل گرفت و ششصد سال هم مبنای فقهی ما بود. در دوره دوم در حاشیه سلاطین ظاهراً شیعی صفوی بود که آن هم حدود دویست سال طول کشید. در دوره سوم یعنی زمان مشروطه باز علماء مدل جدیدی با نام «فقیه، سلطان مشروط مشروع» تعریف کردند که همه آنها با ادله اولیه  که برای فقیه «حاکمیت» دیده بود،ناهمخوان بود. حاکمیت یعنی؛ حکومت دارای استقلال و قدرت برتر که نه در داخل و نه در خارج کسی بر او برتر نباشد و در تصمیم گیری او اثر نگذارد. آن ولایت فقیه مستقل در تاریخ، گرفتار «نظام سلطنتی» شده بود. و به صورت پارادوکسیکال از روی ناچاری، ادامه یافته بود.
وی افزود: حضرت امام(ره) از طرفی نظام سلطانی را نا‏مشروع و باطل می‏شناسد و از طرف دیگر ولایت فقیه را یک ضرورت می‌دانست، خوب اگر این ضرورت با این باطل کنار هم قرار گرفتند. چه باید می‌کرد؟دستگاهی که امام در دوران تبعید در نجف اشرف، طراحی کرده بود با شاهنشاهی قابل تلفیق و ادغام نبود و برای پیاده کردن آن باید کل نظام شاهنشاهی ساقط و منقرض می‌شد.لذا پیش نیاز ولایت فقیه امام، یک انقلاب اسلامی تمام عیار بود تا این تناقض و تزاحم را از میان بردارد. علاوه بر فهم دینی و ضرورت عقلی، دانش اصول فقه نیز چنین اقتضایی را ضروری می‌دانست. بنابراین رویکرد امام راحل رضوان الله تعالی علیه به سمت استقلال نظام ولایی و نفی سیستم پادشاهی بود تا آنجا که حتی پادشاهان گذشته و شاهانی هم که در تاریخ به اسم عادل معرفی شده اند آنها را از همه ظالمتر معرفی کرد. با این مبنا امام فرمودند شاه باید برود و هیچ راه مذاکره‌ای هم برای باقی ماندن شاه باقی نگذاشتند.  پژوهشگر حوزه فقه سیاسی گفت: امام خمینی(ره) نظام پادشاهی را نامشروع می‌دانست .
وی با اشاره به اینکه، فقه یک دانش هنجاری و ارزشی است که نوعاً در مرحله‏ی انجام وظیفه و تکلیف است و در حالت سنتی خود عمدتاً هم فردی بوده، گفت: که امام راحل فقه عمومی و فقه سیاسی را از درون متون فقهی به متن جامعه آورد و برای آن دامنه سیاسی ایجاد نمود و آن را حقوقی کرد و از فقه سیاسی به فقه حکومتی ارتقاء داد و رسماً اعلام کرد که حکومت فلسفه عملی فقه است . از این منظر تمام فقه می‌شود مقررات حکومت اسلامی و حاکم اسلامی باید مجری آن باشد. قواعد زندگی شهروندی و شهریاری و همه مناسبات قدرت و جامعه از همین فقه و به پشتوانه همان اصول فقه باید استنباط و تقنین شوند. این گوشه‌ای از شاهکار امام راحل(ره) در طراحی نظریه و نظام سیاسی خودش بوده است و امروز این به مثابه میراث امام و مهم ترین امانتی است که در دست ماست، همه کسانی که این مسیر را درک می‌کنند و به آن علاقمندند و از آن حفاظت و حراست می‌کنند، برای آن دل می‌سوزانند و در راه برقراری آن جانفشانی می‌کنند. ما آنها را اصولگرا می‌دانیم و تنوع سلایق و برداشت ها با حفظ این اصول و مبانی هم مانع از اصول گرا بودن کسی نمی‌شود.
حجت الاسلام مهاجرنیا در پایان اضافه کرد که با این وجود ، مرور زمان و تجربه ها و تزاحم های عملی گاهی بر چهره اصول و مبانی و اندیشه انقلابی غبار انداخته و در این حوزه آسیب ها و آفت هایی را ایجاد کرده است که وظیفه مهم و اساسی همه معتقدان و متعهدان و دلسوزان ولایت و نظام اسلامی آن است که در بازشناسی ، بازنگری و آسیب شناسی و در نهایت بازسازی و بروزرسانی اندیشه انقلاب اسلامی کمک کنند و این تکلیفی است که امام راحل(ره) درباره آن فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است و یکی از راههای حفظ نظام، کارآمدسازی، پویایی و پایایی آن است که نیاز مداوم به آسیب شناسی و رفع موانع دارد .
روزنامه 19 دی
7 آذر 95

