.روزنامه 19 دی شماره ‌شنبه 16 دی

نیازمند اتحاد و همدلی هستیم

علی بنایی

حوادثی که در هفته گذشته شاهد آن بودیم هر چند سخت‌تر از آن را در سالهای گذشته شاهد بوده‌ایم و حوادث روزهای گذشته در مقایسه با آن روزها خیلی خفیف‌تر است، با این حال این حوادث به نو به خود بایستی مورد تحلیل و بازکاوی قرار گیرند تا درس‌ها و آموزه‌های آن مدنظر قرار گیرد.

اکنون که قریب به چهاردهه از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار دولت جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد، ملت و دولت مردان ما شاهد فراز و نشیب‌های بسیار و بالطبع تجربیات بسیار گران بهایی هستند.

اگر کسی بخواهد دوران استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران را با آغاز پایه گذاری و تأسیس حکومت اسلامی در مدینه النبی(ص) مقایسه کند و یا بخواهد وجوه مشابهت آنرا با دوران خلافت امیرالمؤمنین حضرت علی ابن ابیطالب(ع) بدست آورد و یا بخواهد نگرانی‌های پیامبر(ص) و علی ابن ابیطالب(ع) را راجع به سرنوشت حکومت بعد از خودشان  مطلع شود و از آن حضرات از نگرانی‌شان پرسش نماید، چه پاسخی دریافت خواهد داشت؟

در روایت آمده است که پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود:

انّیِ ما اخاف علی امتی الفقر و لکن اخاف علیهم سوء التدبیر؛

«من بر امتم از فقر و تنگدستی نمی‌ترسم بلکه ترس و نگرانی من از بی تدبیری آنها است».

 علی علیه السلام به نقل از کتاب الحکم من کلام الامام امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید:

یستدل علی الادبار باربع: سوء التدبیر و قبح التبذیر و قلة الاعتبار و کثرة الاغترار (ج 2، ص 551).

در یک مقایسه کوتاه ملاحظه می فرمائید سوء تدبیر و بی تدبیری در اداره جامعه و حکومت از عوامل نگران کننده ذهن و خاطره پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) نسبت به آینده حکومت بعد از خودشان می‌باشد. از سوی دیگر علی(ع) در روایت دیگری در همین می‌فرماید:

«یستدل علی ادبار الدول باربع: تضییع الاصول و التمسک بالفروع و تقدیم الاراذل و تأخیر الافاضل»؛ « دلائل ناکامی و ناکارآمدی دولت‌ها در 4 مرحله خلاصه می‌شود:

1ـ ضایع کردن و فراموش کردن اصول.

2ـ حاشیه سازی و حاشیه آفرینی. (نتیجه قهری بی توجهی به اصول و سرگرم شدن به فروعات و حواشی)

3ـ افتادن مسئولیت‌های کلیدی به دست افراد ناشایست و فرصت طلب.

4ـ عقب ماندن و جاگذاشتن افراد کاردان و با فضیلت».

با کمی دقت در این روایات می‌توان نتیجه گرفت:

یک: سنگ زیرین حکومت حُسن تدبیر و کاردانی است که بی توجهی به این اصل حیاتی موجب می‌گردد تا حکومت از مدار تدبیر و اعتدال خارج و بجای توجه به اصول و محورهای بنیادین، حواشی پر رنگ شوند و پس ازآن نوبتِ موج سواری افراد فرصت طلبی می‌شود که در کشاکش دعواهای حیدری ـ نعمتی سوار بر مرکب مراد شده و با دست انداختن به مناصب کلیدی حکومت و اقتصاد، فرزندان شایسته انقلاب و اسلام و دلسوزان به نظام را از صحنه خارج ساخته و خود متصدی پست‌ها و مسئولیت‌ها می‌گردند.

دوم: وقتی حکمرانی براساس حُسن تدبیر به بیراهه افتاد نتیجه‌اش بی انضباطی و بی بندو باری اقتصادی و صرف بیت المال مسلمین در کارهای غیر ضروری و آفت زا است.

سوم: نتیجه دیگر این بی تدبیری، عدم استفاده و بهره مندی از تجارب ارزشمند دیگران است، بی اعتنایی به راهنمایی و مشاوره‌های دلسوزان و پند نگرفتن از دلایل ناکامی‌ها، نتیجه‌اش بی اعتمادی مردم به سیستم حکومت است.

چهارم: عذرخواهی پی در پی از مردم است، وقتی اشتباهات زیاد شدو از تکرار آنها جلوگیری نشد معذرت خواهی های بعد از آن سودی نخواهد بخشید.

راهکار خروج از مشکلات

امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید (شرح غرر، ج 3، ص 385) «حُسن التدبیر و تجنّب التبذیر من حسن السیاسه»؛ تدبیر و تصمیم نیکو و پرهیز از بی انضباطی اقتصادی نشان سیاست ورزی پسندیده است.

