بیانیه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم بمناسبت فرا رسیدن یوم الله 22 بهمن

بیانیه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم بمناسبت فرا رسیدن یوم الله 22 بهمن
بسم الله الرحمن الرحیم
سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بر ملت رشید ایران و ملت‌های آزاده دنیا مبارک باد؛ انقلابی که استقلال از همه قدرت‌های مستکبر دنیا را شعار و آرمان اصلی خود قرار داد و در این مسیر پرافتخار، همه سختی‌ها و مشکلات، از تهدید نظامی و جنگ همه‌جانبه تا تحریم اقتصادی و فشار روزافزون را به جان خرید و اینک به الگویی افتخار آفرین از عزت و مقاومت و اقتدار برای همه ملت‌های آزادی‌خواه جهان تبدیل شده است.
بی‌تردید طی این مسیر پر فراز و نشیب، جز با اتکال به خداوند متعال و تبعیت از هدایت‌های عالمانه رهبران انقلاب و وحدت و همدلی توده‌های مردم ممکن نبود. اینک در طلیعه چهلمین بهار انقلاب، این ملت آزاده، عربده‌کشی‌ها و تهدیدهای پوچ یکی دیگر از سران مستکبر دنیا را در مقابل خود دارد، اما این بازیگران تازه‌کار نیز به زودی درک خواهند کرد که این ملت هم‌چنان با همان ایمان و وحدت خلل‌ناپذیر همیشگی، در پیمودن مسیر پرافتخار خود، هیچ سستی و تردیدی را به خود راه نمی‌دهد.
امروز جمهوری اسلامی با اتکاء بر اقتدار و انسجام داخلی در مواجهه با استکبار جهانی و مزدوران منطقه ای آن یعنی اسرائیل و عربستان سعودی، خواهد توانست نقشه های تفرقه افکنانه این مثلث شوم را نقش بر آب سازد و در راه حمایت از ملت های مسلمان منطقه و آرمانهای فلسطین، پرچمدار آزادی قدس شریف باشد.
مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم ضمن تبریک فرا رسیدن یوم الله 22 بهمن ، از همه آحاد ملت دعوت می‌کند تا با حضور مسئولانه در راهپیمایی این روز بزرگ، ضمن لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) و تجدید میثاق با آرمان‌های والای امام راحل(ره) و شهیدان گلگون کفن، پاسخی کوبنده به زیاده‌خواهی‌ها و هذیان‌گویی‌های دشمنان قسم خورده این مرز و بوم بدهند و نمایشی باشکوه از وحدت و همدلی را پیش چشم جهانیان به نمایش بگذارند.
مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم
                                                                                                20 بهمن 96

سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم اعلام کرد؛ سخنرانی‌های ویژه به‌ مناسبت دهه فجر در قم


سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم گفت: برپایی جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی و روشنگری و تبیین شرایط کنونی انقلاب اسلامی چه در امور داخلی و چه در مقابله با استکبار جهانی بخصوص آمریکا، شبهه افکنی های دشمن را که با ابزار نوین و تاکتیک‌های جنگ نرم هنوز از پا ننشسته است  برملا می‌کند.
محمدرضا باقرپناهی گفت: آمریکا امروز بواسطه انقلاب اسلامی وتصمیم های مدبرانه نه تنها منافع خود را در ایران از دست داده بلکه هیمنه اش را شکست خورده می‌بیند بگونه ای که حتی موجب انزوای آمریکا در شورای امنیت شده است.
وی با اشاره به عمق دشمنی‌های آمریکا با انقلاب اسلامی ایران گفت: بعد از 28 مرداد 1332 سیطرۀ کامل آمریکا بر همه امور ایران که با راه اندازی سازمان جهنمی و مخوف ساواک حفظ می‌شد، با وقوع انقلاب اسلامی شکست و به قول حضرت امام راحل داغی بر دل آمریکا وارد شد که به دل هیچ کس وارد نشد، لذا می‌بینیم که بعد از پیروزی انقلاب نیز از هیچ تلاشی برای شکست این انقلاب فرو گذار نیست.
وی افزود: بی فایده بودن جریان‌های پوشش‌دار و بی پوشش ضدانقلاب، زمین گیر شدن در حمله نظامی به طبس، مقاومت ایران اسلامی در مقابله با تحریم‌ها، شکست کودتای نوژه، شکست در جنگ تحمیلی، بی آبرویی آمریکا در حمله به هواپیمای مسافربری و توطئه‌هایی که پی در پی با شکست مواجه می‌گردد، داغ او را بیشتر می‌کند و علیرغم خواسته او، روز به روز نفوذ و قدرت ایران در منطقه و دنیا بیشتر می‌شود.
با قرپناهی در ادامه افزود: پاس داشت پیروزی انقلاب اسلامی و راهپیمایی میلیونی مردم در تمام شهرهای ایران، داغ دیگری است که بر دل آمریکا گذاشته می‌شود.
باقرپناهی با اشاره به اینکه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم هرسال نسبت به برپایی جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی اقدام می‌کند افزود: امسال نیز طبق سنوات گذشته این مراسم برگزار می‌شود، البته امسال با توجه به مصادف بودن این ایام با مصیبت عظیم شهادت حضرت صدیقه کبری (س)، مراسم تعویق و پس از سالروز شهادت آن حضرت از روز سه شنبه 17 بهمن ماه آغاز می‌شود.
وی گفت: در روز اول حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا، استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم سخنرانی می‌کند و در روز چهارشنبه 18 بهمن از دکتر محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور دعوت بعمل آمده است، همچنین روزهای پنجشنبه 19 بهمن و جمعه 20 بهمن حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی، استاد حوزه و دانشگاه و حضرت آیت الله سید محمد غروی، عضو شورای عالی حوزه علمیه قم و روز شنبه 21 بهمن دکتر آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سخنرانان این مراسم هستند.
وی گفت: این برنامه از روز سه شنبه هر روز بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد امام زین العابدبن (ع) واقع در خیابان چهارمردان، چهارراه سجادیه برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهاجرنیا:واگرایی دولت و ملت برای انقلاب خطرناک است

