حجت الاسلام بنایی: تقویت جریان اصولگرایی به پایداری انقلاب کمک می‌کند

IMG12072179
قم - دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم گفت: هرچقدر که جریان اصولگرایی قوی‌تر شود می‌تواند به دوام و پایداری انقلاب اسلامی ایران کمک کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی بنایی شامگاه دوشنبه در مراسم رونمایی از کتاب آسیب شناسی جریان اصولگرایی که در مؤسسه طلوع مهر برگزار شد، با بیان اینکه نزدیک به ۲۰ سال است از تأسیس مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم می‌گذرد، گفت: در طول این سال‌ها این مجمع توانسته اقدامات ارزنده‌ای را انجام دهد و در سطح استان قم اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های خوب این مجمع آسیب شناسی جریان اصولگرایی بوده، اظهار داشت: عظمت این جریان و وفاداری همه کسانی که انقلاب را رهبری کردند به اصولی لازم شد تا این اصول مورد شناسایی و آسیب شناسی قرار بگیرند.

دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، افزود: حدود ۲۰ جلسه در خصوص آسیب شناسی این جریان تشکیل شد که گفتگوهای این جلسات هرگز یک طرفه نبوده و نتیجه این جلسات کتابی جامع در خصوص آسیب شناسی اصولگرایی است.

وی افزود: یکی از اهداف آسیب شناسی این بوده است که ببینیم چه کاری می‌شود کرد تا این جریان اصیل انقلاب اسلامی از دستبردها و خودخواهی‌های بی‌جا مصون بماند.

حجت الاسلام بنایی، عنوان کرد: همه تلاش و همت ما در تهیه این کتاب برای پیشبرد اهداف انقلاب و تحکیم بنیان‌های امام و رهبری است.

وی گفت: انتقاد از این جریان به بالندگی آن منتهی می‌شود و هرچقدر که این جریان اصولگرایی قوی‌تر شود می‌تواند به دوام و پایداری انقلاب اسلامی ایران کمک کند.

دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با بیان اینکه انقلاب از قم آغاز شده است، افزود: در قم انگیزه کار برای انقلاب بسیار است و هنوز نبض انقلابی وجود دارد لذا پیش از طرح این پروژه در قم مورد استقبال قرار گرفت که نشان داد قم می‌تواند در راهبرد و دوام انقلاب کمک نماید و یار انقلاب باشد.

وی ابراز داشت: در قدم اول به آسیب شناسی جریان اصولگرایی پرداخته و کتابی تدوین شد و در آینده نیز به موضوع دیگری چون اخلاق اصولگرایی پرداخته خواهد شد.

حجت الاسلام بنایی، گفت: فعالیت‌های خود را ادامه خواهیم داد تا جریان به یک سرنوشت مطلوب برسد و به گونه‌ای نباشد هرکسی از راه می‌رسد به فکر کنترل و اداره این جریان اصیل باشد؛ باید جریان اصولگرایی بالندگی و شکوفایی خود را پیدا کند.

اگر اصولگرایی رعایت می‌شد حوادث این روزهای کشور رخ نمی‌داد

وی ضمن گرامیداشت حماسه ۹ دی، تصریح کرد: اگر اصولگرایی رعایت می‌شد این حوادثی که این روزها شاهد آن هستیم را نمی‌دیدیم؛ اگر به خواسته‌های مردم بی‌توجه شویم، دشمن را نادیده بگیریم و برای هم خط و نشان بکشیم نتیجه‌اش خوشحالی ترامپ، صهیونیست و آل سعود می‌شود.

دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم افزود: لازم است تا جریان اصیل انقلاب ورود کند و اثبات نماید انقلابیون اصیل در صحنه‌ هستند و همان‌گونه که از قدیم حضور داشتند با همان شدت و قوت از انقلاب و نظام دفاع خواهند کرد.
https://www.mehrnews.com/news/4188889

آیت الله غروی: شبکه‌های اجتماعی تأثیر بسیاری در تغییر فرهنگ جامعه دارند

IMG12074396
قم - عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با ترویج بی‌بند و باری در بین جوانان، تأثیر بسیاری در تغییر فرهنگ جامعه دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد غروی شامگاه دوشنبه در مراسم رونمایی از کتاب آسیب شناسی جریان اصولگرایی که در مؤسسه طلوع مهر، برگزار شد با اشاره به مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری، اظهار کرد: امیدواریم این هماهنگی همواره و در فعلیت اتفاق افتد و فقط یک نام نباشد چرا که جریان اصیل در انقلاب همین جریان است.

وی با بیان اینکه اگر اصلاح طلب به معنای واقعی در نظام داشته باشیم باید اصولگرا باشد، گفت: برای اصولگرایان یک معنای عام و یک معنای خاص مطرح است و این جریانی اصیل است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور افزود: جریان اصولگرا از اول نهضت با امام راحل بوده و وابستگی و پیوستگی به نظام از ویژگی‌های آن است؛ این جریان با تفکر فقهی امام(ره) و مبانی مقام معظم رهبری نزدیک است و به نحوی یکی است.

آیت الله غروی وحدت در جامعه را موضوع مهمی خواند و گفت: امیدواریم همه نیروهایی که معتقد به نظام‌ هستند همواره با هم هماهنگ باشند و در برابر کسانی که اعتقادی به نظام ندارند وحدت داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بعد از هر پدیده‌ای که اتفاق می‌افتاد توفیقاتی حاصل می‌شد یا نمی‌شد، نکته قابل توجه غفلتی بود که صورت می‌گرفت و هنوز هم وجود دارد و آن اینکه هیچ‌گاه خودمان را واقع بینانه نقد نکردیم و سعی داشتیم شکست را به عوامل دیگر نسبت دهیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید اشتباهات خود را بررسی کنیم، افزود: بنده وابستگی به این جریان و آن جریان ندارم گرچه دلم با اصولگرایان است اما لازم است تا برای این موضوع کاری کنید.

وی با اشاره به اینکه نفسانیت از مسائل مهم در هنگام آسیب شناسی است، گفت: فردی که اشتباه خود را نمی‌بیند و آن را به گردن دیگران می‌اندازد هیچ‌گاه رشد نمی‌کند لذا در جریان اصولگرایی هم به این صورت است و باید اشتباهات دیده شود.

همه مشکلات نباید به دوش دولت انداخته شود

آیت الله غروی عنوان کرد: در حوادث اخیر نباید طوری برخورد کرد که همه مشکلات به دوش دولت انداخته شود و راحت انگشت اشاره به سمت دولت برود بلکه باید وحدت و انسجام ایجاد نماییم و مجموعه‌های نظام، دولت و مردم در کنار هم باشند.

وی با اشاره به فضای مجازی، تصریح کرد: این یک ضایعه بزرگی است که فضای مجازی علاوه بر ترویج بی‌بند و باری در بین جوانان نقش تخریبی مهمی به خصوص در شرایط کنونی دارد لذا مسئولان باید توجه داشته باشند که شبکه‌های اجتماعی تأثیرشان در تغییر فرهنگ جامعه بیش از آن چیزی است که ما لمس می‌کنیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه جریانی چون اصولگرایی نباید تنها در زمان انتخابات خود را نشان دهد بلکه باید در موضوعات مختلف مانند همین فضای مجازی ورود کند.

وی افزود: مجموعه اصولگرا می‌تواند به رهبر معظم انقلاب بسیار کمک کند و مشاوری خوب باشد، حقایق را انتقال دهد و به بررسی و حل مسائلی که اصل نظام را به چالش می‌کشد بپردازد.