با این مقدمه نسبتاً طولانی از خود می‌پرسیم آیا ما واقعاً حکومت داری می‌کنیم؟ کشور داری می‌کنیم؟ آیا روش سیاسی ما با آموزه‌های علوی که مدعی آن هستیم همخوانی دارد یا خیر؟

آیا امام راحل(ره) نفرمود: حفظ نظام از اوجب واجبات است؟

آیا خلف صالح آن حضرت نفرمود: دشمنان در کمین‌اند «من نام لم ینم عنه» هر کس در فکر آرامش و استراحت باشد بداند که دشمن او بیدار است.

این حجم از پمپاژ اختلاف برای چیست؟ آیا دامن زدن به مطالبات و خواسته‌های بر حق مردم بدون آنکه توان مدیریت آن را داشته باشید موافق با دیدگاههای مقام معظم رهبری است؟ وقتی دشمن بیدار است و با کمترین تحرک مردم دشمن قسم خورده اسلام و مسلمین و انقلاب اسلامی ذوق زده می‌شود و به یاری دست آموزان سازمان‌های جاسوسی‌اش می‌شتابد عملکرد و رفتار ما جای درنگ و تأمل ندارد؟

ما چه زود میراث امام راحل(ره) و خون شهداء و رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله) را به فراموشی سپردیم. اگر امام(ره) در بین ما می‌بود و نهیب می‌زد ما چگونه پاسخ می‌دادیم؟ واقعیت آن است که ما در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیازمند بازخوانی اصول و آرمانهای انقلابی امام و رهبری هستیم. انقلابی که پژواک آن هنوز در دنیای پرهیاهوی استکبار و صهیونیسم طنین انداز است و هر روز مخاطبان جدیدی را به خود می‌خواند و خشم‌های فرو خفته قرنها و تحقیر و خود باختگی میلیونها مسلمان و غیر مسلمان مستضعف را یادآورشان می‌گردد.

حق آن است که برای رشد و تداوم و بالندگی انقلاب و حفظ کرامت‌ها و آرمانهای والای آن بایستی به اتحاد بیندیشیم و در زیر خیمه ولایت فقیه گردآییم، خودخواهی‌ها و خودپرستی‌ها و منیّت ها را کنار بگذاریم و فکر منافع مادی و جناحی و گروهی را از ذهن بیرون کنیم و راه نفوذ بدخواهان و فرصت طلبان بی‌اعتقاد به مبانی اسلام و انقلاب را با اتحاد و همدلی سدّ نمائیم و بدانیم کسانی که آتش‌بیار معرکه هستند و نقش دایه دلسوزتر از مادر را به عهده گرفته‌اند، این‌ها، فقط و فقط به فکر دنیای خویش هستند و بقیه را در غوغای جنگ‌ها و درگیری لفظی مشغول ساخته‌اند تا بتوانند تیشه به ریشه اسلام و انقلاب بزنند.

* امروز وحدت و همدلی نیروهای مؤمن و انقلابی و معتقد به راه و سیره حکومتی و اخلاقی امام(ره) و وفاداران به راه و مکتب و میراث بی بدیل آن یار سفر کرده و همراهی با مقام عظمای ولایت می‌تواند بار دیگر چهره پر فروغ و مصمّم مردان بی ادعا را برای ورود به فرداهای پر امید و روزهای فتح و ظفر برای دوستداران انقلاب در اقصی نقاط عالم به نمایش بگذارد و پرچم پر افتخار انقلاب را به دست نسلی بسپارد که در انتظار فردایی پرامید بپا خاسته است.


نیازمند اتحاد و همدلی هستیم

علی بنایی

حوادثی که در هفته گذشته شاهد آن بودیم هر چند سخت‌تر از آن را در سالهای گذشته شاهد بوده‌ایم و حوادث روزهای گذشته در مقایسه با آن روزها خیلی خفیف‌تر است، با این حال این حوادث به نو به خود بایستی مورد تحلیل و بازکاوی قرار گیرند تا درس‌ها و آموزه‌های آن مدنظر قرار گیرد.

اکنون که قریب به چهاردهه از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار دولت جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد، ملت و دولت مردان ما شاهد فراز و نشیب‌های بسیار و بالطبع تجربیات بسیار گران بهایی هستند.

اگر کسی بخواهد دوران استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران را با آغاز پایه گذاری و تأسیس حکومت اسلامی در مدینه النبی(ص) مقایسه کند و یا بخواهد وجوه مشابهت آنرا با دوران خلافت امیرالمؤمنین حضرت علی ابن ابیطالب(ع) بدست آورد و یا بخواهد نگرانی‌های پیامبر(ص) و علی ابن ابیطالب(ع) را راجع به سرنوشت حکومت بعد از خودشان  مطلع شود و از آن حضرات از نگرانی‌شان پرسش نماید، چه پاسخی دریافت خواهد داشت؟

در روایت آمده است که پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود:

انّیِ ما اخاف علی امتی الفقر و لکن اخاف علیهم سوء التدبیر؛

«من بر امتم از فقر و تنگدستی نمی‌ترسم بلکه ترس و نگرانی من از بی تدبیری آنها است».