18-10-96

19 دی: عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه با اشاره به حوادث اخیر در کشور گفت: واگرایی دولت و ملت امروز سوژه مهمی برای دشمنان ما است البته برای انقلاب هم بسیار خطرناک است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهاجرنیا عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با اشاره به حوادث و اعتراضات اخیر گفت: هدف اصلی حوادث و جریانات اخیر ایجاد بی اعتمادی بین نظام و ملت بود و این یک بحث جدی است زیرا برای این کار طراحی شده بود از وقتی که‌ترامپ سر کار آمد خیلی تلاش کرد در بحث برجام و مباحث دیگر که نتیجه نگرفت و تصمیم گرفتند در این زمینه‌ها کار کنند هرچند داخلی‌ها می‌خواهند اغتشاشات داخلی را سیاسی کنند بین جناح‌ها ولی اصل ماجرا اینطور نبود.
وی با بیان اینکه این جریان با سال 88 کاملا فرق داشت، گفت: شروع این حوادث کاملا برعکس بود و طوری دیگر طراحی شده بود چون این حوادث با بحث اقتصادی علیه دولت شروع شد و چون علیه دولت بود دشمنان تصور کردند شاید برخی خیلی ناراحت نشوند و یا حتی دنبال کنند که چیزی به دولت گفته شود و البته برخی حتی آتش بیار معرکه شدند ولی وقتی شروع شد دیدند شعارها فقط علیه دولت نبود و رفت به سمت نظام وعملاً تبدیل شد به یک فضای ضد انقلابی که این بی سابقه بود.
حجت الاسلام مهاجرنیا افزود: هدف آنها این بود که بین دولت و ملت فاصله بیاندازند و آن‌ها را از هم جدا کنند و آنها هم حس کرده بودند تا مردم پشت دولت هستند، نمی‌شود کاری کرد زیرا همیشه و از قدیم این طور بوده که اگر در جامعه‌ای بین ملت و دولت که نماینده ملت است جدایی بیافتد وبی اعتمادی بوجود آید آن جامعه سست و با خطر روبرو می‌شود . دشمنان ما هم فهمیدند راه نابودی این انقلاب جدایی میان ملت و دولت است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه گفت: شما ببینید تا اعتراضی در کشور ما مثل همه دنیا ایجاد می‌شود بلافاصله سران آمریکا و اروپا از حقوق شهروندی ملت ایران علیه نظام و دولت فریاد می‌کشند. چرا ؟ در همین حوادث اخیر ببینید همزمان با اعتراضات در ایران در فرانسه هم اعتراضات بسیار گسترده‌تر از ایران بود. هزار ماشین را آتش زدند و 500 نفر دستگیر شدند ولی صدای نتانیاهو و‌ترامپ اصلا در نیامد اما در موضوع ایران شما می‌بینید همه لحظه‌ای اخبار ایران را پیگیری می‌کردند و توئیت نویسی سران امریکا و انگلیس و اسرائیل و حتی فرانسه لحظه‌ای گزارش می‌شد. همه اینها نشان می‌دهد که واگرایی دولت و ملت امروز سوژه مهمی برای دشمنان ما است البته برای انقلاب هم بسیار خطرناک است.
حجت الاسلام مهاجرنیا نظام اسلامی باید به صورت معقول و هنرمندانه به جایگاه مردمی خود توجه کند . من با رفتارهای انفعالی و سخیف خیلی مشکل دارم. شما ببینید. چند دهه شما نتوانستید موضوع آیین چهارشنبه سوری را حذف یا توجیه کنید بعد به صورت انفعالی رفتند بیرون شهر مکانی را اختصاص دادند به چهارشنبه سوری . بعد هم هر ساله تلفات و مشکلات را هم دارند . یعنی این راه حل هیچ افاقه نکرده است. حالا هم آمدند و مثل همان می‌گویند مردم حق دارند اعتراض کنند ولی بروند در یک مکان مخصوصی تظاهرات کنند . سقیفه می‌خواهند درست کنند . سقیفه یعنی مکان سقف داری که مردم در آن اجتماع می‌کنند.
وی با بیان اینکه راه حل این نیست، گفت: ما در قانون اساسی فصل سوم حقوق ملت داریم که بیایند اعتراض کنند و خواسته‌ها را بگویند. نظام ولایی ما برای مردم حق آزادی بیان، آزادی قلم آزادی اعتراض قائل شده است. منتهی شرایط دارد رعایت نظم و قانون و سایر استلزامات مثل خیلی از کشورها را باید پذیرفت. باید قانون اساسی و حقوق اسلامی را برای مردم تبیین کنیم ولی اینکه محلی را برای تجمع مشخص کنیم این هنر سیاست نیست،این انفعال است .این نتیجه عکس دارد. ما باید برگردیم به سیاست‌های انقلاب و به قانون اساسی. ذهنیتی که 37 سال پیش بوده هنوز مبنای رفتار برخی از دولتمردان ماست.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه گفت: اگر ملت انقلاب و متدین و بسیجی و جبهه‌ای بر اساس مسئولیت و احساس خطر برای انقلاب و رساندن مطالبات خود بخواهند یک راهپیمایی اعتراضی بکنند به یک سیاستی و کمک کنند به نظام و اصلاح کنند امور را، آیا این مشمول حرمت اعتصاب و تظاهرات می‌شود. ما نباید یک فتوای امام راحل مبنی بر حرام بودن اعتصاب و تحصن را که برای منافقین بود امروز بدون تفکر و تحلیل درباره مردم شریف خودمان بکار ببریم.
وی افزود: اینکه کسی بیاید خواسته اش را بگوید یا بیکاری که تقاضای کار دارد خواسته اش را بگوید، فرق دارد با اینکه افرادی بیایند و پرچم کشور را آتش بزنند، این خواسته نیست و باید از آن جلوگیری شود. همانطوری که در همه دنیا جلوی آن را می‌گیرند.
دکتر مهاجرنیا با تاکید بر اینکه هنر سیاست ورزی را باید از‌اندیشه انقلاب، فهمید، اظهار کرد: نیروهای متعهد به انقلاب و همه دلسوزان نظام با هر تفکری که هستند باید وارد گود شوند. آقا اصولگرایی فقط ایام انتخابات نیست. اصولگرایی دفاع از‌اندیشه‌های انقلاب است یکی از وظایف اصول گرایی این است که مردم را با حق وتکلیف آشنا کند.
وی اضافه کرد: اگر مردم بدانند که راحت می‌توانند بیایند و مطالبه خود را مطرح کنند و خواسته خود را راحت بگویند . اگر مردم آشنا شوند به حقوقشان و تکلیف را مشخص کنیم از اینطور حوادث جلوگیری می‌شود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه بیان کرد: چرا برخی چندین شغل دارند و واگذار نمی‌کنند به نسل جدید .وظیفه اصول گرایی این است که آستین بالا بزند و مردم را با حقوق و تکالیف آشنا سازد . شما اجمالاً برخی از خواسته‌های به حق مردم را ببینید . مردم از وضعیت حقوق و دستمزدهای مسئولان و کارگزاران نظام انتقاد جدی دارند . تفاوت‌ها فاحش است. جامعه دارد طبقاتی می‌شود. وی با بیان اینکه خواسته مردم این است که در بدنه قدرت چرخش نخبگان باشد، گفت: خیلی‌ها می‌گویند که مسئولان از اول انقلاب تاکنون حلقه فامیلی و مرتبط به هم شدند و قدرت شبکه‌ای شده ما نیروی جدید متخصص و آموزش دیده کم به بدنه قدرت تزریق می‌کنیم.
حجت الاسلام مهاجرنیا در پایان گفت: نباید بنشینیم دست روی دست بگذاریم تا ببینیم کار به کجا می‌رسد و بعد منتظر یک راهپیمایی باشیم که همان نیز گاهی منجر به مشاجرات داخلی می‌شود منافع ملی ما جای دیگری است، ملت دشمن ما نیست. نگذاریم هرز شود . این را برای حفظ هویت و اقتدارمان در دنیا به کار بگیریم.

.روزنامه 19 دی شماره ‌شنبه 16 دی

نیازمند اتحاد و همدلی هستیم

علی بنایی

حوادثی که در هفته گذشته شاهد آن بودیم هر چند سخت‌تر از آن را در سالهای گذشته شاهد بوده‌ایم و حوادث روزهای گذشته در مقایسه با آن روزها خیلی خفیف‌تر است، با این حال این حوادث به نو به خود بایستی مورد تحلیل و بازکاوی قرار گیرند تا درس‌ها و آموزه‌های آن مدنظر قرار گیرد.

اکنون که قریب به چهاردهه از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار دولت جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد، ملت و دولت مردان ما شاهد فراز و نشیب‌های بسیار و بالطبع تجربیات بسیار گران بهایی هستند.

اگر کسی بخواهد دوران استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران را با آغاز پایه گذاری و تأسیس حکومت اسلامی در مدینه النبی(ص) مقایسه کند و یا بخواهد وجوه مشابهت آنرا با دوران خلافت امیرالمؤمنین حضرت علی ابن ابیطالب(ع) بدست آورد و یا بخواهد نگرانی‌های پیامبر(ص) و علی ابن ابیطالب(ع) را راجع به سرنوشت حکومت بعد از خودشان  مطلع شود و از آن حضرات از نگرانی‌شان پرسش نماید، چه پاسخی دریافت خواهد داشت؟

در روایت آمده است که پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود:

انّیِ ما اخاف علی امتی الفقر و لکن اخاف علیهم سوء التدبیر؛

«من بر امتم از فقر و تنگدستی نمی‌ترسم بلکه ترس و نگرانی من از بی تدبیری آنها است».

