انتقاد از سوءاستفاده سیاستمداران از اخلاق؛ مصلحت ملی مقدم بر مصلحت جناحی است

Image00002
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در شرایط کنونی، هم قم و هم کشور نیاز به چتر اخلاقی و فرهنگی دارد.
به گزارش خبرآنلاین حجه الاسلام محسن مهاجرنیا در ادامه سلسله نشست های «اصولگرایی و مبانی اخلاق سیاسی» که با موضوع بررسی مبانی اخلاق سیاسی در اندیشه انقلاب اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه استمدادی که از طرف دولتمردان، به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حوزویان شده است، تکلیفی برای قم و جمع ما ایجاد کرده، اظهار داشت: هدف اول این وزارتخانه، رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب است که در قم نیز چنین ظرفیت فکری و تولیدی وجود دارد.
وی که در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم سخن می گفت، تاکید کرد: جا دارد یک جمع فرهنگی با محوریت مجمع، متصدی تهیه یک طرح جامع فرهنگی اخلاقی از سوی قم شود.
استاد حوزه علمیه قم گفت: اینکه یک حزب، متصدی کار اخلاقی و فرهنگی شود، هم گام مثبتی است و هم الگوی خوبی خواهد بود، زیرا در شرایط کنونی، هم قم و هم کشور نیاز به چتر اخلاقی و فرهنگی دارد.
وی از اخلاق و سیاست به عنوان دو مسیر دستیابی به سعادت و خوشبختی جامعه اسلامی یاد کرد و افزود: این دو را از راه تدبیر و تهذیب می توان بدست آورد.
مهاجرنیا ادامه داد: در این مسیر، هردو از یکدیگر بهره می گیرند. خداوند انسانیت را جوری خلق کرده است که به این دو نیاز دارند. اما بشر در طول تاریخ روابط و مناسبات، این دو را به گونه های مختلف به هم زده است تا آنجا که «ماکیاول» اولین فیلسوف عصر روشنگری اروپا رسماً می گفت من هر چه در احوال شهریاران اروپایی مطالعه کردم، سیاستمدار اخلاقی ندیدم .
وی با انتقاد نسبت به سوء استفاده سیاستمداران از اخلاق، تصریح کرد: هر جا به ضررشان بوده پا روی وجدان اخلاقی گذاشته اند. بنابراین بین این دو حوزه، چهار صورت «عینیت»، «ضدیت»، «یکی هدف و دیگری وسیله» به وجود آمده است.
این استاد دانشگاه با تقسیم بندی متفکرانی که قائل به هم رأیی اخلاق و سیاست هستند، گفت: عده ای معتقدند اصل، سیاست است و اخلاق، اصل نیست و ما از سیاست به اخلاق می رسیم. در مقابل این دیدگاه، عده ای هم معتقدند جامعه را باید از مسیر اخلاق به سیاست برسانیم تا جامعه اخلاقی شود.
مهاجرنیا با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی از اول این دو را در کنار هم دید، اظهار داشت: قانون اساسی ما اصل را نه صرفاً بر سیاست و یا اخلاق، که بر هر دو گذاشته است. در اصل 3 قانون اساسی به وضوح اولین وظیفه دولت اسلامی، ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی آن هم بر اساس ایمان، تقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی عنوان شده است.
وی ادامه داد: در اصل 8 قانون اساسی نیز، مهم ترین سازوکار جامعه، دعوت به خیر و امر به معروف که از اصول اخلاق اجتماعی است، بیان شده و این یعنی قانون اساسی ما از اول به گونه ای تعریف شده که ماهیت دولتش، اخلاق است.
استاد حوزه علمیه قم مسئله ولایت فقیه را مهم‌ترین رکن در اصل پنجم قانون اساسی دانست که برای پیاده شدن دین و اخلاق و سیاست اخلاقی در جامعه مورد تأکید قرار گرفته است و خاطرنشان کرد: شرط فقیه حاکم این است که اهل تهذیب اخلاق باشد. بنابراین در رأس این نظام کسی قرار دارد که یکی از شرایط وجودی آن، اتصاف به اخلاق است.
وی با برشمردن شرایط ولایت امر و امامت امت در اصل پنجم قانون اساسي، افزود: فقيه عادل، با تقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدير و مدبر از همین شرایط است، که چهار بند آن اخلاق است.
مهاجرنیا با توضیح اینکه در قانون اساسی ما، محوریت نظام جمهوری اسلامی، با ولی فقیه است، تاکید کرد: از این منظر، یکی از ویژگی های ولی فقیه اخلاق است و وی باید کسی باشد که مظهر اخلاق است؛ نه فقیه سیاستمداری که باید اخلاق را در جامعه پیاده کند.
وی با برشمردن بندهای دیگری از قانون اساسی در اصل 109 افزود: صلاحيت علمي لازم براي افتاء در ابواب مختلف فقه و عدالت و تقواي لازم براي رهبري امت اسلام و بينش صحيح سياسي و اجتماعي، در کنار تدبير، شجاعت، مديريت و قدرت كافي براي رهبري، از جمله شرایط ولی فقیه است که باز می بینیم در بند دوم و سوم به خصایص اخلاقی اشاره شده است.
ایشان با توضیح اینکه در همین قانون اساسی اگر تعارض و تزاحمی در یکی از موارد چهارگانه ایجاد شود، جانب امر اخلاق گرفته می شود، ادامه داد: اگر بین مصالح معنوی و مادی تزاحم شود، مصالح معنوی مقدم است. اگر میان مصلحت های اجتماعی و منافع فردی تزاحم شود، مصلحت اجتماعی مقدم است. اگر بین مصلحت جناحی با مصالح ملی تزاحم شود، مصلحت ملی مقدم است و اگر بین حق و تکلیف تزاحم شود، تکلیف مقدم است؛ زیرا تقدم تکلیف سبب تضییع حق می شود ولی اگر حق مقدم شود سبب تضییع تکلیف می گردد.

خبرآنلاین(لینک اصلی)
سه شنبه 21 شهریور 96

مهاجرنیا: احترام، تواضع و صداقت جایشان را به خودبینی، دروغ ، تظاهر و پرخاشگری داده‌اند

222222
سیاست > احزاب و شخصیت‌ها 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اینکه گفته می‌شود قدرت ملی کشورها سبب تأمین منافع ملی می‌گردد، بر اساس آموزه‌های دینی ما، اساسش بر اخلاق و فرهنگ اخلاقی است و اگر قدرت ملی می‌خواهیم، مبنای آن اصلاح اخلاق ملی است.
به گزارش خبرآنلاين، جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با موضوع سلسله جلسات اصولگرایی و مبانی اخلاق سیاسی باحضور حجت الاسلام مهاجرنیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد.
در این جلسه مهاجرنیا با بیان اینکه اخلاق فردی پایه اخلاق اجتماعی است، افزود: اخلاق اجتماعی زیربنای همه رفتارها و تعاملات جمعی و سنگ زیرین تمام سازه های اجتماعی است.
وی با تکیه بر آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: جامعه خوشبخت، جامعه ای اخلاقی است که از جهت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... به توسعه رسیده باشد و این جامعه نسبت به جوامع غیر اخلاقی و غیر فرهنگی نقش برجسته ای دارد و رسیدن به چنین پیشرفت و سعادتی، متوقف بر اخلاق است.
وی با توجه به ادامه این آیات، از ارتباط مستقیم اخلاق و قدرت گفت و تصریح کرد: اگر اخلاق بود، قدرت هست و اگر اخلاق رفت و نزاع و بی اخلاقی جایش را گرفت، سستی و در نهایت زوال قدرت و فروپاشی و اضمحلال جای آن را می گیرد.
مهاجرنیا به آفت های بی اخلاقی اشاره کرد و اظهار داشت: جامعه وقتی اخلاق را کنار می گذارد و دچار چالش و نزاع و تفرقه می شود، اولین نتیجه آن، بی اعتمادی و سوء ظن عمومی است. در این جامعه احترام متقابل، خیر خواهی و تواضع و صداقت و نرم خویی جای خود را به خودبینی و دروغ و تظاهر و ریا و پرخاشگری و ستیز می دهد.
وی به نتایج گسست های اجتماعی ناشی از بروز بی اخلاقی در جامعه تاکید کرد و گفت: آفات درونی، جامعه را در معرض ناهنجاری ها و جرم و جنایت و فساد و دزدی و اختلاس و ظلمِ به هم قرار می دهد و پیکره جامعه را از بین می برد و دشمن بیرونی هم راحت تر می تواند چنین جامعه ای که اقتدارش از بین رفته، شکست بدهد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به موضوع اخلاق در مسائل سیاست خارجی و روابط بین الملل اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه گفته می شود قدرت ملی کشورها سبب تأمین منافع ملی می گردد، بر اساس آموزه های دینی ما، اساسش بر اخلاق و فرهنگ اخلاقی است و اگر قدرت ملی می خواهیم، مبنای آن اصلاح اخلاق ملی است.
وی افزود: قدرت ملی مبتنی بر اخلاق، موجب الگو شدن برای سایر کشورها است و راه صدور انقلاب، مبارزه با استکبار و حمایت از مستضعفان در گرو آن است.
این استاد حوزه و دانشگاه با تصریح بر اینکه اخلاق، هنر تزکیه و سازندگیِ فردی و اجتماعی است، افزود: در بین ارکان سه گانه شریعت، یعنی عقاید و اخلاق و احکام، اخلاق محوریت اساسی دارد و بدون اخلاق، باورها و احکام اجتماعیِ اسلام که منجر به وحدت اجتماعی می شوند، امکان تحقق پیدا نخواهند کرد.
وی با تاکید بر دستورات الهی به پیامبر اسلام مبنی بر نرم خویی و مهربانی با مردم اظهار داشت: خداوند پیامبر را از خشونت با مردم پرهیز می دهد و تاکید دارد که از خطای آنها بگذر و برایشان استغفار کن در مسائل حکومتی مشارکتشان بده.
ایشان ادامه داد: اینها مبنای رفتار سیاسی اصولگرایانه واقعی در جامعه است و با این اخلاق، از همه ظرفیت ها می شود استفاده کرد و قدرت ملی ایجادکرد.
وی با تاکید بر ترجیح خیر جمعی بر خیر فردی گفت: اینها پایه اندیشه انقلاب اسلامی، اساس اصولگرایی و باعث قوام جامعه و استحکام بنیادهای اجتماعی است که اگر نقض شود، یعنی ما مشکل داریم.
حجت الاسلام مهاجرنیا با برشمردن موارد اخلاقی توصیه شده در دین اسلام، خاطرنشان کرد: اینها مبانی زیست اجتماعی است و ما اینها را معیارهای اخلاقی اصولگرایی می دانیم و امروز اگر در جامعه اسلامی مشکلی دیده می شود، بخش اعظم آن به غیبت اخلاق برمی گردد.
خبر آنلاین(لینک اصلی)

