آیت الله العظمی مکارم شیرازی: بدون اتحاد انقلاب حفظ نمی‌شود

DSCN8408
آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه نگهداری انقلاب بسیارسخت‌تر از به دست آ وردن آن است، خاطرنشان کرد: از بین بردن آسیب‌های انقلاب کارآسانی نیست و با شعار نمی‌شود بلکه با عمل می‌شود و اولین شرطش اتحاد است ولی متأسفانه برخی از گروههای داخلی بااینکه می‌بینند اختلاف سبب شکست می‌شود بازهم حاضر به اتحاد نیستند.
به گزارش 19دی، جمعی از اعضای ستاد مردمی بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با آیت الله مکارم شیرازی، مرجع عالیقدر جهان تشیع در مدرسه علمیه امام سجاد (ع) قم دیدار کردند.
آیت الله مکارم شیرازی در این دیدار با بیان این که انسان چیزی را که ارزان بدست بیاورد ارزان از دست می‌دهد و چیزی را که با خون دل بدست آورد به آسانی از دست نمی‌دهد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی با خون دل و زحمت و زندان‌ها و تبعید‌ها و شکنجه‌ها به دست آمده و به ارزانی نمی‌شود آن را از دست داد بلکه باید آن را با خون دل آبیاری و نگهداری کرد.
وی با اشاره به این که قبل از انقلاب دنیا به دو شعبه غرب و شرق تقسیم شده بود و هیچ کشوری نمی‌توانست خارج از این دو گروه باشد، گفت: دشمنان وقتی دیدند نظامی آمده که شعارش نه شرقی و نه غربی است و میخواهد نظام دنیا را عوض کند برای نابودی انقلاب دست به دست هم دادند ولی چون انقلاب متکی به معنویت بود نتوانستند کاری کنند و انقلاب ماند و یک ورق تازه در تاریخ دنیا ایجاد کرد.
اولین شرط نگهداری انقلاب اتحاد است
استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این که نگهداری انقلاب بسیار سخت‌تر از به دست آوردن آن است، خاطرنشان کرد: از بین بردن آسیب‌های انقلاب کار آسانی نیست و با شعار نمی‌شود بلکه با عمل می‌شود و اولین شرطش اتحاد است ولی متأسفانه برخی از گروه‌های داخلی با این که می‌بینند اختلاف سبب شکست می‌شود باز هم حاضر به اتحاد نیستند.
وی با بیان این ضرب المثل که مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود، گفت: محال است که بدون اتحاد انقلاب حفظ شود و خدا راضی نیست آثار خون‌های پاک شهدا و انقلابی که چهره دنیا را عوض کرده است از بین برود.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که قبل از انقلاب مابدون این که نام مستعمره را داشته باشیم مستعمره غرب بودیم، گفت: اموال ما را ارزان می‌بردند و تمام مسئولان و منابع کشور تحت فرمان آنها بود و الآن هم اگر این مقاومت بشکند باز مستعمره خواهیم شد.
خیلی از کشورهای غربی مستعمره آمریکا هستند
وی با بیان این که الان خیلی از کشورهای غربی واقعا مستعمره هستند و اجازه ندارند که برای خود تصمیم بگیرند، گفت: آیا شرافت انسانی اجازه می‌دهدکه کشوری که از چنگ استعمار رها شده دوباره به چنگ استعمار گرفتار شود.
این مرجع عالم تشیع اظهارداشت: نسل جوان نیروی اصلی انقلاب بوده و هست و خواهد بود، این جوانان بودند که انقلاب کردند و جنگیدند و کشور را به پیش بردند و همین‌ها هم می‌توانند انقلاب را حفظ کنند. وی با بیان این که ما باید تاریخچه انقلاب را به صورت مستند به جوانان بگوییم، خاطرنشان کرد: جوانان باید ببینند صمیمیتی که ما در انقلاب داشته ایم هنوز هم هست؛ همچنین باید تلاش کنیم که از زمان عقب نماینم و زمانه و شرایطش را درک کنیم و با حفظ اصول اسلام مطابق با زمانه حرکت کیم.
باید با جوانان با زبان محبت و صمیمیت حرف بزنیم
وی با اشاره به آیه«فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فضا غلیظ القلب لانفضوا من حولک..» اظهار داشت: نه بی بند و باری درست است و نه جمود و این را باید به جوانان بیاموزیم و با زبان محبت و صمیمیت و دلسوزی با جوانان حرف بزنیم و این ادبیات است که مؤثر است.