 علی علیه السلام به نقل از کتاب الحکم من کلام الامام امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید:

یستدل علی الادبار باربع: سوء التدبیر و قبح التبذیر و قلة الاعتبار و کثرة الاغترار (ج 2، ص 551).

در یک مقایسه کوتاه ملاحظه می فرمائید سوء تدبیر و بی تدبیری در اداره جامعه و حکومت از عوامل نگران کننده ذهن و خاطره پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) نسبت به آینده حکومت بعد از خودشان می‌باشد. از سوی دیگر علی(ع) در روایت دیگری در همین می‌فرماید:

«یستدل علی ادبار الدول باربع: تضییع الاصول و التمسک بالفروع و تقدیم الاراذل و تأخیر الافاضل»؛ « دلائل ناکامی و ناکارآمدی دولت‌ها در 4 مرحله خلاصه می‌شود:

1ـ ضایع کردن و فراموش کردن اصول.

2ـ حاشیه سازی و حاشیه آفرینی. (نتیجه قهری بی توجهی به اصول و سرگرم شدن به فروعات و حواشی)

3ـ افتادن مسئولیت‌های کلیدی به دست افراد ناشایست و فرصت طلب.

4ـ عقب ماندن و جاگذاشتن افراد کاردان و با فضیلت».

با کمی دقت در این روایات می‌توان نتیجه گرفت:

یک: سنگ زیرین حکومت حُسن تدبیر و کاردانی است که بی توجهی به این اصل حیاتی موجب می‌گردد تا حکومت از مدار تدبیر و اعتدال خارج و بجای توجه به اصول و محورهای بنیادین، حواشی پر رنگ شوند و پس ازآن نوبتِ موج سواری افراد فرصت طلبی می‌شود که در کشاکش دعواهای حیدری ـ نعمتی سوار بر مرکب مراد شده و با دست انداختن به مناصب کلیدی حکومت و اقتصاد، فرزندان شایسته انقلاب و اسلام و دلسوزان به نظام را از صحنه خارج ساخته و خود متصدی پست‌ها و مسئولیت‌ها می‌گردند.

دوم: وقتی حکمرانی براساس حُسن تدبیر به بیراهه افتاد نتیجه‌اش بی انضباطی و بی بندو باری اقتصادی و صرف بیت المال مسلمین در کارهای غیر ضروری و آفت زا است.

سوم: نتیجه دیگر این بی تدبیری، عدم استفاده و بهره مندی از تجارب ارزشمند دیگران است، بی اعتنایی به راهنمایی و مشاوره‌های دلسوزان و پند نگرفتن از دلایل ناکامی‌ها، نتیجه‌اش بی اعتمادی مردم به سیستم حکومت است.

چهارم: عذرخواهی پی در پی از مردم است، وقتی اشتباهات زیاد شدو از تکرار آنها جلوگیری نشد معذرت خواهی های بعد از آن سودی نخواهد بخشید.

راهکار خروج از مشکلات

امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید (شرح غرر، ج 3، ص 385) «حُسن التدبیر و تجنّب التبذیر من حسن السیاسه»؛ تدبیر و تصمیم نیکو و پرهیز از بی انضباطی اقتصادی نشان سیاست ورزی پسندیده است.

با این مقدمه نسبتاً طولانی از خود می‌پرسیم آیا ما واقعاً حکومت داری می‌کنیم؟ کشور داری می‌کنیم؟ آیا روش سیاسی ما با آموزه‌های علوی که مدعی آن هستیم همخوانی دارد یا خیر؟

آیا امام راحل(ره) نفرمود: حفظ نظام از اوجب واجبات است؟

آیا خلف صالح آن حضرت نفرمود: دشمنان در کمین‌اند «من نام لم ینم عنه» هر کس در فکر آرامش و استراحت باشد بداند که دشمن او بیدار است.

این حجم از پمپاژ اختلاف برای چیست؟ آیا دامن زدن به مطالبات و خواسته‌های بر حق مردم بدون آنکه توان مدیریت آن را داشته باشید موافق با دیدگاههای مقام معظم رهبری است؟ وقتی دشمن بیدار است و با کمترین تحرک مردم دشمن قسم خورده اسلام و مسلمین و انقلاب اسلامی ذوق زده می‌شود و به یاری دست آموزان سازمان‌های جاسوسی‌اش می‌شتابد عملکرد و رفتار ما جای درنگ و تأمل ندارد؟

ما چه زود میراث امام راحل(ره) و خون شهداء و رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله) را به فراموشی سپردیم. اگر امام(ره) در بین ما می‌بود و نهیب می‌زد ما چگونه پاسخ می‌دادیم؟ واقعیت آن است که ما در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیازمند بازخوانی اصول و آرمانهای انقلابی امام و رهبری هستیم. انقلابی که پژواک آن هنوز در دنیای پرهیاهوی استکبار و صهیونیسم طنین انداز است و هر روز مخاطبان جدیدی را به خود می‌خواند و خشم‌های فرو خفته قرنها و تحقیر و خود باختگی میلیونها مسلمان و غیر مسلمان مستضعف را یادآورشان می‌گردد.

حق آن است که برای رشد و تداوم و بالندگی انقلاب و حفظ کرامت‌ها و آرمانهای والای آن بایستی به اتحاد بیندیشیم و در زیر خیمه ولایت فقیه گردآییم، خودخواهی‌ها و خودپرستی‌ها و منیّت ها را کنار بگذاریم و فکر منافع مادی و جناحی و گروهی را از ذهن بیرون کنیم و راه نفوذ بدخواهان و فرصت طلبان بی‌اعتقاد به مبانی اسلام و انقلاب را با اتحاد و همدلی سدّ نمائیم و بدانیم کسانی که آتش‌بیار معرکه هستند و نقش دایه دلسوزتر از مادر را به عهده گرفته‌اند، این‌ها، فقط و فقط به فکر دنیای خویش هستند و بقیه را در غوغای جنگ‌ها و درگیری لفظی مشغول ساخته‌اند تا بتوانند تیشه به ریشه اسلام و انقلاب بزنند.

* امروز وحدت و همدلی نیروهای مؤمن و انقلابی و معتقد به راه و سیره حکومتی و اخلاقی امام(ره) و وفاداران به راه و مکتب و میراث بی بدیل آن یار سفر کرده و همراهی با مقام عظمای ولایت می‌تواند بار دیگر چهره پر فروغ و مصمّم مردان بی ادعا را برای ورود به فرداهای پر امید و روزهای فتح و ظفر برای دوستداران انقلاب در اقصی نقاط عالم به نمایش بگذارد و پرچم پر افتخار انقلاب را به دست نسلی بسپارد که در انتظار فردایی پرامید بپا خاسته است.