آیت الله غروی، اظهار کرد: این موج‌هایی که به راه می‌افتد بالاخره تمام می‌شود اما سهم هرکدام از ما این است که در برخورد این مسائل عالمانه برخورد کنیم نه توجیه گرایانه.
http://www.mehrnews.com/news/4188888/

بیانبه مجمع بمناسبت حوادث اخیر کشور

بیانیه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم در خصوص حوادث اخیر کشور
بسم الله الرحمن الرحیم
حوادث روزهای اخیر در شهرهای مختلف کشورمان و حرکت کور برخی عناصر فریب‌خورده در ایجاد آشوب و اغتشاش و تخریب اموال و دارایی‌های شخصی و عمومی و سر دادن شعارهای ساختارشکنانه، نگرانی و آزردگی خاطر دلسوزان انقلاب و ارزش‌های اسلامی را در پی داشته است.
اکنون ماهیت غیرمردمی و ضدانقلابی این جریان با تأیید و حمایت سران جنایت‌کار جهان استکبار و قدرت‌های مرتجع منطقه، آشکارتر شده است و ملت شریف ایران طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بخوبی دریافته است که آمریکا و اسرائیل در دشمنی ، تحریم و جنگ با مردم ایران اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نکرده اند.
در این شرایط حساس، توجه به نکاتی چند، ضروری به نظر می‌رسد:
1. ملت ایران باید توجه داشته باشد که هرگونه اصلاحی از طریق نقد و تذکر مشفقانه و دلسوزانه صورت می‌پذیرد و خواسته‌ها و مطالبات به‌حق آنان باید از طرق مسالمت‌آمیز به گوش مسئولان رسانده شود.
2. مسئولان در قوای مختلف و سایر نهادهای حاکمیتی باید خود را پاسخ‌گو در برابر ملت بدانند و در راستای رفع فقر، گرانی، تبعیض، فاصله طبقاتی و... تلاش جدی کنند.
3. جناح‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای به دعواهای خسته‌کننده پایان دهند و برای حل مشکلات جامعه راهکار ارائه کنند. وضع موجود محصول عملکرد یک دولت و یک جناح نیست و با همت یک دولت و یک جناح نیز برطرف نخواهد شد.
4.  افرادی که با عملکرد غیرمسئولانه خود در دوران صدارت‌شان، در پدید آمدن شرایط نابسامان کنونی نقش‌آفرین بوده‌اند، حق ندارند با دامن زدن به نارضایتی‌ها، جای متهم را با شاکی عوض کنند.
مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم همزمان با دهه بصیرت، ضمن درخواست از اقشار مختلف مردم به حفظ بصیرت و هوشیاری و تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی)، از مردم انقلابی و همیشه در صحنه قم دعوت می‌کند تا با حضور در راهپیمایی وحدت‌بخش روز چهارشنبه 13 دی ماه 96 بساط آشوب‌گران و اغتشاش‌گران را در هم پیچیده، مایه امیدواری دلسوزان اسلام و انقلاب در سرتاسر دنیا و یأس و سرخوردگی دشمنان قسم‌خورده این مرز و بوم شوند و بار دیگر وفاداری قم پرشکوه را به آرمانهای  امام و انقلاب اسلامی به اثبات برسانند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم
12دی ماه 1396

کتاب آسیب شناسی جریان اصولگرایی منتشر شد + دانلود

دانلود کتاب آسیب شناسی جریان اصولگراییasibshenasi

درس گفتارهای دکتر محسن مهاجرنیا

در مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم


تهیه و تنظیم: مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم

ویراستار: محمّد ربانی
صفحه آرا : مهدی خوشرفتار اکرم
قم : انتشارات نور مطاف
چاپ اّول : بهار 139۶
شمارگان : ۱۰۰۰ نسخه
شاِبک: 3-04-7653-600-978


دانلود متن کامل کتاب






مهاجرنیا: به تعبیر مقام معظم رهبری در مرحله دولت‌سازی هستیم و باید به مرحله تمدن‌سازی برسیم

Image55555
 
سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با اشاره به سیره پیامبراکرم در ساختن جامعه اسلامی صدر اسلام گفت: باید از شیوه های جامعه سازی و تمدن سازی صدر اسلام استفاده شود.
به گزارش خبرآنلاین، محسن مهاجرنیا؛ استاد دانشگاه اظهار کرد: امروز اگر توسط مقام معظم رهبری، مراحل پنجگانه انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی،جامعه اسلامی و تمدن اسلامی مطرح شده است باید از شیوه‌های جامعه سازی و تمدن‌سازی صدر اسلام استفاده شود، باید ببینیم رمز موفقیت پیامبر (ص) در چه بود و شرایط جامعه آن روز کاستی‌ها و آسیب‌ها و فرصت‌ها و تهدیدهای جامعه آن روز را مطالعه بکنیم و در مسیر تمدن سازی نوین اسلامی از آنها بهره برداری شود.
وی با بیان اینکه هجرت بزرگ‌ترین راهبرد بهره گیری از فرصت ها و روش مبارزه با تهدیدهاست افزود: هجرت بزرگ ترین مکانیزم ظرفیت سازی، دولت سازی، جامعه سازی و دروازه تمدن سازی است ،هجرت یعنی شکستن بن بست ها، انسدادها ، تصلب ها و پا گذاشتن بر زمین و زمان است.
حجت الاسلام مهاجرنیا تصریح کرد: هجرت به لحاظ فقهی در صورت وجود شرایط خفقان و استبداد، حکمش واجب است. فقط بر پیامبر واجب نبود. طبق آیات الهی همین الآن هم انسان هایی که در ممالک کفر و استبدادی و طاغوتی هستند و نمی توانند دیندار باشند و به وظایف شرعی خود عمل کنند بر آنها واجب است که مهاجرت نمایند.
این استاد دانشگاه با اشاره به دلایل هجرت پیامبر از مکه به مدینه اظهار داشت: در مکه بخشی از عناصر اساسی تشکیل دولت اسلامی وجود دارد اما عنصر قلمرو و سرزمین نیست با هجرت این عنصر بدست آمد، حکومت اسلامی شکل گرفت،اتحاد ملی به وجود آمد، مرکز فرمانروایی در مسجد پایه گذاری شد. قانون اساسی مدینه با حضور مهاجرین و اوس و خزرج و مسیحیان و هم پیمانان آنها تدوین شد و پیامبر به عنوان حاکم بلامنازع و فصل الخطاب پذیرفته می شود.
عضو کمیسیون کرسی‌های نظریه پردازی حوزه تصریح کرد: با تشکیل حکومت اسلامی، مقوله امنیت و عدالت و رفاه و نظم و قانونمندی هم در مدینه حاکم می شود، برای اولین بار دفاع مقدس و جهاد تشریع می‌شود و اقتدار مسلمانان بالاخره شهر امن الهی مکه مکرمه را آزاد و فتح الفتوح انجام می شود، اینها سرآغاز ورود به عرصه بین‌الملل آن روز است نامه نگاری پیامبر به سران کشورها به ویژه دو امپراطور ابرقدرت آن روز و دعوت آنها به اسلام ، دورنمای تازه‌ای از افق تمدن اسلامی را نمایان کرد و پیامبر اسلام موفق شد شبه جزیره عرب را وارد یک سبک زندگی مؤمنانه نماید.
وی گفت: حاکمیت قریش سیزده سال تمام شرایطی را در مکه، علیه پیامبر(ص) به وجود آورده بود که دیگر ، نه تبلیغ رسالت و نه زیست مؤمنانه برای رسول مکرم اسلام(ص) و یارانش مقدور نبود. در طول این سیزده سال حضرت از تمام ظرفیت های مکه استفاده کرد . از ظرفیت قبیله به نحو احسن بهره برد ، بنی هاشم به خاطر حضرت در مقابل بنی امیه ایستاد . حضرت ابوطالب تعصبات قبیلگی را به نفع پیامبر تحریک کرد وقتی تهدید به قتل و اخراج حضرت جدی شد ابوطالب از همه بنی هاشم خواست ولو اسلام را هم نپذیرفته اند ولی به دفاع از پیامبر برخیزند. بخشی از اینهایی که با حضرت به شعب ابوطالب رفتند مسلمان نبودند.
حجت الاسلام مهاجرنیا تصریح کرد: بعد از جریان سه ساله محاصره در شعب ابیطالب، حضرت به فکر بازکردن بن بست موجود برآمد. نگاه حضرت به شهر استراتژیک مدینه است. مدینه هم با فرهنگ است هم دارای آبادانی بیشتر است هم در قطب بندی دنیای آن روز، زیر سلطه امپراطوری ایران و روم نبود، زمینه پذیرش یک مصلح الهی در آنجا فراهم بود. از طرفی یهودیان ساکن مدینه که با تورات ارتباط داشتند فضای آماده ای را از آمدن پیغمبر خاتم ایجاد کرده بودند.
حجت الاسلام مهاجرنیا اظهارداشت یادآوری این تاریخ درخشان برای این است که ما بدانیم در مدینه فاضله اسلامی ما از چه راهبردها و روش هایی استفاده شده است. چه ظرفیت سازی هایی انجام شد تا جامعه سازی و دولت سازی محقق گردید. دولت مدینه چه نوع سیاست فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی، داخلی و خارجی را در پیش گرفت. وی در پایان گفت: امروز یکی از وظایف متفکران و اندیشمندان مسلمان این است که با بازشناسی تاریخ صدر اسلام و بازسازی عناصر مادی و معنوی تمدنی به طراحی الگوهای متناسب با جامعه امروز اهتمام کنند و مخصوصاً در مراحل استکمالی انقلاب اسلامی که به تعبیر مقام معظم رهبری ما در مرحله دولت سازی هستیم و باید به مرحله تمدن سازی برسیم، نیاز به این الگوها، بسیار شدید است و یکی از وظایف فکری نیروهای انقلاب اسلامی و دلسوزان توجه به این بخش است.
www.khabaronline.ir/(X(1)S(0hgd0z13vrd3hm3bi0vutwjw))/detail/732605/Politics/parties