 علی علیه السلام به نقل از کتاب الحکم من کلام الامام امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید:

یستدل علی الادبار باربع: سوء التدبیر و قبح التبذیر و قلة الاعتبار و کثرة الاغترار (ج 2، ص 551).

در یک مقایسه کوتاه ملاحظه می فرمائید سوء تدبیر و بی تدبیری در اداره جامعه و حکومت از عوامل نگران کننده ذهن و خاطره پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) نسبت به آینده حکومت بعد از خودشان می‌باشد. از سوی دیگر علی(ع) در روایت دیگری در همین می‌فرماید:

«یستدل علی ادبار الدول باربع: تضییع الاصول و التمسک بالفروع و تقدیم الاراذل و تأخیر الافاضل»؛ « دلائل ناکامی و ناکارآمدی دولت‌ها در 4 مرحله خلاصه می‌شود:

1ـ ضایع کردن و فراموش کردن اصول.

2ـ حاشیه سازی و حاشیه آفرینی. (نتیجه قهری بی توجهی به اصول و سرگرم شدن به فروعات و حواشی)

3ـ افتادن مسئولیت‌های کلیدی به دست افراد ناشایست و فرصت طلب.

4ـ عقب ماندن و جاگذاشتن افراد کاردان و با فضیلت».

با کمی دقت در این روایات می‌توان نتیجه گرفت:

یک: سنگ زیرین حکومت حُسن تدبیر و کاردانی است که بی توجهی به این اصل حیاتی موجب می‌گردد تا حکومت از مدار تدبیر و اعتدال خارج و بجای توجه به اصول و محورهای بنیادین، حواشی پر رنگ شوند و پس ازآن نوبتِ موج سواری افراد فرصت طلبی می‌شود که در کشاکش دعواهای حیدری ـ نعمتی سوار بر مرکب مراد شده و با دست انداختن به مناصب کلیدی حکومت و اقتصاد، فرزندان شایسته انقلاب و اسلام و دلسوزان به نظام را از صحنه خارج ساخته و خود متصدی پست‌ها و مسئولیت‌ها می‌گردند.

دوم: وقتی حکمرانی براساس حُسن تدبیر به بیراهه افتاد نتیجه‌اش بی انضباطی و بی بندو باری اقتصادی و صرف بیت المال مسلمین در کارهای غیر ضروری و آفت زا است.

سوم: نتیجه دیگر این بی تدبیری، عدم استفاده و بهره مندی از تجارب ارزشمند دیگران است، بی اعتنایی به راهنمایی و مشاوره‌های دلسوزان و پند نگرفتن از دلایل ناکامی‌ها، نتیجه‌اش بی اعتمادی مردم به سیستم حکومت است.

چهارم: عذرخواهی پی در پی از مردم است، وقتی اشتباهات زیاد شدو از تکرار آنها جلوگیری نشد معذرت خواهی های بعد از آن سودی نخواهد بخشید.

راهکار خروج از مشکلات

امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید (شرح غرر، ج 3، ص 385) «حُسن التدبیر و تجنّب التبذیر من حسن السیاسه»؛ تدبیر و تصمیم نیکو و پرهیز از بی انضباطی اقتصادی نشان سیاست ورزی پسندیده است.

با این مقدمه نسبتاً طولانی از خود می‌پرسیم آیا ما واقعاً حکومت داری می‌کنیم؟ کشور داری می‌کنیم؟ آیا روش سیاسی ما با آموزه‌های علوی که مدعی آن هستیم همخوانی دارد یا خیر؟

آیا امام راحل(ره) نفرمود: حفظ نظام از اوجب واجبات است؟

آیا خلف صالح آن حضرت نفرمود: دشمنان در کمین‌اند «من نام لم ینم عنه» هر کس در فکر آرامش و استراحت باشد بداند که دشمن او بیدار است.

این حجم از پمپاژ اختلاف برای چیست؟ آیا دامن زدن به مطالبات و خواسته‌های بر حق مردم بدون آنکه توان مدیریت آن را داشته باشید موافق با دیدگاههای مقام معظم رهبری است؟ وقتی دشمن بیدار است و با کمترین تحرک مردم دشمن قسم خورده اسلام و مسلمین و انقلاب اسلامی ذوق زده می‌شود و به یاری دست آموزان سازمان‌های جاسوسی‌اش می‌شتابد عملکرد و رفتار ما جای درنگ و تأمل ندارد؟

ما چه زود میراث امام راحل(ره) و خون شهداء و رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله) را به فراموشی سپردیم. اگر امام(ره) در بین ما می‌بود و نهیب می‌زد ما چگونه پاسخ می‌دادیم؟ واقعیت آن است که ما در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیازمند بازخوانی اصول و آرمانهای انقلابی امام و رهبری هستیم. انقلابی که پژواک آن هنوز در دنیای پرهیاهوی استکبار و صهیونیسم طنین انداز است و هر روز مخاطبان جدیدی را به خود می‌خواند و خشم‌های فرو خفته قرنها و تحقیر و خود باختگی میلیونها مسلمان و غیر مسلمان مستضعف را یادآورشان می‌گردد.