DSCN8334
آرمان‌های انقلاب را باید در جامعه اشاعه دهیم
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین بنایی،دبیر مجمع همانگی پیروان امام و رهبری استان قم، هدف از این دیدار را گرفتن رهنمون برای ارتقاء جبهه انقلاب در سطح کشور عنوان کرد و اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که آرمانهای انقلاب را به صورت مردمی اشاعه بدهیم. وی با بیان این که انقلاب اسلامی به عنوان سرمایه اجتماعی وعامل وحدت و انسجام بوده، خاطرنشان کرد: امروز انقلاب مورد آسیب قرار گرفته است و ما تمام تلاش خود را برای تعمیر و ارتقاء انقلاب انجام می‌دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین بنایی بااشاره به مسائل جناحی و اختلاف جناح‌ها در کشور، گفت: مرجعیت نسبت به اختلاف جناح‌ها همیشه حساس بوده است و یکی از عوامل وحدت در جامعه اسلامی است.
وی مشکل امروز نیروهای انقلاب را نحوه ارتباط با نسل جوان دانست و تصریح کرد: امروز نسل جوان کمتر مخاطب ما هستند و نتوانستیم برای نسل جوان مسائل عمده انقلاب را بیان کنیم و همین سبب تهاجم فرهنگی دشمن شده است که آسیب‌هایی را به ما زده است.
وی با اشاره به ارتباط خوب و مؤثر آیت الله مکارم شیرازی با نسل جوان از گذشته تا به امروز، ابراز کرد: آنچه ما می‌خواهیم بگوییم این است که قم به عنوان خاستگاه اصلی انقلاب اسلامی و حوزه علمیه و مردم قم همچنان به انقلاب وفادار‌اند و چنانچه همبستگی وانسجام و اتحاد بین احزاب و گروه‌ها سرلوحه کار ما قرار بگیرد شاهد شکوفایی انقلاب اسلامی در تمام نقاط عالم خواهیم بود.
وی افزود: هنوز بعد از چهل سال مردم جهان منتظر پیام انقلاب اسلامی هستند و هنوز انقلاب اسلامی اثرگذار است و ما باید نسبت به تبین اهداف انقلاب تلاش بیشتری را مبذول کنیم.
DSCN8351
دستاوردهای انقلاب باید برای نسل جوان تبیین شود
در ادامه حجت الاسلام احمدی تبار با بیان این که انقلاب اسلامی ایران حرکتی بود که در طول تارخ سابقه نداشت و نظامی را طراحی کرد که شناخته شده نبود، گفت: انقلاب اسلامی استکبار جهانی را مورد هدف قرار داده و به دنبال به کمال رساندن بشریت شده است و به همین خاطر از روز اول همواره مورد هجمه دشمنان بوده و توطئه‌های زیادی را نسبت به این نظام داشته‌اند و امیدوارند که بتوانند نظام را سرنگون کنند.
وی با بیان این که ما در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و چهلم بیانگر کمال است، افزود: امروز می‌طلبد که بازنگری جدی داشته باشیم و دستاوردهای این نظام را بررسی کنیم که دیانت و تدینی که در دنیا به فراموشی سپرده می‌شد این انقلاب توانست قرن 21 را قرن معنویت و گرایش به معنویت قرار دهد.
این استاد حوزه علمیه افزود: این انقلاب توانست حرکتی را در مسلمانان که خود را وارفته می‌دیدند ایجاد کندو حتی در مسیحیت و یهودیت روح معنوی را زنده کند؛ همچنین این انقلاب توانست شاخص‌های یک نظام موفق را در ابعاد مختلف به عرضه بگذارد و امروز می‌بینیم که در ابعاد علمی، فناوری و نظامی نظام جمهوری اسلامی توانسته سطح بالایی در جهان داشته باشد.
وی با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه انقلاب قرار گرفته است، اظهار داشت: هر جامعه‌ای از سه گروه تشکیل شده است که عبارتند از یک اقلیت صالح و مصلح، یک اقلیت فاسد و مفسد و یک گروه هم بدنه جامعه هستند.
حجت الاسلام احمدی افزود: تا کنون در انقلاب اسلامی اقلیت صالح مصلح توانسته بازیگر نقش اساسی در جامعه باشد و اکثریت را همراه با خود داشته باشد ولی امروز گرفتاری پیدا کرده و نتیجه آن شده است که اقلیت فاسد به میدان آمده وارزشهای مارا مورد هجمه قرارداده است.
وی خاطرنشان کرد: باید حرکتی صورت بگیرد و اقلیت صالح مصلح در عرصه حضور پیدا کنند و با وحدت و همدلی بتوانند اکثریت را با خود مجددا همراه کنند و پیام‌های انقلاب اسلامی را به جهانیان برساند.
این استاد حوزه علمیه افزود: هر چه ما داریم از رهبری رهبران دینی و معلمان و صالحان جامعه و مرجعیت معظم عالم تشیع است که توانسته این حرکت عظیم را زیر سایه امام و رهبری مقام معظم رهبری هدایت کند.