در نشست آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی مطرح شد: نگرش حذفی مخالف مشی اصول‌گرایی است

Image00001
مسئول انجمن‌های علمی حوزه، با اشاره به اینکه جبهه اصولگرایی در کشور نیاز به پوست‌اندازی و بازسازی دارد، گفت: نگرش و رفتارهای حذفی در حوزه سیاست موافق مشی اصیل اصولگرایی نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در نشست آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی که به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم برگزار شد با بیان اینکه شرایط امروز جامعه آن چیزی نیست که امام خمینی(ره) می‌خواست، اظهار داشت: واقعیت این است آن چیزی که امام دنبال آن بود؛ از نظر علمی، معرفتی، زیبایی، ارزش‌ها، اخلاقیات، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، شهامت، دشمن‌شناسی و بصیرت، در حال حاضر محقق نشده و نیازمند تلاش مضاعف است.
وی با اشاره به اینکه در جامعه امروز بنا به فرمایش‌های رهبر انقلاب اسلامی، همه باید تلاش کنند و همه باید به دفاع از ارزش‌های الهی قیام کنند. افزود: در مسائل سیاسی مدام داریم نیروی جامعه را تلف می‌کنیم چرا که کل هدف و انگیزه‌های گروه‌ها و جناح‌های ما این است که همدیگر را حذف کنند و تنها همین حذف کردن هدف شده و همه هم با قصد قربت این کار را می‌کنند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه اسلامی با بیان اینکه دولت اصول‌گرای ما، دولت اصلاح‌طلب ما را زیر سؤال می‌برد و دولت اصلاح‌طلب ما، دولت اصول‌گرای ما را زیر سؤال می‌برد گفت: ما با این کارها داریم بازوان ولایت فقیه را می‌شکنیم. نمی‌شود دائماً بخش‌هایی از نظام بخش‌های دیگرش را حذف کنند.
وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس ما با دشمن بیرونی در جنگ بودیم و می‌دانستیم دشمن مان کیست، اما متأسفانه امروز داریم ریشه همدیگر را می‌زنیم و این نیاز به آسیب شناسی جدی دارد.
حجت‌الاسلام مهاجرنیا معتقد است این دعواها در کشور، موقعیت نظام ولایی که باید در اوج اقتدار باشد را تضعیف خواهد کرد و بخشی از وقت رهبری صرف همین دعواها شده است و متأسفانه دعواها به خط قرمز هم رسیده است. رکن رکین این نظام نباید خدشه دار شود. امانت الهی امروز دست ماها افتاده است و به تعبیر قرآن کریم خداوند می‌خواهد ببیند ما چگونه عمل خواهیم کرد. جایگاه سکان دار و فصل الخطاب نظام اسلامی باید محفوظ بماند و هیچکس نباید حریم ولایت را تضعیف کند.
ضرورت بازسازی جبهه اصول‌گرایی
وی با بیان اینکه هر کسی علاقه‌ای به نظام ولایی دارد، هر کسی آرمان تشیع را قبول دارد، هر کسی دل به ارزش‌های تشیع و اهل بیت دارد، اصول‌گرا است، اظهار داشت: سؤال اینجاست که آیا واقعاً اصول‌گرایی امروز ما قابل دفاع است؟
این پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به وجود شکاف‌های به ظاهر حل‌نشدنی‌ای در اصول‌گرایی امروز گفت: باید برگردیم و یک بار خودمان را بازسازی کرده و پوست‌اندازی کنیم.
مسئول انجمن‌های علمی حوزه با بیان اینکه بسیاری از فسادها و اختلاس ها و بیشترین مشکلات امروز به اسم اصول‌گرایی اتفاق می‌افتد، گفت: بخشی از این مشکلات را اصول‌گراها به گردن اصلاح‌طلب، هم می‌اندازند، آن‌ها هم به این‌ها نسبت می‌دهند، ولی بالاخره همه این‌ها در نظام ولایت فقیه دارد اتفاق می‌افتد. مردم تعارف ندارند و چه اصول‌گرا و چه اصلاح‌طلب، نیروهای نسل اول انقلاب اسلامی هستند.
نمایان شدن اثر تهاجم فرهنگی در جامعه
حجت‌الاسلام مهاجرنیا با اشاره به اینکه تهاجم فرهنگی‌ای که سال‌ها پیش مقام معظم رهبری خطرش را گوشزد می‌فرمود، امروز آثارش در جامعه نمایان شده افزود: مهم‌ترین نکته این است که ما باید یک بار برگردیم و خود را بازتولید و بازسازی کنیم. باید اصول‌گرایی را از اول تعریف کنیم آیا واقعاً ما اصول‌گرا هستیم؟
وی ادامه داد: در صحنه سیاسی امروز کشور گروه‌های انقلابی همدیگر را تضعیف می‌کنند. این همه که چپ و راست علیه همدیگر شاخ و شانه می‌کشند، علیه دشمنان خود شاخ و شانه نمی‌کشند؟
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه در صحنه سیاسی کشور جناح‌ها به دنبال حذف یکدیگر هستند گفت: این خیلی بد است چرا که همه ما شیعیان امیرالمؤمنین(ع) هستیم و همه ما ادعای پیروی مکتب اهل بیت داریم. لازم است با تعریف مجدد‌اندیشه انقلاب اسلامی همان کاری را بکنیم که امام راحل(ره) در تأسیس این نظام مقدس کرد اول انگیزه‌ها و اهدافمان را الهی کنیم و دوم همه با وحدت کلمه پشت سر نایب امام زمان (عج) با همدلی حرکت کنیم در این صورت موفق می‌شویم و هیچ دشمنی نمی‌تواند در صف محکم و مرصوص ما رخنه کند.
روزنامه 19 دی 23 آبان 95