حق آن است که برای رشد و تداوم و بالندگی انقلاب و حفظ کرامت‌ها و آرمانهای والای آن بایستی به اتحاد بیندیشیم و در زیر خیمه ولایت فقیه گردآییم، خودخواهی‌ها و خودپرستی‌ها و منیّت ها را کنار بگذاریم و فکر منافع مادی و جناحی و گروهی را از ذهن بیرون کنیم و راه نفوذ بدخواهان و فرصت طلبان بی‌اعتقاد به مبانی اسلام و انقلاب را با اتحاد و همدلی سدّ نمائیم و بدانیم کسانی که آتش‌بیار معرکه هستند و نقش دایه دلسوزتر از مادر را به عهده گرفته‌اند، این‌ها، فقط و فقط به فکر دنیای خویش هستند و بقیه را در غوغای جنگ‌ها و درگیری لفظی مشغول ساخته‌اند تا بتوانند تیشه به ریشه اسلام و انقلاب بزنند.

* امروز وحدت و همدلی نیروهای مؤمن و انقلابی و معتقد به راه و سیره حکومتی و اخلاقی امام(ره) و وفاداران به راه و مکتب و میراث بی بدیل آن یار سفر کرده و همراهی با مقام عظمای ولایت می‌تواند بار دیگر چهره پر فروغ و مصمّم مردان بی ادعا را برای ورود به فرداهای پر امید و روزهای فتح و ظفر برای دوستداران انقلاب در اقصی نقاط عالم به نمایش بگذارد و پرچم پر افتخار انقلاب را به دست نسلی بسپارد که در انتظار فردایی پرامید بپا خاسته است.

کتاب آسیب شناسی جریان اصول گرایی رونمایی شد (گزارش تصویری)

کتاب آسیب شناسی جریان اصول گرایی با حضور حضرت آیت الله غروی، مهندس سید مهدی صادقی، استاندار قم، آقای جمالی معاون سیاسی امنیتی استانداری قم، دکتر مهاجرنیا و جمعی از مدیران و مردم شریف قم رونمایی شد.

IMG12072179
IMG12072298
IMG12072353
IMG12072560
IMG12072604
IMG12073694
IMG12073987
IMG12074025
IMG12074430IMG12074396
IMG12074533
IMG12074794
IMG12074593

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: اصولگرایی جریان اصیل انقلاب اسلامی است

IMG12072560
قم - عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه اصولگرایی جریان اصیل انقلاب اسلامی است گفت: توده مردم که معتقد به ولایت و رهبری هستند جزو اصولگرایان‌ هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محسن مهاجرنیا شامگاه دوشنبه در مراسم رونمایی از کتاب آسیب شناسی جریان اصولگرایی که در مؤسسه طلوع مهر قم برگزار شد، اظهار کرد: بحث آسیب شناسی حقیقت از بحث‌های ضروری اندیشه انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه ۴ دهه از انقلاب اسلامی ما می‌گذرد و فراز و نشیب‌هایی داشته است، گفت: حامیان و طرفداران انقلاب بهترین افراد برای آسیب شناسی کردن هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: پس از پیش بینی موضوع آسیب شناسی جریان اصولگرایی جلسات متعددی برگزار شد با این هدف که گفت‌وگوهای داخلی صورت بگیرد لذا بهترین مکان برای این امر شهر مقدس قم و در کنار حوزه علمیه قم دیده شد.

وی با بیان اینکه اصولگرایی جریان اصیل انقلاب اسلامی است، افزود: اندیشه انقلاب اسلامی فراتر از خطوط و جریان‌های مجازی که گاهی برای طرفداران انقلاب و همه کسانی که به ولایت فقیه پایبندند پیش می‌رود؛ توده مردم که معتقد به ولایت و رهبری هستند در واقع جزو جریان اصولگرایی‌ هستند.

حجت الاسلام مهاجر نیا با بیان اینکه مقام معظم رهبری اصولگرای اصلاح طلب را مطرح کردند، عنوان کرد: برای تمام کسانی که در این مسیر قرار دارند اصلاح طلب و اصول‌گرا یک خط کلی است لذا روز به روز باید این جریان گسترده‌تر و نیروهایش بیشتر و طرفداران نظام روز به روز در صحنه حضور بیشتر داشته باشند.

وی با بیان اینکه در مقابل این جریان آسیب‌هایی وجود دارد، ابراز داشت: از جدیدترین اندیشه انقلاب نقش استقامت و تولید این اندیشه است و هرگز ایستایی نیست.