شنبه 28 مرداد 96

 

مهاجرنیا: وقتی اخلاق در جامعه مشکل پیدا می‌کند، اصولگرای واقعی باید فریاد بزند

Image00001


سیاست > احزاب و شخصیت‌ها:
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی اصیل به عنوان جریاناتی که مدعی انقلابی‌گری هستند باید پیگیر اجرای عدالت در جامعه باشند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «اصولگرایی و مبانی اخلاق سیاسی» تشکیل شد، با اشاره به جايگاه اخلاق در انقلاب اسلامي اظهار داشت: يکي از بحثهای ضروری که کمتر به آن توجه می شود، جایگاه اخلاق در مجموعه فلسفه سیاسی اسلام است. اخلاق به مثابه حکمت عملی، مبانی رفتار و دانش سیاسی، بسیار با اهمیت است. در فقه مي گوييم احكام دو بخش است: احکام تاسيسي، احکام امضایی.

وی افزود: اسلام آمد احكام امضايي را اسلامي كرد در احكام ديني دو بخش شناخته شده است ولي در اخلاق نديدم بگويند اخلاق هم امضايي است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه اخلاق هم دو نوع دارد گفت: یک نوع از اخلاق٬ اخلاق عقلي است. يعني منبع آن عقل و فهم روشی آن با استدلال عقلی است، برخي تعامل ها قبل از آنکه دين و آموزه‌های دینی بگویند، در مناسبات اجتماعی بر پایه ضرورت عقلي، وجود دارند و اگر دين هم از آن بحثي کرده ارشاد به حکم عقل است.

وی افزود: این نوع اخلاقیات عقلي را دين مشخص کرده است و دين هم این نوع اخلاق را امضاء کرده است يعني همه مي دانند ظلم بد است، دين هم بدی ظلم را پذیرفته است، انقلاب اسلامی این باورهای عقلي را اسلامي سازي و بومي کرده است.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا با اشاره به اینکه در این نوع اسلامی سازی چهار گونه ترکیب وجود دارد تصریح کرد: ترکیب عقل و دين یکی از این ترکیبات است. یعنی موضوعی عقلي بوده دين هم بعدا آن را تایید کرده است انقلاب اسلامی آمد و موضوعات عقلي را ديني كرد.

وی با اشاره به ترکیب تجربه و دين در اخلاقیات عقلی که مورد امضای دین قرار گرفته گفت: موضوعاتی را تجربه بشري ایجاد کرده بعدٱ دين هم آن تجربه را پذیرفته و دینی کرده، مثل مردم سالاري که تجربه بشري است اما در اندیشه امام این تجربه بشري اسلامی شده است مبانی آن را ديني و اسلامی كرد است تا آنجا كه مقام معظم رهبري گفتند مردم سالاري ديني همه اش اسلامی است یعنی الآن ما با یک ترکیب اسلامي روبرو هستیم که مرکب آن را از دیگران نگرفتیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: ترکیب عرف و دين ترکیب دیگری در این زمینه است. برخی عرف ها قبلا وجود داشته که دین آنها را تلقی به قبول کرده است. بسیاری از آداب و رسوم و آیین ها از این قبیل هستند.

وی گفت: ترکیب كشف و شهود و صفات نفسانی با دین هم ترکیب دیگری در این زمینه است. یک سری امور نفسانی و قلبی در انسان وجود دارد که دین آنها را پذیرفته است. بسیاری از موضوعات و مسائل عرفانی و اخلاقی هستند که از قدیم بوده اند ولی امروز دینی شده اند.

مهاجرنیا خاطرنشان کرد: اينجا دين با اين نوع اخلاق ترکیب شده و دانش اخلاق اسلامي شکل گرفته است در حالی که بسیاری از مسائل آن ريشه در عقل دارد كه از قبل بوده بحث عقلی را هم دين پذيرفته است و تركيبش از عقل و دين شده است.
وی با اشاره به اینکه اخلاق از نظر ماهیت به دو نوع فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود گفت: اخلاق فردی؛ به فضيلت هاي دروني انسان برمي گردد که عامل طهارت و پاکی، گناه و عدالت و رذیلت درونی است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه بحث اخلاق فردي، در اندیشه سیاسی اسلامی همیشه مورد توجه بوده است ابراز داشت: مقصود از اخلاق فردی آن نوع فضایل و رذایل است که مربوط به فرد است و کاری با تعاملات اجتماعی ندارد اگر کسی در بیابان هم زندگی بکند برای او شجاعت و ترسویی و تلاشگری و تنبلی ممکن است وجود داشته باشد، کتاب های اخلاقی شیعی پر است از این نوع اخلاقیات و توصیه به خودسازی اخلاقی. امام راحل به مقوله اخلاق شخصي همیشه اشاره می کرد و ریشه اصلاح و افساد در اخلاق اجتماعي را در اخلاق فردی مي دا نست.

وی افزود: اخلاق اجتماعي در جامعه ما از بحث هاي جدي است ، چراکه جزء اصول و مباني زیست اجتماعی و زندكي انسان است. اخلاق اجتماعي حتما در تعامل افراد با اجتماع و جامعه به وجود مي آيد، شما وقتی در جامعه هستید صفات و افعالی مانند احسان، عدالت اجتماعی، غیبت و تهمت و دروغ و سوء ظن و حسن ظن برایت پیدا می شود در زندگی فردی بدون تعامل با دیگران، غیبت معنا ندارد.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا گفت: در اخلاق سیاسی، متفکران مسلمان می گویند هركس در جامعه دنبال منافع است حال ممكن است مادي یا معنوي باشد.یعنی یکی دنبال رفاه و معیشت است دیگری دنبال عدالت است يكي دنبال امنيت يكي دنبال نظم و ... در تعاملات اجتماعی همیشه محل تعارض و تزاحم است. جامعه هم محل رفع و رجوع منافع است و این باعث بوجود آمدن انواع کنش ها و واکنش‌های اخلاقی می شود در این تعارض ها بحث رعایت عدالت همیشه دغدغه بشر بوده است.