وی با بیان این که باید حرکت جدی در سرتا سر کشور ایجاد شود ودستاوردهای جمهوری اسلامی برای نسل جوان تبیین شود، گفت: ما انتظار داریم از نفَس مسیحای مرجعیت در جهت انگیزش انسان‌های صالح مصلح در این عرصه استفاده کنیم و روح جدیدی را در انقلابیون ایجاد کنیم تا بتوانند در جهت ارزش‌های انقلاب پیش بروند و این انقلاب را به انقلاب امام زمان(عج) متصل کنند.
DSCN8378
دشمن به دنبال تطهیر چهره کریه پادشاهان است
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین اسکندری رییس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به تلاش‌های دشمن در جهت براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت:دشمن به دنبال این است که چهره منحوس و کریه پادشاهان گذشته را تطهیر کند و به خورد نسل جوان بدهد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که انقلاب اسلامی برخواسته از فقه و فقاهت و‌اندیشه اسلامی است دشمن تلاشمی کند از انقلاب اسلامی قداست زدایی کند تا بتواند عملکرد نظام را زیر سؤال ببرد.
حجت الاسلام والمسلمین اسکندری با اشاره به این که تا کنون مرجعیت عالیقدر شیعه پیشتاز انقلاب بوده و انقلاب را در جهت آرمان‌ها و اهداف متعالی اسلام سوق داده است، افزود: امروز متأسفانه انقلاب به سمت مسائل مادی سوق پیدا کرده است و این آسیب جدی برای انقلاب است.
وی با بیان این که انقلاب اسلامی خدمات زیادی را به مردم کرده است، گفت: متأسفانه ما به دلیل اختلف سلیقه‌ای نمی‌گذاریم مردم طعم شیرین این خدمات را بچشند.(7 خرداد97)
DSCN8413

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا: بحران اخلاقی جامعه به اوج خود رسیده است

97-2-29
19 دی: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: بحران اخلاقی جامعه حقیقتا به اوج خود رسیده است و جامعه به لحاظ فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی رنج می‌برد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا استاد حوزه و دانشگاه در پنجمین جلسه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع راهبردهای اصولگرایی در دهه پنجم انقلاب اسلامی در تبیین راهبردهای اصول‌گرایی اظهار داشت:‌اندیشه انقلاب با محیط درون خود و محیط بیرونی دائما سروکار دارد، در محیط درونی خود ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی در اختیار داشته که می‌تواند از این مزیت‌ها برای حرکت خود استفاده کند، از بیرون هم دائما با یکسری ضعف‌ها و تهدیدها روبرو است.
این استاد دانشگاه درباره هنر راهبرد بیان کرد: هنر راهبرد این است که با توجه به فرصت‌ها و ظرفیت‌ها، ضعف‌ها و تهدیدها را درجهت رسیدن به اهداف به نقطه قوت مبدل سازد، حال راهبرد تعلیمی یکی از راهبردهای بسیار جدی است که مبنای توسعه در دنیای امروز است. وی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف نیروهای انقلابی این است که فرهنگ انقلاب را دائما بازسازی کرده و به نسل نو آموزش دهند تا آنها هم همراه انقلاب شوند که متأسفانه این کار به درستی صورت نگرفته است.
دکتر مهاجرنیا با تأکید بر آموزش مداوم ارزش‌‌های اخلاقی به جامعه تصریح کرد: برای حفظ جامعه در مسیر صحیح خود، اصول‌گرا کردن و پایبند کردن جامعه به ارزش‌های دینی، الهی، اخلاقی و انقلابی، نیاز به آموزش مداوم وجود دارد، البته بخشی از این آموزش‌ها در محیط خانواده، مدرسه، دانشگاه، مساجد و... جریان دارد؛ اما متأسفانه روی همین بخش‌ها نیز کار نشده است و نقش فرهنگ‌پذیری در خانواده‌ها و جوانان بسیار کم‌رنگ شده است. وی نقش‌تربیتی جامعه را در شرایط موجود مثبت ارزیابی نکرد و تأکید نمود: جامعه هم نقش منفی پیدا کرده است و فرهنگ‌ عمومی ما از اصالت‌های دینی و ملی دارد فاصله می‌گیرد، ما در انتقال ارزش‌ها به نسل‌های جدید دچار مشکل هستیم، چراکه سیستم آموزشی و تعلیمی جامعه دارای نقص است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ناکارآمدی سیستم آموزش و پرورش کشور اظهار داشت: سیستم آموزش و پروش کشور حقیقتا ناکارآمد است، در دانشگاه‌های کشور نه تنها فرهنگ و ارزش‌ها منتقل نمی‌شود که خود این نهاد مصرف کننده تولیدات و تعلیمات دیگران است؛ بنابراین اصول‌گرایی در بخش‌های جامعه، خانواده، دانشگاه و مدرسه، باید راهبردی عمل کند تا بتواند فرهنگ‌ انقلابی را تولید و به نسل جدید منتقل کند . حجت الاسلام مهاجرنیا عنوان کرد: کار در این زمینه به دو صورت است، کار نخست این است که تولید بینش و اعتقادات باید متناسب با نیازهای روز انجام شود. بینش‌ها باید به‌صورت مداوم بازسازی شوند، چراکه نسل امروز بینش‌های چند دهه قبل را نفهمیده و دریافت نمی‌کند.