هشدار درباره تفسیر سیاسی از وقوع زلزله و عدم بارش باران /برخی آقایان می‌گویند بخاطر گناه مردم است

Image444444
 
سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به زلزله اخیرغرب کشور گفت: بلایایی طبیعی بوجود می آید اما چالش ما این است که تفسیرها وتعبیرات افراد متفاوت است به همین علت امروز جوانان ما در معرض شبهات هستند .
به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با اشاره به اینکه آدم های بیکاری در این کشور پیدا شده اند که بی جهت همه چیز را سیاسی می کنند، افزود: در تعامل با جوانان، با مشاهده رسانه ها و شبکه های اجتماعی و مجازی، هر کسی می تواند بفهمد که ما با بحرانی به نام « بحران اعتقادات سیاسی» مواجه هستیم.
 وی با بیان اینکه  در کشور ما همه چیز متولی خاص دارد اما حوزه فرهنگ، حوزه اعتقادات و حوزه فرهنگ عمومی متولی ندارد و آمار درستی از کاستی های معرفتی در این زمینه ها ارائه نمی شود اظهار داشت: جوانان ما امروز می پرسند مگر در قرآن کریم نفرموده است: «ولو انّ اهل القری آمنوا و اتقّوا لفتحنا علیهم برکات من السماء » مگر روی کره زمین ملتی از ملّت ما با تقواتر و متدّین تر وجود دارد« پس کجاست آن برکات؟» مگر قرآن نفرمود «ولکن کذبّوا فاخذناهم بماکانوا یکسبون» کسانی که منکر آیات الهی هستند کسانی که با دین می جنگند خدا با آنها مقابله می کند. برای جوان ما سؤال هست که پس چرا امروز در دنیا، منکران دین و خدا  توسعه یافته تر و قدرتمندتر هستند؟
مهاجرنیا سپس افزود: امروز جوانان ما روایاتی استناد می کنند که نقل می کند، وقتی در زمان حضرت امیرالمومنین(ع) در مدینه زلزله آمد حضرت(ع) با دست مبارکشان بر زمین کوبیدند و خطاب به زمین فرمودند: تو را چه شده؟ آرام باش! پس زلزله آرام شد. حضرت در پاسخ به مردمی که تعجب کرده بودند، با قرائت آیه «إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها وَ قالَ الْإِنْسانُ ما لَها» یعنی آنگاه که زمین لرزانده شود به سخت‌ترین لرزه‌هایش، و زمین بارهای سنگینش را بیرون می ریزد، در آن روز زمین خبرهای خویش را حکایت می‌کند. و انسان می گوید که زمین را چه شده است؟ حضرت فرمود: «من آن انسان هستم که به زمین می‌گویم، تو را چه شده است؟  خوب جمع بین این روایات با علم و قانونمندی طبیعی موجود در نظام آفرینش را باید عالمانه و مطهری وار آن را پاسخ داد نه سیاستمدارانه!!
عضو کمیسیون کرسی‌های نظریه پردازی حوزه، با اشاره به اینکه  اندیشه انقلاب اسلامی نیاز به حضور حوزه های علمیه و شخصیت های فرهیخته و اصولی و متدین دارد تا به این شبهات و سؤالات مردم پاسخ بدهند تصریح کرد: جوان های ما امروز در معرض این نوع شبهات هستند و با سؤالات اعتقادی زیادی مواجه هستند که  وقتی با سیاست هم گره می خورد، باورهای سیاسی و اعتقادیش با هم تضعیف می شود.
وی با اشاره به نقش شهید مطهری در آگاهی بخشی به  جوانان  بیان داشت: در اوایل انقلاب اسلامی بسیاری از مردم و جوانان به دلیل احساس نیاز به دانستن و آگاهی از مسائل دینی، به سمت مطالعه و جلسات علمی می رفتند، کتاب عدل الهی شهید مطهری به دلیل ورود به این مسائل کمیاب شد، شهید مطهری که در عرصه جامعه حضور داشت و پاسخگو بود برای جوان ها رابطه بچه ناقص الخلقه را با عدل الهی توضیح داد، رابطه بلایا را با عامل طبیعی و عامل معنوی و انسانی شرح داد ، آن روزها از هر جوان حزب اللهی، مسجدی، بسیجی در مورد علت وقوع این بلایای طبیعی سؤال می کردید ضمن اینکه به علل طبیعی اشاره می کرد ولی در نهایت، نقش ربوبیت الهی و دست قدرتمند غیبی را هم در پشت این حوادث می دید، به راحتی می توانست بین قانونمندی تکوینی و طبیعی با عوامل معنوی و انسانی ارتباط برقرار کند و نقش انحراف و معصیت را هم در حوادث طبیعی ببیند .  
 عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه امروز نه مطهری های حاضر در صحنه داریم و نه  احساس نیاز به مطالعه  وجود دارد و از طرفی سؤالات و شبهات هم بیشتر شده است ومتأسفانه همه چیز را هم به سیاست گره زده ایم، اظهار داشت: جریان های انقلابی مسئولند، امروز وظیفه و رسالت نیروی متدین، حزب اللهی، اصولگرا و اصلاح طلب تنها این نیست که شعار سیاسی بدهد چونکه قبل از سیاست ما باورهای اصولی و اعتقادیمان را باید تقویت و درست کنیم. انقلاب اسلامی قبل از آنکه یک انقلاب سیاسی باشد یک انقلاب اعتقادی و ایدئولوژیک و مبتنی بر باورهای دینی بوده است. تحول در باورهای مردم سبب حضورشان در انقلاب شد، متأسفانه ما انقلاب را منحصر در رویکردهای سیاسی و فقهی کردیم .
مهاجرنیا با اشاره به اینکه تحول در باورهای مردم سبب حضورشان در انقلاب شد، متأسفانه ما انقلاب را منحصر در رویکردهای سیاسی و فقهی کرده ایم، گفت: التزامات عملی برای ما مهم شده است و التزامات اعتقادی به حاشیه رفته است، وقتی شما التزام اعتقادی و باور قلبی به خداوند به نظام آفرینش به ربوبیت به نقش خداوند نداشته باشی مگر با فقه و با سیاست می توانی ادعای اصولگرایی و اصلاح طلبی داشته باشی ؟ با هزار حیله خودت را انقلابی جا می زنی و کسی هم ممکن است متوجه نباشد. چرا امام راحل عظیم الشأن ما در اوایل انقلاب این همه می فرمود در همه جا « خدا را حاضر و ناظر » ببینید و یا می فرمودند:«عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید». « الم یعلم بانّ الله یری». چرا این همه بر مسائل اعتقادی، اخلاقی و رعایت آداب دینی تأکید داشت؟ برای اینکه انسان معتقد، دین را عین سیاست می داند و از موقعیت سیاسی خود سوء استفاده نمی کند، دزدی نمی کند، اختلاس نمی کند و در هشت سال دفاع مقدس، جانانه در مقابل دشمن می ایستد و با خدا معامله شهادت می کند.
 وی درادامه اظهار داشت :مقام معظم  رهبری قبل از انقلاب اسلامی در اوایل دهه 50 در مشهد برای طلاب و دانشجویان سلسله مباحثی دارد که بعدها کتاب شده است در آنجا بحث از نقش باورهای توحیدی در زندگی سیاسی بود و نقشی توحید در ساخت قدرت و اجتماع دارد .
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره  به اینکه در سال های گذشته در جریان زلزله شمال کشور، زلزله بم، آلاینده های جوّی جنوب، عدم بارش باران و... از طرف شخصیت های سیاسی اظهار نظرهایی شده است که اینها در جامعه سبب چالش های اعتقادی شده است اظهارداشت: شاهد بودیم که برخی از آقایان با استناد به برخی روایات این نوع حوادث را ناشی از «گناهان مردم» و نوعی عذاب الهی تلقی کرده اند و در مقابل برخی با استناد به روایات دیگری، مانند روایات مربوط به غرق شدن در دریا و سیل و آتش سوزی این موضوع را انکار نمودند و اجر انسان هایی که در این حوادث از بین می روند مانند اجر شهید در راه خدا، تلقی نمودند.
عضو کمیسیون کرسی‌های نظریه پردازی حوزه تصریح کرد: برخی از سیاسیون در شرایط خاص دیگری با استناد به علل طبیعی، این نوع حوادث را بی ارتباط با معاصی مردم معرفی کردند و منکر تأثیر دعا و نماز و صدقه در ایجاد یا رفع این بلایا دانستند. ماجرا وقتی قابل تأمل می شود که تحت تأثیر افکار جناحی این مسائل طبیعی وعلمی و اعتقادی به تحلیل های سیاسی تبدیل می شود که این داوری های سیاسی ای است که در سال های اخیر در باب این نوع حوادث به وجود آمده است و درمقابل کاستی هایی است که درباب اعتقادات دیده می شود.
 مهاجرنیا تاکید کرد : جوانان ما باید خدا و باورهای الهی را در همه حالات، در کوچه بازار، در کاخ و کوخ، در اقتصاد و سیاست، در زندگی روزمره خود، در زلزله و بلایای طبیعی و در چالش های قدرت و سیاست بین المللی  مشاهده کنند تا بقای این انقلاب اسلامی تضمین شود و رسالت اصلی نیروهای اصیل انقلاب اسلامی تعمیق باورهای دینی و اعتقادی مردم است تا از رهگذر حوادث طبیعی و غیر طبیعی و فراز و نشیب های سیاسی و اجتماعی، اعتقادات دینی نسل جوان انقلاب هدف و طعمه طمع ورزان قرار نگیرد.
http://www.khabaronline.ir/detail/728198/Politics/parties