وی با بیان اینکه عدالت اجتماعی، به عنوان یک فعل اخلاقی مقوله ای است که در فرآیند زندگی و همه مراحل آن وجود دارد بیان کرد: عدالت دو رویکرد ساختاری و استحقاقی می‌تواند داشته باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: مقصود از عدالت ساختاری یعنی هرچیزی سرجای خودش (وضع کل شی ءٍ فی موضعه) یعنی نظام را طوری طراحی کنی که متناسب با اهداف باشد، ساختار جوری باشد که کارآمد باشد. عناصر و مؤلفه هاي سيستم به صورت ارگانیستی و هم افزا و مکمل منافع همه جانبه افراد و اهالی جامعه را فراهم کند، و درواقع اگر مجموعه و قوای نظام سیاسی نتوانند شما را به اهداف انقلاب اسلامی برسانند یعنی عدالت مشکل دارد و نظام عادلانه نیست.

وی ادامه داد: در این رویکرد به عدالت، اگر در ساختار مشکل وجود داشته باشد به لحاظ تٱمین عدالت هم مشکل پیدا می شود، اگر در اقتصاد ، سیاست و فرهنگ و... مشکل داشت یعنی ساختار اشکال دارد و در واقع عدالت با مشکل مواجه است.عدالت ساختاری باید ما را به سیستم کارآمد برساند تا به صورت هوشمند و به طور اتوماتیک کار کند و خود به خود با عدالت جلو برود.الان یکی از مشکلات کشور بحث ساختار است که کار آمد و توسعه گرا نیست، شکاف فقیر و غنی را رفع نکرده، چالش های فراروی خودش را برطرف نکرده است. در اینجا است که عدالت با همه رفتارها و کارکردهای جامعه، پیوند پیدا می کند و مقوله های به ظاهر اخلاقی محض، ابعاد سیاسی پیدا می کنند و به باور ما دانش " اخلاق سیاسی " شکل می گیرد.

وی با اشاره به تعریف عدالت استحقاقی تصریح کرد: تعریف معروف نزد فیلسوفان می گوید عدالت ؛ " اعطاء کل ذی حق حقه" یعنی عدالت را کسی باید بدهد و حق را به صاحب حق اعطا کند.«اعطاء کل ذی حق حقه» اشاره به "حاکمیت سیاسی" و " حکومت" که مجری عدالت است، دارد. حاکمان باید عدالت را در تمام ساختارها و قوانین و سازوکارهای اجرایی، ایجاد بکنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: به باور ما انقلاب اسلامی آمد گفت "اعطاء حق" حق عدالت یعنی شایسته سالاری ، یعنی هرکس در جایگاه خودش یعنی حق افراد مراعات شود ، یعنی اگر کسی به کسی ظلم کرد ،حقش گرفته شود، یعنی دقیقا عدالت رعایت شود.هر کس در جای خودش قرار بگیرد.

وی با اشاره به عدم اجرای عدالت در برخی از سطوح جامعه افزود: سوال این است که چه کسی باید مراقب باشد تا عدالت اجرا شود؟ خوب یک چشمی باید رصد کند، نظارت کند که عدالت پیاده شود و از همه کاستی ها و ناشایستگی ها و ناکارآمدی ها جلوگیری کند.

وی افزود: به اعتقاد ما علاوه بر نهادینه سازی عدالت و اعمال قدرت حاکمیتی، جریان ارزشی متعهد به انقلاب اسلامي باید اصول را حفظ کند و بر پایه ضوابط و قواعد انقلابی، اصلاح نماید در واقع جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی اصیل باید به این مهم اهتمام کنند و دنبال اجرایی شدن عدالت باشند.در واقع جریان مدعی اندیشه انقلاب باید در اینجا ایفای نقش کند.

وی با بیان اینکه برخی دارند از ارزشها فاصله می گیرند، چیزهایی که دیروز مذموم بود امروز به راحتی در جامعه انجام میشود گفت: امروز اخلاق در جامعه به هم خورده است ، برخي رفتارها که در جامعه دیده می شود برخی روش های خلاف اخلاق كه ما در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد آن بودیم، همه اینها ريشه در بی عدالتی دارد. که عنصر " اجرایی" و "نظارتی" باید در کنار هم ایفای نقش کنند.

وی با طرح این پرسش که وقتی اخلاق در جامعه مشکل پیدا می کند، کسی باید فریاد بزند، چه کسی باید فریاد بزند؟ گفت: این وظیفه اصولگرایی واقعی است که باید فریاد بزند و محافظت کند و مراقبت کند چون مدعی اندیشه انقلاب اسلامی و حراست از اصول انقلاب است.

مهاجرنیا گفت: جریان اصولگرایی به عنوان جریانی که مدعی انقلابی‌گری است باید پیگیر اجرای عدالت در جامعه باشد. چون عدالت به یک اعتبار از مبانی نظری اصولگرایی است و به یک اعتبار از آرمان هایی است که همه انبیاء الهی دنبال تحقق آن بوده اند تا " لیقوم الناس بالقسط" همه جامعه اخلاقی شود و مردم خودشان قائم به عدالت بشوند و به یک معنا عدالت به روش های اخلاقی سازی جامعه اطلاق می شود.

وی در پایان گفت: اخلاق سیاسی از مبانی مهم اندیشه انقلاب اسلامی است و این اخلاق باید در بدنه حکومت و در رفتار حاکمیت و در خمیرمایه اندیشه انقلاب اسلامی، وجود داشته باشد. عدالت یک نمونه ای از اخلاق سیاسی، است که به آن اجمالاً، اشاره شد.

خبرآنلاین(لینک اصلی)

شنبه 21 مرداد 96

سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم مطرح کرد: تشریح برنامه‌ سخنرانی‌های دهه فجر در قم


سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم برنامه سخنرانی‌های دهه فجر در قم ر اعلام کرد.
محمدرضا باقرپناهی در تشریح جزئیات مراسم گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در قم گفت: برپایی جشن‌های انقلاب اسلامی یادآور تاریخ زرین شور و شعور ملت بزرگ ایران است که با رهبری حضرت امام(ره) حماسه‌های ماندگار آفرینند و همواره با گرامیداشت سالگرد پیروزی این انقلاب بزرگ، انقلابی بودن و انقلابی ماندن را گوشزد می‌نماید.
وی افزود: جبهه پیروان خط امام و رهبری استان قم همانند سنوات گذشته در سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب به مدت ده شب از دوازدهم بهمن ماه مطابق با ورود حضرت امام(ره) به ایران تا بیست و دوم بهمن ماه، سالروز پیروزی انقلاب نسبت به برپایی مراسم  گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  با دعوت از شخصیت‌های سیاسی و انقلابی و مردم قهرمان و شهید پرور قم با سخنرانی این شخصیت‌ها به تجلیل از این انقلاب و نعمت بزرگ الهی می‌پردازد.
باقرپناهی در تشریح جزئیات این مراسم افزود: مراسم این ده شب با سخنرانی مهندس میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و دکتر پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مسجد ولیعصر خیابان توحید آغاز و با سخنرانی دکتر بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فر عضو محترم هیئت عالی حل اختلاف قوای سه گانه در مسجد حضرت ابوالفضل خیابان امامزاده ابراهیم(ع) ادامه می‌یابد و با سخنرانی آیت الله غروی عضو محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، آیت الله دکتر محسن قمی معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله طاهری خرم آبادی رئیس مدرسه تخصصی فقه امام خمینی(ره)، دکتر حقیقت پور مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی و دکتر مهاجرنیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مسجد امام زین العابدین(ع) واقع در چهار راه سجادیه به پایان می‌رسد.


000000

اعضای شورای مرکزی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم انتخاب شدند