مسئول انجمن‌های علمی حوزه: امام خمینی(ره) وارث تجربه همه فقها در طول تاریخ بود

Image00001
قم - مسئول انجمن‌های علمی حوزه، گفت: امام خمینی(ره) وارث تجربه هزار و ۲۰۰ ساله فقها در طول تاریخ بود و توانستند نظریه ولایت فقیه را به نتیجه برسانند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا در نشست آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی که به همت مجمع هماهنگی پیروان امام رهبری استان قم برگزار شد با اشاره  به اینکه علمای شیعه در طول تاریخ بسیار زحمت کشیدند تا حکومت ایده‌آل آنها امروز به ثمر برسد، اظهار داشت: بعد از غیبت امام عصر(عج) علما یک قرن متحیرّ بودند و اصلاً نمی‌دانستند چه باید بکنند. برای همین فقط دنبال حفظ تراث و جمعآوری احادیث معصومان رفتند. در این دوره‌ تحیّر، محدثینی پرورش یافتند که این محدثین ضرورت ایجاد یک نظم سیاسی توسط شیعه را در منظومه روایات مطرح کردند. بنابراین اولین گروه از متفکران سیاسی را باید در میان محدثین شناسایی کرد.

وی افزود: در دوره نخست بعد از غیبت که شرایط خفقان برای عالمان شیعه بسیار سخت بود و افق روشنی برای سامان دادن به وضعیت شیعه در دوره غیبت و تشکیل حکومت استقلالی دیده نمی‌شد، هویت تشیع در معرض خطر قرار گرفت و با توجه به اینکه هر نوع همکاری با دستگاه ظلمه ممنوع شرعی بود و فشار و آزار و اذیت هم به اوج رسیده بود، علماء برای ادامه این وضعیت باید فکری می‌کردند.