بیانبه مجمع بمناسبت حوادث اخیر کشور

بیانیه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم در خصوص حوادث اخیر کشور
بسم الله الرحمن الرحیم
حوادث روزهای اخیر در شهرهای مختلف کشورمان و حرکت کور برخی عناصر فریب‌خورده در ایجاد آشوب و اغتشاش و تخریب اموال و دارایی‌های شخصی و عمومی و سر دادن شعارهای ساختارشکنانه، نگرانی و آزردگی خاطر دلسوزان انقلاب و ارزش‌های اسلامی را در پی داشته است.
اکنون ماهیت غیرمردمی و ضدانقلابی این جریان با تأیید و حمایت سران جنایت‌کار جهان استکبار و قدرت‌های مرتجع منطقه، آشکارتر شده است و ملت شریف ایران طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بخوبی دریافته است که آمریکا و اسرائیل در دشمنی ، تحریم و جنگ با مردم ایران اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نکرده اند.
در این شرایط حساس، توجه به نکاتی چند، ضروری به نظر می‌رسد:
1. ملت ایران باید توجه داشته باشد که هرگونه اصلاحی از طریق نقد و تذکر مشفقانه و دلسوزانه صورت می‌پذیرد و خواسته‌ها و مطالبات به‌حق آنان باید از طرق مسالمت‌آمیز به گوش مسئولان رسانده شود.
2. مسئولان در قوای مختلف و سایر نهادهای حاکمیتی باید خود را پاسخ‌گو در برابر ملت بدانند و در راستای رفع فقر، گرانی، تبعیض، فاصله طبقاتی و... تلاش جدی کنند.
3. جناح‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای به دعواهای خسته‌کننده پایان دهند و برای حل مشکلات جامعه راهکار ارائه کنند. وضع موجود محصول عملکرد یک دولت و یک جناح نیست و با همت یک دولت و یک جناح نیز برطرف نخواهد شد.
4.  افرادی که با عملکرد غیرمسئولانه خود در دوران صدارت‌شان، در پدید آمدن شرایط نابسامان کنونی نقش‌آفرین بوده‌اند، حق ندارند با دامن زدن به نارضایتی‌ها، جای متهم را با شاکی عوض کنند.
مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم همزمان با دهه بصیرت، ضمن درخواست از اقشار مختلف مردم به حفظ بصیرت و هوشیاری و تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی)، از مردم انقلابی و همیشه در صحنه قم دعوت می‌کند تا با حضور در راهپیمایی وحدت‌بخش روز چهارشنبه 13 دی ماه 96 بساط آشوب‌گران و اغتشاش‌گران را در هم پیچیده، مایه امیدواری دلسوزان اسلام و انقلاب در سرتاسر دنیا و یأس و سرخوردگی دشمنان قسم‌خورده این مرز و بوم شوند و بار دیگر وفاداری قم پرشکوه را به آرمانهای  امام و انقلاب اسلامی به اثبات برسانند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم
12دی ماه 1396

کتاب آسیب شناسی جریان اصولگرایی منتشر شد + دانلود

دانلود کتاب آسیب شناسی جریان اصولگراییasibshenasi

درس گفتارهای دکتر محسن مهاجرنیا

در مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم


تهیه و تنظیم: مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم

ویراستار: محمّد ربانی
صفحه آرا : مهدی خوشرفتار اکرم
قم : انتشارات نور مطاف
چاپ اّول : بهار 139۶
شمارگان : ۱۰۰۰ نسخه
شاِبک: 3-04-7653-600-978


دانلود متن کامل کتاب






دکتر مهاجرنیا: کاری کردیم که کورش گرایی را توی سر انقلاب می‌زنند/ برخی ارزش‌های ایرانی را با سلطنت خلط می‌کنند


 010101
 عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: یکی از عوامل قدرت ما که تنظیمات اولیه انقلاب اسلامی بر آن استوار شده است، احیای فرهنگ و ارزش‌های دینی و انسانی بوده است که هر وقت ما از آن ارزش‌ها منحرف شدیم قدرت ما ضعیف شد.
به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا که در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم سخنرانی می‌کرد، تصریح کرد: یکی از عوامل قدرت ما بازسازی سبک زندگی سیاسی و حکومت اسلامی در دنیای جدید بود. از شاهکارهای انقلاب اسلامی، پذیرش شرایط جدید، روش‌های کارآمد مدرن و ساختارهای امروزی بود که امام راحل توانست با انطباق سازی و همگون سازی این روش‌ها و ساختارهای عقلائی با محتوای دینی، مدل زندگی اسلامی نوین و متناسب با مقتضیات زمان و مکان را بازسازی کنند.
وی با بیان اینکه متأسفانه گاهی دیده می‌شود، بین ارزش‌های دینی و روش‌ها و ساختارهای مقبول که انقلاب اسلامی براساس آنها تنظیم شده است، تعارض ایجاد می‌شود افزود: هویت‌سازی یکی از عوامل قدرت انقلاب اسلامی بوده است. هویت اسلامی و ایرانی عامل اقتدار ماست.

✅بحران ناکارآمدی در مدیریت اقتصادی و اجتماعی
حجت‌الاسلام مهاجرنیا با بیان اینکه امروز با چالش‌هایی مانند کاهش قدرت حاکمیت، افزایش وابستگی‌ها، وجود ناکارآمدی‌ها، کاهش حمیّت‌ها و عصبیت‌ها مواجه هستیم اظهارداشت: در دنیایی که دارد جهانی می‌شود و بخشی از قدرت در قانونگذاری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و حتی داوری‌ها توسط نهادها و ساختارهای بین‌المللی انجام می‌شود، کشورها بخشی از قدرت خویش را از دست می‌دهند و ما هم در همین دنیای موجود داریم زندگی می‌کنیم و با این چالش جدی کاهش قدرت حاکمیت مواجه هستیم و باید تصمیم بگیریم که چه باید کرد؟
وی در زمینه چالش افزایش وابستگی‌ها گفت: انقلاب اسلامی ما با شعار استقلال و نفی سلطه و نفی استکبار پیروز شد ولی دنیای امروز به دلیل ارتباطات گسترده، ساختارها و نهادهای بین‌المللی، تولیدات مشترک و چند ملیتی؛ گسترش همسانی‌ها در ابعاد مختلف زندگی سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی، استانداردهای جهانی واحد و به دلیل مشترکات زندگی سیاسی و دموکراتیک، جهان در حال کوچک شدن و وابستگی‌ها در حال فزونی است که برای ما که ارزش‌های دینی خاص داریم یک چالش جدی است و برای آن باید فکر کرد؟
مهاجرنیا به چالش وجود ناکارآمدی‌ها اشاره کرد و افزود: در میان رشد فزاینده تکنیک و ابزار نوین و روشها و سبک‌ها و مدیریت‌ها، هر کشوری باید بتواند از همه ظرفیت‌ها برای کارآمد سازی خود استفاده کند. حقیقتاً ما با بحران ناکارآمدی در مدیریت اقتصادی و اجتماعی مواجه هستیم.

✅مساله هسته‌ای ما را خودی‌ها لو دادند
عضو کمیسیون کرسی‌های نظریه پردازی حوزه، درخصوص چالش کاهش حمیّت‌ها و عصبیت‌ها اظهار کرد: به قول ابن خلدون آن چیزی که مثل نخ تسبیح یک جامعه را به هم مرتبط می‌کند نوعی عصبیت و علقه مشترک که ما امروزه به اسم منافع ملی، روحیات ملی، مصالح ملی و ارزش‌های اسلامی و ایرانی می‌شناسیم، اینها کم رنگ شدند، در سبک زندگی، در نوع لباس، در نوع زبان و... ما خیلی منفعل شده‌ایم. شهید مطهری می‌گوید: ایرانی‌ها وقتی به خارج می‌روند همه چیزشان را مطابق کشور مقصد می‌کنند در حالی که مردم شبه قاره هویت خود را در لباس و رفتار حفظ می‌کنند. امروز شما کشوری مثل کره شمالی را می‌بینید که سر مسئله هسته‌ای با غرب درافتاده ولی غربی‌ها نمی‌دانند توان هسته‌ای کره چقدر است چرا چون مردمش عصبیت دارند و کسی به خودش جرأت نمی‌دهد علیه کشورش جاسوسی بکند ولی هسته‌ای ما را خودی‌ها لو دادند و منافقین خودمان لو دادند.