Image7
قم - ۲۱ عضو شورای مرکزی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم با رأی اعضای این تشکل انتخاب شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم، کنگره مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری روز جمعه 17 دی 95 در قم در محل دفتر این تشکل سیاسی با حضور اعضا و شخصیت‌های دینی و استانی برگزار شد.
در این مراسم که با حضور آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه و سیدمهدی صادقی استاندار قم و حجت الاسلام داود نمازی مشاور وزیر کشور در امور روحانیت و محمد وکیلی مشاور وزیر کشور و چهره‌های دیگر استانی برگزار شد، ابتدا حجت الاسلام علی بنایی دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری به ارائه گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های این تشکل پرداخت.
وی با تبریک میلاد امام حسن عسکری(ع) و تسلیت وفات حضرت حضرت معصومه(س) به اقدام بجا و واکنش مناسب مردم قم در ۱۷دی سال ۵۶ که منجر به حوادث روز ۱۹دی گردید اشاره کرد و گفت: مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری در سال ۱۳۷۶ با توجه به فرمایش‌های رهبری به منظور کادرسازی نیروهای انقلابی و ولایتمدار پایه‌گذاری شد.
وی گفت: این تشکل سیاسی تابع آرمانهای امام و فرمایش‌های رهبری است که با آمد و رفت دولت‌ها تغییری در مواضع آن ایجاد نخواهد شد و تعهد در راه امام و رهبری از التزامات نیروهای این جریان است.
حجت‌الاسلام بنایی افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند این انقلاب بی نام امام خمینی(ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست و قم به عنوان پایگاه انقلاب نباید از این نام محروم می‌شد که با گرد آمدن نیروهای انقلابی در این تشکل سیاسی، نام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در قم پر فروغ ماند.
وی ادامه داد: آسیب شناسی جریان اصولگرایی با حضور حجت‌الاسلام دکتر مهاجرنیا در ۲۰ جلسه تا کنون بحث شده است و نقاط ضعف و قوت و ریزش آراء و ... همه مورد بررسی قرار گرفته که همچنان نیز این جلسات ادامه دارد.
حجت‌الاسلام بنایی با اشاره به نیاز پایش و بازبینی که در مجمع هماهنگی پیروان امام ورهبری انجام می‌شود اظهار داشت: اگر اصولگرایی در کشور این نکات را اعمال کند در سپهر سیاسی ایران مورد اقبال قرار خواهد گرفت.
وی با گزارشی از برگزاری منظم جلسات شورای مرکزی این حزب و برگزاری کمیسیون‌ها و شرکت در انتخابات‌های مختلف به صدور بیانیه و اعلام مواضع رسمی این تشکل اشاره کرد و افزود: نسبت به وظایفی که انقلاب و رهبری بر دوشمان گذاشته‌اند و وظایف خاص قمی‌ها، ۴۰ سال است حرکتی را آغاز کرده‌ایم که همچنان به آن پایبندیم.
حجت‌الاسلام بنایی تصریح کرد: برمبنای وظیفه برای کارآمدی بیشتر نظام و تلاش برای انقلابی ماندن و استقامت نیروهای انقلابی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.
 
در ادامه مراسم، بیانیه کنگره مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قرائت شد. متن بیانیه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری بدین شرح است:
مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری که در دو دهه قبل با هدف‌ترویج اسلام ناب محمدی(ص) و تقویت و حمایت از ارزش‌های انقلاب اسلامی بر اساس مبانی و آرمان‌های امام راحل(ره) و منویات مقام معظم رهبری شکل گرفت در طول سال‌های گذشته توانسته است با تشکل نیروهای متعهد و متدیّن و با پایبندی به اصول و مبانی مطرح در مرامنامه نقش مهم و تأثیرگذاری را در مقاطع مختلف در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی استان قم ایفا نماید. اکنون که با برگزاری گنگره مجمع، فصل جدیدی در فعالیت این تشکل آغاز می‌شود. بار دیگر عهد و پیمان خود را با شهیدان گلگون کفن انقلاب اسلامی اعم از شهدای انقلاب، دفاع مقدس و شهدای عزیز مدافعان حرم به ویژه امام شهیدان و مقتدای آزادیخواهان خمینی کبیر و مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای تجدید کرده یادآور شویم:
۱ـ استکبار جهانی به سر کردگی آمریکای جهانخوار که منافع زیادی را با پیروزی‌ها و گسترش انقلاب اسلامی در ایران و منطقه از دست داده عزم خود را برای شکست ایران و انقلاب دو چندان کرده است و با راه‌انداختن جنگ نرم به صورت محسوس و نامحسوس در صدد است تا مهم‌ترین عامل پیروزی انقلاب که همانا وحدت مردم و مسئولان است را به مخاطره افکند.
۲ـ مجمع پیروان امام و رهبری بر این باور است که دوام و بقای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نیازمند اتحاد و همبستگی مردم و همراهی و حمایت گسترده آنها با نظام جمهوری اسلامی است. لذا اقدامی که موجب دلسردی، زدگی و اختلاف میان مردم شود را از مصادیق تضعیف نظام و انقلاب دانسته و آن را محکوم می‌کنیم.
۳ـ دشمنان کینه توز نظام زیرکانه مشغول بزرگ نمایی ضعف‌ها، کاستی‌ها و بعضا کارهای خطا در جهت ناکارآمد جلوه دادن نظام جمهوری اسلامی هستند. امروز اگر ضعف و کاستی و مشکلاتی در بخش‌های مختلف وجود دارد. همه در پیدایش آن به شکلی مقصرند، کاهش آسیب‌های اجتماعی و نارسایی‌های فرهنگی و رفع مشکلات اقتصادی و در یک کلمه کارآمدتر کردن نظام جمهوری تنها در سایه آرامش جامعه و وحدت صفوف ملت و تقویت همه دست‌اندرکاران میسر می‌شود.
۴ـ اصول‌گرایی در نظام جمهوری اسلامی تفکری معادل و همزاد انقلاب اسلامی است ولی برخی رفتارها از برخی کسانی که خود را اصول‌گرا می‌نامند باعث شده است افکار بخش قابل توجهی از مردم نسبت به اصول‌گرایان تغییر کند. زیاده طلبی، بی توجهی به مطالبات مردم، محدود کردن دایره اصول‌گرایی، تنگ نظری، عصبیت‌های جناحی، پرخاشگری و اصلی کردن مسائل فرعی باعث شده است. برخی اصول‌گرایان با مشکل اقبال مردم روبه‌رو شوند. رفع این مشکل هم با تغییر نام و عناوین در فضای امروز محقق نمی‌شود. بایستی اصول‌گرایان در برخی کنش‌ها و منش‌های سیاسی خود تجدید نظر کنند.
۵ـ در شرایط کنونی القای یأس و ناامیدی میان مردم و مانع‌تراشی بر سر فعالیت‌ مسئولان را خلاف شأن اصول‌گرایی دانسته و اعلام می‌داریم تمام تلاش اعضای مجمع در جهت کمک کردن به مسئولان برای موفقیت آنها که موجب موفقیت نظام است معطوف می‌باشد.
۶ـ مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری اصل امر به معروف و نهی از منکر را همچنان سرلوحه فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتمای خود قرار داده و بر اساس این اصل وظیفه خود می‌داند که نسبت به ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی حساس بوده و از تلاش‌هایی که برای رفع نارسایی‌ها انجام می‌شود حمایت کند.
۷ـ مجمع همچون گذشته بر تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری مبنی بر وحدت همه‌جانبه و انقلابی ماندن نیروهای انقلاب اسلامی تأکید نموده و ارتباط مستمر خود را با مراجع تقلید، جامعه محترم مدرسین حوزه علیمه قم و روحانیت حفظ کرده و از رهنمودهای آنها برای اصلاح و تداوم فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود استفاده خواهد کرد.
در پایان رأی‌گیری از اعضا برای شورای مرکزی جدید این تشکل انجام گرفت که بر این اساس آقایان: علی بنایی، محمد عرب، ابوالفضل اربابی، سید محمدرضا حسینی، داوود عباسی، محمدرضا باقرپناهی، سید محمد جواد آل‌احمد، عباس شیرمحمدی، مرتضی داستانی، مجید اخوان، سید جواد حسینی، ابوالفضل یعسوبی، محمد رنگرز، احمد معلمی، محمد حسن ذاکری، مهدی جعفری، احمد معمارزاده، سید جلال حسینی، سید ابوالفضل اسماعیلی، مهدی پاک، عباس جهان بینی به عنوان ۲۱ عضو اصلی انتخاب شدند.
همچنین آقایان: حمید اخوان و محسن خالقی و احمد شوکت به عنوان بازرسین اصلی و نعمت‌الله دیانی و محسن بوالحسنی به عنوان بازرسین علی البدل انتخاب شدند.
خبرگزاری مهر (لینک اصلی)
یکشنبه 19 دی 95

