انتقاد از سوءاستفاده سیاستمداران از اخلاق؛ مصلحت ملی مقدم بر مصلحت جناحی است

Image00002
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در شرایط کنونی، هم قم و هم کشور نیاز به چتر اخلاقی و فرهنگی دارد.
به گزارش خبرآنلاین حجه الاسلام محسن مهاجرنیا در ادامه سلسله نشست های «اصولگرایی و مبانی اخلاق سیاسی» که با موضوع بررسی مبانی اخلاق سیاسی در اندیشه انقلاب اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه استمدادی که از طرف دولتمردان، به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حوزویان شده است، تکلیفی برای قم و جمع ما ایجاد کرده، اظهار داشت: هدف اول این وزارتخانه، رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب است که در قم نیز چنین ظرفیت فکری و تولیدی وجود دارد.
وی که در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم سخن می گفت، تاکید کرد: جا دارد یک جمع فرهنگی با محوریت مجمع، متصدی تهیه یک طرح جامع فرهنگی اخلاقی از سوی قم شود.
استاد حوزه علمیه قم گفت: اینکه یک حزب، متصدی کار اخلاقی و فرهنگی شود، هم گام مثبتی است و هم الگوی خوبی خواهد بود، زیرا در شرایط کنونی، هم قم و هم کشور نیاز به چتر اخلاقی و فرهنگی دارد.
وی از اخلاق و سیاست به عنوان دو مسیر دستیابی به سعادت و خوشبختی جامعه اسلامی یاد کرد و افزود: این دو را از راه تدبیر و تهذیب می توان بدست آورد.
مهاجرنیا ادامه داد: در این مسیر، هردو از یکدیگر بهره می گیرند. خداوند انسانیت را جوری خلق کرده است که به این دو نیاز دارند. اما بشر در طول تاریخ روابط و مناسبات، این دو را به گونه های مختلف به هم زده است تا آنجا که «ماکیاول» اولین فیلسوف عصر روشنگری اروپا رسماً می گفت من هر چه در احوال شهریاران اروپایی مطالعه کردم، سیاستمدار اخلاقی ندیدم .
وی با انتقاد نسبت به سوء استفاده سیاستمداران از اخلاق، تصریح کرد: هر جا به ضررشان بوده پا روی وجدان اخلاقی گذاشته اند. بنابراین بین این دو حوزه، چهار صورت «عینیت»، «ضدیت»، «یکی هدف و دیگری وسیله» به وجود آمده است.
این استاد دانشگاه با تقسیم بندی متفکرانی که قائل به هم رأیی اخلاق و سیاست هستند، گفت: عده ای معتقدند اصل، سیاست است و اخلاق، اصل نیست و ما از سیاست به اخلاق می رسیم. در مقابل این دیدگاه، عده ای هم معتقدند جامعه را باید از مسیر اخلاق به سیاست برسانیم تا جامعه اخلاقی شود.
مهاجرنیا با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی از اول این دو را در کنار هم دید، اظهار داشت: قانون اساسی ما اصل را نه صرفاً بر سیاست و یا اخلاق، که بر هر دو گذاشته است. در اصل 3 قانون اساسی به وضوح اولین وظیفه دولت اسلامی، ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی آن هم بر اساس ایمان، تقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی عنوان شده است.
وی ادامه داد: در اصل 8 قانون اساسی نیز، مهم ترین سازوکار جامعه، دعوت به خیر و امر به معروف که از اصول اخلاق اجتماعی است، بیان شده و این یعنی قانون اساسی ما از اول به گونه ای تعریف شده که ماهیت دولتش، اخلاق است.
استاد حوزه علمیه قم مسئله ولایت فقیه را مهم‌ترین رکن در اصل پنجم قانون اساسی دانست که برای پیاده شدن دین و اخلاق و سیاست اخلاقی در جامعه مورد تأکید قرار گرفته است و خاطرنشان کرد: شرط فقیه حاکم این است که اهل تهذیب اخلاق باشد. بنابراین در رأس این نظام کسی قرار دارد که یکی از شرایط وجودی آن، اتصاف به اخلاق است.
وی با برشمردن شرایط ولایت امر و امامت امت در اصل پنجم قانون اساسي، افزود: فقيه عادل، با تقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدير و مدبر از همین شرایط است، که چهار بند آن اخلاق است.
مهاجرنیا با توضیح اینکه در قانون اساسی ما، محوریت نظام جمهوری اسلامی، با ولی فقیه است، تاکید کرد: از این منظر، یکی از ویژگی های ولی فقیه اخلاق است و وی باید کسی باشد که مظهر اخلاق است؛ نه فقیه سیاستمداری که باید اخلاق را در جامعه پیاده کند.
وی با برشمردن بندهای دیگری از قانون اساسی در اصل 109 افزود: صلاحيت علمي لازم براي افتاء در ابواب مختلف فقه و عدالت و تقواي لازم براي رهبري امت اسلام و بينش صحيح سياسي و اجتماعي، در کنار تدبير، شجاعت، مديريت و قدرت كافي براي رهبري، از جمله شرایط ولی فقیه است که باز می بینیم در بند دوم و سوم به خصایص اخلاقی اشاره شده است.
ایشان با توضیح اینکه در همین قانون اساسی اگر تعارض و تزاحمی در یکی از موارد چهارگانه ایجاد شود، جانب امر اخلاق گرفته می شود، ادامه داد: اگر بین مصالح معنوی و مادی تزاحم شود، مصالح معنوی مقدم است. اگر میان مصلحت های اجتماعی و منافع فردی تزاحم شود، مصلحت اجتماعی مقدم است. اگر بین مصلحت جناحی با مصالح ملی تزاحم شود، مصلحت ملی مقدم است و اگر بین حق و تکلیف تزاحم شود، تکلیف مقدم است؛ زیرا تقدم تکلیف سبب تضییع حق می شود ولی اگر حق مقدم شود سبب تضییع تکلیف می گردد.