✅برگشت به تنظیمات اولیه برای اصلاح وضع موجود ضروری است
مهاجرنیا در ادامه تصریح کرد: در جامعه امروز ما گاهی برخی مشکلات و نارسائی‌ها ظهور می کند که برای اصلاح آن، نباید دنبال یک عامل و روش بود، راه‌های زیادی برای اصلاح وجود دارد.یکی از این راه‌ها «برگشت به تنظیمات اولیه» است، این اصطلاح را من از تکنولوژي گوشی موبایل وام گرفتم وقتی گوشی ویروسی می‌شود و مشکلی پیش می آید راه های زیادی برای رفع مشکل وجود دارد که به ترتیب اولویت برای رفع مشکل اقدام می کنند، تقریباً آخرین راه این است که با پذیرش ریسک از دست دادن برخی از برنامه ها به تنظیمات کارخانه برمی‌گردند. جامعه و سیاست در مقایسه با سایر پدیده‌ها این تفاوت جدی را دارد که شکل گیری و بقاء و زوال و اصلاح آن تک عاملی نیست عوامل متعددی باید دست به دست هم بدهند تا یکی از این اتفاقات صورت بگیرد. وی بیان داشت: در سیاست هم با ادبیات و اصطلاح خاص خودش، همین شیوه قابل استفاده است. وقتی چالش‌ها و ناهنجاری‍‌ها و کاستی‌هایی در جامعه پیش می‌آید یکی از راه‌حل ها برگشت به الگوی اولیه است.
حجت الاسلام مهاجرنیا گفت: برای راه اندازی مجدد و بازسازی وضع موجود گاهی نیاز به مراجعه به اصول و تنظیمات پیدا می‌کنیم، بعد از چهار دهه انقلاب اسلامی گاهی این نیاز را پیدا می‌کنیم که به عقب هم نگاهی بکنیم. ما دو گذشته و دو تنظیمات پشت سر داریم. یکی تنظیمات دینی و اسلامی است که در روند رو به جلو بر اساس اسلام، ما باید از تجربه‌های گذشته و شیوه‌های اجرائی کردن مقررات دینی توسط پیشینیان مان، استفاده کنیم. نمی خواهیم به سبک زندگی و روش سیاسی متناسب با گذشته برگردیم اما ملاک‌های کلی‌ای در سیره سیاسی گذشته دینی ما وجود دارد که آنها را دریافت می‌کنیم تا بر اساس آن‌ها زندگی امروزمان را سامان بدهیم. وی اظهارداشت: اگر گاهی در روند حرکت رو به جلو، وقفه‌ای ایجاد شد به اصول، ملاک و معیارها و رویکردهای کلان مراجعه می کنیم تا با استفاده از تنظیمات کارخانه وحی، وضعیت سیاسی امروز را بازسازی و راه اندازی کنیم.

✅کرامت و حقوق انسانی وجه مشترک اسلامیت و ایرانیت است
وی تصریح کرد: یک گذشته ما هم به ملیّت و تبار تاریخی مان مربوط است که سابقه آن به قبل از اسلام بر می گردد. ویژگی‌های مثبت و منفی غیر قابل انکاری هم در آن پیشینه داریم که برای برخی برگشت به آن تنظیمات ممکن است مطلوب باشد. در طول هزار و چهارصد سال اسلام، خطوط کلی دو نوع تنظیمات، در زندگی اجتماعی و سیاسی ما ادغام شده‌اند. چیزی مثل عدالت، انصاف و تدبیر، رأفت و مهربانی، مروّت و مردانگی، آزادگی، شجاعت، انسانیت، کرامت، حقوق انسانی، عشق و هنرو مردمداری، اینها وجه مشترک اسلامیّت و ایرانیّت ما هستند. استاد حوزه و دانشگاه گفت: مشکلی که امروز وجود دارد اینکه برخی بین دو پیشینه می‌خواهند جدایی بیاندازند و اسلامی را در مقابل ایرانیت قرار بدهند، فرقی هم نمی‌کند اینها چه اسلام را برجسته کنند و چه ایران را، به امروز ما خدمتی نمی‌کنند.

✅در سال‎های اخیر تکلیف‌مان را با الگوی دینی‌مان روشن نکردیم
حجت‌الاسلام مهاجرنیا: با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که بازسازی الگوی اسلامی ایرانی را جزء سیاست های کلان نظام قرار دادند تا قوانین کشور بر اساس آن بازسازی  شود، افزود: تفکیک و تقابل دو تاریخ، امروز چه سودی برای منافع ملی ما دارد؟ ما در قبال افراط هایی که در گذشته شده است و دو تاریخ ما را از هم جدا کرده اند، وظیفه داریم. باید تکلیف مان را با این دو موضوع روشن کنیم، متاسفانه در سال‌های اخیر نه تکلیف‌مان را با ایرانیت روشن کردیم و نه تکلیف با الگوی دینی مان روشن است. ازامیرالمومنین (ع ) که بزرگترین الگوی دینی ما است چقدر الگو گرفتیم؟ کدامیک از رفتارهایمان براساس منش و رفتار حضرت است؟ واقعا خیلی فاصله داریم، به قدری فاصله گرفتیم که قرائت های مختلفی از امیرالمومنین (ع) ایجاد شده که نمی دانیم کدام درست است. وی خاطر نشان کرد: قرائت‌هایی که توده مردم از آن حضرت دارند از عدالت، صداقت و... وقتی می بینند به آن نرسیده ایم، می‌روند سراغ الگوی کوروش، چون می گویند کوروش عدالت داشت، حقوق بشر داشت و چه و چه دارد. می گویند اگر الگوی امیرالمومنین(ع) این انقلاب اسلامی است، باید فرزانگی امام علی (ع) را نشان بدهد.
حجت الاسلام مهاجرنیا با بیان اینکه اکثر سوره‌های قرآن دردوره 13ساله مکه نازل شده است و الگوهای بنیادی و فرازمانی اسلام درمکه نازل شده است اظهار کرد: درزمان پیمان عقبه اول ودوم که براساس تعصب و پیوندهای قبلیگی بود نام قبیله اوس و خزرج، مهاجر و انصار، یهود و نصاری در متن قانون اساسی مدینه آمده است در همان زمان رسول الله(ص) بنیاد امتی را پی ریزی کرد که بی‌نظیر بود با همان آدم‌ها، دولت سازی کرد. دقیقا روی قبیله و ملت کارکرد و از آن قبیله‌های مشرک چنین ملت و دولتی ایجاد کرد. با همان‌ها، ملت درست کرد دولت تشکیل داد ولی ما امروز با کج سلیقگی چیز درست شده را داریم خراب می کنیم و از دست می دهیم. به سفره افتاده لگد می زنیم در حالیکه با این الگو های زیبای تاریخی باید زندگی امروزمان را بهتر بسازیم.

✅کاری کردیم که کورش گرایی را توی سر انقلاب می‌زنند
وی اظهارداشت: امام راحل (ره) در زمان طاغوت و شرایط طاغوت زده، این انقلاب را به وجود آورد، ما اکنون در بستر ارزش‌های دینی، داریم کار را دنبال می‌کنیم ولی نمی‌توانیم از چیزهایی که عوامل قدرت ما بودند، خوب استفاده کنیم. عوامل قدرت ما در انقلاب اسلامی چه چیزهایی بود؟ امام، سلطنت و تبار آن را نفی کرد و گفت سلطنت نامشروع بوده، امام ریشه سلطنت را زد ولی با مجموعه‌ها با قومیت‌ها، اقوام و اقلیت‌ها کار کرد، این رفتارهای امام برای ما الگو هست، امام اعتقاد داشت که اسلام باید در کشور حکومت داشته باشد. ما امروز کاری کردیم که باستانگرایی و کوروش گرایی را عده ای دارند توی سر انقلاب می زنند. وی با بیان اینکه متاسفانه حضور یک زرتشتی در شورای شهر یزد که در کل کشور فقط یک مورد است، ببینید چطور برای ما مشکل شده است، گفت: جالب است در ماجرای 7 آبان عده ای در کنار کتیبه ها و تصاویر شاهان و درباریان هخامنشی با ریش های بلند می گویند «آزادی با ریش و پشم نمیشه» عده ای برای فرار از ارزش های معنوی و فرار از نماز و سجده دربرابر خدا، در پاسارگاد برای کوروش سجده می کنند.
حجت‌الاسلام مهاجرنیا افزود: عده ای در کنار تصاویر زنان محجبه در ایران باستان در تخت جمشید، کشف حجاب می کنند و این تعارضات متأسفانه در هر دو طرف بوجود آمده است. برخی ارزش‌های ایرانی ما را با سلطنت خلط می‌کنند سلطنت برای ما هیچوقت مایه افتخار نبوده است، اگر شاهی هم در تاریخ مثبت معرفی شده به دلیل پایبندی به ارزش‌های انسانی ایرانی ما بوده والا در انقلاب اسلامی بیش از 98درصد ملت رشید ما پشت سر امام راحل به نفی سلطنت رأی دادند.