اصولگرایی چشمه جاری انقلاب است

مسئول سابق دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه با اشاره به اینکه اصولگرایی چشمه جاری انقلاب است که لحظه به لحظه تولید علم می‌کند، گفت: باید بتوانیم دائم اندیشه انقلاب را به روز، بازسازی و متناسب با زندگی امروز درست کنیم؛ این از مسائل جدی مورد تمرکز است.

وی تعارض‌ها و تزاحم‌ها را از دیگر آسیب‌ها برشمرد که انقلاب را تهدید می‌کند و ابراز کرد: هر اندیشه پویایی به تعارض‌ها رسیدگی می‌کند؛ اندیشه اصولگرایی ویژگی‌ای دارد که می‌تواند خود را از تعارض‌ها بیرون بکشد.

حجت الاسلام مهاجرنیا عدم آینده‌نگری را از آسیب‌های جدی دانست و ادامه داد: از آنجایی که در اندیشه انقلاب اسلامی باید نوع وفاداری مشخص شود لذا به عدم کنترل وفاداری به عنوان یک آسیب مهم باید توجه داشت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تأکید کرد: هرکسی به این انقلاب وفادار است و اصول انقلاب را قبول دارد باید مطیع و پیرو رهبر انقلاب باشد.

 حجت الاسلام مهاجر نیا با اشاره به اینکه اندیشه انقلاب طیف‌های مختلف دارد، گفت: اندیشه انقلاب و اصولگرایی واقعی در واقع جریانی است که بر پایه عقلانیت انقلاب اسلامی، اندیشه امام راحل و مقام معظم رهبری شکل گرفته و افراط و تفریط در آن جایی ندارد.

وی با بیان اینکه این روزها به آسیب تحجر و انفعال که رهبری بر آن اشاره کردند دچار هستیم، تصریح کرد: همه چیزهایی که به عنوان آسیب و غبار روی اندیشه انقلاب نشسته است باید بازنگری و بازسازی شود که گاهی با احیاگری، گاهی با اصلاح گری و گاهی با تحول‌گری است و رهبر معظم انقلاب به ویژه از حوزه‌های علمیه در این خصوص انتظار دارند.
https://www.mehrnews.com/news/4188890/

حجت الاسلام بنایی: تقویت جریان اصولگرایی به پایداری انقلاب کمک می‌کند

IMG12072179
قم - دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم گفت: هرچقدر که جریان اصولگرایی قوی‌تر شود می‌تواند به دوام و پایداری انقلاب اسلامی ایران کمک کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی بنایی شامگاه دوشنبه در مراسم رونمایی از کتاب آسیب شناسی جریان اصولگرایی که در مؤسسه طلوع مهر برگزار شد، با بیان اینکه نزدیک به ۲۰ سال است از تأسیس مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم می‌گذرد، گفت: در طول این سال‌ها این مجمع توانسته اقدامات ارزنده‌ای را انجام دهد و در سطح استان قم اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های خوب این مجمع آسیب شناسی جریان اصولگرایی بوده، اظهار داشت: عظمت این جریان و وفاداری همه کسانی که انقلاب را رهبری کردند به اصولی لازم شد تا این اصول مورد شناسایی و آسیب شناسی قرار بگیرند.

دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، افزود: حدود ۲۰ جلسه در خصوص آسیب شناسی این جریان تشکیل شد که گفتگوهای این جلسات هرگز یک طرفه نبوده و نتیجه این جلسات کتابی جامع در خصوص آسیب شناسی اصولگرایی است.

وی افزود: یکی از اهداف آسیب شناسی این بوده است که ببینیم چه کاری می‌شود کرد تا این جریان اصیل انقلاب اسلامی از دستبردها و خودخواهی‌های بی‌جا مصون بماند.

حجت الاسلام بنایی، عنوان کرد: همه تلاش و همت ما در تهیه این کتاب برای پیشبرد اهداف انقلاب و تحکیم بنیان‌های امام و رهبری است.

وی گفت: انتقاد از این جریان به بالندگی آن منتهی می‌شود و هرچقدر که این جریان اصولگرایی قوی‌تر شود می‌تواند به دوام و پایداری انقلاب اسلامی ایران کمک کند.

دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با بیان اینکه انقلاب از قم آغاز شده است، افزود: در قم انگیزه کار برای انقلاب بسیار است و هنوز نبض انقلابی وجود دارد لذا پیش از طرح این پروژه در قم مورد استقبال قرار گرفت که نشان داد قم می‌تواند در راهبرد و دوام انقلاب کمک نماید و یار انقلاب باشد.

وی ابراز داشت: در قدم اول به آسیب شناسی جریان اصولگرایی پرداخته و کتابی تدوین شد و در آینده نیز به موضوع دیگری چون اخلاق اصولگرایی پرداخته خواهد شد.

حجت الاسلام بنایی، گفت: فعالیت‌های خود را ادامه خواهیم داد تا جریان به یک سرنوشت مطلوب برسد و به گونه‌ای نباشد هرکسی از راه می‌رسد به فکر کنترل و اداره این جریان اصیل باشد؛ باید جریان اصولگرایی بالندگی و شکوفایی خود را پیدا کند.