دکتر مهاجرنیا: کاری کردیم که کورش گرایی را توی سر انقلاب می‌زنند/ برخی ارزش‌های ایرانی را با سلطنت خلط می‌کنند


 010101
 عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: یکی از عوامل قدرت ما که تنظیمات اولیه انقلاب اسلامی بر آن استوار شده است، احیای فرهنگ و ارزش‌های دینی و انسانی بوده است که هر وقت ما از آن ارزش‌ها منحرف شدیم قدرت ما ضعیف شد.
به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا که در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم سخنرانی می‌کرد، تصریح کرد: یکی از عوامل قدرت ما بازسازی سبک زندگی سیاسی و حکومت اسلامی در دنیای جدید بود. از شاهکارهای انقلاب اسلامی، پذیرش شرایط جدید، روش‌های کارآمد مدرن و ساختارهای امروزی بود که امام راحل توانست با انطباق سازی و همگون سازی این روش‌ها و ساختارهای عقلائی با محتوای دینی، مدل زندگی اسلامی نوین و متناسب با مقتضیات زمان و مکان را بازسازی کنند.
وی با بیان اینکه متأسفانه گاهی دیده می‌شود، بین ارزش‌های دینی و روش‌ها و ساختارهای مقبول که انقلاب اسلامی براساس آنها تنظیم شده است، تعارض ایجاد می‌شود افزود: هویت‌سازی یکی از عوامل قدرت انقلاب اسلامی بوده است. هویت اسلامی و ایرانی عامل اقتدار ماست.

✅بحران ناکارآمدی در مدیریت اقتصادی و اجتماعی
حجت‌الاسلام مهاجرنیا با بیان اینکه امروز با چالش‌هایی مانند کاهش قدرت حاکمیت، افزایش وابستگی‌ها، وجود ناکارآمدی‌ها، کاهش حمیّت‌ها و عصبیت‌ها مواجه هستیم اظهارداشت: در دنیایی که دارد جهانی می‌شود و بخشی از قدرت در قانونگذاری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و حتی داوری‌ها توسط نهادها و ساختارهای بین‌المللی انجام می‌شود، کشورها بخشی از قدرت خویش را از دست می‌دهند و ما هم در همین دنیای موجود داریم زندگی می‌کنیم و با این چالش جدی کاهش قدرت حاکمیت مواجه هستیم و باید تصمیم بگیریم که چه باید کرد؟
وی در زمینه چالش افزایش وابستگی‌ها گفت: انقلاب اسلامی ما با شعار استقلال و نفی سلطه و نفی استکبار پیروز شد ولی دنیای امروز به دلیل ارتباطات گسترده، ساختارها و نهادهای بین‌المللی، تولیدات مشترک و چند ملیتی؛ گسترش همسانی‌ها در ابعاد مختلف زندگی سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی، استانداردهای جهانی واحد و به دلیل مشترکات زندگی سیاسی و دموکراتیک، جهان در حال کوچک شدن و وابستگی‌ها در حال فزونی است که برای ما که ارزش‌های دینی خاص داریم یک چالش جدی است و برای آن باید فکر کرد؟
مهاجرنیا به چالش وجود ناکارآمدی‌ها اشاره کرد و افزود: در میان رشد فزاینده تکنیک و ابزار نوین و روشها و سبک‌ها و مدیریت‌ها، هر کشوری باید بتواند از همه ظرفیت‌ها برای کارآمد سازی خود استفاده کند. حقیقتاً ما با بحران ناکارآمدی در مدیریت اقتصادی و اجتماعی مواجه هستیم.

✅مساله هسته‌ای ما را خودی‌ها لو دادند
عضو کمیسیون کرسی‌های نظریه پردازی حوزه، درخصوص چالش کاهش حمیّت‌ها و عصبیت‌ها اظهار کرد: به قول ابن خلدون آن چیزی که مثل نخ تسبیح یک جامعه را به هم مرتبط می‌کند نوعی عصبیت و علقه مشترک که ما امروزه به اسم منافع ملی، روحیات ملی، مصالح ملی و ارزش‌های اسلامی و ایرانی می‌شناسیم، اینها کم رنگ شدند، در سبک زندگی، در نوع لباس، در نوع زبان و... ما خیلی منفعل شده‌ایم. شهید مطهری می‌گوید: ایرانی‌ها وقتی به خارج می‌روند همه چیزشان را مطابق کشور مقصد می‌کنند در حالی که مردم شبه قاره هویت خود را در لباس و رفتار حفظ می‌کنند. امروز شما کشوری مثل کره شمالی را می‌بینید که سر مسئله هسته‌ای با غرب درافتاده ولی غربی‌ها نمی‌دانند توان هسته‌ای کره چقدر است چرا چون مردمش عصبیت دارند و کسی به خودش جرأت نمی‌دهد علیه کشورش جاسوسی بکند ولی هسته‌ای ما را خودی‌ها لو دادند و منافقین خودمان لو دادند.

✅برگشت به تنظیمات اولیه برای اصلاح وضع موجود ضروری است
مهاجرنیا در ادامه تصریح کرد: در جامعه امروز ما گاهی برخی مشکلات و نارسائی‌ها ظهور می کند که برای اصلاح آن، نباید دنبال یک عامل و روش بود، راه‌های زیادی برای اصلاح وجود دارد.یکی از این راه‌ها «برگشت به تنظیمات اولیه» است، این اصطلاح را من از تکنولوژي گوشی موبایل وام گرفتم وقتی گوشی ویروسی می‌شود و مشکلی پیش می آید راه های زیادی برای رفع مشکل وجود دارد که به ترتیب اولویت برای رفع مشکل اقدام می کنند، تقریباً آخرین راه این است که با پذیرش ریسک از دست دادن برخی از برنامه ها به تنظیمات کارخانه برمی‌گردند. جامعه و سیاست در مقایسه با سایر پدیده‌ها این تفاوت جدی را دارد که شکل گیری و بقاء و زوال و اصلاح آن تک عاملی نیست عوامل متعددی باید دست به دست هم بدهند تا یکی از این اتفاقات صورت بگیرد. وی بیان داشت: در سیاست هم با ادبیات و اصطلاح خاص خودش، همین شیوه قابل استفاده است. وقتی چالش‌ها و ناهنجاری‍‌ها و کاستی‌هایی در جامعه پیش می‌آید یکی از راه‌حل ها برگشت به الگوی اولیه است.
حجت الاسلام مهاجرنیا گفت: برای راه اندازی مجدد و بازسازی وضع موجود گاهی نیاز به مراجعه به اصول و تنظیمات پیدا می‌کنیم، بعد از چهار دهه انقلاب اسلامی گاهی این نیاز را پیدا می‌کنیم که به عقب هم نگاهی بکنیم. ما دو گذشته و دو تنظیمات پشت سر داریم. یکی تنظیمات دینی و اسلامی است که در روند رو به جلو بر اساس اسلام، ما باید از تجربه‌های گذشته و شیوه‌های اجرائی کردن مقررات دینی توسط پیشینیان مان، استفاده کنیم. نمی خواهیم به سبک زندگی و روش سیاسی متناسب با گذشته برگردیم اما ملاک‌های کلی‌ای در سیره سیاسی گذشته دینی ما وجود دارد که آنها را دریافت می‌کنیم تا بر اساس آن‌ها زندگی امروزمان را سامان بدهیم. وی اظهارداشت: اگر گاهی در روند حرکت رو به جلو، وقفه‌ای ایجاد شد به اصول، ملاک و معیارها و رویکردهای کلان مراجعه می کنیم تا با استفاده از تنظیمات کارخانه وحی، وضعیت سیاسی امروز را بازسازی و راه اندازی کنیم.