انتقاد از سوءاستفاده سیاستمداران از اخلاق؛ مصلحت ملی مقدم بر مصلحت جناحی است

Image00002
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در شرایط کنونی، هم قم و هم کشور نیاز به چتر اخلاقی و فرهنگی دارد.
به گزارش خبرآنلاین حجه الاسلام محسن مهاجرنیا در ادامه سلسله نشست های «اصولگرایی و مبانی اخلاق سیاسی» که با موضوع بررسی مبانی اخلاق سیاسی در اندیشه انقلاب اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه استمدادی که از طرف دولتمردان، به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حوزویان شده است، تکلیفی برای قم و جمع ما ایجاد کرده، اظهار داشت: هدف اول این وزارتخانه، رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب است که در قم نیز چنین ظرفیت فکری و تولیدی وجود دارد.
وی که در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم سخن می گفت، تاکید کرد: جا دارد یک جمع فرهنگی با محوریت مجمع، متصدی تهیه یک طرح جامع فرهنگی اخلاقی از سوی قم شود.
استاد حوزه علمیه قم گفت: اینکه یک حزب، متصدی کار اخلاقی و فرهنگی شود، هم گام مثبتی است و هم الگوی خوبی خواهد بود، زیرا در شرایط کنونی، هم قم و هم کشور نیاز به چتر اخلاقی و فرهنگی دارد.
وی از اخلاق و سیاست به عنوان دو مسیر دستیابی به سعادت و خوشبختی جامعه اسلامی یاد کرد و افزود: این دو را از راه تدبیر و تهذیب می توان بدست آورد.
مهاجرنیا ادامه داد: در این مسیر، هردو از یکدیگر بهره می گیرند. خداوند انسانیت را جوری خلق کرده است که به این دو نیاز دارند. اما بشر در طول تاریخ روابط و مناسبات، این دو را به گونه های مختلف به هم زده است تا آنجا که «ماکیاول» اولین فیلسوف عصر روشنگری اروپا رسماً می گفت من هر چه در احوال شهریاران اروپایی مطالعه کردم، سیاستمدار اخلاقی ندیدم .
وی با انتقاد نسبت به سوء استفاده سیاستمداران از اخلاق، تصریح کرد: هر جا به ضررشان بوده پا روی وجدان اخلاقی گذاشته اند. بنابراین بین این دو حوزه، چهار صورت «عینیت»، «ضدیت»، «یکی هدف و دیگری وسیله» به وجود آمده است.
این استاد دانشگاه با تقسیم بندی متفکرانی که قائل به هم رأیی اخلاق و سیاست هستند، گفت: عده ای معتقدند اصل، سیاست است و اخلاق، اصل نیست و ما از سیاست به اخلاق می رسیم. در مقابل این دیدگاه، عده ای هم معتقدند جامعه را باید از مسیر اخلاق به سیاست برسانیم تا جامعه اخلاقی شود.
مهاجرنیا با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی از اول این دو را در کنار هم دید، اظهار داشت: قانون اساسی ما اصل را نه صرفاً بر سیاست و یا اخلاق، که بر هر دو گذاشته است. در اصل 3 قانون اساسی به وضوح اولین وظیفه دولت اسلامی، ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی آن هم بر اساس ایمان، تقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی عنوان شده است.
وی ادامه داد: در اصل 8 قانون اساسی نیز، مهم ترین سازوکار جامعه، دعوت به خیر و امر به معروف که از اصول اخلاق اجتماعی است، بیان شده و این یعنی قانون اساسی ما از اول به گونه ای تعریف شده که ماهیت دولتش، اخلاق است.
استاد حوزه علمیه قم مسئله ولایت فقیه را مهم‌ترین رکن در اصل پنجم قانون اساسی دانست که برای پیاده شدن دین و اخلاق و سیاست اخلاقی در جامعه مورد تأکید قرار گرفته است و خاطرنشان کرد: شرط فقیه حاکم این است که اهل تهذیب اخلاق باشد. بنابراین در رأس این نظام کسی قرار دارد که یکی از شرایط وجودی آن، اتصاف به اخلاق است.
وی با برشمردن شرایط ولایت امر و امامت امت در اصل پنجم قانون اساسي، افزود: فقيه عادل، با تقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدير و مدبر از همین شرایط است، که چهار بند آن اخلاق است.
مهاجرنیا با توضیح اینکه در قانون اساسی ما، محوریت نظام جمهوری اسلامی، با ولی فقیه است، تاکید کرد: از این منظر، یکی از ویژگی های ولی فقیه اخلاق است و وی باید کسی باشد که مظهر اخلاق است؛ نه فقیه سیاستمداری که باید اخلاق را در جامعه پیاده کند.
وی با برشمردن بندهای دیگری از قانون اساسی در اصل 109 افزود: صلاحيت علمي لازم براي افتاء در ابواب مختلف فقه و عدالت و تقواي لازم براي رهبري امت اسلام و بينش صحيح سياسي و اجتماعي، در کنار تدبير، شجاعت، مديريت و قدرت كافي براي رهبري، از جمله شرایط ولی فقیه است که باز می بینیم در بند دوم و سوم به خصایص اخلاقی اشاره شده است.
ایشان با توضیح اینکه در همین قانون اساسی اگر تعارض و تزاحمی در یکی از موارد چهارگانه ایجاد شود، جانب امر اخلاق گرفته می شود، ادامه داد: اگر بین مصالح معنوی و مادی تزاحم شود، مصالح معنوی مقدم است. اگر میان مصلحت های اجتماعی و منافع فردی تزاحم شود، مصلحت اجتماعی مقدم است. اگر بین مصلحت جناحی با مصالح ملی تزاحم شود، مصلحت ملی مقدم است و اگر بین حق و تکلیف تزاحم شود، تکلیف مقدم است؛ زیرا تقدم تکلیف سبب تضییع حق می شود ولی اگر حق مقدم شود سبب تضییع تکلیف می گردد.