خبرآنلاین(لینک اصلی)
سه شنبه 21 شهریور 96

مهاجرنیا: احترام، تواضع و صداقت جایشان را به خودبینی، دروغ ، تظاهر و پرخاشگری داده‌اند

222222
سیاست > احزاب و شخصیت‌ها 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اینکه گفته می‌شود قدرت ملی کشورها سبب تأمین منافع ملی می‌گردد، بر اساس آموزه‌های دینی ما، اساسش بر اخلاق و فرهنگ اخلاقی است و اگر قدرت ملی می‌خواهیم، مبنای آن اصلاح اخلاق ملی است.
به گزارش خبرآنلاين، جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با موضوع سلسله جلسات اصولگرایی و مبانی اخلاق سیاسی باحضور حجت الاسلام مهاجرنیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد.
در این جلسه مهاجرنیا با بیان اینکه اخلاق فردی پایه اخلاق اجتماعی است، افزود: اخلاق اجتماعی زیربنای همه رفتارها و تعاملات جمعی و سنگ زیرین تمام سازه های اجتماعی است.
وی با تکیه بر آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: جامعه خوشبخت، جامعه ای اخلاقی است که از جهت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... به توسعه رسیده باشد و این جامعه نسبت به جوامع غیر اخلاقی و غیر فرهنگی نقش برجسته ای دارد و رسیدن به چنین پیشرفت و سعادتی، متوقف بر اخلاق است.
وی با توجه به ادامه این آیات، از ارتباط مستقیم اخلاق و قدرت گفت و تصریح کرد: اگر اخلاق بود، قدرت هست و اگر اخلاق رفت و نزاع و بی اخلاقی جایش را گرفت، سستی و در نهایت زوال قدرت و فروپاشی و اضمحلال جای آن را می گیرد.
مهاجرنیا به آفت های بی اخلاقی اشاره کرد و اظهار داشت: جامعه وقتی اخلاق را کنار می گذارد و دچار چالش و نزاع و تفرقه می شود، اولین نتیجه آن، بی اعتمادی و سوء ظن عمومی است. در این جامعه احترام متقابل، خیر خواهی و تواضع و صداقت و نرم خویی جای خود را به خودبینی و دروغ و تظاهر و ریا و پرخاشگری و ستیز می دهد.
وی به نتایج گسست های اجتماعی ناشی از بروز بی اخلاقی در جامعه تاکید کرد و گفت: آفات درونی، جامعه را در معرض ناهنجاری ها و جرم و جنایت و فساد و دزدی و اختلاس و ظلمِ به هم قرار می دهد و پیکره جامعه را از بین می برد و دشمن بیرونی هم راحت تر می تواند چنین جامعه ای که اقتدارش از بین رفته، شکست بدهد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به موضوع اخلاق در مسائل سیاست خارجی و روابط بین الملل اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه گفته می شود قدرت ملی کشورها سبب تأمین منافع ملی می گردد، بر اساس آموزه های دینی ما، اساسش بر اخلاق و فرهنگ اخلاقی است و اگر قدرت ملی می خواهیم، مبنای آن اصلاح اخلاق ملی است.
وی افزود: قدرت ملی مبتنی بر اخلاق، موجب الگو شدن برای سایر کشورها است و راه صدور انقلاب، مبارزه با استکبار و حمایت از مستضعفان در گرو آن است.
این استاد حوزه و دانشگاه با تصریح بر اینکه اخلاق، هنر تزکیه و سازندگیِ فردی و اجتماعی است، افزود: در بین ارکان سه گانه شریعت، یعنی عقاید و اخلاق و احکام، اخلاق محوریت اساسی دارد و بدون اخلاق، باورها و احکام اجتماعیِ اسلام که منجر به وحدت اجتماعی می شوند، امکان تحقق پیدا نخواهند کرد.
وی با تاکید بر دستورات الهی به پیامبر اسلام مبنی بر نرم خویی و مهربانی با مردم اظهار داشت: خداوند پیامبر را از خشونت با مردم پرهیز می دهد و تاکید دارد که از خطای آنها بگذر و برایشان استغفار کن در مسائل حکومتی مشارکتشان بده.
ایشان ادامه داد: اینها مبنای رفتار سیاسی اصولگرایانه واقعی در جامعه است و با این اخلاق، از همه ظرفیت ها می شود استفاده کرد و قدرت ملی ایجادکرد.
وی با تاکید بر ترجیح خیر جمعی بر خیر فردی گفت: اینها پایه اندیشه انقلاب اسلامی، اساس اصولگرایی و باعث قوام جامعه و استحکام بنیادهای اجتماعی است که اگر نقض شود، یعنی ما مشکل داریم.
حجت الاسلام مهاجرنیا با برشمردن موارد اخلاقی توصیه شده در دین اسلام، خاطرنشان کرد: اینها مبانی زیست اجتماعی است و ما اینها را معیارهای اخلاقی اصولگرایی می دانیم و امروز اگر در جامعه اسلامی مشکلی دیده می شود، بخش اعظم آن به غیبت اخلاق برمی گردد.
خبر آنلاین(لینک اصلی)

شنبه 28 مرداد 96

 

مهاجرنیا: وقتی اخلاق در جامعه مشکل پیدا می‌کند، اصولگرای واقعی باید فریاد بزند

Image00001


سیاست > احزاب و شخصیت‌ها:
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی اصیل به عنوان جریاناتی که مدعی انقلابی‌گری هستند باید پیگیر اجرای عدالت در جامعه باشند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «اصولگرایی و مبانی اخلاق سیاسی» تشکیل شد، با اشاره به جايگاه اخلاق در انقلاب اسلامي اظهار داشت: يکي از بحثهای ضروری که کمتر به آن توجه می شود، جایگاه اخلاق در مجموعه فلسفه سیاسی اسلام است. اخلاق به مثابه حکمت عملی، مبانی رفتار و دانش سیاسی، بسیار با اهمیت است. در فقه مي گوييم احكام دو بخش است: احکام تاسيسي، احکام امضایی.

وی افزود: اسلام آمد احكام امضايي را اسلامي كرد در احكام ديني دو بخش شناخته شده است ولي در اخلاق نديدم بگويند اخلاق هم امضايي است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه اخلاق هم دو نوع دارد گفت: یک نوع از اخلاق٬ اخلاق عقلي است. يعني منبع آن عقل و فهم روشی آن با استدلال عقلی است، برخي تعامل ها قبل از آنکه دين و آموزه‌های دینی بگویند، در مناسبات اجتماعی بر پایه ضرورت عقلي، وجود دارند و اگر دين هم از آن بحثي کرده ارشاد به حکم عقل است.