این پژوهشگر اندیشه سیاسی در حوزه علمیه اظهار داشت: برای اولین بار شیخ مفید در المقنعه فتوای نقض تحریم تعامل با سلاطین جور را صادر کرد. او اعلام نمود هر فقیهی که می‌تواند وارد دستگاه سیاسی شود و مسئولیت استانداری، بخشداری، نقابت و قضاوت و عاملیت را بپذیرد بر قاطبه شیعیان واجب است از او حمایت کنند و به آنها مراجعه کنند.

وی افزود:‌ آنچه در فتوای شیخ مفید اهمیت دارد این است که او رسماً اعلام کرد همه‌ آنها از طرف امام زمان(عج) مشروعیت دارند «من تأمر علی الناس من اهل الحق بتمکین ظالم له و کان امیراً من قبله فی ظاهر الحال فانّما هو امیر فی الحقیقه من قبل صاحب الامر(عج)» اگر چه در ظاهر منصوب شده سلطان جور هستند. در واقع شیخ با این فتوا تلفیق ولایت فقیه با سلطان جائر، می‌خواست مکتب را با چنگ و دندان حفظ کند. این فتوای ششصد سال مبنای رفتار سیاسی شیعه بود.

حجت الاسلام مهاجرنیا با اشاره به وارد شدن یک صوفی سنی به نام شاه اسماعیل صفوی به سیاست و رفتن به جنگ بقایای مغول در ایران در آغاز قرن دهم، اظهار داشت: شاه اسماعیل صفوی بعد از سرکوبی همه شورش ها و تجزیه طلبی‌ها در ایران، قدرتش را تثبیت کرد و صفویه را در اصفهان و قزوین، بنیان‌گذاری کرد و در حین مبارزه شیعه شد. اولین کاری که کرد ایجاد قدرت متمرکز در ایران و سپس او و خلف او به عتبات و به علما نامه نوشتند که بیایید و حکومت اسلامی را اداره کنید.

وی ادامه داد: بعد از دوره ششصد ساله فتوای شیخ مفید این دومین تحول سیاسی در اندیشه سیاسی شیعه بود که از تلفیق حکومت با سلاطین ظالم به تلفیق ولایت فقیه با شاهان به اصطلاح عادل روی آورد. اما به دلیل عدم آمادگی علماء برای تشکیل ولایت مستقل باز ولایت فقیه تلفیقی با سلطان مبنا قرار گرفت. محقق کرکی از جبل عامل لبنان به ایران آمد واذن شرعی حکومت را به شاهان صفوی داد که به جای وی حکومت کنند و او نظارت نماید. این دوره ادامه داشت تا زمان شاه سلطان حسین که با فقها نساخت و در دوره‌ی زندیه و افشاریه و قاجاریه، علما عملاً به حاشیه رفتند و ولایت فقیه که حق آنها بود از آنها گرفته شد.

مسئول انجمن‌های علمی حوزه با اشاره به تقویت پایگاه اجتماعی علما در این دوره و قدرت گرفتن آنها در زمان مشروطه و پس از فتوای تحریم تنباکو، گفت: وقتی علما مشروطیت را گرفتند، شرایط جدید و عصر مواجهه با مدرنیته بود و هنوز نمی‌دانستند باید چطور عمل کنند. نه می‌دانستند مشروطه چیست و نه از قانون‌گذاری سررشته داشتند. در این زمان بود که نسل اول روشنفکران هم از غرب برگشتند و با وجود تحیّر علما، زمام کار را با استفاده از تجربیاتی که در غرب داشتند، به عهده گرفتند. محصول نهضت مشروطیت تجربه دوره سوم از ولایت فقیه بود که علما رضایت دادند که ولایت فقیه با شاه مشروط به شرع و قانون عرفی حکومت کنند.