خبرآنلاین(لینک اصلی)
سه شنبه 21 شهریور 96

مهاجرنیا: احترام، تواضع و صداقت جایشان را به خودبینی، دروغ ، تظاهر و پرخاشگری داده‌اند

222222
سیاست > احزاب و شخصیت‌ها 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اینکه گفته می‌شود قدرت ملی کشورها سبب تأمین منافع ملی می‌گردد، بر اساس آموزه‌های دینی ما، اساسش بر اخلاق و فرهنگ اخلاقی است و اگر قدرت ملی می‌خواهیم، مبنای آن اصلاح اخلاق ملی است.
به گزارش خبرآنلاين، جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با موضوع سلسله جلسات اصولگرایی و مبانی اخلاق سیاسی باحضور حجت الاسلام مهاجرنیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد.
در این جلسه مهاجرنیا با بیان اینکه اخلاق فردی پایه اخلاق اجتماعی است، افزود: اخلاق اجتماعی زیربنای همه رفتارها و تعاملات جمعی و سنگ زیرین تمام سازه های اجتماعی است.
وی با تکیه بر آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: جامعه خوشبخت، جامعه ای اخلاقی است که از جهت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... به توسعه رسیده باشد و این جامعه نسبت به جوامع غیر اخلاقی و غیر فرهنگی نقش برجسته ای دارد و رسیدن به چنین پیشرفت و سعادتی، متوقف بر اخلاق است.
وی با توجه به ادامه این آیات، از ارتباط مستقیم اخلاق و قدرت گفت و تصریح کرد: اگر اخلاق بود، قدرت هست و اگر اخلاق رفت و نزاع و بی اخلاقی جایش را گرفت، سستی و در نهایت زوال قدرت و فروپاشی و اضمحلال جای آن را می گیرد.
مهاجرنیا به آفت های بی اخلاقی اشاره کرد و اظهار داشت: جامعه وقتی اخلاق را کنار می گذارد و دچار چالش و نزاع و تفرقه می شود، اولین نتیجه آن، بی اعتمادی و سوء ظن عمومی است. در این جامعه احترام متقابل، خیر خواهی و تواضع و صداقت و نرم خویی جای خود را به خودبینی و دروغ و تظاهر و ریا و پرخاشگری و ستیز می دهد.
وی به نتایج گسست های اجتماعی ناشی از بروز بی اخلاقی در جامعه تاکید کرد و گفت: آفات درونی، جامعه را در معرض ناهنجاری ها و جرم و جنایت و فساد و دزدی و اختلاس و ظلمِ به هم قرار می دهد و پیکره جامعه را از بین می برد و دشمن بیرونی هم راحت تر می تواند چنین جامعه ای که اقتدارش از بین رفته، شکست بدهد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به موضوع اخلاق در مسائل سیاست خارجی و روابط بین الملل اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه گفته می شود قدرت ملی کشورها سبب تأمین منافع ملی می گردد، بر اساس آموزه های دینی ما، اساسش بر اخلاق و فرهنگ اخلاقی است و اگر قدرت ملی می خواهیم، مبنای آن اصلاح اخلاق ملی است.
وی افزود: قدرت ملی مبتنی بر اخلاق، موجب الگو شدن برای سایر کشورها است و راه صدور انقلاب، مبارزه با استکبار و حمایت از مستضعفان در گرو آن است.
این استاد حوزه و دانشگاه با تصریح بر اینکه اخلاق، هنر تزکیه و سازندگیِ فردی و اجتماعی است، افزود: در بین ارکان سه گانه شریعت، یعنی عقاید و اخلاق و احکام، اخلاق محوریت اساسی دارد و بدون اخلاق، باورها و احکام اجتماعیِ اسلام که منجر به وحدت اجتماعی می شوند، امکان تحقق پیدا نخواهند کرد.
وی با تاکید بر دستورات الهی به پیامبر اسلام مبنی بر نرم خویی و مهربانی با مردم اظهار داشت: خداوند پیامبر را از خشونت با مردم پرهیز می دهد و تاکید دارد که از خطای آنها بگذر و برایشان استغفار کن در مسائل حکومتی مشارکتشان بده.
ایشان ادامه داد: اینها مبنای رفتار سیاسی اصولگرایانه واقعی در جامعه است و با این اخلاق، از همه ظرفیت ها می شود استفاده کرد و قدرت ملی ایجادکرد.
وی با تاکید بر ترجیح خیر جمعی بر خیر فردی گفت: اینها پایه اندیشه انقلاب اسلامی، اساس اصولگرایی و باعث قوام جامعه و استحکام بنیادهای اجتماعی است که اگر نقض شود، یعنی ما مشکل داریم.
حجت الاسلام مهاجرنیا با برشمردن موارد اخلاقی توصیه شده در دین اسلام، خاطرنشان کرد: اینها مبانی زیست اجتماعی است و ما اینها را معیارهای اخلاقی اصولگرایی می دانیم و امروز اگر در جامعه اسلامی مشکلی دیده می شود، بخش اعظم آن به غیبت اخلاق برمی گردد.
خبر آنلاین(لینک اصلی)

شنبه 28 مرداد 96

 

مهاجرنیا: وقتی اخلاق در جامعه مشکل پیدا می‌کند، اصولگرای واقعی باید فریاد بزند

Image00001


سیاست > احزاب و شخصیت‌ها:
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی اصیل به عنوان جریاناتی که مدعی انقلابی‌گری هستند باید پیگیر اجرای عدالت در جامعه باشند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «اصولگرایی و مبانی اخلاق سیاسی» تشکیل شد، با اشاره به جايگاه اخلاق در انقلاب اسلامي اظهار داشت: يکي از بحثهای ضروری که کمتر به آن توجه می شود، جایگاه اخلاق در مجموعه فلسفه سیاسی اسلام است. اخلاق به مثابه حکمت عملی، مبانی رفتار و دانش سیاسی، بسیار با اهمیت است. در فقه مي گوييم احكام دو بخش است: احکام تاسيسي، احکام امضایی.

وی افزود: اسلام آمد احكام امضايي را اسلامي كرد در احكام ديني دو بخش شناخته شده است ولي در اخلاق نديدم بگويند اخلاق هم امضايي است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه اخلاق هم دو نوع دارد گفت: یک نوع از اخلاق٬ اخلاق عقلي است. يعني منبع آن عقل و فهم روشی آن با استدلال عقلی است، برخي تعامل ها قبل از آنکه دين و آموزه‌های دینی بگویند، در مناسبات اجتماعی بر پایه ضرورت عقلي، وجود دارند و اگر دين هم از آن بحثي کرده ارشاد به حکم عقل است.

وی افزود: این نوع اخلاقیات عقلي را دين مشخص کرده است و دين هم این نوع اخلاق را امضاء کرده است يعني همه مي دانند ظلم بد است، دين هم بدی ظلم را پذیرفته است، انقلاب اسلامی این باورهای عقلي را اسلامي سازي و بومي کرده است.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا با اشاره به اینکه در این نوع اسلامی سازی چهار گونه ترکیب وجود دارد تصریح کرد: ترکیب عقل و دين یکی از این ترکیبات است. یعنی موضوعی عقلي بوده دين هم بعدا آن را تایید کرده است انقلاب اسلامی آمد و موضوعات عقلي را ديني كرد.

وی با اشاره به ترکیب تجربه و دين در اخلاقیات عقلی که مورد امضای دین قرار گرفته گفت: موضوعاتی را تجربه بشري ایجاد کرده بعدٱ دين هم آن تجربه را پذیرفته و دینی کرده، مثل مردم سالاري که تجربه بشري است اما در اندیشه امام این تجربه بشري اسلامی شده است مبانی آن را ديني و اسلامی كرد است تا آنجا كه مقام معظم رهبري گفتند مردم سالاري ديني همه اش اسلامی است یعنی الآن ما با یک ترکیب اسلامي روبرو هستیم که مرکب آن را از دیگران نگرفتیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: ترکیب عرف و دين ترکیب دیگری در این زمینه است. برخی عرف ها قبلا وجود داشته که دین آنها را تلقی به قبول کرده است. بسیاری از آداب و رسوم و آیین ها از این قبیل هستند.

وی گفت: ترکیب كشف و شهود و صفات نفسانی با دین هم ترکیب دیگری در این زمینه است. یک سری امور نفسانی و قلبی در انسان وجود دارد که دین آنها را پذیرفته است. بسیاری از موضوعات و مسائل عرفانی و اخلاقی هستند که از قدیم بوده اند ولی امروز دینی شده اند.