وی افزود: این نوع اخلاقیات عقلي را دين مشخص کرده است و دين هم این نوع اخلاق را امضاء کرده است يعني همه مي دانند ظلم بد است، دين هم بدی ظلم را پذیرفته است، انقلاب اسلامی این باورهای عقلي را اسلامي سازي و بومي کرده است.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا با اشاره به اینکه در این نوع اسلامی سازی چهار گونه ترکیب وجود دارد تصریح کرد: ترکیب عقل و دين یکی از این ترکیبات است. یعنی موضوعی عقلي بوده دين هم بعدا آن را تایید کرده است انقلاب اسلامی آمد و موضوعات عقلي را ديني كرد.

وی با اشاره به ترکیب تجربه و دين در اخلاقیات عقلی که مورد امضای دین قرار گرفته گفت: موضوعاتی را تجربه بشري ایجاد کرده بعدٱ دين هم آن تجربه را پذیرفته و دینی کرده، مثل مردم سالاري که تجربه بشري است اما در اندیشه امام این تجربه بشري اسلامی شده است مبانی آن را ديني و اسلامی كرد است تا آنجا كه مقام معظم رهبري گفتند مردم سالاري ديني همه اش اسلامی است یعنی الآن ما با یک ترکیب اسلامي روبرو هستیم که مرکب آن را از دیگران نگرفتیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: ترکیب عرف و دين ترکیب دیگری در این زمینه است. برخی عرف ها قبلا وجود داشته که دین آنها را تلقی به قبول کرده است. بسیاری از آداب و رسوم و آیین ها از این قبیل هستند.

وی گفت: ترکیب كشف و شهود و صفات نفسانی با دین هم ترکیب دیگری در این زمینه است. یک سری امور نفسانی و قلبی در انسان وجود دارد که دین آنها را پذیرفته است. بسیاری از موضوعات و مسائل عرفانی و اخلاقی هستند که از قدیم بوده اند ولی امروز دینی شده اند.

مهاجرنیا خاطرنشان کرد: اينجا دين با اين نوع اخلاق ترکیب شده و دانش اخلاق اسلامي شکل گرفته است در حالی که بسیاری از مسائل آن ريشه در عقل دارد كه از قبل بوده بحث عقلی را هم دين پذيرفته است و تركيبش از عقل و دين شده است.
وی با اشاره به اینکه اخلاق از نظر ماهیت به دو نوع فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود گفت: اخلاق فردی؛ به فضيلت هاي دروني انسان برمي گردد که عامل طهارت و پاکی، گناه و عدالت و رذیلت درونی است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه بحث اخلاق فردي، در اندیشه سیاسی اسلامی همیشه مورد توجه بوده است ابراز داشت: مقصود از اخلاق فردی آن نوع فضایل و رذایل است که مربوط به فرد است و کاری با تعاملات اجتماعی ندارد اگر کسی در بیابان هم زندگی بکند برای او شجاعت و ترسویی و تلاشگری و تنبلی ممکن است وجود داشته باشد، کتاب های اخلاقی شیعی پر است از این نوع اخلاقیات و توصیه به خودسازی اخلاقی. امام راحل به مقوله اخلاق شخصي همیشه اشاره می کرد و ریشه اصلاح و افساد در اخلاق اجتماعي را در اخلاق فردی مي دا نست.

وی افزود: اخلاق اجتماعي در جامعه ما از بحث هاي جدي است ، چراکه جزء اصول و مباني زیست اجتماعی و زندكي انسان است. اخلاق اجتماعي حتما در تعامل افراد با اجتماع و جامعه به وجود مي آيد، شما وقتی در جامعه هستید صفات و افعالی مانند احسان، عدالت اجتماعی، غیبت و تهمت و دروغ و سوء ظن و حسن ظن برایت پیدا می شود در زندگی فردی بدون تعامل با دیگران، غیبت معنا ندارد.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا گفت: در اخلاق سیاسی، متفکران مسلمان می گویند هركس در جامعه دنبال منافع است حال ممكن است مادي یا معنوي باشد.یعنی یکی دنبال رفاه و معیشت است دیگری دنبال عدالت است يكي دنبال امنيت يكي دنبال نظم و ... در تعاملات اجتماعی همیشه محل تعارض و تزاحم است. جامعه هم محل رفع و رجوع منافع است و این باعث بوجود آمدن انواع کنش ها و واکنش‌های اخلاقی می شود در این تعارض ها بحث رعایت عدالت همیشه دغدغه بشر بوده است.

وی با بیان اینکه عدالت اجتماعی، به عنوان یک فعل اخلاقی مقوله ای است که در فرآیند زندگی و همه مراحل آن وجود دارد بیان کرد: عدالت دو رویکرد ساختاری و استحقاقی می‌تواند داشته باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: مقصود از عدالت ساختاری یعنی هرچیزی سرجای خودش (وضع کل شی ءٍ فی موضعه) یعنی نظام را طوری طراحی کنی که متناسب با اهداف باشد، ساختار جوری باشد که کارآمد باشد. عناصر و مؤلفه هاي سيستم به صورت ارگانیستی و هم افزا و مکمل منافع همه جانبه افراد و اهالی جامعه را فراهم کند، و درواقع اگر مجموعه و قوای نظام سیاسی نتوانند شما را به اهداف انقلاب اسلامی برسانند یعنی عدالت مشکل دارد و نظام عادلانه نیست.

وی ادامه داد: در این رویکرد به عدالت، اگر در ساختار مشکل وجود داشته باشد به لحاظ تٱمین عدالت هم مشکل پیدا می شود، اگر در اقتصاد ، سیاست و فرهنگ و... مشکل داشت یعنی ساختار اشکال دارد و در واقع عدالت با مشکل مواجه است.عدالت ساختاری باید ما را به سیستم کارآمد برساند تا به صورت هوشمند و به طور اتوماتیک کار کند و خود به خود با عدالت جلو برود.الان یکی از مشکلات کشور بحث ساختار است که کار آمد و توسعه گرا نیست، شکاف فقیر و غنی را رفع نکرده، چالش های فراروی خودش را برطرف نکرده است. در اینجا است که عدالت با همه رفتارها و کارکردهای جامعه، پیوند پیدا می کند و مقوله های به ظاهر اخلاقی محض، ابعاد سیاسی پیدا می کنند و به باور ما دانش " اخلاق سیاسی " شکل می گیرد.