اگر اصولگرایی رعایت می‌شد حوادث این روزهای کشور رخ نمی‌داد

وی ضمن گرامیداشت حماسه ۹ دی، تصریح کرد: اگر اصولگرایی رعایت می‌شد این حوادثی که این روزها شاهد آن هستیم را نمی‌دیدیم؛ اگر به خواسته‌های مردم بی‌توجه شویم، دشمن را نادیده بگیریم و برای هم خط و نشان بکشیم نتیجه‌اش خوشحالی ترامپ، صهیونیست و آل سعود می‌شود.

دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم افزود: لازم است تا جریان اصیل انقلاب ورود کند و اثبات نماید انقلابیون اصیل در صحنه‌ هستند و همان‌گونه که از قدیم حضور داشتند با همان شدت و قوت از انقلاب و نظام دفاع خواهند کرد.
https://www.mehrnews.com/news/4188889

آیت الله غروی: شبکه‌های اجتماعی تأثیر بسیاری در تغییر فرهنگ جامعه دارند

IMG12074396
قم - عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با ترویج بی‌بند و باری در بین جوانان، تأثیر بسیاری در تغییر فرهنگ جامعه دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد غروی شامگاه دوشنبه در مراسم رونمایی از کتاب آسیب شناسی جریان اصولگرایی که در مؤسسه طلوع مهر، برگزار شد با اشاره به مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری، اظهار کرد: امیدواریم این هماهنگی همواره و در فعلیت اتفاق افتد و فقط یک نام نباشد چرا که جریان اصیل در انقلاب همین جریان است.

وی با بیان اینکه اگر اصلاح طلب به معنای واقعی در نظام داشته باشیم باید اصولگرا باشد، گفت: برای اصولگرایان یک معنای عام و یک معنای خاص مطرح است و این جریانی اصیل است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور افزود: جریان اصولگرا از اول نهضت با امام راحل بوده و وابستگی و پیوستگی به نظام از ویژگی‌های آن است؛ این جریان با تفکر فقهی امام(ره) و مبانی مقام معظم رهبری نزدیک است و به نحوی یکی است.

آیت الله غروی وحدت در جامعه را موضوع مهمی خواند و گفت: امیدواریم همه نیروهایی که معتقد به نظام‌ هستند همواره با هم هماهنگ باشند و در برابر کسانی که اعتقادی به نظام ندارند وحدت داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بعد از هر پدیده‌ای که اتفاق می‌افتاد توفیقاتی حاصل می‌شد یا نمی‌شد، نکته قابل توجه غفلتی بود که صورت می‌گرفت و هنوز هم وجود دارد و آن اینکه هیچ‌گاه خودمان را واقع بینانه نقد نکردیم و سعی داشتیم شکست را به عوامل دیگر نسبت دهیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید اشتباهات خود را بررسی کنیم، افزود: بنده وابستگی به این جریان و آن جریان ندارم گرچه دلم با اصولگرایان است اما لازم است تا برای این موضوع کاری کنید.

وی با اشاره به اینکه نفسانیت از مسائل مهم در هنگام آسیب شناسی است، گفت: فردی که اشتباه خود را نمی‌بیند و آن را به گردن دیگران می‌اندازد هیچ‌گاه رشد نمی‌کند لذا در جریان اصولگرایی هم به این صورت است و باید اشتباهات دیده شود.

همه مشکلات نباید به دوش دولت انداخته شود

آیت الله غروی عنوان کرد: در حوادث اخیر نباید طوری برخورد کرد که همه مشکلات به دوش دولت انداخته شود و راحت انگشت اشاره به سمت دولت برود بلکه باید وحدت و انسجام ایجاد نماییم و مجموعه‌های نظام، دولت و مردم در کنار هم باشند.

وی با اشاره به فضای مجازی، تصریح کرد: این یک ضایعه بزرگی است که فضای مجازی علاوه بر ترویج بی‌بند و باری در بین جوانان نقش تخریبی مهمی به خصوص در شرایط کنونی دارد لذا مسئولان باید توجه داشته باشند که شبکه‌های اجتماعی تأثیرشان در تغییر فرهنگ جامعه بیش از آن چیزی است که ما لمس می‌کنیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه جریانی چون اصولگرایی نباید تنها در زمان انتخابات خود را نشان دهد بلکه باید در موضوعات مختلف مانند همین فضای مجازی ورود کند.

وی افزود: مجموعه اصولگرا می‌تواند به رهبر معظم انقلاب بسیار کمک کند و مشاوری خوب باشد، حقایق را انتقال دهد و به بررسی و حل مسائلی که اصل نظام را به چالش می‌کشد بپردازد.