وی با اشاره به اینکه امام راحل(ره) وارث هزار و دویست سال تجربه علمای شیعه در مواجهه با حکومت بود، ابراز داشت: در سال ۴۲ امام (ره) اعتراض کردند اما می‌دانستند که هنوز وقت تشکیل ولایت فقیه نرسیده چرا که نه نیروی کافی وجود داشت و نه برنامه‌ مملکت داری و نه مردم آمادگی حمایت داشتند.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا افزود: گویا اراده الهی چنین بود که ایشان باید ۱۵ سال در کنار حرم امیر المومنین(ع) شاگردی کنند و برنامه ولایت فقیه را در آن‌جا تدوین و تدریس و برای آن کادرسازی کنند.
وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۷ احساس کردند زمان قیام فرا رسیده است و برنامه ولایت فقیه جهت تشکیل یک نظام تمام عیار اسلامی آماده شده و نسل نسبتاً با تجربه و آشنایی با مملکت داری از شاگردان و دوستاران امام شکل گرفته است. در این مدت مردم هم به میدان آمده اند.

این استاد حوزه تصریح کرد: امام راحل با درک موقعیت پنج اصل اساسی را اعلام کردند و وارد عمل شدند که این اصول شامل «امروز تقیه حرام است و همه باید وارد عمل شوند»، «شاهنشاهی از اول و بدون استثناء باطل، فاسد و خونخوار بوده است»، «هر نوع همکاری با دستگاه شاهنشاهی حرام است و شاه باید برود»، «حکومت مشروع در عصر غیبت، تنها ولایت فقیه است» و «بر همه مردم واجب است که قیام کنند و از استقلال و آزادی و تشکیل حکومت اسلامی حمایت کنند» بود.

وی افزود:‌ این اصول امام خمینی(ره)، نشان می‌دهد موازنه قوا به نفع مکتب اهل بیت(ع) و تشیع است و دیگر تقیه لازم نیست و شاهنشاهی هم نامشروع است و تعامل با او جایز نیست و ولایت فقیه و نیابت عامه فقهاء برای اولین بار به اصالت استقلالی خود دست یافت.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا در پایان گفت: بنابراین امام با استفاده از تجربه‌های سه دوره گذشته یعنی «ولایت تلفیقی با سلطان جورعباسی»، «ولایت تلفیقی با سلطان شیعی صفوی» و «ولایت فقیه با سلطان مشروط قجری» نیابت از امام زمان(عج) را در جایگاه واقعی خودش قرار دادند و امروز این تراث ارزشمند و این نظام ولایی در اختیار ماست و با همه وجود باید از آن حفاظت و حراست کنیم و نگذاریم دچار آسیب شود.
خبرگزاری مهر (لبنک اصلی)
سه شنبه 11آبان 1395

توسط مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم؛ سلسه جلسات آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی در قم برگزار می‌شود