وی با اشاره به تعریف عدالت استحقاقی تصریح کرد: تعریف معروف نزد فیلسوفان می گوید عدالت ؛ " اعطاء کل ذی حق حقه" یعنی عدالت را کسی باید بدهد و حق را به صاحب حق اعطا کند.«اعطاء کل ذی حق حقه» اشاره به "حاکمیت سیاسی" و " حکومت" که مجری عدالت است، دارد. حاکمان باید عدالت را در تمام ساختارها و قوانین و سازوکارهای اجرایی، ایجاد بکنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: به باور ما انقلاب اسلامی آمد گفت "اعطاء حق" حق عدالت یعنی شایسته سالاری ، یعنی هرکس در جایگاه خودش یعنی حق افراد مراعات شود ، یعنی اگر کسی به کسی ظلم کرد ،حقش گرفته شود، یعنی دقیقا عدالت رعایت شود.هر کس در جای خودش قرار بگیرد.

وی با اشاره به عدم اجرای عدالت در برخی از سطوح جامعه افزود: سوال این است که چه کسی باید مراقب باشد تا عدالت اجرا شود؟ خوب یک چشمی باید رصد کند، نظارت کند که عدالت پیاده شود و از همه کاستی ها و ناشایستگی ها و ناکارآمدی ها جلوگیری کند.

وی افزود: به اعتقاد ما علاوه بر نهادینه سازی عدالت و اعمال قدرت حاکمیتی، جریان ارزشی متعهد به انقلاب اسلامي باید اصول را حفظ کند و بر پایه ضوابط و قواعد انقلابی، اصلاح نماید در واقع جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی اصیل باید به این مهم اهتمام کنند و دنبال اجرایی شدن عدالت باشند.در واقع جریان مدعی اندیشه انقلاب باید در اینجا ایفای نقش کند.

وی با بیان اینکه برخی دارند از ارزشها فاصله می گیرند، چیزهایی که دیروز مذموم بود امروز به راحتی در جامعه انجام میشود گفت: امروز اخلاق در جامعه به هم خورده است ، برخي رفتارها که در جامعه دیده می شود برخی روش های خلاف اخلاق كه ما در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد آن بودیم، همه اینها ريشه در بی عدالتی دارد. که عنصر " اجرایی" و "نظارتی" باید در کنار هم ایفای نقش کنند.

وی با طرح این پرسش که وقتی اخلاق در جامعه مشکل پیدا می کند، کسی باید فریاد بزند، چه کسی باید فریاد بزند؟ گفت: این وظیفه اصولگرایی واقعی است که باید فریاد بزند و محافظت کند و مراقبت کند چون مدعی اندیشه انقلاب اسلامی و حراست از اصول انقلاب است.

مهاجرنیا گفت: جریان اصولگرایی به عنوان جریانی که مدعی انقلابی‌گری است باید پیگیر اجرای عدالت در جامعه باشد. چون عدالت به یک اعتبار از مبانی نظری اصولگرایی است و به یک اعتبار از آرمان هایی است که همه انبیاء الهی دنبال تحقق آن بوده اند تا " لیقوم الناس بالقسط" همه جامعه اخلاقی شود و مردم خودشان قائم به عدالت بشوند و به یک معنا عدالت به روش های اخلاقی سازی جامعه اطلاق می شود.

وی در پایان گفت: اخلاق سیاسی از مبانی مهم اندیشه انقلاب اسلامی است و این اخلاق باید در بدنه حکومت و در رفتار حاکمیت و در خمیرمایه اندیشه انقلاب اسلامی، وجود داشته باشد. عدالت یک نمونه ای از اخلاق سیاسی، است که به آن اجمالاً، اشاره شد.

خبرآنلاین(لینک اصلی)

شنبه 21 مرداد 96

مهاجرنیا: برخی اصولگرایان از موضع منافقین، از سرنگونی نظام می‎گویند/اصولگرایی، گوشت قربانی شده!

1111111

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: کسانی که روزی به عنوان نمادهای اصولگرایی شناخته می‌شدند، امروز هم‌چون منافقین سخن از سرنگونی نظام بر زبان می‌آورند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «اصولگرایی و مبانی اخلاق سیاسی» تشکیل شد، در تبیین ضرورت «عبور از اصولگراییِ؛ جریانی به سوی اصولگرایی واقعی و اندیشه انقلاب اسلامی» گفت: مفهوم اصولگرایی، ایده‌آل همه جریان‌های معتقد به انقلاب است و آسیب‌پذیر نیست. آنچه دچار آسیب می‌شود، جریان‌های بیرونی هستند. لذا برای عبور از آسیب‌های موجود در جریان اصولگرایی باید به سمت اصولگرایی واقعی و مفهومی یا همان اندیشه انقلاب اسلامی حرکت کرد، زیرا آنچه اصالت دارد، اصولگرایی مفهومی است و جریان‌ها نمی‌توانند آینه تمام نمای اندیشه اصولگرایی باشند.

وی در ادامه افزود: جریان‌های سیاسی دارای نقاط اوج و افول هستند، چنان‌که حزب جمهوری اسلامی روزی در اوج بود و سپس دچار افول شد. جریان اصولگرایی نیز این روزها دچار افول شده و مشاهده می‌کنیم کسانی که روزی به عنوان نمادهای اصولگرایی شناخته می‌شدند، امروز هم‌چون منافقین سخن از سرنگونی نظام بر زبان می‌آورند.

این استاد دانشگاه در برشماری تفاوت‌های ده‌گانه اصولگراییِ جریانی با اصولگرایی واقعی و اندیشه انقلاب اسلامی خاطر نشان ساخت: اولین خصیصه اصولگراییِ جریانی، تبدیل شدن آن به گفتمانی مستقل در کنار دو گفتمان اصلاح طلبی و اعتدال شده و به قول میشل فوکو، گفتمان‌ها برای یک‌دیگر مثل هوو و رقیب هستند و حالت انفعالی دارند، در حالی که اصولگراییِ واقعی، ماهیت انقلابی دارد و آنچه در این اندیشه موضوعیت دارد، اصل انقلاب است.