آیت‌ الله غروی: اختلافات نباید باعث دوری نیروهای انقلابی از یکدیگر شود

Image2
 قم - عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین با تأکید بر اینکه باید بین نیروهای همسو با مرجعیت و رهبری همگرایی ایجاد کنیم، گفت: اختلافات نباید باعث دوری نیروهای انقلابی از یکدیگر شود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم، آیت‌الله سید محمد غروی در کنگره مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری با تأکید بر آسیب شناسی جریان اصولگرایی، گفت: انسان برای پیش برد مقاصد، باید کارهای خود را آسیب شناسی کند.
وی گفت: یکی از مشکلاتی که مدتها جریان اصولگرایی با آن دست به گریبان بود، عدم آسیب شناسی از کارها بود که البته بخشی از این موضوع جنبه روانی دارد. چرا که انسان همواره در پی توجیه و دیدن اشکالات در دیگران است. عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: اگر بتوانیم مشکلات را به گردن دیگران بیندازیم، این کار را خواهیم کرد. اگر بتوانیم آن طرف مرزها را متهم کنیم، این کار را خواهیم کرد. اما توجهی به مشکلات خودمان نداریم.
وی اظهار داشت: ۲۰ سال است که بنده این مسئله برایم مطرح است و اعتقادم این است که مجموعه‌های سیاسی این کار را نکرده‌اند که همواره مشکلات را به دیگران نسبت می‌دهند و توجه ندارند که کجا اشتباه کرده‌اند. اما در این آسیب شناسی باید این موارد را بررسی کنند.
آیت الله غروی افزود: ما بطور معمول از واقعیت‌ها دور می‌شویم و واقعیت اجتماعی را آنگونه که هست درک نمی‌کنیم و باید با یک چشم به حفظ ارزش‌ها نیز نگاه داشته باشیم. وی تصریح کرد: شما که به امام و انقلاب وفادارید باید در مسائل سیاسی عاقلانه و درست حرکت کنید. اگر نقطه نظراتی دارید بطور جدی مطرح کنید. استاد حوزه علمیه قم گفت: گاهی ما آسیب‌هایی را که مسببش خودمان هستیم نمی‌پذیریم و خودمان و نیروهایمان دفع می‌شویم.
وی خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم بین نیروهای همسو با مرجعیت و رهبری همگرایی ایجاد کنیم. اختلافات نباید باعث دوری نیروهای انقلابی از یکدیگر شود. آیت الله غروی با اشاره به اینکه متشابهات را نباید حمل بر محکمات کنیم، تأکید کرد: گاهی بجای حمایت صحیح از رهبری و بزرگان، متأسفانه از آنها هزینه می‌کنیم که این کار درستی نیست. استاد برجسته حوزه عملیه افزود: نباید حزب‌زدگی بر ما حاکم شود که هرچه تشکیلات مصوب کرد، بدون چون و چرا قبول کنیم و درست یا غلط، آن را بپذیریم.
برای حفظ دستاوردهای انقلاب باید تلاش کنیم
آیت الله غروی با بیان اینکه برای حفظ دستاوردهای انقلاب باید تلاش کنیم اظهار داشت: شرایط فرهنگی قم در شأن این شهر نیست و باید شماها نسبت به آن ورود پیدا کنید تا فضای کلی شهر قم آراسته به معنویت و عفاف باشد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دشمن می‌خواست به دنبال مرگ آیت الله سید مصطفی خمینی با انتشار مقاله‌ای توهین آمیز به امام(ره) لطمه بزند اما خوشبختانه با ورود به هنگام مردم قم یک خروش ملی بوجود آمد و انقلاب اسلامی را رقم زد. آیت الله غروی در بخش دیگری از سخنان خود با قرائت نامه امام حسن عسکری(ع) به شیخ صدوق گفت: ایشان سفارشی به همه شیعیان و مومنین داشتند مبنی بر اینکه اشتباهات دیگران را مورد بخشش قرار دهید و خشم خود را فرو برید.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: توصیه امام عسکری(ع) به همه ما مواسات با برادران دینی، برجسته نکردن خطاها و خوش اخلاقی است و انقلابی بودن به معنای تند و تیزی و بدگویی نیست. چراکه ائمه معصومین(ع) یکپارچه ادب و حیا بودند. وی افزود: باید به گونه‌ای عمل کنیم که اصحاب معروف زیاد شوند نه اینکه کم شوند. متأسفانه در حال حاضر وضعیت اجتماعی قابل تحمل نیست.
خبرگزاری مهر(لینک اصلی)
یکشنبه 19 دی 95

در نشست آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی مطرح شد: نگرش حذفی مخالف مشی اصول‌گرایی است

Image00001
مسئول انجمن‌های علمی حوزه، با اشاره به اینکه جبهه اصولگرایی در کشور نیاز به پوست‌اندازی و بازسازی دارد، گفت: نگرش و رفتارهای حذفی در حوزه سیاست موافق مشی اصیل اصولگرایی نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در نشست آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی که به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم برگزار شد با بیان اینکه شرایط امروز جامعه آن چیزی نیست که امام خمینی(ره) می‌خواست، اظهار داشت: واقعیت این است آن چیزی که امام دنبال آن بود؛ از نظر علمی، معرفتی، زیبایی، ارزش‌ها، اخلاقیات، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، شهامت، دشمن‌شناسی و بصیرت، در حال حاضر محقق نشده و نیازمند تلاش مضاعف است.
وی با اشاره به اینکه در جامعه امروز بنا به فرمایش‌های رهبر انقلاب اسلامی، همه باید تلاش کنند و همه باید به دفاع از ارزش‌های الهی قیام کنند. افزود: در مسائل سیاسی مدام داریم نیروی جامعه را تلف می‌کنیم چرا که کل هدف و انگیزه‌های گروه‌ها و جناح‌های ما این است که همدیگر را حذف کنند و تنها همین حذف کردن هدف شده و همه هم با قصد قربت این کار را می‌کنند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه اسلامی با بیان اینکه دولت اصول‌گرای ما، دولت اصلاح‌طلب ما را زیر سؤال می‌برد و دولت اصلاح‌طلب ما، دولت اصول‌گرای ما را زیر سؤال می‌برد گفت: ما با این کارها داریم بازوان ولایت فقیه را می‌شکنیم. نمی‌شود دائماً بخش‌هایی از نظام بخش‌های دیگرش را حذف کنند.
وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس ما با دشمن بیرونی در جنگ بودیم و می‌دانستیم دشمن مان کیست، اما متأسفانه امروز داریم ریشه همدیگر را می‌زنیم و این نیاز به آسیب شناسی جدی دارد.
حجت‌الاسلام مهاجرنیا معتقد است این دعواها در کشور، موقعیت نظام ولایی که باید در اوج اقتدار باشد را تضعیف خواهد کرد و بخشی از وقت رهبری صرف همین دعواها شده است و متأسفانه دعواها به خط قرمز هم رسیده است. رکن رکین این نظام نباید خدشه دار شود. امانت الهی امروز دست ماها افتاده است و به تعبیر قرآن کریم خداوند می‌خواهد ببیند ما چگونه عمل خواهیم کرد. جایگاه سکان دار و فصل الخطاب نظام اسلامی باید محفوظ بماند و هیچکس نباید حریم ولایت را تضعیف کند.
ضرورت بازسازی جبهه اصول‌گرایی
وی با بیان اینکه هر کسی علاقه‌ای به نظام ولایی دارد، هر کسی آرمان تشیع را قبول دارد، هر کسی دل به ارزش‌های تشیع و اهل بیت دارد، اصول‌گرا است، اظهار داشت: سؤال اینجاست که آیا واقعاً اصول‌گرایی امروز ما قابل دفاع است؟
این پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به وجود شکاف‌های به ظاهر حل‌نشدنی‌ای در اصول‌گرایی امروز گفت: باید برگردیم و یک بار خودمان را بازسازی کرده و پوست‌اندازی کنیم.
مسئول انجمن‌های علمی حوزه با بیان اینکه بسیاری از فسادها و اختلاس ها و بیشترین مشکلات امروز به اسم اصول‌گرایی اتفاق می‌افتد، گفت: بخشی از این مشکلات را اصول‌گراها به گردن اصلاح‌طلب، هم می‌اندازند، آن‌ها هم به این‌ها نسبت می‌دهند، ولی بالاخره همه این‌ها در نظام ولایت فقیه دارد اتفاق می‌افتد. مردم تعارف ندارند و چه اصول‌گرا و چه اصلاح‌طلب، نیروهای نسل اول انقلاب اسلامی هستند.
نمایان شدن اثر تهاجم فرهنگی در جامعه
حجت‌الاسلام مهاجرنیا با اشاره به اینکه تهاجم فرهنگی‌ای که سال‌ها پیش مقام معظم رهبری خطرش را گوشزد می‌فرمود، امروز آثارش در جامعه نمایان شده افزود: مهم‌ترین نکته این است که ما باید یک بار برگردیم و خود را بازتولید و بازسازی کنیم. باید اصول‌گرایی را از اول تعریف کنیم آیا واقعاً ما اصول‌گرا هستیم؟
وی ادامه داد: در صحنه سیاسی امروز کشور گروه‌های انقلابی همدیگر را تضعیف می‌کنند. این همه که چپ و راست علیه همدیگر شاخ و شانه می‌کشند، علیه دشمنان خود شاخ و شانه نمی‌کشند؟
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه در صحنه سیاسی کشور جناح‌ها به دنبال حذف یکدیگر هستند گفت: این خیلی بد است چرا که همه ما شیعیان امیرالمؤمنین(ع) هستیم و همه ما ادعای پیروی مکتب اهل بیت داریم. لازم است با تعریف مجدد‌اندیشه انقلاب اسلامی همان کاری را بکنیم که امام راحل(ره) در تأسیس این نظام مقدس کرد اول انگیزه‌ها و اهدافمان را الهی کنیم و دوم همه با وحدت کلمه پشت سر نایب امام زمان (عج) با همدلی حرکت کنیم در این صورت موفق می‌شویم و هیچ دشمنی نمی‌تواند در صف محکم و مرصوص ما رخنه کند.
روزنامه 19 دی 23 آبان 95