4
قم - دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم از برگزاری جلسات آسیب شناسی جریان اصولگرایی بر اساس دیدگاه‌های مقام معظم رهبری توسط این مجمع خبر داد.
حجت‌الاسلام علی بنایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به پیشینه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، اظهار داشت: این مجمع در نیمه دوم سال 1376 توسط گروهی از دوستان و وفادارن به انقلاب اسلامی پایه‌گذاری شد.
وی با اشاره به اینکه اعضای این تشکل نوپا که همگی از نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی و معتقدین به ولایت مطلقه فقیه هستند، گفت: این مجمع با اعتقاد به کار آمدی نظام جمهوری اسلامی ایران و لزوم بسیج همه جانبه همه اقشار و آحاد مردم برای حفظ و حراست از آرمان ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و ضرورت آگاهی بخشی به مردم شریف و انقلابی خصوصاً طلاب و فضلای محترم و انقلابی حوزه علمیه قم، علی رغم فضای سخت و حاکم بر آن سالها، فعالیت خود را آغاز کرد.
وی ادامه داد: دوستان مجمع در اولین جلسات مقدماتی و پس از مدتها بحث و گفت‌وگو بر سر انتخاب نام مناسب با اهداف تشکل و لزوم انطباق  بین عملکرد و نام انتخابی، سرانجام از بین چندین نام پیشنهادی نام مجمع هماهنگی پیروان امام ورهبری برگزیده شد.
به گفته دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، انتخاب این نام این پیام را در بر داشت که دیدگاه سیاسی و اعتقادی این تشکل بر مبانی استوار و اصیل نظریه ولایت فقیه شکل یافته است و سیاست‌ها و راهبردهای ولی فقیه به عنوان عنصر ثابت و اصیل نظام جمهوری اسلامی که همه ارکان نظام یا انتخابی هستند و یا ازسوی رهبری هستند، محور فعالیت اعضای این تشکل است.
وی با اشاره به اینکه تشکل‌های سیاسی کشور، به جز اندکی از آنها، در اثر شرایط خاص و یا در اثر جزر و مدهای سیاسی و آمد و شد دولت‌ها سامان می‌یابند، ابراز داشت: این تشکل‌ها به ناچار به موضع‌گیری‌ها و جناح‌بندی‌های عوامل حاکم وابسته هستند و از این رو پویایی و رشد مورد انتظار در احزاب و تشکل های سیاسی اتفاق نمی‌افتد و پس از مدتی هم به فراموشی سپرده می شوند.
حجت‌الاسلام بنایی با اشاره به اینکه حکایت تشکیل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم متفاوت از دیگر تشکل‌های سیاسی است، گفت: این تشکل مبنای تصمیم‌گیری‌ها و عملکرد خود را پیروی از سیاست‌ها و خط مشی‌های مقام معظم رهبری و حرکت در چهارچوب خطوط ترسیمی از سوی امام راحل(ره) قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه محوری که مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم طی می‌کند تابع شرایط روز و سیاست‌های جاری نیست، اظهار داشت: در این مجمع همگان ملزم به هماهنگی با شخصیت رهبر فرزانه هستند، از این رو حرکت‌ها و موضع گیری‌های مجمع طی بیست سال گذشته فراز و فرود و سرد و گرم  نداشته و خط سیاسی آن روشن بوده است.  
دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با اشاره به اینکه محور این تشکل سیره سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و تربیتی و اخلاقی و حکومتی رهبر معظم انقلاب اسلامی و امام راحل است ادامه داد: از این رو مجمع به عنوان یک جریان پیشتاز بدون آنکه در لایه‌های حزبی گرفتار شود در طی سال‌های گذشته بارها به نقد از درون پرداخته و سیاست ها و راهبردهای جریان اصولگرایی را در کشور و استان قم مورد واکاوی و ارزیابی قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه جریان و تفکر اصولگرایی به دلیل گستردگی و تنوع سلایق از قابلیت و ظرفیت خوبی برخوردار است، گفت: مجمع بر اساس این موضوع، نقد و آسیب شناسی اصولگرایی را از بهار سال جاری مورد بررسی قرار داد تا آفات را شناسایی و راه صحیح را همچنان به دوستداران صراط مستقیم بنمایاند که حضرت علی علیه السلام فرمود: « الْیَمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِیقُ الْوُسْطَی هِیَ الْجَادَّةُ »
حجت‌الاسلام بنایی ادامه داد: بر همین اساس از فاضل ارجمند حجت الاسلام دکتر محسن مهاجرنیا که از صاحب نظران در حوزه اندیشه سیاسی و از محققین و پژوهشگران بنام حوزه علمیه قم و دارای آثار ارزشمندی در زمینه تحقیق و پژوهش دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در عرصه فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری هستند، دعوت به عمل آورد تا براساس یافته‌ها و پژوهش‌های انجام شده و به سبب آشنایی نسبتاً عمیق و طولانی با اندیشه‌های مقام معظم رهبری به نقد و آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی پرداخته تا از این راه با حفظ تجارب گذشته چراغی فروزان برنقشه راه این جریان اصیل انقلاب اسلامی تابانده شود.
وی افزود: محور و معیار در نقد و ارزیابی جریان اصولگرایی، دیدگاه‌ها و فلسفه سیاسی امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری است و عیار نقد و شاخص عملکرد درست و یا ناصحیح ما، میزان انطباق آن با دیدگاه‌ها و مواضع امام و رهبری است. شاخص ارزیابی تفکر اصولگرایی در کشور و اخذ نمره قبولی در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، موفقیت‌ها و شکست‌ها به این امر باز می‌گردد.
خبرآنلاین (لینک اصلی)
خبرگزاری مهر(لینک اصلی)
سه شنبه 11 آبان 95


دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم: اندیشه‌های سیاسی مقام معظم رهبری در جامعه تبیین شود