✅کرامت و حقوق انسانی وجه مشترک اسلامیت و ایرانیت است
وی تصریح کرد: یک گذشته ما هم به ملیّت و تبار تاریخی مان مربوط است که سابقه آن به قبل از اسلام بر می گردد. ویژگی‌های مثبت و منفی غیر قابل انکاری هم در آن پیشینه داریم که برای برخی برگشت به آن تنظیمات ممکن است مطلوب باشد. در طول هزار و چهارصد سال اسلام، خطوط کلی دو نوع تنظیمات، در زندگی اجتماعی و سیاسی ما ادغام شده‌اند. چیزی مثل عدالت، انصاف و تدبیر، رأفت و مهربانی، مروّت و مردانگی، آزادگی، شجاعت، انسانیت، کرامت، حقوق انسانی، عشق و هنرو مردمداری، اینها وجه مشترک اسلامیّت و ایرانیّت ما هستند. استاد حوزه و دانشگاه گفت: مشکلی که امروز وجود دارد اینکه برخی بین دو پیشینه می‌خواهند جدایی بیاندازند و اسلامی را در مقابل ایرانیت قرار بدهند، فرقی هم نمی‌کند اینها چه اسلام را برجسته کنند و چه ایران را، به امروز ما خدمتی نمی‌کنند.

✅در سال‎های اخیر تکلیف‌مان را با الگوی دینی‌مان روشن نکردیم
حجت‌الاسلام مهاجرنیا: با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که بازسازی الگوی اسلامی ایرانی را جزء سیاست های کلان نظام قرار دادند تا قوانین کشور بر اساس آن بازسازی  شود، افزود: تفکیک و تقابل دو تاریخ، امروز چه سودی برای منافع ملی ما دارد؟ ما در قبال افراط هایی که در گذشته شده است و دو تاریخ ما را از هم جدا کرده اند، وظیفه داریم. باید تکلیف مان را با این دو موضوع روشن کنیم، متاسفانه در سال‌های اخیر نه تکلیف‌مان را با ایرانیت روشن کردیم و نه تکلیف با الگوی دینی مان روشن است. ازامیرالمومنین (ع ) که بزرگترین الگوی دینی ما است چقدر الگو گرفتیم؟ کدامیک از رفتارهایمان براساس منش و رفتار حضرت است؟ واقعا خیلی فاصله داریم، به قدری فاصله گرفتیم که قرائت های مختلفی از امیرالمومنین (ع) ایجاد شده که نمی دانیم کدام درست است. وی خاطر نشان کرد: قرائت‌هایی که توده مردم از آن حضرت دارند از عدالت، صداقت و... وقتی می بینند به آن نرسیده ایم، می‌روند سراغ الگوی کوروش، چون می گویند کوروش عدالت داشت، حقوق بشر داشت و چه و چه دارد. می گویند اگر الگوی امیرالمومنین(ع) این انقلاب اسلامی است، باید فرزانگی امام علی (ع) را نشان بدهد.
حجت الاسلام مهاجرنیا با بیان اینکه اکثر سوره‌های قرآن دردوره 13ساله مکه نازل شده است و الگوهای بنیادی و فرازمانی اسلام درمکه نازل شده است اظهار کرد: درزمان پیمان عقبه اول ودوم که براساس تعصب و پیوندهای قبلیگی بود نام قبیله اوس و خزرج، مهاجر و انصار، یهود و نصاری در متن قانون اساسی مدینه آمده است در همان زمان رسول الله(ص) بنیاد امتی را پی ریزی کرد که بی‌نظیر بود با همان آدم‌ها، دولت سازی کرد. دقیقا روی قبیله و ملت کارکرد و از آن قبیله‌های مشرک چنین ملت و دولتی ایجاد کرد. با همان‌ها، ملت درست کرد دولت تشکیل داد ولی ما امروز با کج سلیقگی چیز درست شده را داریم خراب می کنیم و از دست می دهیم. به سفره افتاده لگد می زنیم در حالیکه با این الگو های زیبای تاریخی باید زندگی امروزمان را بهتر بسازیم.

✅کاری کردیم که کورش گرایی را توی سر انقلاب می‌زنند
وی اظهارداشت: امام راحل (ره) در زمان طاغوت و شرایط طاغوت زده، این انقلاب را به وجود آورد، ما اکنون در بستر ارزش‌های دینی، داریم کار را دنبال می‌کنیم ولی نمی‌توانیم از چیزهایی که عوامل قدرت ما بودند، خوب استفاده کنیم. عوامل قدرت ما در انقلاب اسلامی چه چیزهایی بود؟ امام، سلطنت و تبار آن را نفی کرد و گفت سلطنت نامشروع بوده، امام ریشه سلطنت را زد ولی با مجموعه‌ها با قومیت‌ها، اقوام و اقلیت‌ها کار کرد، این رفتارهای امام برای ما الگو هست، امام اعتقاد داشت که اسلام باید در کشور حکومت داشته باشد. ما امروز کاری کردیم که باستانگرایی و کوروش گرایی را عده ای دارند توی سر انقلاب می زنند. وی با بیان اینکه متاسفانه حضور یک زرتشتی در شورای شهر یزد که در کل کشور فقط یک مورد است، ببینید چطور برای ما مشکل شده است، گفت: جالب است در ماجرای 7 آبان عده ای در کنار کتیبه ها و تصاویر شاهان و درباریان هخامنشی با ریش های بلند می گویند «آزادی با ریش و پشم نمیشه» عده ای برای فرار از ارزش های معنوی و فرار از نماز و سجده دربرابر خدا، در پاسارگاد برای کوروش سجده می کنند.
حجت‌الاسلام مهاجرنیا افزود: عده ای در کنار تصاویر زنان محجبه در ایران باستان در تخت جمشید، کشف حجاب می کنند و این تعارضات متأسفانه در هر دو طرف بوجود آمده است. برخی ارزش‌های ایرانی ما را با سلطنت خلط می‌کنند سلطنت برای ما هیچوقت مایه افتخار نبوده است، اگر شاهی هم در تاریخ مثبت معرفی شده به دلیل پایبندی به ارزش‌های انسانی ایرانی ما بوده والا در انقلاب اسلامی بیش از 98درصد ملت رشید ما پشت سر امام راحل به نفی سلطنت رأی دادند.

هویت تاریخی و تمدنی برای امروز ما یک امتیاز است. انکار گذشته و بازگشت به گذشته زیبنده یک ملت متمدن نیست.