توسط مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم؛ سلسه جلسات آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی در قم برگزار می‌شود

4
قم - دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم از برگزاری جلسات آسیب شناسی جریان اصولگرایی بر اساس دیدگاه‌های مقام معظم رهبری توسط این مجمع خبر داد.
حجت‌الاسلام علی بنایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به پیشینه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، اظهار داشت: این مجمع در نیمه دوم سال 1376 توسط گروهی از دوستان و وفادارن به انقلاب اسلامی پایه‌گذاری شد.
وی با اشاره به اینکه اعضای این تشکل نوپا که همگی از نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی و معتقدین به ولایت مطلقه فقیه هستند، گفت: این مجمع با اعتقاد به کار آمدی نظام جمهوری اسلامی ایران و لزوم بسیج همه جانبه همه اقشار و آحاد مردم برای حفظ و حراست از آرمان ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و ضرورت آگاهی بخشی به مردم شریف و انقلابی خصوصاً طلاب و فضلای محترم و انقلابی حوزه علمیه قم، علی رغم فضای سخت و حاکم بر آن سالها، فعالیت خود را آغاز کرد.
وی ادامه داد: دوستان مجمع در اولین جلسات مقدماتی و پس از مدتها بحث و گفت‌وگو بر سر انتخاب نام مناسب با اهداف تشکل و لزوم انطباق  بین عملکرد و نام انتخابی، سرانجام از بین چندین نام پیشنهادی نام مجمع هماهنگی پیروان امام ورهبری برگزیده شد.
به گفته دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، انتخاب این نام این پیام را در بر داشت که دیدگاه سیاسی و اعتقادی این تشکل بر مبانی استوار و اصیل نظریه ولایت فقیه شکل یافته است و سیاست‌ها و راهبردهای ولی فقیه به عنوان عنصر ثابت و اصیل نظام جمهوری اسلامی که همه ارکان نظام یا انتخابی هستند و یا ازسوی رهبری هستند، محور فعالیت اعضای این تشکل است.
وی با اشاره به اینکه تشکل‌های سیاسی کشور، به جز اندکی از آنها، در اثر شرایط خاص و یا در اثر جزر و مدهای سیاسی و آمد و شد دولت‌ها سامان می‌یابند، ابراز داشت: این تشکل‌ها به ناچار به موضع‌گیری‌ها و جناح‌بندی‌های عوامل حاکم وابسته هستند و از این رو پویایی و رشد مورد انتظار در احزاب و تشکل های سیاسی اتفاق نمی‌افتد و پس از مدتی هم به فراموشی سپرده می شوند.
حجت‌الاسلام بنایی با اشاره به اینکه حکایت تشکیل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم متفاوت از دیگر تشکل‌های سیاسی است، گفت: این تشکل مبنای تصمیم‌گیری‌ها و عملکرد خود را پیروی از سیاست‌ها و خط مشی‌های مقام معظم رهبری و حرکت در چهارچوب خطوط ترسیمی از سوی امام راحل(ره) قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه محوری که مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم طی می‌کند تابع شرایط روز و سیاست‌های جاری نیست، اظهار داشت: در این مجمع همگان ملزم به هماهنگی با شخصیت رهبر فرزانه هستند، از این رو حرکت‌ها و موضع گیری‌های مجمع طی بیست سال گذشته فراز و فرود و سرد و گرم  نداشته و خط سیاسی آن روشن بوده است.  
دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با اشاره به اینکه محور این تشکل سیره سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و تربیتی و اخلاقی و حکومتی رهبر معظم انقلاب اسلامی و امام راحل است ادامه داد: از این رو مجمع به عنوان یک جریان پیشتاز بدون آنکه در لایه‌های حزبی گرفتار شود در طی سال‌های گذشته بارها به نقد از درون پرداخته و سیاست ها و راهبردهای جریان اصولگرایی را در کشور و استان قم مورد واکاوی و ارزیابی قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه جریان و تفکر اصولگرایی به دلیل گستردگی و تنوع سلایق از قابلیت و ظرفیت خوبی برخوردار است، گفت: مجمع بر اساس این موضوع، نقد و آسیب شناسی اصولگرایی را از بهار سال جاری مورد بررسی قرار داد تا آفات را شناسایی و راه صحیح را همچنان به دوستداران صراط مستقیم بنمایاند که حضرت علی علیه السلام فرمود: « الْیَمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِیقُ الْوُسْطَی هِیَ الْجَادَّةُ »
حجت‌الاسلام بنایی ادامه داد: بر همین اساس از فاضل ارجمند حجت الاسلام دکتر محسن مهاجرنیا که از صاحب نظران در حوزه اندیشه سیاسی و از محققین و پژوهشگران بنام حوزه علمیه قم و دارای آثار ارزشمندی در زمینه تحقیق و پژوهش دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در عرصه فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری هستند، دعوت به عمل آورد تا براساس یافته‌ها و پژوهش‌های انجام شده و به سبب آشنایی نسبتاً عمیق و طولانی با اندیشه‌های مقام معظم رهبری به نقد و آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی پرداخته تا از این راه با حفظ تجارب گذشته چراغی فروزان برنقشه راه این جریان اصیل انقلاب اسلامی تابانده شود.
وی افزود: محور و معیار در نقد و ارزیابی جریان اصولگرایی، دیدگاه‌ها و فلسفه سیاسی امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری است و عیار نقد و شاخص عملکرد درست و یا ناصحیح ما، میزان انطباق آن با دیدگاه‌ها و مواضع امام و رهبری است. شاخص ارزیابی تفکر اصولگرایی در کشور و اخذ نمره قبولی در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، موفقیت‌ها و شکست‌ها به این امر باز می‌گردد.
خبرآنلاین (لینک اصلی)
خبرگزاری مهر(لینک اصلی)
سه شنبه 11 آبان 95


یادداشت/ علی بنایی تشریح کرد: دغدغه های مقام معظم رهبری نسب به آینده انقلاب و حوزه علمیه قم

http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/31885/C/13941019_2231885.jpgصبح سه شنبه 25 اسفند 1394 اعضای محترم مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) رسیدند، در این نشست صمیمی، مقام معظم رهبری دغدغه های خویش را نسبت به آینده انقلاب و حوزه علمیه قم بیان داشتند. نکات کلیدی این دیدار و تأکیدات ویژه رهبری (مدظله) حول این مسائل بود.