مهاجرنیا ادامه داد: دومین تفاوت آن است که اصولگراییِ واقعی، شفاف است و اصول روشنی مثل صدور انقلاب، تشکیل جامعه اخلاقی و فسادستیزی دارد، اما گفتمان‌ها و جریان‌های سیاسی دچار تداخل با یک‌دیگر می‌شوند و شفافیت خود را از دست می‌دهند.

وی مقطعی بودن و موردی بودن اصولگراییِ جریانی را ویژگی سوم این جریان دانست و افزود: جریان‌های سیاسی در مقاطع خاصی مثل انتخابات ظهور و بروز می‌یابند و بیشتر بر سیاست تمرکز می‌کنند و از مسائل مهمی مثل فرهنگ غافل می‌شوند، اما اندیشه انقلاب جامعیت دارد و نه مقطعی است و نه موردی.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بیان دیگر تفاوت‌های اصولگراییِ جریانی با اصولگرایی واقعی گفت: تفاوت چهارم آن است که اصولگرایی جریانی شدیداً محافظه‌کار شده، چراکه در رقابت با سایر جریان‌ها صرفاً در پی حفظ وضع موجود است، در حالی که اندیشه انقلاب و اصولگرایی واقعی حالت تهاجمی دارد.

وی افزود پنجمین خصلت اصولگراییِ جریانی، ارتجاعی بودن آن است؛ یعنی در مقابل رقبایی که به دنبال مفاهیم رو به جلویی مثل توسعه و اصلاحات هستند، مجبور است نگاه به عقب داشته باشد، ولی اندیشه انقلاب اسلامی یا همان اصولگراییِ واقعی این خصلت منفی را ندارد و به دنبال فتح افق‌های جدید است.

مهاجرنیا خاطر نشان کرد: ویژگی ششم اصولگراییِ جریانی، "حفظ‌ محور بودن" آن است. لذا این جریان در پی حفظ وضع موجود است و هیچ تئوری جدیدی برای اداره ابعاد مختلف جامعه از سوی آن ارائه نمی‌شود، در حالی که اصولگرایی واقعی، گسترش‌محور است و لحظه به لحظه جوشش دارد.

وی در ادامه هفتمین ویژگی، اندیشه انقلاب را اندیشه‌ای فراملی و جهانی دانست و تأکید کرد: دشمن اصلی در این اندیشه فراملی، ظلم و استکبار و سلطه جهانی است، اما اصولگراییِ جریانی به اندازه‌ای که با رقبای داخلی مشکل دارد، با سلطه جهانی مشکل ندارد و اگر هم موضعی می‌گیرد، صرفاً در حد شعار است.

وي درخصوص هشتمین ویژگی گفت: اندیشه انقلاب زمینه صدور دارد، ولی اصولگراییِ جریانی زمینه صدور ندارد و نمی‌توان آن را در فضای بین‌المللی مطرح کرد.

این استاد دانشگاه درباره نهمین ویژگی با بیان این‌که اصولگراییِ جریانی، امروز مصادره و تبدیل به گوشت قربانی شده، گفت: اندیشه اصیل انقلاب اسلامی مصادره ناپذیر است.

مهاجرنیا گفت: تفاوت دهم آن است که اصولگراییِ جریانی، امروز خود منشأ اختلاف شده و لذا احزاب اصولگرا به شدت دچار اختلاف هستند و نمی‌توانند به اجماع و وحدت برسند، در حالی که اندیشه انقلاب به هیچ وجه تفرقه‌پذیر نیست.

وي در پایان خاطر نشان ساخت: اگر بتوانیم با عبور از اصولگراییِ جریانی، اندیشه ناب انقلاب و تفکر امام و مقام معظم رهبری را مطرح سازیم، گرفتار چنین مشکلاتی نخواهیم شد. لذا برای تحقق این اندیشه باید از وابستگی‌ها و تعلقات حزبی و جریانی عبور کرد.

خبر آنلاین(لینک اصلی)

یکشنبه 15 مرداد 96

مهاجرنیا: پایگاه اصولگرایی در قم است/ برای رفع آسیب‌های اصولگرایی باید به قم رجوع شود

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مطابق روایات اهل‌بیت(ع)، قم آشیانه آل محمد(ص) است. بر این اساس پایگاه اصولگرایی نیز قم است و برای رفع آسیب‌های موجود در این جریان باید به قم رجوع شود.
به گزارش خبرآَنلاین، حجت الاسلام مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع بررسی مبانی اخلاقی اصولگرایی برگزار شد، افزود: اصولگرایی خود را قرائت اصیل از انقلاب می‌داند و انقلاب فلسفه‌ای برای اداره کل حیات دنیوی ماست، نه صرفاً یک گفتمان اجتماعی. با این وجود در حال حاضر اصولگرایی تبدیل به یک صنف و جریان اجتماعی شده که برای دست‌یابی به قدرت با سایر رقبا رقابت می‌کند و این یکی از آسیب‌های جریان اصولگرایی است که اصولگرایی را از فلسفه حیات به یک جریان اجتماعی تنزل داده است.
وی با بیان این‌که اصولگرایی تفکری است که بسیاری از جوانان از ابتدای انقلاب جان خود را برای آن فدا کرده‌اند، تأکید کرد: متأسفانه امروز ماهیت اصولگرایی تغییر کرده و صورت‌بندی ارزشی و اعتقادی آن کم‌رنگ شده و صورت‌بندی اجتماعی و سیاسی پیدا کرده است. لذا باید در بررسی مبانی اخلاقی اصولگرایی، میان اصولگرایی به عنوان جریانی اجتماعی و سیاسی و اصولگرایی به عنوان یک گفتمان فکری-فلسفی، تفکیک قائل شد.
مهاجرنیا خاطر نشان ساخت: در حال حاضر تفکر اصولگرایی و اصلاح طلبی در دو طیف افراطی و معتدل از قم برمی‌خیزد که متأسفانه این فرآیند، سازماندهی شده و مدیریت شده نیست. لذا همان‌گونه که بزرگان جریان اصولگرا نیز معترف‌اند، برای رفع آسیب‌های این جریان باید از ظرفیت فکری موجود در قم و حوزه علمیه استفاده شود.
خبر آنلاین(لینک اصلی)