Image11111
خبر آتلاین، سیاست > احزاب و شخصیت‌ها -

عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌اسلامی گفت: هویت تاریخی و تمدنی برای امروز ما یک امتیاز است. انکار گذشته و بازگشت به گذشته زیبنده یک ملت متمدن نیست.
حجت الاسلام دکترمحسن مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، گفت: هویت تاریخی و تمدنی برای امروز ما یک امتیازاست ما در مقابل کشور جدیدالتأسیسی مثل امریکا که سابقه آن به چند قرن می رسد امتیاز داریم. بی ریشه نیستیم. اما این تمدن زمانی برای ما ارزشمند است که سبب رشد و پیشرفت و حرکت ما باشد و اگر بخواهد به یک گذشته گرایی و باستانگرایی قهقهرایی تبدیل شود، هویت تاریخی مانع پیشرفت می شود و ارزشش را از دست می دهد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: دو نوع باستانگرایی قابل تصور است، یکی باستانگرایی برای تقویت پشتوانه ها و افتخارات برای بازگشت به خویشتن و حرکت رو به جلو است و نوع دیگرش باستانگرایی است که مانع حرکت می شود و سلفیت و باستان تبدیل به الگو و خودش هدف می شود و این مانع توسعه است. تاریخ را باید در ظرف خودش و به اندازه خودش مطالعه و ارزش‎گذاری کرد و بیشترین بهره را باید از آن برد.
حجت الاسلام مهاجرنیا در ادامه رویکردهای پنجگانه؛ 1-رویکرد شرق شناسی وارونه روشنفکران غربگرا، 2-رویکرد سیاسی شوکت گرایان، 3-رویکرد ناسیونالیستی شکوه گرایان، 4- رویکرد روانی واگرایانه و 5- رویکرد سناریوی سیاسی انگلیسی صهیونیستی را مورد بررسی قرارداد.
وی دررابطه با سناریوی سیاسی انگلیسی صهیونیستی با بیان اینکه صهیونیست های غاصب که بزرگ ترین دشمن انقلاب اسلامی هستند، با استفاده از روایات تاریخی عهدعتیق و کتاب تورات به تقویت جریان باستانگرایی ایرانی، پرداختند.اظهارداشت: صهیونست ها معتقدند یهود مدیون شخصیت کوروش کبیر است زیرا در جنگ با امپراتوری بابل ، ایشان به اسارت هفتادساله یهود پایان داد. صهیونیستها با جمع آوری روایات تاریخی و تفسیری کتاب مقدس، آثاری را تهیه و به فارسی منتشر ساختند و در دوره پهلوی به رویکرد احیای کوروش کمک کردند و بعد از انقلاب هم در راستای تضعیف اسلام به این ماجرا دامن زدند.
مهاجر نیا تصریح کرد: جالب است انگلیسی ها که کتیبه منشور کوروش را غارت کرده بودند در زمان شاه به مناسبت جشن‌هاي 2500 ساله پهلوي به مدت 10 روز به شاه آن را امانت می دهند و پس از گذشت 40 سال مجدداً در دوره باستانگرایان دولت دهم در 19 شهريور سال 1389 منشور كوروش وارد ايران شد و تا پايان فروردين‌ 1390 در ایران بود و مجدداً به انگلیس برگشت.
وی در خصوص رویکرد سیاسی شوکت گرایان گفت:نهضت عدالتخواهی عالمان دوره قاجار که به نهضت مشروطه معروف شد با قصد اصلاح قدرت مطلقه شاهان و کاهش ظلم و تعدی آنها به ملک و ملت بود اما به دلیل انحرافاتی که در آن پدید آمد نه تنها شاهنشاهی حذف و تعدیل نشد بلکه در قانون اساسی به مثابه « موهبتی الهی» تلقی گردید و شاه به عنوان « ظل الله» در زمین، شناخته شد. با شکست مشروطه رضاشاه و روشنفکران ضد دینی رسماً خواهان احیای تاریخ 2500 ساله شاهنشاهی وبازگشت به هویت سیاسی ایرانشهری شدند و در طول دوره پهلوی با برگزاری جشن ها و آیین های باستانی و تغییر تاریخ هجری شمسی به تاریخ 2500 ساله شاهنشاهی و طرح تغییر خط و ادبیات و بازگشت به میراث شکوهمند کوروش و احیای اقتدارگرایی در ایران بودند.
حجت الاسلام مهاجرنیا به رویکرد شرق شناسی وارونه روشنفکران غربگرا پرداخت وتصریح کرد : بخشی از روشنفکران به تبع فیلسوفان غربی بر این باورند که فکر ، اندیشه وعقلانیت در غرب باستان تولید شده و محل زایش تفکر در یونان باستان و آتن بوده است ایران باستان هم تحت تأثیر این سرچشمه تفکر، به نوعی عقلایت بومی ایرانشهری رسیده بود . این عقلانیت اروپامحور، در دوره میانه اسلامی از طریق دارالحکمه بغداد وارد جهان اسلام شد و توسط فارابی « نیمروزی » در جهان اسلام وجود داشت و بعد از وی هم به دلیل اینکه عقلانیت فلسفی به عقل شرعی و دینی تبدیل شد، به « زوال » رسید و ایران و اسلام در «انحطاط» کامل قرار گرفت و حدود هزار سال این انحطاط ادامه یافت تا در دوره معاصر در جریان جنگ های ایران وروس و بعد از آن نهضت مشروطیت ما با عقلانیت جدید اروپایی ،آشنا شدیم و برای ورود به عقلانیت خیز برداشتیم اما به دلیل حضور اندیشه شریعتمداران و فقیهان منحرف شدیم و بیش از یک سده ما در دم دروازه تجدد ایستادیم و هنوز وارد مدرنیته نشدیم . به دلیل اینکه با عقلانیت و خودآگاهی فاصله گرفتیم قدرت اندیشیدن نداریم و کیستی و چیستی خود را فراموش کردیم پس راه حل این است که ما به احیای تفکر دوره «ایران باستان» و اندیشه ایرانشهری قبل از اسلام و منشور کوروش برگردیم .
وی در ادامه رویکرد ناسیونالیستی شکوه گرایان را بیان کرد وتصریح نمود: اندیشه ناسیونالیستی و ملی گرایی که در متعاقب عصر استعمار در همه جهان اسلام مطرح شد در ایران به باستانگرایی و میراث تمدنی گذشته گره خورد و درسه نحله فکری باستان گرای ضد عرب، ملی گرایی کاذب و ملی گرایان شوکت گرا ،قابل شناسایی است
مهاجرنیا درخصوص نحله ملی گرایان « باستان گرای ضد عرب» گفت: برخی از اینها مخالف اسلام نبودند اما تعصبات ضد تازی و ضد عربی آنها بسیار آشکار هست .افرادی مانند کسروی و تقی زاده را می توان داخل این نحله دانست طرفداران این نحله اشعار فردوسی را الگوی فکری خودشان می دانند. نحله دوم ملی گراهایی هستند که به عنوان «ملی گرایی کاذب » شناخته می شوند و بازگذشت به تفاخرات تمدن ایرانی را برای مقابله با اسلام تعقیب می کنند. افرادی مثل میرزا آقاخان کرمانی، آخوندزاده و پورداود و صادق هدایت، از این صنف هستند. نحله سوم ملی گراهای مسلمان بودند که بازگذشت به هویت و تاریخ و تمدن گذشته را برای تقویت ایرانی مسلمان و بازگشت به خویشتن امروزی، تلقی می کنند و به عنوان « ملی گرایان شوکت گرا» شناخته می شوند که عمده طیف ملی گرای مذهبی اخیر از این صنف هستند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، رویکرد روانی واگرایانه را مورد تشریح قرار داد واظهار داشت: شکست ایران در جنگ با روس ها و ورود ناموفق به دنیای جدید سبب انباشت سرخوردگی ها ،عقده ها و عصبیت هایی در میان روشنفکران ایرانی گردید که به تدریج در قالب مخالف با اسلام یا برخی از مقررات اسلامی و عرب ها ، ظاهر شد.بعد از انقلاب اسلامی ، انتظاراتی در نسل جدید ایجاد شد که با عدم تحقق آن انتظارات که ناشی ازکاستی ها، شرایط سیاسی، ناکارآمدی حکومت، بی تجربه گی کارگزاران ، ضعف ساختارها بود، همه اینها به لحاظ روان شناختی ، سبب یأس و سرخوردگی هایی از کارکرد حاکمیت دینی گردید که به دلایل مختلف بخشی از این عقده ها در گرایش به باستانگرایی و ایرانشهری و بالطبع عرب ستیزی و یا حتی اسلام ستیزی گردید.در سال های اخیر ، حسب برنامه ریزی هایی این جریان ها با شعار هایی علیه نظام در سالروز بزرگداشت کوروش ، علاقمند به دیده شدن هستند. اخیراً‌بخشی از این افکار خواهان ثبت رسمی این تاریخ در تقویم ملی کشور شدند.
مهاجرنیا گفت: از موضوعاتی که این روزها در فضای فکری و شبکه های اجتماعی به آن دامن زده می شود مقوله باستان گرایی و تمدن گرایی و ایرانشهرگرایی به مناسبت 7 آبان سالگرد کوروش است .
وی تصریح کرد: گذشته هر ملتی هویت تاریخی اوست و اگر مثبت باشد باعث افتخار آن ملت است و اگر جنایت و فساد و انحطاط باشد سبب ناخوشایندی است، اما یک واقعیت را باید پذیرفت که گذشته خوب یا بد قابل انکار نیست،انکار هویت تاریخی حماقت است همانطوری که بازگشت به گذشته حماقت است.
وی با بیان اینکه ما ایرانی ها ملت ریشه دار تاریخی هستیم تمدن بسیار تاریخی و قدیمی در دوره باستان ما قبل از اسلام داشتیم . در این تمدن فرازو فرودها ، پیروزی و شکست ها، افتخارات و انحطاطات ، انسانیت وبی رحمی ، اخلاق و عدالت و قتل و جنایت زیاد نقل شده است و شخصیت های بزرگ مانند کوروش و داریوش ، جمشید، خشایار و هوشنگ و زرتشت و مزدک، رستم و سهراب ،داشتیم و بعد از اسلام هم شخصیت های دینی فراوانی در پیشینه تاریخی ما وجود دارد، هویت تاریخی و تمدنی برای امروز ما یک امتیازاست.
حجت الاسلام مهاجرنیا گفت: در تمرکزی که در سال های اخیر روی ایران باستان که شامل غرب آسیا و باصطلاح امروزی ها ،منطقه اورآسیا است و همچنین تمرکزی که در مورد کوروش و پاسارگاد و تخت جمشید شده ، من هر دو رویکرد توسعه گرایانه و سلفی گرایانه را می بینم. گاهی دیده می شود که عصر هخامنشی به صورت افراطی به مثابه مدینه فاضله اوتوپیایی تلقی می شود که فقط یک بار در تاریخ اتفاق افتاده است و دیگر هم قابل تکرار نیست و به مثابه پتکی روی سر ایرانی امروز و ایرانی مسلمان قرار داده شده است و گاهی به شکل تفریطی واقعیت های تاریخ نادیده و تحریف و حذف می شوند. هر دو رویکرد منفی است ما باید از امتیازات و تجربیات گذشته امان در جهت پیشرفت و اقتدار امروزمان استفاده کنیم .
وی تصریح کرد: هخامنشیان مانند سلسله های پادشاهی دیگر کارهای مثبت و منفی را با هم داشتند، منشور کوروش و تمدن هخامنشی در 2500 سال پیش که نوعی توحش در دنیا حاکم بود برای ما ایرانی ها یک امتیاز است در کنارش نابودی تمدن عیلامی ولیدایی و مادها و قتل عام نینوا و برده گرفتن انسان ها در این دوره مذموم و مایه ننگ است. اما بالاخره این دوره با خوبی و بدی اش بخشی از تاریخ ما است و باید در ذاکره ملی ما بماند که ما کی بودیم و الان کی هستیم ؟ اما در یک صد سال اخیر رویکردهای مختلفی به تاریخ گذشته ما شده است . یک رویکرد با انطباق کوروش بر « ذوالقرنین» کوروش را در زمره انبیاء بالا برده اند . ابوالکلام آزاد پاکستانی ، علامه طباطبایی از جمله کسانی هستند که چنین ادعایی را مطرح کرده اند و بعدها مدعیانی پیدا کرد در مقابل این دیدگاه برخی هم دنبال انکار تاریخ گذشته و نادیده گرفتن آن بوده اند. در سال های اخیر من پنج رویکرد را می بینم که به رغم تفاوت هویتی و ماهیت فکری، اما در یک چیز اینها به هم رسیده اند و آن اینکه باستانگرایی را در مقابل اعتقادات اسلامی و فرهنگ دینی امروز قرار دهند .
وی با بیان اینکه این پنج رویکرد امروز به هم رسیده اند و با همگرایی عجیبی با سرزنش واقعیت های امروز جامعه ایرانی به دنبال احیای گذشته هستندافزود:بازگشت به گذشته را برخی بازگشت به عقلانیت، برخی مسکنی برای التیام زخم ها و کاستی ها و مشکلات امروز می بینند و با عقده گشایی ، راه حل اقتدار و سربلندی را در گرایش به تبار ایرانی و باستان می بینند و نوعی همگرایی برای مقابله با انقلاب اسلامی و تضعیف باورها و « عصبیت دینی» و وفاداری به نظام اسلامی، شکل گرفته است .
حجت الاسلام مهاجرنیا تصریح کرد: جریان وفادار به اندیشه انقلاب اسلامی باید با برنامه ریزی دقیق و هوشمندانه و با رویکرد فرهنگی به این گرایش ها بنگرد و با حوصله به مدیریت بحران بپردازد و متوجه باشد نه انکار تاریخ درست است و نه تعصب به تاریخ و با کسانی هم که در این خصوص افراط می کنند باید با منطق و فهم تاریخی، مواجهه شود.
http://www.khabaronline.ir/detail/721858/Politics/parties