Read More«اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان اسلامی و انقلابی باقی بماند باید حوزه علمیه انقلابی بماند. زیرا اگر حوزهی علمیه انقلابی نماند در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت.»
و یا فرمودند:
«باید از هرگونه تلاش برای انقلابی¬زدایی از حوزه های علمیه احساس خطر کرد. باید با فکر و تدبیر و برنامه ریزی حکمت آمیز با این خطر مقابله کرد.»
و در خصوص شیوه های مخالفت با انقلاب فرمودند:
«گاه به صراحت با اصل انقلاب مخالفت می شود اما گاهی غیر مستقیم با مبانی و مبادی اعتقادی انقلاب مخالفت می شود که باید در این زمینه حساس بود و تأکید مکرر بر ضرورت هوشیاری در مقابل استکبار و آمریکا به همین علت است.»
با این بیانات به اصل مطلب باز می گردیم:
چرا رهبری نسبت به آینده انقلاب و آینده حوزه علمیه قم و سایر حوزه ها دغدغه خاطر دارند؟ چه عواملی موجب افزایش و یا کاهش این دغدغه ها می گردد؟
وظیفه امروز ما در قبال این چالش و مخاطره چیست؟
به نظر می رسد اصل مسئله دغدغه و احساس بیم نسبت به مخاطرات و تهدیدهایی که یک نهضت و انقلاب را به چالش می کشاند، یک مطلب بدیهی است. تمام پیامبران الهی نسبت به وضعیت و امت های خودشان دل نگران بودند و با حساسیت مسائل آینده امت را  تعقیب می کردند، این وضعیت نسبت به اسلام و آینده آن و مخاطراتی که این نهضت الهی را تهدید می کرد از جنبه های گوناگون مورد رصد پیامبر گرامی اسلام بود.
تعبیراتی که در روایات ما به آن پرداخته شده است، از قبیل:
(ان اخوف ما اخاف علی امتی ...) و یا (ما اخاف علی امتی ...) گویای این واقعیت است و یا تفسیر قرآن کریم در خصوص انتخاب و معرفی جانشین پیامبر (ص) در واقعه تاریخی غدیر بیانگر اهمیت این مسئله است، آنجا که می فرماید:  یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ به ... (سوره مائده آیه 67)
در زمانی که علی (علیه السّلام) به عنوان خلیفه و جانشین پیامبر (ص) معرفی گردید، آیه شریفه نازل شد: الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن دِینِکُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْوَاخْشَوْنِ(مائده آیه 3) بنابراین اصل حساسیت و نگرانی نسبت به آینده مکتب و نهضت از سوی انبیاء و اوصیا الهی در همیشه تاریخ وجود داشته است و دارد.
در نهضت اسلامی ایران، امام خمینی (ره) به عنوان رهبر و بنیانگذار انقلاب اسلامی در موارد مکرر و متعدد نسبت به وضعیت آینده انقلاب اظهارنظر و یا ابراز نگرانی می نمودند، در قضایای مربوط به منافقین و جانشین امام و نامه ششم فروردین 68 و همچنین موضوع متحجرین و اسلام ناب و اسلام آمریکایی و جنگ فقر و غنا که امام (ره) برای اولین بار مطرح نمود، نمونه هایی از این قبیل اند.
بااین وصف دور اندیشی و آینده نگری رهبر انقلاب نسبت به آینده حوزه و انقلاب به خوبی این تصویر را به دست می دهد که تداوم جریان اصیل انقلاب اسلامی که از حوزه علمیه قم آغاز شده است، نیز بسته به نحوه حرکت  وسلوک حوزه علمیه قم می باشد، در حقیقت علت مبقیه انقلاب همان علت محدثه است. بنابراین انقلابی ماندن و انقلابی بودن قم و حوزه علمیه قم نقش اساسی در تضمین حرکت صحیح و بالنده انقلاب اسلامی در آینده نزدیک دارد. و اگر این جریان اصیل توانمند بخوبی رصد نشود ممکن است در آینده ای نه چندان دور مخاطرات جدی برای انقلاب فراهم آورد. پس این دغدغه خاطر و ابراز نگرانی یک احساس صِرف که برآمده از یک تجربه تاریخی و مطالعه و آسیب شناسی علت انحراف نهضت ها از مسیر اصلی خودش باشد، نیست، بلکهدر حقیقت حوزه علمیه قم که امروز به عنوان با عظمت ترین پایگاه فکری و فقهی و پشتیبان نظام جمهوری اسلامی مطرح است در سه مرحله؛ شروع  نهضت، مراحل اوج گیری نهضت و سرانجام مرحله پیروزی نظام جمهوری اسلامی و شکست نظام طاغوت، مشارکت و رهبری فعال داشته است.
مرجعیت شیعه پس از پیروزی  انقلاب و تاسیس نظام جمهوری اسلامی با توجهبه تجربه تاریخی دوره مشروطه زمام امور کشور را به دست گرفت تا آنچه بدخواهان دیروز برسر نهضت مشروطیت آوردند بار دیگر در نهضت امام خمینی (ره) تکرار نگردد.
اکنون که انقلاب اسلامی در اوج بسر می برد و مناسب ترین شرایط برای ظهور استعداد رهبری اجتماعی و فرهنگی برای روحانیت شیعه فراهم آمده است، مناسب است که روحانیت همچنان پرچمدار نهضت اسلامی بوده و سنگر مبارزه و پیشگامی را ترک نکنند. زیرا اگر مردم روحانیت را در کنار خود نبینند بی گمان رغبت زیادی به نظام اسلامی نشان نخواهند داد.
همراهی حوزه علمیه های شیعی با نظام سیاسی اسلام که امروز در قالب نظام مردم سالاری دینی (نظام ولایت فقیه) تبلور یافته است، نشان دهنده بهم پیوستگی حوزه و نظام می باشد. تعامل سازنده نظام و حوزه علمیه، روحانیت شیعه را ناگزیراز پرورش مولود خود (نهضت اسلامی) ساخته است و از سوی دیگر نظام اسلامی خواه ناخواه، در روند گرایش همه جانبه به اسلام و ارزش های اصیل آن، محتاج به روحانیت متعهد و اصیل می باشد.
تجربه های به دست آمده از  نخستین روزهای انقلاب  به ما می آموزد که نظام بدون پشتوانه روحانیت متعهد و ارزش گرا (دانسته یا نداسته) به دامان بیگانه غلت خواهد خورد. در حقیقت جریان روحانیت اصیل همچون روحی در کالبد نظام سیاسی و اجتماعی حضور مؤثر و اثر گذار دارد. و این امر به نوبه خود بالاترین سرمایه اجتماعی را برای روحانیت اصیل و متعهد ایجاد نموده است که نادیده انگاشتن آن موجب خسارت همه جانبه به نظام جمهوری اسلامی می گردد.
تأکید بر حفظ روحیه انقلابی در حوزه علمیه قم دارای لوازم و اقتضائاتی است که بی توجهی به آن موجب ناموفق ماندن طرح ها و برنامه ریزی ها خواهد شد. و اگر آسیب شناسی صحیح صورت نگیرد ضررهای آن بیشتر خواهد بود.
ولذا برای حفظ روحیه انقلابی در حوزه علمیه بایستی چندکار به صورت همزمان صورت گیرد تا اثر بخش باشد.
گام اول: تصحیح نگاه به حوزه و کارکردهای آن:
نگاه مقام معظم رهبری به جریان بالنده و پویای حوزه های علمیه خصوصاً حوزه علمیه قم یک نگاه اصیل و مبتنی بر واقعیت های موجود در حوزه است یک نگاه اصیل و کاربردی که سطح توقعات از حوزه را به درستی تبیین میکند و می تواند یاریگر حوزه در همسویی کامل بانظام اسلامی باشد.  نگاهی که رسالت های حوزه و کارکردهای آن را در تمام بخش هابه خوبی می شناسد، جایگاه عظیم مراجع تقلید (حفظهم الله)، جایگاه طلاب و فضلای محترم، مؤسسات علمی و آموزشی و تبلیغی حوزه و برآورد خروجی هریک ازاین مجموعه های علمی و فرهنگی در این پیکره وسیع تبیین گردیده است، ولی در مقابل این نگاه دقیق و کارشناسی یک نگاه ابزاری به حوزه وجود دارد که موجب ضرر و خسارت برای حوزه و حوزویان و متدینین گردیده و می گردد، و هرگاه جای این دو دیدگاه عوض می شود خسارتهای زیادی برای جهان تشیع بوجود می آورد، یادمان نرفته است درسالهای اخیر برای از مرجعیت انداختن نقش و عملکرد علما و حوزه های علمیه چه جریاناتی دست به کار شدند تا با انجام نظرسنجی ها و نظر سازی ها و ترسیم نمودار ها و منحنی ها اثبات کنند که اعتماد مردم به روحانیت و حوزه های علمیه کم شده است و به جای آنکه مردم دیدگاه سیاسی روحانیت را مورد توجه قراردهند نقطه نظرات گروههای سیاسی تازه تأسیس را به عنوان مرجع سیاسی خویش انتخاب کرده اند. این دیدگاه و تحرکات شاید در وهله اول چندان با  اهمیت به نظر نیاید ولی تلاش سازمان یافته ای که برای کنار زدن روحانیت از صحنه سیاسی و اجتماعی به بهانه های مختلف صورت می گیرد، نشان می دهد که تلاش برای جایگزینی برخی از احزاب و تشکلها بجای روحانیت یک امر جدی و سازمان یافته است، غافل از آنکه ترویج نگاه ابزاری به حوزه و روحانیت سمّ مهلک است که رهبری از آن رنج می برد نگاه ابزاری به این جریان علمی، فرهنگی و اجتماعی در طول زمان به انزوای آن منجر و به جایگزینی گروههای سیاسی مجهول الهویه خواهد انجامید.
امام راحل (ره) در پیام به مرحوم آیت الله مشکینی (ره) بمناسبت برگزاری انتخابات در حوزه علمیه قم، فرمودند:
(به فرزندان انقلابیم بگویید جذب حضرات آقایان جامعه مدرسین شوند والّا گرفتار کسانی خواهند شد که مروج اسلام آمریکایی اند.) معادله کاملاً روشن و گویاست. اگر نگاه به حوزه و جامعه مدرسین به عنوان شاخص انقلاب و جریان استکبارستیز و ضد آمریکایی ازجامعه مدرسین و حوزه علمیه به نقطه دیگر معطوف  گردد؛ آنوقت است که باید دغدغه نفوذ و میدان داری جریان هایی را شاهد بود که سر از اسلام آمریکایی در می آورند. حذف جریان اصیل به  بهانه های واهی و بی ارزش به معنای میدان دادن برای تاخت و تاز به اشخاص و گروههایی است که انقلابی گری را با فحش و ناسزا گفتن یکسان گرفته اند، غافل ازآنکه در تربیت حوزوی هرکس که تقوای بیشتری دارد و حافظ نفس و زبان خویش است، آن فرد انقلابی تر و دیندار تر است.
بهرحال محتوای پیام امام آن است که اگر جذب جریان اصیل حوزه نشدید بدانید که در دام جریان امریکایی و انگلیسی گرفتار آمده اید ولو اینکه «من حیث لا یشعر» باشد.
در قضایای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال جاری تمام جریان های اصول گرا اعلان کردند که ما خط سیاسی خود را از جامعتین می گیریم و خط قرمزما دیدگاه جامعتین است، ولی همگان شاهد بودند که علیرغم اظهار نظر صریح جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص نامزدهای دوره دهم،با این جامعه چگونه برخورد و حرمت شکنی شد، اگر جریان اصیل حوزوی این چنین مورد تاخت و تاز قرار بگیرد، جریانی که از بدو تأسیس تاکنون مورد حمایت و عنایت امام راحل یا مقام معظم رهبری و همه مراجع تقلید بوده است و گروهی به آسانی بتوانند با هنجار شکنی از این خط قرمز عبور نمایند، فردابرای هیچ جریان اصیل حوزوی مجالی برای عرض اندام نیست، زیرا کسانی میدان داری می کنند که اساساً از قدرت یافتن جریان انقلابی اصیل حوزوی بیمناک اند.
گام دوم: توجه به بیّنات و خطوط ترسیم شده از سوی امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری(مدظله):
به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله)، امام راحل (ره) در طول حیات سیاسی خویش بر نکات کلیدی و استراتژیک تکیه داشتند و این تداوم بر تذکر و تاکید و تکرار آن، نشان دهنده میزان حساسیت نسبت به مسئله مورد نظر است:
الف. خطر تضعیف اصول گرایی و نفوذ لیبرال ها:
در  برهه هایی از تاریخ حوزه های علمیه، مشاهده شده است که پاره ای از عناصر لیبرال که اعتنایی به اصول و ارزشهای مکتبی اسلام و انقلاب اسلامی نداشته اند و اصول گرایی را امری بی اعتبار دانسته اند، کوشیده اند که در حوزه نفوذ نمایند.
امام راحل درباره فرجام همراهی با لیبرال ها و به عبارتی پذیرش آرای غیر منطقی شان براین باورند که عدول بزرگان از مواضع اصولی شان به زیان کشور و اسلام تمام می شود زیرا اعتماد اهل ایمان و جهاد، نسبت به روحانیت اصیل سلب می شود و در نهایت اندیشه های التقاطی جریان لیبرال ها برجامعه چیرگی می یابد.
امام راحل در منشور روحانیت می فرماید:
«نباید برای رضایت چند لیبرال خود فروخته در اظهار نظر ها و ابراز عقیده ها به گونه ای غلط عمل کنیم که حزب الله عزیز احساس کند جمهوری اسلامی ایران دارد از مواضع اصولی اش عدول می کند . تأخیر در رسیدن به همه اهداف، دلیل نمی شود که ما از اصول خود عدول کنیم همه ما مامور به ادای تکلیف و وظیفه ایم نه مأمور به نتیجه ...»
در ادامه امام راحل صریحاً از سرسختی و عدم تحمل خویش در قبال حاکمیت لیبرال ها و افکار آنها یاد می کند که نمودار آشتی ناپذیر نهاد مرجعیت با جریان لیبرال در جامعه دینی می باشد:
«صریحاً اعلام می کنم تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لیبرالها بیفتد، تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام، این مردم بی پناه را از بین ببرند، تا من هستم از اصول (نه شرقی، نه غربی) عدول نخواهم کرد...»
ب: مقابله با اختلاف و تجزیه جریان روحانیت انقلابی و متعهد:
 امام راحل (ره) از اغاز زعامت خود براتحاد و انسجام درونی حوزه های علمیه پای می فشردند و به هیچ وجه حاضر نبودند که کم ترین تفرقه و تجزیه ای در دل روحانیت پدید آید.
یکی از خطوط روشن و تردید ناپذیر حیات سیاسی امام خمینی (ره)، توجه به حفظ یکپارچگی روحانیت و مرجعیت شیعه بود زیرا با تجزیه و اختلاف روحانیت اصیل، نه حوزه ای مستقل و مولد می ماند و نه جامعه ای عزیز  و با صلابت، و لذا می فرماید:
«مسأله دیگر اینکه امروز مقابله و تجزیه روحانیت انقلابی به سود کیست؟دشمنان از دیرباز برای اختلاف افکنی آماده شده اند غفلت از آن، همه چیز را بر باد می دهد...»
این نگاه و دعوت مرجعیت که در کلام امام متجلی شده است، بی گمان راهی برای اختلاف بین جامعه روحانیت باقی نگذاشته است. و طبعاً نقشه شیطانی تجزیه حوزه های علمیه را نقش برآب می سازد، امام (ره) همواره به سیاست اعتدال در مواضع حوزوی و سیاسی وصنفی روحانیت می پرداختند و روحانیون تاثیر گذار در درون و بیرون حوزه های علمیه را به رعایت این اصل بنیادی فرا می خواندند و می فرماید «من برای حفظ اعتدال جناح ها همیشه تذکرات تلخ و شیرین داده ام چراکه همه را فرزندان و عزیزان خود می دانم، البته هیچ گاه نگران مباحثات تندِ طلبگی در فروع و اصول فقه نبوده ام ولی نگران تقابل و تعارض جناح های مؤمن به انقلابم. و تاکید  رهبری معظم انقلاب  بر حفظ بیّنات امام (ره ) و تکرار و تاکید برآن نشان می دهد که اعتقاد به استمرار همان سیره و روش است زیرا وجود اختلاف و چند دستگی در حوزه علمیه قم یعنی زمینه سازی برای عدول از آرمانهای انقلاب و نفوذ افراد غیر متعهد و جریان های غیر اصیل حوزوی»
گام سوم: لزوم استمرار معنویت و اخلاق و صفا و صمیمیت در حوزه های علمیه: در ابتدای دیدار، مقام معظم رهبری از خصوصیات این دیدارها را صفا و صمیمیت طلبگی دانستند و در حقیقت معظم له اعتقاد دارند روحانیت در هر سنگر و موقعیتی که باشد نباید پیوند خود و حوزه علمیه را قطع کند زیرا فاصله گرفتن از تحصیل و تهذیب حوزوی در درازمدت بر روش و کنش روحانیون اثر منفی خواهد گذاشت، حوزه های علمیه از دیرباز محیط صفا و اخلاص و معنویت بوده است، امتیازی که بین طلاب و محصلین متداول و مرسوم است به علم و تقوی است. حفظ این روحیه در حوزه ازهر سرمایه ای ارزشمند تر است.