یکشنبه 8 مرداد 96

مهاجرنیا: نزدیکی به تتلو، اوج سقوط ما اصولگراهاست

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: این‌که جمعی از اصولگرایان به سراغ چهره‌هایی مثل تتلو می‌روند، نشان از تغییر شاخص‌های اخلاقی آنان دارد.
به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی تشکیل شد، یکی از آسیب‌های جدی در جریان اصولگرایی را مشکل اخلاق سیاسی دانست و تأکید کرد: ما نظامی درست کرده‌ایم که در بالاترین محور آن یعنی رهبری و ولایت فقیه، تقوای سیاسی و عدالت در سطح رهبری امت اسلام شرط شده و این یعنی ما در پی تشکیل نظامی کاملاً اخلاقی هستیم، اما با وجود این، متأسفانه اخلاق در جامعه ما و نیز جریان اصولگرایی شدیداً ضربه خورده است.
وی با اشاره به استقبال جمعی تحت عنوان اصولگرایی از تتلو و به جا آوردن بالاترین تجلیل‌ها نسبت به او افزود: چرا وقتی چنین صحنه‌هایی رخ می‌دهد، هیچ‌کس از اصولگرایان اعتراض نمی‌کند و فریاد نمی‌زند که ما اصولگرا هستیم و اصول ما در حال ضایع شدن است؟
مهاجرنیا در ادامه گفت: در آغاز انقلاب، ارزش‌های ما جهاد و مبارزه و زندان رفتن قبل از انقلاب بود، اما الآن به سراغ چهره‌هایی مثل تتلو می‌رویم. نامزد اصولگرایان برای رأی آوردن به جای جلب حمایت مراجع و اساتید اخلاق و شخصیت‌های حوزوی، زیر بلیط تتلو می‌رود. اینها نشان از اوج سقوط ما اصولگرایان و عوض شدن شاخص‌های اخلاقی ما دارد.
وی در پایان با تقسیم اخلاق به دو قسم اخلاق شهروندی و اخلاق شهریاری تأکید کرد: اخلاق شهروندی مربوط به عملکرد شخصی افراد در جامعه و اخلاق شهریاری مربوط به نحوه تعامل مسئولان با مردم است و اصولگرایان در هر دو حوزه مسئول‌اند و باید برای تغییر وضع موجود، وارد عمل شوند.
لازم به ذکر است مباحث اخلاق سیاسی در جلسات آینده مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم ادامه خواهد داشت.

خبرآنلاین (لینک اصلی)

چهارشنبه 28 تیر 96

گزارش تصویری/ دیدار نوروزی اعضای مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با دکتر لاریجانی

photo 2017-04-08 19-42-19دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی  پنجشنبه 17 فروردین ماه به مناسبت فرا رسیدن سال جدید، با اعضای مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم دیدار و گفت و گو کرد.

ادامه مطلب ...

سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم مطرح کرد: تشریح برنامه‌ سخنرانی‌های دهه فجر در قم


سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم برنامه سخنرانی‌های دهه فجر در قم ر اعلام کرد.
محمدرضا باقرپناهی در تشریح جزئیات مراسم گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در قم گفت: برپایی جشن‌های انقلاب اسلامی یادآور تاریخ زرین شور و شعور ملت بزرگ ایران است که با رهبری حضرت امام(ره) حماسه‌های ماندگار آفرینند و همواره با گرامیداشت سالگرد پیروزی این انقلاب بزرگ، انقلابی بودن و انقلابی ماندن را گوشزد می‌نماید.
وی افزود: جبهه پیروان خط امام و رهبری استان قم همانند سنوات گذشته در سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب به مدت ده شب از دوازدهم بهمن ماه مطابق با ورود حضرت امام(ره) به ایران تا بیست و دوم بهمن ماه، سالروز پیروزی انقلاب نسبت به برپایی مراسم  گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  با دعوت از شخصیت‌های سیاسی و انقلابی و مردم قهرمان و شهید پرور قم با سخنرانی این شخصیت‌ها به تجلیل از این انقلاب و نعمت بزرگ الهی می‌پردازد.
باقرپناهی در تشریح جزئیات این مراسم افزود: مراسم این ده شب با سخنرانی مهندس میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و دکتر پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مسجد ولیعصر خیابان توحید آغاز و با سخنرانی دکتر بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فر عضو محترم هیئت عالی حل اختلاف قوای سه گانه در مسجد حضرت ابوالفضل خیابان امامزاده ابراهیم(ع) ادامه می‌یابد و با سخنرانی آیت الله غروی عضو محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، آیت الله دکتر محسن قمی معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله طاهری خرم آبادی رئیس مدرسه تخصصی فقه امام خمینی(ره)، دکتر حقیقت پور مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی و دکتر مهاجرنیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مسجد امام زین العابدین(ع) واقع در چهار راه سجادیه به پایان می‌رسد.


000000

اعضای شورای مرکزی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم انتخاب شدند