آیت الله غروی، اظهار کرد: این موج‌هایی که به راه می‌افتد بالاخره تمام می‌شود اما سهم هرکدام از ما این است که در برخورد این مسائل عالمانه برخورد کنیم نه توجیه گرایانه.
http://www.mehrnews.com/news/4188888/

بیانبه مجمع بمناسبت حوادث اخیر کشور

بیانیه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم در خصوص حوادث اخیر کشور
بسم الله الرحمن الرحیم
حوادث روزهای اخیر در شهرهای مختلف کشورمان و حرکت کور برخی عناصر فریب‌خورده در ایجاد آشوب و اغتشاش و تخریب اموال و دارایی‌های شخصی و عمومی و سر دادن شعارهای ساختارشکنانه، نگرانی و آزردگی خاطر دلسوزان انقلاب و ارزش‌های اسلامی را در پی داشته است.
اکنون ماهیت غیرمردمی و ضدانقلابی این جریان با تأیید و حمایت سران جنایت‌کار جهان استکبار و قدرت‌های مرتجع منطقه، آشکارتر شده است و ملت شریف ایران طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بخوبی دریافته است که آمریکا و اسرائیل در دشمنی ، تحریم و جنگ با مردم ایران اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نکرده اند.
در این شرایط حساس، توجه به نکاتی چند، ضروری به نظر می‌رسد:
1. ملت ایران باید توجه داشته باشد که هرگونه اصلاحی از طریق نقد و تذکر مشفقانه و دلسوزانه صورت می‌پذیرد و خواسته‌ها و مطالبات به‌حق آنان باید از طرق مسالمت‌آمیز به گوش مسئولان رسانده شود.
2. مسئولان در قوای مختلف و سایر نهادهای حاکمیتی باید خود را پاسخ‌گو در برابر ملت بدانند و در راستای رفع فقر، گرانی، تبعیض، فاصله طبقاتی و... تلاش جدی کنند.
3. جناح‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای به دعواهای خسته‌کننده پایان دهند و برای حل مشکلات جامعه راهکار ارائه کنند. وضع موجود محصول عملکرد یک دولت و یک جناح نیست و با همت یک دولت و یک جناح نیز برطرف نخواهد شد.
4.  افرادی که با عملکرد غیرمسئولانه خود در دوران صدارت‌شان، در پدید آمدن شرایط نابسامان کنونی نقش‌آفرین بوده‌اند، حق ندارند با دامن زدن به نارضایتی‌ها، جای متهم را با شاکی عوض کنند.
مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم همزمان با دهه بصیرت، ضمن درخواست از اقشار مختلف مردم به حفظ بصیرت و هوشیاری و تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی)، از مردم انقلابی و همیشه در صحنه قم دعوت می‌کند تا با حضور در راهپیمایی وحدت‌بخش روز چهارشنبه 13 دی ماه 96 بساط آشوب‌گران و اغتشاش‌گران را در هم پیچیده، مایه امیدواری دلسوزان اسلام و انقلاب در سرتاسر دنیا و یأس و سرخوردگی دشمنان قسم‌خورده این مرز و بوم شوند و بار دیگر وفاداری قم پرشکوه را به آرمانهای  امام و انقلاب اسلامی به اثبات برسانند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم
12دی ماه 1396

کتاب آسیب شناسی جریان اصولگرایی منتشر شد + دانلود

دانلود کتاب آسیب شناسی جریان اصولگراییasibshenasi

درس گفتارهای دکتر محسن مهاجرنیا

در مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم


تهیه و تنظیم: مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم

ویراستار: محمّد ربانی
صفحه آرا : مهدی خوشرفتار اکرم
قم : انتشارات نور مطاف
چاپ اّول : بهار 139۶
شمارگان : ۱۰۰۰ نسخه
شاِبک: 3-04-7653-600-978


دانلود متن کامل کتاب






مهاجرنیا: به تعبیر مقام معظم رهبری در مرحله دولت‌سازی هستیم و باید به مرحله تمدن‌سازی برسیم