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح کرد: نا امنى بزرگترين تهدید برای يك ملت است

مهاجرنیا گفت: نا امنى، بزرگترين خطرى است كه يك ملت را تهديد مى‌كند. چراکه امنیت به مثابه نیاز طبیعی و فطری در استحکام زندگى اجتماعى و سامانه دفاعی و مقاومت یک ملت، نقش بسيار مؤثری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با موضوع آرمان شهر اسلامی با اشاره به اهمیت امنیت، تاکید کرد: نا امنى، بزرگترين خطرى است كه يك ملت را تهديد مى‌كند. چراکه امنیت به مثابه نیاز طبیعی و فطری در استحکام زندگى اجتماعى و سامانه دفاعی و مقاومت یک ملت، نقش بسيار مؤثری دارد و امنيت اجتماعی، آرامش و آسودگي خاطري است كه جامعه براي اعضاء خود، در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي، حقوقي و قضايي، ايجاد مي‌كند.
دکتر مهاجرنیا با تشریح اینکه امنیت از منظر دین و اندیشه دینی از ارکان اصلی یک جامعه مطلوب تلقی می‌شود، به ضرورت آن که همتای ضرورت هوا برای استنشاق است تاکید کرد و اظهار داشت: بدون امنيت، نه لذت خوراك، نه انس خانواده و نه شغل و درآمد، فايده‌ و معنایی ندارد.
وی با تصریح بر اینکه امنيت كه نبود، هيچ چيز نيست، ادامه داد: اگر جامعه امنيت نداشته باشد، حالت اختناق پيدا مى‌كند و یکی از کارویژه‌های مهم زندگی اجتماعی، رهایی از مشکلات، کاستی ها و ناتوانی های ناشی از زندگی انفرادی و رسیدن به آرامش و آسایش روح و جسم و روان، امنیت است.
وی افزود: از این جهت مکانیسم های اجتماعی همواره تلاش می کنند با تأمین نظم و قانونمندی، عدالت، رفاه، آزادی، بزرگ ترین دستاورد جامعه را ایجاد کنند و حقیقت آن است که بدون امنیت، هیچکدام از ویژگی ها و اهداف حیات جمعی دیگر محقق نمی‌شوند و اگر بشوند هم سودمند نخواهند بود.
ایشان با تاکید بر اینکه در آموزه های وحیانی، آيات زيادي درباره اهميت امنيت و جايگاه قوام بخش آن، درسامانه زندگي اجتماعي وارد شده است، اهمیت این موضوع را تا جایی دانست که اگر امنيت نباشد، فعاليت اقتصادی، عدالت اجتماعى، دانش و پيشرفت علمى هم نخواهد بود و همه رشته‌های يك مملكت بتدريج از هم گسسته خواهد شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر اهمیت امنیت برای انسان ها، خاطرنشان کرد: این موضوع به قدری ضروری است که اجر همه صبر و تحمل های دنیوی را در بهترین سرای آخرت، با این نعمت دریافت می کنند و در روز سرنوشت وقتي انسان‌هاي صالح در بهشت ‌گام مي‌نهند به آن‌ها گفته مي‌شود كه به اين باغ‌ها با سلامت و امنيت وارد شويد.
وی نعمت امنيت را ريشه همه نعمت‌ها دانست و توضیح داد: در يك محيط امن، اطاعت خداوند و زندگي تؤام با سربلندي و آسودگي فكر و همه تلاش و كوشش های انسانی براي پيشبرد هدف‌هاي اجتماعي ميسر مي‌گردد.
این استاد دانشگاه با خاطرنشان کردن حقوق شهروندی، افزود: شهروندان به لحاظ زبانی، نژادی، قوميتی، اعتباری، نقش اجتماعي، كار، درآمد، رفاه، مشاركت سياسي و آزادي، بر مبنای نظم و قانون و عدالت احساس آسایش و آرامش می کنند و به همین واسطه از تهدیدات و اقدامات خلاف قانون احساس مصونیت و فراغت دارند و نیازهای همه جانبه روحی و روانی خود را در جامعه تدارک می بینند.
وی با بیان اینکه بدون تردید شهر مکه که بر گرد بیت الله الحرام بنا شده است، بهترین جامعه انسانی و معنوی روی کره زمین است که از آغاز تأسیس آن با مقوله امنیت قرین بوده، اظهار داشت: حضرت ابراهيم(ع) هنگام بنا نهادن كعبه، از بت پرستی و گمراهی به عنوان مهم ترین اسباب نا امنی یاد می کند که خداوند خانة کعبه را به عنوان خانه امن براي مردم قرار می دهد.
حجه الاسلام مهاجرنیا با توضیح اینکه خداوند هم امنيت تكويني و هم امنيت تشريعي به مكه عطا کرد، افزود: به فرمان الهي همه انسان‌ها و حتي حيوان‌ها در اين سرزمين در امن و امان مي‌باشند و صيد حيوانات آن ممنوع است و حتي تعقيب مجرماني كه به اين حرم و خانه كعبه پناه ببرند، جايز نيست.
وی با تصریح بر اینکه در قرآن، امنيتِ جاني به عنوان شاخصه امنيت جامعه مطرح شده است، به امنیت اقتصادی در چنین جامعه ای نیز تاکید کرد و گفت: خداوند به عنوان الگو و نمونه، جامعه اي را مثال مي‌زند كه امن، آرام و مطمئن بوده و همواره روزي‌ فراوانش (امنيت اقتصادي) از هر مكاني فرارسيده است.
استاد حوزه علمیه قم خاظرنشان کرد: در قرآن کریم، دوری از بت پرستي و مسايل اقتصادي و رزق و روزي، به امنیت عطف شده است و این یعنی امنيت اقتصادی و امنیت روحي و رواني از مؤلفه‌ها و ویژگی های اساسی امنيت جامعه هستند و فقر و بت پرستي و دوري از توحيد، موجبات نا امني جامعه و زوال و نابودي آن را فراهم مي‌آورد.
وی از وعده جامعه مطلوب در قرآن کریم به مؤمنان راستینی که ایمان و عمل صالح دارند، گفت و افزود: خداوند به آنان وعده مي‌دهد كه به زودي جامعه‌ي صالحي مخصوص به خودشان برايشان درست مي‌كند و زمين را در اختيارشان مي‌گذارد و دينشان را در زمين متمكن مي‌سازد، و امنيت را جايگزين ترسي كه داشتند مي‌كند.     
دکتر مهاجرنیا با اشاره به سخن مفسران در تفسیر بركات در قرآن کریم، تصریح کرد: هر چيز كثيري از قبيل امنيت، آسايش، سلامتي، مال و اولاد مشمول برکات است كه غالباً انسان به فقدان آ‌نها مورد آزمايش قرار مي‌گيرد.
وی از امنيت، سلامتي، ثروت و صفاي دل نسبت به يكديگر در کنار پاكي اعمال از مواهبی عنوان کرد كه خداي تعالي در سايه اسلام قرار داده و ویژگی اصلی «حيات حسنه» و «حيات طيبه» را بهره مندی از نعمت امنیت دانست که در مقابل «حيات سيئه» که زندگي در نا امني است به شمار مي‌رود.
وی افزود: نعمت رفاه اقتصادي (آسايش) و امنيت معنوي (آرامش) از شاخص‌هاي مهم امنيت هستند و وقتي امنيت از خوف به همراه آرامش پديد آمد، خداوند از آن با عنوان نعمت یاد می‌کند و اهل مكه را به شكرگزاری آن دعوت می‌نماید.