آنچه که باعث تقویت تفکر انقلابی در حوزه می شود، برخورداری از تهذیب نفس و کمالات معنوی و روحانی است. انقلابیون حوزه همیشه کسانی بوده اند که در مدار تقوی و تهذیب نفس، گوی سبقت را از دیگران ربوده و نسبت به انجام فرایض و آداب فردی و اجتماعی، مقدم بر سایرین بوده اند.

شهیدانی که روحانیت در تمام دوران های مبارزه تقدیم اسلام و انقلاب نمود،بدون استثناء همگی از این مزیت والای اخلاقی برخوردار بودند و در کرامت نفس و مناعت طبع و علوّ همت و زهد واقعی و بی اعتنایی به دنیا و زخارف آن، در بین دوستان خود بی نظیر بودند.

و لذا شرط حفظ روحیه انقلابی و انقلابی ماندن حوزه و طلاب و محصلین،در کنار درس خواندن و تحصیل علم، برخورداری از نعمت معنوی تهذیب نفس و کسب کمالات روحی و اخلاقی است،توجه به نفس و تهذیب و خودسازی و استفاده حضوری از محضر اساتید اخلاق، یکی از مهمترین و بارزترین ویژگی های یک حوزه انقلابی ، پویا  و بالنده است.


شنبه 29 اسفند 1394

نشست هم اندیشی استاندار قم با اعضای مجمع


bagherpanahiقم ـ ایرنا- نشست هم اندیشی صمیمی استاندارقم با مسوولان احزاب و تشکل های سیاسی استان دوشنبه شب در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.

ادامه مطلب ...

صفحه 1 از 5