وی ادامه داد بر اساس راهبرد تعلیمی ساختارها و رفتارهای سیاسی و مدیریتی باید اصلاح شود. هر مسئولی قبل از پذیرش مسئولیت باید متناسب با آن منصب آموزش لازم را ببیند. هر مسئولی کار خود را باید به صورت صحیح انجام داده و در کار دیگران دخالت نکند این دخالت‌ها نشان می‌دهد نقص آموزشی وجود دارد .
حجت الاسلام مهاجرنیا هشدار داد: بحران اخلاقی جامعه حقیقتا به اوج خود رسیده است و جامعه به لحاظ فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی رنج می‌برد، از این رو آموزش مداوم اصول اخلاقی، دینی و ارزشی ضروری است تا آثار آن واکسینه شده و ماندگار شود. این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که در سیستم اقتصادی، توسعه بایستی مبتنی بر دانش باشد، بیان کرد: اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند، همین دانش‌محوری است، جامعه اگر دانش محور باشد، تحریم‌ها نمی‌تواند فشاری بر آن وارد کند، چراکه محصول فکر و عقلانیت خود را در اختیار دارد، اگر سیستم آموزش محور نشود، لزوما مبتنی بر نیرنگ بازی می‌شود.
وی با بیان این‌که تفکر استراتژیک قوت‌ها و فرصت‌ها را تقویت کرده و تهدیدهای آن را یا از بین می‌برد و یا تبدیل به فرصت می‌کند، گفت: زمانی این مهم انجام می‌شود که مبتنی بر دانش، آگاهی و معرفت باشد، اما کدام یک از این کارها انجام شده است.
حجت الاسلام مهاجرنیا پایبندی به ارزش‌های اعتقادی و اخلاقی را لازمه همراهی مردم دانست و تأکید کرد: در جهت‌دهی و حرکت توده مردم در مسیر صحیح، زمانی می‌توان مردم و جامعه را با خود همراه کرد که متولیان امور به اصول و ارزش‌ها پایبند بوده، در مسیر قرار گرفته و مبتنی بر یک نقشه راه حرکت کنند.
وی تصریح کرد: هیچ کشوری در دنیا به‌اندازه ایران دشمن ندارد و رهبر انقلاب هم دائما بر دشمن‌شناسی تأکید دارند، دین اسلام هم تولی و تبری را مورد تأکید قرار داده است، تبری به معنای اعلام برائت از دشمن است، اما تا دشمن شناخته نشود، چگونه می‌توان از آن اعلام برائت کرد.
حجت الاسلام مهاجرنیا ادامه داد: برخی مصادیق این اعلام برائت را دائما در تاریخ جستجو می‌کنند، درحالی که دشمن امروز را باید شناخت که اسرائیل و آمریکا است.
وی با اشاره به وظایف نیروهای انقلابی در رابطه به گسترش معنویت جامعه بیان کرد: گسترش معنویت و هدایت وظیفه نیروهای انقلابی است، افرادی که بتوانند ارزش‌های انقلاب اسلامی را متناسب با مردم‌ترویج کنند. حجت الاسلام مهاجرنیا ادامه داد: فرهنگ انقلاب اسلامی از ابتدا یک فرهنگ تهاجمی بود و علیه موجودیت شرق و غرب عالم شکل گرفت، اما امروز خبری از آن تهاجم نیست، امروز منفعل شدیم به جای استفاده تهاجمی از ابزار‌های تکنولوژيک مانند تلگرام آن را تعطیل می‌کنیم. اگر از این ابزار بهره عالمانه می‌گرفتیم مطمئن باشید آمریکا و غرب آن را از دست ما می‌گرفتند اما امروز ما در چه حالی هستیم؟
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در این راهبرد دو سامانه مستقیم و غیر مستقیم بایستی تعریف شود، که ارزش‌ها انقلاب اسلامی و اصول‌گرایانه، اعتقادات، اخلاقیات و هنجارها بررسی شود، اگر کسی بگوید اصول‌گرا است و به این امور توجهی نداشته باشد، یقینا خلاف واقع می‌گوید، بنابراین یک سامانه مستقیم باید تعریف شود، یعنی وظیفه ما است که برای تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی وارد عمل شویم. وی تأکید کرد: سامانه تبیینی درآموزش، پژوهش، تولید و تبلیغ باید قوی شود، هیچ دوره‌ای مانند امروز امکانات تبلیغی و آموزشی فراهم نبوده است، در جامعه امروز به دلیل وجود امکانات گسترده تبلیغی و رسانه‌ای، به صورت لحظه‌ای می‌توان جامعه را به سمت آموزش حرکت داد.