Image55555
 
سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با اشاره به سیره پیامبراکرم در ساختن جامعه اسلامی صدر اسلام گفت: باید از شیوه های جامعه سازی و تمدن سازی صدر اسلام استفاده شود.
به گزارش خبرآنلاین، محسن مهاجرنیا؛ استاد دانشگاه اظهار کرد: امروز اگر توسط مقام معظم رهبری، مراحل پنجگانه انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی،جامعه اسلامی و تمدن اسلامی مطرح شده است باید از شیوه‌های جامعه سازی و تمدن‌سازی صدر اسلام استفاده شود، باید ببینیم رمز موفقیت پیامبر (ص) در چه بود و شرایط جامعه آن روز کاستی‌ها و آسیب‌ها و فرصت‌ها و تهدیدهای جامعه آن روز را مطالعه بکنیم و در مسیر تمدن سازی نوین اسلامی از آنها بهره برداری شود.
وی با بیان اینکه هجرت بزرگ‌ترین راهبرد بهره گیری از فرصت ها و روش مبارزه با تهدیدهاست افزود: هجرت بزرگ ترین مکانیزم ظرفیت سازی، دولت سازی، جامعه سازی و دروازه تمدن سازی است ،هجرت یعنی شکستن بن بست ها، انسدادها ، تصلب ها و پا گذاشتن بر زمین و زمان است.
حجت الاسلام مهاجرنیا تصریح کرد: هجرت به لحاظ فقهی در صورت وجود شرایط خفقان و استبداد، حکمش واجب است. فقط بر پیامبر واجب نبود. طبق آیات الهی همین الآن هم انسان هایی که در ممالک کفر و استبدادی و طاغوتی هستند و نمی توانند دیندار باشند و به وظایف شرعی خود عمل کنند بر آنها واجب است که مهاجرت نمایند.
این استاد دانشگاه با اشاره به دلایل هجرت پیامبر از مکه به مدینه اظهار داشت: در مکه بخشی از عناصر اساسی تشکیل دولت اسلامی وجود دارد اما عنصر قلمرو و سرزمین نیست با هجرت این عنصر بدست آمد، حکومت اسلامی شکل گرفت،اتحاد ملی به وجود آمد، مرکز فرمانروایی در مسجد پایه گذاری شد. قانون اساسی مدینه با حضور مهاجرین و اوس و خزرج و مسیحیان و هم پیمانان آنها تدوین شد و پیامبر به عنوان حاکم بلامنازع و فصل الخطاب پذیرفته می شود.
عضو کمیسیون کرسی‌های نظریه پردازی حوزه تصریح کرد: با تشکیل حکومت اسلامی، مقوله امنیت و عدالت و رفاه و نظم و قانونمندی هم در مدینه حاکم می شود، برای اولین بار دفاع مقدس و جهاد تشریع می‌شود و اقتدار مسلمانان بالاخره شهر امن الهی مکه مکرمه را آزاد و فتح الفتوح انجام می شود، اینها سرآغاز ورود به عرصه بین‌الملل آن روز است نامه نگاری پیامبر به سران کشورها به ویژه دو امپراطور ابرقدرت آن روز و دعوت آنها به اسلام ، دورنمای تازه‌ای از افق تمدن اسلامی را نمایان کرد و پیامبر اسلام موفق شد شبه جزیره عرب را وارد یک سبک زندگی مؤمنانه نماید.
وی گفت: حاکمیت قریش سیزده سال تمام شرایطی را در مکه، علیه پیامبر(ص) به وجود آورده بود که دیگر ، نه تبلیغ رسالت و نه زیست مؤمنانه برای رسول مکرم اسلام(ص) و یارانش مقدور نبود. در طول این سیزده سال حضرت از تمام ظرفیت های مکه استفاده کرد . از ظرفیت قبیله به نحو احسن بهره برد ، بنی هاشم به خاطر حضرت در مقابل بنی امیه ایستاد . حضرت ابوطالب تعصبات قبیلگی را به نفع پیامبر تحریک کرد وقتی تهدید به قتل و اخراج حضرت جدی شد ابوطالب از همه بنی هاشم خواست ولو اسلام را هم نپذیرفته اند ولی به دفاع از پیامبر برخیزند. بخشی از اینهایی که با حضرت به شعب ابوطالب رفتند مسلمان نبودند.
حجت الاسلام مهاجرنیا تصریح کرد: بعد از جریان سه ساله محاصره در شعب ابیطالب، حضرت به فکر بازکردن بن بست موجود برآمد. نگاه حضرت به شهر استراتژیک مدینه است. مدینه هم با فرهنگ است هم دارای آبادانی بیشتر است هم در قطب بندی دنیای آن روز، زیر سلطه امپراطوری ایران و روم نبود، زمینه پذیرش یک مصلح الهی در آنجا فراهم بود. از طرفی یهودیان ساکن مدینه که با تورات ارتباط داشتند فضای آماده ای را از آمدن پیغمبر خاتم ایجاد کرده بودند.
حجت الاسلام مهاجرنیا اظهارداشت یادآوری این تاریخ درخشان برای این است که ما بدانیم در مدینه فاضله اسلامی ما از چه راهبردها و روش هایی استفاده شده است. چه ظرفیت سازی هایی انجام شد تا جامعه سازی و دولت سازی محقق گردید. دولت مدینه چه نوع سیاست فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی، داخلی و خارجی را در پیش گرفت. وی در پایان گفت: امروز یکی از وظایف متفکران و اندیشمندان مسلمان این است که با بازشناسی تاریخ صدر اسلام و بازسازی عناصر مادی و معنوی تمدنی به طراحی الگوهای متناسب با جامعه امروز اهتمام کنند و مخصوصاً در مراحل استکمالی انقلاب اسلامی که به تعبیر مقام معظم رهبری ما در مرحله دولت سازی هستیم و باید به مرحله تمدن سازی برسیم، نیاز به این الگوها، بسیار شدید است و یکی از وظایف فکری نیروهای انقلاب اسلامی و دلسوزان توجه به این بخش است.
www.khabaronline.ir/(X(1)S(0hgd0z13vrd3hm3bi0vutwjw))/detail/732605/Politics/parties

زیر مجموعه ها

صفحه 2 از 10