Image7
قم - ۲۱ عضو شورای مرکزی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم با رأی اعضای این تشکل انتخاب شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم، کنگره مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری روز جمعه 17 دی 95 در قم در محل دفتر این تشکل سیاسی با حضور اعضا و شخصیت‌های دینی و استانی برگزار شد.
در این مراسم که با حضور آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه و سیدمهدی صادقی استاندار قم و حجت الاسلام داود نمازی مشاور وزیر کشور در امور روحانیت و محمد وکیلی مشاور وزیر کشور و چهره‌های دیگر استانی برگزار شد، ابتدا حجت الاسلام علی بنایی دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری به ارائه گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های این تشکل پرداخت.
وی با تبریک میلاد امام حسن عسکری(ع) و تسلیت وفات حضرت حضرت معصومه(س) به اقدام بجا و واکنش مناسب مردم قم در ۱۷دی سال ۵۶ که منجر به حوادث روز ۱۹دی گردید اشاره کرد و گفت: مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری در سال ۱۳۷۶ با توجه به فرمایش‌های رهبری به منظور کادرسازی نیروهای انقلابی و ولایتمدار پایه‌گذاری شد.
وی گفت: این تشکل سیاسی تابع آرمانهای امام و فرمایش‌های رهبری است که با آمد و رفت دولت‌ها تغییری در مواضع آن ایجاد نخواهد شد و تعهد در راه امام و رهبری از التزامات نیروهای این جریان است.
حجت‌الاسلام بنایی افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند این انقلاب بی نام امام خمینی(ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست و قم به عنوان پایگاه انقلاب نباید از این نام محروم می‌شد که با گرد آمدن نیروهای انقلابی در این تشکل سیاسی، نام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در قم پر فروغ ماند.
وی ادامه داد: آسیب شناسی جریان اصولگرایی با حضور حجت‌الاسلام دکتر مهاجرنیا در ۲۰ جلسه تا کنون بحث شده است و نقاط ضعف و قوت و ریزش آراء و ... همه مورد بررسی قرار گرفته که همچنان نیز این جلسات ادامه دارد.
حجت‌الاسلام بنایی با اشاره به نیاز پایش و بازبینی که در مجمع هماهنگی پیروان امام ورهبری انجام می‌شود اظهار داشت: اگر اصولگرایی در کشور این نکات را اعمال کند در سپهر سیاسی ایران مورد اقبال قرار خواهد گرفت.
وی با گزارشی از برگزاری منظم جلسات شورای مرکزی این حزب و برگزاری کمیسیون‌ها و شرکت در انتخابات‌های مختلف به صدور بیانیه و اعلام مواضع رسمی این تشکل اشاره کرد و افزود: نسبت به وظایفی که انقلاب و رهبری بر دوشمان گذاشته‌اند و وظایف خاص قمی‌ها، ۴۰ سال است حرکتی را آغاز کرده‌ایم که همچنان به آن پایبندیم.
حجت‌الاسلام بنایی تصریح کرد: برمبنای وظیفه برای کارآمدی بیشتر نظام و تلاش برای انقلابی ماندن و استقامت نیروهای انقلابی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.
 
در ادامه مراسم، بیانیه کنگره مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قرائت شد. متن بیانیه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری بدین شرح است:
مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری که در دو دهه قبل با هدف‌ترویج اسلام ناب محمدی(ص) و تقویت و حمایت از ارزش‌های انقلاب اسلامی بر اساس مبانی و آرمان‌های امام راحل(ره) و منویات مقام معظم رهبری شکل گرفت در طول سال‌های گذشته توانسته است با تشکل نیروهای متعهد و متدیّن و با پایبندی به اصول و مبانی مطرح در مرامنامه نقش مهم و تأثیرگذاری را در مقاطع مختلف در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی استان قم ایفا نماید. اکنون که با برگزاری گنگره مجمع، فصل جدیدی در فعالیت این تشکل آغاز می‌شود. بار دیگر عهد و پیمان خود را با شهیدان گلگون کفن انقلاب اسلامی اعم از شهدای انقلاب، دفاع مقدس و شهدای عزیز مدافعان حرم به ویژه امام شهیدان و مقتدای آزادیخواهان خمینی کبیر و مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای تجدید کرده یادآور شویم:
۱ـ استکبار جهانی به سر کردگی آمریکای جهانخوار که منافع زیادی را با پیروزی‌ها و گسترش انقلاب اسلامی در ایران و منطقه از دست داده عزم خود را برای شکست ایران و انقلاب دو چندان کرده است و با راه‌انداختن جنگ نرم به صورت محسوس و نامحسوس در صدد است تا مهم‌ترین عامل پیروزی انقلاب که همانا وحدت مردم و مسئولان است را به مخاطره افکند.
۲ـ مجمع پیروان امام و رهبری بر این باور است که دوام و بقای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نیازمند اتحاد و همبستگی مردم و همراهی و حمایت گسترده آنها با نظام جمهوری اسلامی است. لذا اقدامی که موجب دلسردی، زدگی و اختلاف میان مردم شود را از مصادیق تضعیف نظام و انقلاب دانسته و آن را محکوم می‌کنیم.
۳ـ دشمنان کینه توز نظام زیرکانه مشغول بزرگ نمایی ضعف‌ها، کاستی‌ها و بعضا کارهای خطا در جهت ناکارآمد جلوه دادن نظام جمهوری اسلامی هستند. امروز اگر ضعف و کاستی و مشکلاتی در بخش‌های مختلف وجود دارد. همه در پیدایش آن به شکلی مقصرند، کاهش آسیب‌های اجتماعی و نارسایی‌های فرهنگی و رفع مشکلات اقتصادی و در یک کلمه کارآمدتر کردن نظام جمهوری تنها در سایه آرامش جامعه و وحدت صفوف ملت و تقویت همه دست‌اندرکاران میسر می‌شود.
۴ـ اصول‌گرایی در نظام جمهوری اسلامی تفکری معادل و همزاد انقلاب اسلامی است ولی برخی رفتارها از برخی کسانی که خود را اصول‌گرا می‌نامند باعث شده است افکار بخش قابل توجهی از مردم نسبت به اصول‌گرایان تغییر کند. زیاده طلبی، بی توجهی به مطالبات مردم، محدود کردن دایره اصول‌گرایی، تنگ نظری، عصبیت‌های جناحی، پرخاشگری و اصلی کردن مسائل فرعی باعث شده است. برخی اصول‌گرایان با مشکل اقبال مردم روبه‌رو شوند. رفع این مشکل هم با تغییر نام و عناوین در فضای امروز محقق نمی‌شود. بایستی اصول‌گرایان در برخی کنش‌ها و منش‌های سیاسی خود تجدید نظر کنند.
۵ـ در شرایط کنونی القای یأس و ناامیدی میان مردم و مانع‌تراشی بر سر فعالیت‌ مسئولان را خلاف شأن اصول‌گرایی دانسته و اعلام می‌داریم تمام تلاش اعضای مجمع در جهت کمک کردن به مسئولان برای موفقیت آنها که موجب موفقیت نظام است معطوف می‌باشد.
۶ـ مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری اصل امر به معروف و نهی از منکر را همچنان سرلوحه فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتمای خود قرار داده و بر اساس این اصل وظیفه خود می‌داند که نسبت به ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی حساس بوده و از تلاش‌هایی که برای رفع نارسایی‌ها انجام می‌شود حمایت کند.
۷ـ مجمع همچون گذشته بر تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری مبنی بر وحدت همه‌جانبه و انقلابی ماندن نیروهای انقلاب اسلامی تأکید نموده و ارتباط مستمر خود را با مراجع تقلید، جامعه محترم مدرسین حوزه علیمه قم و روحانیت حفظ کرده و از رهنمودهای آنها برای اصلاح و تداوم فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود استفاده خواهد کرد.
در پایان رأی‌گیری از اعضا برای شورای مرکزی جدید این تشکل انجام گرفت که بر این اساس آقایان: علی بنایی، محمد عرب، ابوالفضل اربابی، سید محمدرضا حسینی، داوود عباسی، محمدرضا باقرپناهی، سید محمد جواد آل‌احمد، عباس شیرمحمدی، مرتضی داستانی، مجید اخوان، سید جواد حسینی، ابوالفضل یعسوبی، محمد رنگرز، احمد معلمی، محمد حسن ذاکری، مهدی جعفری، احمد معمارزاده، سید جلال حسینی، سید ابوالفضل اسماعیلی، مهدی پاک، عباس جهان بینی به عنوان ۲۱ عضو اصلی انتخاب شدند.
همچنین آقایان: حمید اخوان و محسن خالقی و احمد شوکت به عنوان بازرسین اصلی و نعمت‌الله دیانی و محسن بوالحسنی به عنوان بازرسین علی البدل انتخاب شدند.
خبرگزاری مهر (لینک اصلی)
یکشنبه 19 دی 95