حجت الاسلام مهاجرنیا در پایان با اشاره به ضعف نیروهای انقلابی در دفاع از ارزش‌های دینی تأکید کرد: نیروهای انقلابی در دفاع از ارزش‌های دینی و اعتقادی خود ضعیف عمل کرده‌اند، چراکه راه دفاع کردن صحیح را نمی‌دانند، ما نیازمند سامانه دفاعی بسیار فعال و قدرتمند از هویت و موجودیت فکری و اعتقادی هستیم، دلیل نتیجه ندادن بسیاری از طرح‌ها مانند سامانه پاسخ‌گویی به شبهات این است که به‌صورت راهبردی به مسائل فکری و‌اندیشه‌ای توجه نمی‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: انباشت ظرفیت ها بهتر از تک جناحی است

DSCN0095
مهاجرنیا گفت: اگر ظرفیت های ما روی هم انباشت شود، بهتر از این است که فقط ظرفیت یک جناح در کشور باشد. پنج انگشت بهتر از یک انگشت است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا در سومین جلسه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با موضوع «راهبردهای اصولگرایی در دهه پنجم انقلاب اسلامی»، گفت :دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا، از راهبردهای بسیار مهم در تشیّع است که در گذشته گاهی این دو موضوع اساسی به عنوان مسئلۀ شخصی طرح می شد، اما امروزه یک نگاه راهبردی و کلان در نظام و جامعۀ اسلامی هم پیدا کرده است، که باید تقویت شود.
وی با تصریح بر اینکه نباید از طریق هجوم ارزش های کفر، شرک و دشمنان، مورد تعرض واقع شویم، تاکید کرد: اگر بنا است ما هویت دینی مان خدشه دار شود، آنجا باید احساس خطر کرده و دوست و دشمنِ معاصر را مشخص کنیم.
وی با تبیین اینکه امروز در این طرف ما مشکل اسلام انگلیسی را داریم که تولی و تبری را تنها در محدودۀ سنت گذشته  منحصر کرده اند و در مقابل اسلام آمریکایی است که تنها دشمن  خود را شیعه می داند، افزود: این ها از دردهای روزگار ماست که نمی توانیم راهبرد جدید دشمن شناسی و دوست شناسی و تعیین مواضع راهبردی خودمان را در جهان اسلام مشخص کنیم. در دنیای امروز هم دشمن ما بیشتر شده است و هم دوستان ماهیت جدیدی پیدا کرده اند و تغییر چهره داده اند.
 وی این راهبرد را در دنیای جدید دارای چهار شرط اساسی دانست و ادامه داد: نخستین شرط، آگاهی نسبت به اهداف، کارکردها و فلسفۀ راهبرد تولی و تبری است. چه کسانی باید این آگاهی بخشی را انجام دهند؟ همۀ کسانی که ادعای اصولگرایی دارند و پایبند به ارزش های انقلاب اسلامی هستند، باید جامعه را آگاه کنند تا دوستان و دشمنانشان را به درستی بشناسند و متناسب با شرایط و مصالح، موضع گیری کنند .
مهاجرنیا دومین شرط را رعایت مراتب آن دانست که در آموزه های دینی، برائت از کفار و مشرکان به عنوان اولین مرتبه ذکر شده است و توضیح داد: کفار کسانی هستند که حق و ایمان و دین را می پوشانند و انکار می کنند.
وی افزود: سومین شرط برائت از دشمنان است، هر کسی با اسلام و مسلمانان دشمنی کند و با مسلمانان بجنگد، ولو به ظاهر مسلمان هم باشد، مسلمان باغی و محارب و ناصبی باشد، همانند سلفی گری، تکفیری، وهابیت، داعش، جبهه النصره و طالبان، این از مصادیق دشمن است.
محقق علوم اسلامی به موضوع سایر مذاهب اسلامی که با ما در جنگ نیستند و دشمنی هم نمی کنند، اشاره و خاطرنشان کرد: در گذشته، هم شیعه نسبت به این دسته از مسلمانان مخالف خود، نوعی اعلام تبری داشته و هم اهل سنت. اما امام راحل (ره) این نگاه را عوض کرد و فرمود: دشمن اصلی همۀ مسلمانان شیعی و سنی که مصداق کفار و مشرکین در قرآن است، امروز آمریکا و اسرائیل است.