Image00003
قم - دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم خواستار تلاش مراکز و شخصیت‌های علمی و سیاسی برای تبیین اندیشه‌های سیاسی مقام معظم رهبری در جامعه شد.
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی بنایی در جلسه شورای مرکزی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با حضور حجت الاسلام مهاجرنیا برگزار شد، گفت: مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری در سال ۷۶  تأسیس شد و جلسات آن هر هفته به صورت منظم برگزار می‌شود. البته کمیته‌ها و کمیسیون‌های این مجمع نیز در زمان خود برگزار می‌شوند.
وی افزود: با توجه به اینکه شرایط کشور، منطقه و جهان در حال گذر است و مسائل سیاسی پس از برجام و انتخابات مجلس دهم، تحولات جدی یافته است، مجمع تصمیم گرفت از مباحث دکتر مهاجرنیا به عنوان ایده‌پرداز در بحث‌های سیاسی و مبنایی کشور برای غنابخشیدن به جلسات مجمع، دعوت کند، چون ایشان مطالعات خوبی در مورد اندیشه و فلسفه سیاسی مقام معظم رهبری داشته و کتاب‌هایی در این زمینه  تألیف کرده‌اند. امیدواریم اعضای مجمع هماهنگی که بحمدالله از نیروهای انقلابی، فهیم و فکور هستند، بتوانند از این نظرات استفاده کنند.
دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم گفت: سیاست های مجمع هماهنگی با بحث ها و دیدگاه‌های امام و رهبری تنظیم می شود و از آغاز تأسیس این مجمع با عنوان پیروان امام و رهبری، تلقی ما این است که عنصر ثابت نظام، رهبری است. بنابراین دیدگاه مجمع متناسب با دیدگاه رهبری شکل می گیرد و با نظرات رهبری هماهنگ می‌شود و با آمد و رفت دولت‌ها، دیدگاه‌ها تغییر نمی کند، هر چند دولت‌ها را در مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی رصد می کنیم و عملکرد و دیدگاه‌های آنان را بر اساس سیاست‌های کلان نظام و قوانین و برنامه‌های موضوعه ارزیابی، تحلیل و نقد می‌کنیم، ولی آهنگ حرکت ما با دیدگاه رهبری معظم انقلاب هماهنگ می‌شود بنابراین مطالعات و مباحث حجت‌الاسلام مهاجرنیا در خصوص اندیشه‌های سیاسی رهبری برای مجمع ما قابل استفاده است.
بنایی افزود: استاد مهاجرنیا از فضلای اندیشمند و صاحب قلم حوزه هستند که به خوبی توانسته‌اند منظومه فکر سیاسی مقام معظم رهبری را در قالب آثار ارزشمند به رشته تحریر درآورند. امیدواریم مجموعه مباحث مطرح شده در این جمع باسابقه اصولگرا بتواند به عنوان نقشه راه برای همه دوستان و عزیزان علاقمند به این مطالب، قابل بهره برداری باشد.
وی گفت: بدون شک اگر تضارب آراء و گفت‌وگوی صاحبان اندیشه، بر مبنای خردورزی و گره گشایی از مشکلات نظام و کشور باشد، می‌تواند در رفع تنگناها، مفید و کارا باشد.
دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم اظهار کرد: این روزها که موضوعات فرعی و جانبی مایه دل مشغولی عده زیادی از دوستان و همفکران ما شده است، پرداختن به این مسائل با اولویت یک و تلاش و کوشش در راه بازشناسی آثار و پیامدهای انقلاب اسلامی در منطقه و جهان، می‌تواند برای ما به عنوان چراغ راه باشد و تصویر روشن‌تری از حوادث آینده به دست ما بدهد. امیدواریم مجموعه این مباحث برای همه کسانی که دل در گرو اعتلاء و عظمت انقلاب اسلامی و بزرگداشت و تکریم شهدای والا مقام دارند و برای سربلندی نظام و رهبری و ایران اسلامی تلاش می‌کنند، کارساز باشد.
خبرگزاری مهر(لینک اصلی)
یکشنبه 26 ادیبهشت 95

زیر مجموعه ها

صفحه 4 از 10