آیت‌ الله غروی: اختلافات نباید باعث دوری نیروهای انقلابی از یکدیگر شود

Image2
 قم - عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین با تأکید بر اینکه باید بین نیروهای همسو با مرجعیت و رهبری همگرایی ایجاد کنیم، گفت: اختلافات نباید باعث دوری نیروهای انقلابی از یکدیگر شود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم، آیت‌الله سید محمد غروی در کنگره مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری با تأکید بر آسیب شناسی جریان اصولگرایی، گفت: انسان برای پیش برد مقاصد، باید کارهای خود را آسیب شناسی کند.
وی گفت: یکی از مشکلاتی که مدتها جریان اصولگرایی با آن دست به گریبان بود، عدم آسیب شناسی از کارها بود که البته بخشی از این موضوع جنبه روانی دارد. چرا که انسان همواره در پی توجیه و دیدن اشکالات در دیگران است. عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: اگر بتوانیم مشکلات را به گردن دیگران بیندازیم، این کار را خواهیم کرد. اگر بتوانیم آن طرف مرزها را متهم کنیم، این کار را خواهیم کرد. اما توجهی به مشکلات خودمان نداریم.
وی اظهار داشت: ۲۰ سال است که بنده این مسئله برایم مطرح است و اعتقادم این است که مجموعه‌های سیاسی این کار را نکرده‌اند که همواره مشکلات را به دیگران نسبت می‌دهند و توجه ندارند که کجا اشتباه کرده‌اند. اما در این آسیب شناسی باید این موارد را بررسی کنند.
آیت الله غروی افزود: ما بطور معمول از واقعیت‌ها دور می‌شویم و واقعیت اجتماعی را آنگونه که هست درک نمی‌کنیم و باید با یک چشم به حفظ ارزش‌ها نیز نگاه داشته باشیم. وی تصریح کرد: شما که به امام و انقلاب وفادارید باید در مسائل سیاسی عاقلانه و درست حرکت کنید. اگر نقطه نظراتی دارید بطور جدی مطرح کنید. استاد حوزه علمیه قم گفت: گاهی ما آسیب‌هایی را که مسببش خودمان هستیم نمی‌پذیریم و خودمان و نیروهایمان دفع می‌شویم.
وی خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم بین نیروهای همسو با مرجعیت و رهبری همگرایی ایجاد کنیم. اختلافات نباید باعث دوری نیروهای انقلابی از یکدیگر شود. آیت الله غروی با اشاره به اینکه متشابهات را نباید حمل بر محکمات کنیم، تأکید کرد: گاهی بجای حمایت صحیح از رهبری و بزرگان، متأسفانه از آنها هزینه می‌کنیم که این کار درستی نیست. استاد برجسته حوزه عملیه افزود: نباید حزب‌زدگی بر ما حاکم شود که هرچه تشکیلات مصوب کرد، بدون چون و چرا قبول کنیم و درست یا غلط، آن را بپذیریم.
برای حفظ دستاوردهای انقلاب باید تلاش کنیم
آیت الله غروی با بیان اینکه برای حفظ دستاوردهای انقلاب باید تلاش کنیم اظهار داشت: شرایط فرهنگی قم در شأن این شهر نیست و باید شماها نسبت به آن ورود پیدا کنید تا فضای کلی شهر قم آراسته به معنویت و عفاف باشد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دشمن می‌خواست به دنبال مرگ آیت الله سید مصطفی خمینی با انتشار مقاله‌ای توهین آمیز به امام(ره) لطمه بزند اما خوشبختانه با ورود به هنگام مردم قم یک خروش ملی بوجود آمد و انقلاب اسلامی را رقم زد. آیت الله غروی در بخش دیگری از سخنان خود با قرائت نامه امام حسن عسکری(ع) به شیخ صدوق گفت: ایشان سفارشی به همه شیعیان و مومنین داشتند مبنی بر اینکه اشتباهات دیگران را مورد بخشش قرار دهید و خشم خود را فرو برید.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: توصیه امام عسکری(ع) به همه ما مواسات با برادران دینی، برجسته نکردن خطاها و خوش اخلاقی است و انقلابی بودن به معنای تند و تیزی و بدگویی نیست. چراکه ائمه معصومین(ع) یکپارچه ادب و حیا بودند. وی افزود: باید به گونه‌ای عمل کنیم که اصحاب معروف زیاد شوند نه اینکه کم شوند. متأسفانه در حال حاضر وضعیت اجتماعی قابل تحمل نیست.
خبرگزاری مهر(لینک اصلی)
یکشنبه 19 دی 95

زیر مجموعه ها

صفحه 1 از 8