وی ادامه داد: امام امت در میان مسلمانان، بحث وحدت اسلامی و تقریب بین مذاهب را مطرح کردند که از تولی و تبری به عنوان راهبرد اساسی برون رفت از شرایط گذار و پیچیدۀ امت اسلام و جهان اسلام یاد می کردند.
پژوهشگر علوم سیاسی از تلازم میان ولایت و برائت به عنوان چهارمین شرط نام برد و اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که مخصوصاً در سیاست داریم، این است که بین تولی و تبری، توازن برقرار نمی کنیم. دائماً در افراط و تفریط هستیم. یک باره با یک کسی دوست می شویم که اصلاً جای آن دوستی نیست. یا با کسی دشمنی می کنیم که او دشمن نیست.
وی تاکید کرد: متأسفانه گاهی ما این مصداق دشمن را در جناح های داخلی می آوریم. دشمن را در میان جناح های سیاسیِ هم کیش می بینیم. این نشانگر آن است که ما هنوز نتوانسته ایم اهمیت راهبرد تولی و تبری را درک کنیم. ما هنوز اصول مشترکمان را درک نکردیم تا زیر چتر تولای واحد قرار گیریم.
وی یادآور شد: همۀ ما یک ولایت داریم. ولایت همۀ ما با خدا و ائمه(علیهم السلام) است. این مقدار مشترک هستیم. این جا نباید از هم اعلام برائت کنیم. ولی متأسفانه گاهی خیلی راحت یکدیگر را تکفیر می کنیم، در حالی که یکی از مراتب تولی و تبری، اقتدای عملی به اولیای الهی و انزجار عملی از دشمنان است .
 وی با تاکید بر اینکه علمای ما با علمای اهل سنت حتی نشست و برخاست ندارند، اظهار داشت: ما باید به آنها بگوییم مگرآمریکا مصداق کفار نیست؟ مگر اسرائیل که الآن شما به سمت آن می روید، در قرآن مصداق کسانی نیست که باید از آنها اعلام برائت شود؟
وی راهبرد اتحاد و انسجام بخشی را از راهبردهایی دانست که زمینۀ استفاده از فرصت ها و مزیّت ها و نقاط قوّت را فراهم می کند تا تهدیدهای بالقوه را به فرصت برای نظام اسلامی تبدیل نماید و تصریح کرد: از اول انقلاب، اتحاد و وحدت کلمه، جزء شعارهای اصلی امام راحل بود، اما متأسفانه الآن قدری مشکل داریم.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ویژگی این راهبرد، هم افزایی و استکمال نیروها است، گفت: ظرفیت حوزه و دانشگاه، شیعه و سنی، اقوام، نیروهای سنتی و مدرن، همۀ اینها می توانند مکمل هم باشند و این راهبرد مجدداً باید احیاء شود.
وی با انتقاد از عدم تبیین مفهوم وحدت، خاطرنشان کرد: وحدت ما در عین کثرت است. یعنی ما تکثرمان را حفظ می کنیم. هر کس با مبانی خودش، در اصول و اهداف و استراتژی های کلان مشترک با هم کار می کند. اما نهایت این است که در یک سری تاکتیک های جزئی با هم اختلاف داریم.
 پژوهشگر سیاسی افزود: ما اینها را خوب تعریف نکردیم و بدتر از همه این است که حتی اصولگرا و اصلاح طلبِ ما هم این ادبیات را پیدا نکردند. مشترک های اینها بیشتر از اختلاف نظرهایی است که دارند. اصلاح طلب ها  اصول انقلاب اسلامی را قبول دارند. اگر قبول نداشته باشند اصلاح طلب نیستند. در خیلی از اصول اینها با هم مشترک هستند.
وی با طرح این موضوع که بیاییم در مشترکات میثاق نامه بنویسیم، عنوان کرد: بگوییم در این موارد، همۀ ما با هم مشترکیم و در تاکتیک ها و کارکردها و روش ها با هم اختلاف داریم، و با تلاش در رفع اختلافات به هم نزدیک شویم.
مهاجرنیا با خاطرنشان کردن اینکه، پیش شرط وحدت، احترام به حق و حقوق یکدیگر است، توضیح داد: شما من را به عنوان خودم بپذیر. قرار نیست «من تو شوم» یا «تو من شوی». بپذیریم که یک شهروند هستیم. من یک حزب هستیم. یک اصلاح طلب یا اصولگرا هستیم. حق شهروندی و مدنیت داریم. بعد با هم کار کنیم.
وی تصریح کرد: گاهی می خواهیم طرف نباشد، بعد می گوییم که بیا وحدت کنیم؛ یعنی ما باشیم. اگر ظرفیت های ما روی هم انباشت شود، بهتر از این است که فقط ظرفیت یک جناح در کشور باشد. پنج انگشت بهتر از یک انگشت است. این جزء پیش فرض هایی است که در این راهبرد باید بپذیریم.