مهاجرنیا خاطرنشان کرد: اينجا دين با اين نوع اخلاق ترکیب شده و دانش اخلاق اسلامي شکل گرفته است در حالی که بسیاری از مسائل آن ريشه در عقل دارد كه از قبل بوده بحث عقلی را هم دين پذيرفته است و تركيبش از عقل و دين شده است.
وی با اشاره به اینکه اخلاق از نظر ماهیت به دو نوع فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود گفت: اخلاق فردی؛ به فضيلت هاي دروني انسان برمي گردد که عامل طهارت و پاکی، گناه و عدالت و رذیلت درونی است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه بحث اخلاق فردي، در اندیشه سیاسی اسلامی همیشه مورد توجه بوده است ابراز داشت: مقصود از اخلاق فردی آن نوع فضایل و رذایل است که مربوط به فرد است و کاری با تعاملات اجتماعی ندارد اگر کسی در بیابان هم زندگی بکند برای او شجاعت و ترسویی و تلاشگری و تنبلی ممکن است وجود داشته باشد، کتاب های اخلاقی شیعی پر است از این نوع اخلاقیات و توصیه به خودسازی اخلاقی. امام راحل به مقوله اخلاق شخصي همیشه اشاره می کرد و ریشه اصلاح و افساد در اخلاق اجتماعي را در اخلاق فردی مي دا نست.

وی افزود: اخلاق اجتماعي در جامعه ما از بحث هاي جدي است ، چراکه جزء اصول و مباني زیست اجتماعی و زندكي انسان است. اخلاق اجتماعي حتما در تعامل افراد با اجتماع و جامعه به وجود مي آيد، شما وقتی در جامعه هستید صفات و افعالی مانند احسان، عدالت اجتماعی، غیبت و تهمت و دروغ و سوء ظن و حسن ظن برایت پیدا می شود در زندگی فردی بدون تعامل با دیگران، غیبت معنا ندارد.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا گفت: در اخلاق سیاسی، متفکران مسلمان می گویند هركس در جامعه دنبال منافع است حال ممكن است مادي یا معنوي باشد.یعنی یکی دنبال رفاه و معیشت است دیگری دنبال عدالت است يكي دنبال امنيت يكي دنبال نظم و ... در تعاملات اجتماعی همیشه محل تعارض و تزاحم است. جامعه هم محل رفع و رجوع منافع است و این باعث بوجود آمدن انواع کنش ها و واکنش‌های اخلاقی می شود در این تعارض ها بحث رعایت عدالت همیشه دغدغه بشر بوده است.

وی با بیان اینکه عدالت اجتماعی، به عنوان یک فعل اخلاقی مقوله ای است که در فرآیند زندگی و همه مراحل آن وجود دارد بیان کرد: عدالت دو رویکرد ساختاری و استحقاقی می‌تواند داشته باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: مقصود از عدالت ساختاری یعنی هرچیزی سرجای خودش (وضع کل شی ءٍ فی موضعه) یعنی نظام را طوری طراحی کنی که متناسب با اهداف باشد، ساختار جوری باشد که کارآمد باشد. عناصر و مؤلفه هاي سيستم به صورت ارگانیستی و هم افزا و مکمل منافع همه جانبه افراد و اهالی جامعه را فراهم کند، و درواقع اگر مجموعه و قوای نظام سیاسی نتوانند شما را به اهداف انقلاب اسلامی برسانند یعنی عدالت مشکل دارد و نظام عادلانه نیست.

وی ادامه داد: در این رویکرد به عدالت، اگر در ساختار مشکل وجود داشته باشد به لحاظ تٱمین عدالت هم مشکل پیدا می شود، اگر در اقتصاد ، سیاست و فرهنگ و... مشکل داشت یعنی ساختار اشکال دارد و در واقع عدالت با مشکل مواجه است.عدالت ساختاری باید ما را به سیستم کارآمد برساند تا به صورت هوشمند و به طور اتوماتیک کار کند و خود به خود با عدالت جلو برود.الان یکی از مشکلات کشور بحث ساختار است که کار آمد و توسعه گرا نیست، شکاف فقیر و غنی را رفع نکرده، چالش های فراروی خودش را برطرف نکرده است. در اینجا است که عدالت با همه رفتارها و کارکردهای جامعه، پیوند پیدا می کند و مقوله های به ظاهر اخلاقی محض، ابعاد سیاسی پیدا می کنند و به باور ما دانش " اخلاق سیاسی " شکل می گیرد.

وی با اشاره به تعریف عدالت استحقاقی تصریح کرد: تعریف معروف نزد فیلسوفان می گوید عدالت ؛ " اعطاء کل ذی حق حقه" یعنی عدالت را کسی باید بدهد و حق را به صاحب حق اعطا کند.«اعطاء کل ذی حق حقه» اشاره به "حاکمیت سیاسی" و " حکومت" که مجری عدالت است، دارد. حاکمان باید عدالت را در تمام ساختارها و قوانین و سازوکارهای اجرایی، ایجاد بکنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: به باور ما انقلاب اسلامی آمد گفت "اعطاء حق" حق عدالت یعنی شایسته سالاری ، یعنی هرکس در جایگاه خودش یعنی حق افراد مراعات شود ، یعنی اگر کسی به کسی ظلم کرد ،حقش گرفته شود، یعنی دقیقا عدالت رعایت شود.هر کس در جای خودش قرار بگیرد.

وی با اشاره به عدم اجرای عدالت در برخی از سطوح جامعه افزود: سوال این است که چه کسی باید مراقب باشد تا عدالت اجرا شود؟ خوب یک چشمی باید رصد کند، نظارت کند که عدالت پیاده شود و از همه کاستی ها و ناشایستگی ها و ناکارآمدی ها جلوگیری کند.

وی افزود: به اعتقاد ما علاوه بر نهادینه سازی عدالت و اعمال قدرت حاکمیتی، جریان ارزشی متعهد به انقلاب اسلامي باید اصول را حفظ کند و بر پایه ضوابط و قواعد انقلابی، اصلاح نماید در واقع جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی اصیل باید به این مهم اهتمام کنند و دنبال اجرایی شدن عدالت باشند.در واقع جریان مدعی اندیشه انقلاب باید در اینجا ایفای نقش کند.

وی با بیان اینکه برخی دارند از ارزشها فاصله می گیرند، چیزهایی که دیروز مذموم بود امروز به راحتی در جامعه انجام میشود گفت: امروز اخلاق در جامعه به هم خورده است ، برخي رفتارها که در جامعه دیده می شود برخی روش های خلاف اخلاق كه ما در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد آن بودیم، همه اینها ريشه در بی عدالتی دارد. که عنصر " اجرایی" و "نظارتی" باید در کنار هم ایفای نقش کنند.

وی با طرح این پرسش که وقتی اخلاق در جامعه مشکل پیدا می کند، کسی باید فریاد بزند، چه کسی باید فریاد بزند؟ گفت: این وظیفه اصولگرایی واقعی است که باید فریاد بزند و محافظت کند و مراقبت کند چون مدعی اندیشه انقلاب اسلامی و حراست از اصول انقلاب است.

مهاجرنیا گفت: جریان اصولگرایی به عنوان جریانی که مدعی انقلابی‌گری است باید پیگیر اجرای عدالت در جامعه باشد. چون عدالت به یک اعتبار از مبانی نظری اصولگرایی است و به یک اعتبار از آرمان هایی است که همه انبیاء الهی دنبال تحقق آن بوده اند تا " لیقوم الناس بالقسط" همه جامعه اخلاقی شود و مردم خودشان قائم به عدالت بشوند و به یک معنا عدالت به روش های اخلاقی سازی جامعه اطلاق می شود.

وی در پایان گفت: اخلاق سیاسی از مبانی مهم اندیشه انقلاب اسلامی است و این اخلاق باید در بدنه حکومت و در رفتار حاکمیت و در خمیرمایه اندیشه انقلاب اسلامی، وجود داشته باشد. عدالت یک نمونه ای از اخلاق سیاسی، است که به آن اجمالاً، اشاره شد.

خبرآنلاین(لینک اصلی)

شنبه 21 مرداد 96

صفحه 1 از 6