انتقاد از سوءاستفاده سیاستمداران از اخلاق؛ مصلحت ملی مقدم بر مصلحت جناحی است

Image00002
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در شرایط کنونی، هم قم و هم کشور نیاز به چتر اخلاقی و فرهنگی دارد.
به گزارش خبرآنلاین حجه الاسلام محسن مهاجرنیا در ادامه سلسله نشست های «اصولگرایی و مبانی اخلاق سیاسی» که با موضوع بررسی مبانی اخلاق سیاسی در اندیشه انقلاب اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه استمدادی که از طرف دولتمردان، به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حوزویان شده است، تکلیفی برای قم و جمع ما ایجاد کرده، اظهار داشت: هدف اول این وزارتخانه، رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب است که در قم نیز چنین ظرفیت فکری و تولیدی وجود دارد.
وی که در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم سخن می گفت، تاکید کرد: جا دارد یک جمع فرهنگی با محوریت مجمع، متصدی تهیه یک طرح جامع فرهنگی اخلاقی از سوی قم شود.
استاد حوزه علمیه قم گفت: اینکه یک حزب، متصدی کار اخلاقی و فرهنگی شود، هم گام مثبتی است و هم الگوی خوبی خواهد بود، زیرا در شرایط کنونی، هم قم و هم کشور نیاز به چتر اخلاقی و فرهنگی دارد.
وی از اخلاق و سیاست به عنوان دو مسیر دستیابی به سعادت و خوشبختی جامعه اسلامی یاد کرد و افزود: این دو را از راه تدبیر و تهذیب می توان بدست آورد.
مهاجرنیا ادامه داد: در این مسیر، هردو از یکدیگر بهره می گیرند. خداوند انسانیت را جوری خلق کرده است که به این دو نیاز دارند. اما بشر در طول تاریخ روابط و مناسبات، این دو را به گونه های مختلف به هم زده است تا آنجا که «ماکیاول» اولین فیلسوف عصر روشنگری اروپا رسماً می گفت من هر چه در احوال شهریاران اروپایی مطالعه کردم، سیاستمدار اخلاقی ندیدم .
وی با انتقاد نسبت به سوء استفاده سیاستمداران از اخلاق، تصریح کرد: هر جا به ضررشان بوده پا روی وجدان اخلاقی گذاشته اند. بنابراین بین این دو حوزه، چهار صورت «عینیت»، «ضدیت»، «یکی هدف و دیگری وسیله» به وجود آمده است.
این استاد دانشگاه با تقسیم بندی متفکرانی که قائل به هم رأیی اخلاق و سیاست هستند، گفت: عده ای معتقدند اصل، سیاست است و اخلاق، اصل نیست و ما از سیاست به اخلاق می رسیم. در مقابل این دیدگاه، عده ای هم معتقدند جامعه را باید از مسیر اخلاق به سیاست برسانیم تا جامعه اخلاقی شود.
مهاجرنیا با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی از اول این دو را در کنار هم دید، اظهار داشت: قانون اساسی ما اصل را نه صرفاً بر سیاست و یا اخلاق، که بر هر دو گذاشته است. در اصل 3 قانون اساسی به وضوح اولین وظیفه دولت اسلامی، ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی آن هم بر اساس ایمان، تقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی عنوان شده است.
وی ادامه داد: در اصل 8 قانون اساسی نیز، مهم ترین سازوکار جامعه، دعوت به خیر و امر به معروف که از اصول اخلاق اجتماعی است، بیان شده و این یعنی قانون اساسی ما از اول به گونه ای تعریف شده که ماهیت دولتش، اخلاق است.
استاد حوزه علمیه قم مسئله ولایت فقیه را مهم‌ترین رکن در اصل پنجم قانون اساسی دانست که برای پیاده شدن دین و اخلاق و سیاست اخلاقی در جامعه مورد تأکید قرار گرفته است و خاطرنشان کرد: شرط فقیه حاکم این است که اهل تهذیب اخلاق باشد. بنابراین در رأس این نظام کسی قرار دارد که یکی از شرایط وجودی آن، اتصاف به اخلاق است.
وی با برشمردن شرایط ولایت امر و امامت امت در اصل پنجم قانون اساسي، افزود: فقيه عادل، با تقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدير و مدبر از همین شرایط است، که چهار بند آن اخلاق است.
مهاجرنیا با توضیح اینکه در قانون اساسی ما، محوریت نظام جمهوری اسلامی، با ولی فقیه است، تاکید کرد: از این منظر، یکی از ویژگی های ولی فقیه اخلاق است و وی باید کسی باشد که مظهر اخلاق است؛ نه فقیه سیاستمداری که باید اخلاق را در جامعه پیاده کند.
وی با برشمردن بندهای دیگری از قانون اساسی در اصل 109 افزود: صلاحيت علمي لازم براي افتاء در ابواب مختلف فقه و عدالت و تقواي لازم براي رهبري امت اسلام و بينش صحيح سياسي و اجتماعي، در کنار تدبير، شجاعت، مديريت و قدرت كافي براي رهبري، از جمله شرایط ولی فقیه است که باز می بینیم در بند دوم و سوم به خصایص اخلاقی اشاره شده است.
ایشان با توضیح اینکه در همین قانون اساسی اگر تعارض و تزاحمی در یکی از موارد چهارگانه ایجاد شود، جانب امر اخلاق گرفته می شود، ادامه داد: اگر بین مصالح معنوی و مادی تزاحم شود، مصالح معنوی مقدم است. اگر میان مصلحت های اجتماعی و منافع فردی تزاحم شود، مصلحت اجتماعی مقدم است. اگر بین مصلحت جناحی با مصالح ملی تزاحم شود، مصلحت ملی مقدم است و اگر بین حق و تکلیف تزاحم شود، تکلیف مقدم است؛ زیرا تقدم تکلیف سبب تضییع حق می شود ولی اگر حق مقدم شود سبب تضییع تکلیف می گردد.

خبرآنلاین(لینک اصلی)
سه شنبه 21 شهریور 96

زیر مجموعه ها

صفحه 3 از 11