حجت الاسلام دکتر مهاجرنیا استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد: امر به معروفِ حاکمان تعطیل شده است

DSCN9938

 19 دی: حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا گفت: یکی از مهم‌ترین فلسفه‌های امر به معروف و نهی از منکر، نصیحت، ارشاد، نقد و خیرخواهی حاکمانِ جامعه است که امروز تعطیل شده است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا در دومین جلسه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با موضوع راهبردهای اصولگرایی در دهه پنجم انقلاب اسلامی، گفت: راهبردهـا، اصول و خط مشی‌های کلانی بر سـطح تاکتیکی و عملیاتی برنامه‌ها و اقدامات اشـراف داشـته و با توجه به فرصت‌ها، تهدیدها، نقاط قوت و ضعف در مسیر رسیدن به اهداف، به آنها جهت می‌دهند.
پژوهشگر علوم سیاسی گفت: اگر بخواهیم به نقاط ضعف و قوت درون جریان انقلابی و اصولگرایی بپردازیم، نقاط ضعف و قوتی در کنار امتیازاتی مشاهده می‌شود که جای دیگر نیست و همین پایبندی به یک سری اصول، اخلاقیات، اعتقادات، باورها و مسائل تکلیفی، از نقطه قوت‌های ماست. وی با تصریح بر اینکه یک سری نقطه ضعف‌ها هم داریم، افزود: این تشتتی که در درون جریان وجود دارد و بی اعتمادی که ایجاد شده در کنار بی برنامگی و خود رأیی که معمولاً هر جریان فکری، فقط حرف خودش را قبول دارد و انحصار طلبی که احیاناً دیده می‌شود، نقاط ضعفی است که وجود دارد. استاد حوزه و دانشگاه افزود: تهدیدات بیرونی مانند مشکلات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی وجود دارند که این تهدید‌ها شکننده هستند و چون انقلاب اسلامی متکی به مقبولیت اجتماعی و افکار عمومی است، اگر نتوانیم افکار عمومی را اقناع کنیم که دولت اقتدار دارد و نظام می‌تواند مشکل خود را حل کند، باعث تضعیف مقبولیت اجتماعی می‌شود و این تهدید است.
وی ادامه داد: الآن یک رخوت و سستی در خود جریان‌های اصولگرا و اصلاح طلبِ پایبند به ارزش‌های انقلابی، به وجود آمده است و باید بدانیم اگر بخواهیم همین جریان‌های ارزشی را فعال کنیم چه کار باید بکنیم؟ نویسنده کتاب آسیب شناسی جریان اصول گرایی گفت: متأسفانه جریان‌های اصول گرا و اصلاح طلب همه ی همّ و غمشان را گذاشته‌اند تا همدیگر را خنثی کنند و این به ضرر انقلاب است. کلیپ‌هایی که با هزینه‌ها و منابع مالی مبهم ساخته می‌شود، نشان می‌دهد که برخی از این طیف‌ها نسبت به مسائل مهم بی توجه هستند.
حجت الاسلام مهاجرنیا در ادامه با تبیین انواع راهبرد تدبیری، به پنج راهبرد آن اشاره کرد و گفت: «راهبرد حفظ و تقویت نظام»، راهبرد امر به معروف و نهی از منکر»، « راهبرد تولی و تبری»، «راهبرد اتحاد وانسجام بخشی» و «راهبرد آتش به اختیار» از راهبردهای تدبیری هستند. نویسنده کتاب جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام، در مورد راهبرد حفظ و تقویت نظام گفت: امام راحل «ره» می‌فرمود حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است و حتی یک تعبیر خیلی جالبی دارند که فرمودند برای حفظ نظام اسلامی همه باید فدا شویم، حتی حضرت ولی عصر(عج) هم باید فدای نظام اسلامی بشود.
وی عنوان کرد: این تفکر برای ما یک تفکر راهبردی است. راهبرد کلانی است که بر همه ی ما واجب عینی است که این نظام را حفظ کنیم و اگر این نظام ضربه‌ای بخورد، همه ی ما عند الله مؤاخذه می‌شویم که چرا تلاش نکردید.
حجت الاسلام مهاجرنیا در ادامه به راهبرد امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: ما نسبت به این فریضۀ بزرگ بسیار بی توجه هستیم. حقیقتاً هم رفع تکلیف و فراموش شده است. برای چه قرآن با نگاه راهبردی می‌فرماید شما بهترین امت هستید. برای آن که راهبرد کلانی به نام امر به معروف دارید. یعنی با این راهبرد شما جامعه تان را اصلاح و سالم سازی می‌کنید، آسیب‌ها را برطرف می‌کنید و حرکت می‌دهید.
وی افزود: بعضی‌ها فکر می‌کنند امر به معروف و نهی از منکر یک عامل بازدارنده است. در حالی که امر به معروف و نهی از منکر بزرگترین قانون حرکت دهندۀ الهی است و چهار ستون دین روی این قانون استوار است. این استاد حوزه و دانشگاه، در خصوص فلسفه امر بمعروف و نهی از منکر، به سالم سازی و واکسینه سازی جامعه اشاره کرد و از ایجاد، حفظ و گسترش ارزش‌ها، اصلاح بینش، منش و روش‌ها، جلوگیری از انحرافات و مفاسد، کنترل آسیب‌ها در جامعه اسلامی، نصیحت، ارشاد و خیرخواهی حاکمان به عنوان دیگر مصادیق آن ذکر کرد.
حجت الاسلام مهاجرنیا گفت: اولین چیزی که در واقع از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک راهبرد انتظار می‌رود، سالم سازی و واکسیناسیون جامعه است. استاد حوزه و دانشگاه دومین کارکرد این قانون را ایجاد حفظ و گسترش ارزش‌ها دانست و افزود: وقتی شما می‌گوئید اصولگرا هستیم، تعارف که نمی‌کنید، اصولگرا هستیم یعنی چه؟ یعنی چه کاری کنیم که اسم ما را اصولگرا بگذارند؟
وی توضیح داد: ما اولاً باور داریم به همۀ اصول و ارزش‌های اسلام و ارزش‌هایی که انقلاب اسلامی برای ما ایجاد کرده است. ما به نظام ولایت فقیه باور داریم و عدالت، دین، معنویت و اخلاق، اصول ما هستند. کار امر به معروف و نهی از منکر هم این است که این‌ها را ایجاد و حفظ کرده و گسترش می‌دهد.
وی امر به معروف را مولد معروف دانست و با اشاره به اینکه در جامعه ی ما متاسفانه معروف‌ها کم رنگ و مبهم و حتی در مواردی به منکر تبدیل شده است، اظهار داشت: چه کسی باید این‌ها را بازسازی، بازآفرینی، تولید، افزایش و شرح بدهد؟ حوزه علمیه، فقها، مجتهدین و علماء، وظیفه ی این‌ها این است که در جامعه ارزش تولید کنند. یک عده‌ای موظف هستند آن را حفظ کنند و یک عده‌ای هم گسترش دهند.
حجت الاسلام مهاجرنیا افزود: جریان اصولگرایی که مدعی حراست از اصول انقلاب اسلامی است باید در خط مقدم راهبرد حفظ ارزش‌ها باشد. اصولگرایی تنها در ایام انتخابات شورای شهر و مجلس و ریاست جمهوری و... نیست. فقط سیاسی هم نیست. متاسفانه جریان اصولگرایی، راهبرد اساسی اصلاح جامعه اسلامی یعنی امر به معروف و نهی از منکر را فراموش کرده است.
وی کارکرد سوم راهبرد امر به معروف را اصلاح بینش، منش و روش‌ها عنوان کرد و ادامه داد: یکی از فلسفه‌های مهم این راهبرد اصلاح بینش مردم به لحاظ اعتقادی است. زیرا واقعاً بعضی از مردم در معرض مشکل‌اند. شبهات فراوان شده است.
حجت الاسلام مهاجرنیا در ادامه به فلسفه جلوگیری از انحرافات و مفاسد و کنترل آسیب‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین فلسفه ‌های امر به معروف و نهی از منکر، نصیحت، ارشاد، نقد و خیرخواهی حاکمان جامعه است. چون یکی از چیزهایی که در روایات متعدد به ما می‌گوید «النصیحة الائمة المسلمین» که امروز تعطیل شده است.
وی با انتقاد از اینکه عده‌ای فقط تعریف و تمجید از فرمایش‌ها و سیاسی کاری دارند و عده‌ای هم فقط تخریب و تضعیف می‌کنند، افزود: هر دوی اینها برای انقلاب مضر است و نفعی ندارد.
http://www.icana.ir/Fa/News/379813/
https://www.khabaronline.ir/detail/771717/Politics/parties

DSCN9941

DSCN9964

DSCN9932

DSCN9924

DSCN9925

دکتر مهاجرنیا با اشاره به راهبردهای اصولگرایی در دهه پنجم انقلاب مطرح کرد: دهه شکل گیری جریان اصولگرای اصلاح طلب

DSCN9852
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به راهبردهای اصولگرایی در دهه پنجم انقلاب مطرح کرد:
دهه شکل گیری جریان اصولگرای اصلاح طلب
مهاجرنیا گفت: همه جناح ها مخصوصاً اصولگرایی باید راهبرد جدیدی به نام "اصلاح وضع موجود" را بپذیرند، که نشانه های آن در بین اصولگرایان سنتی و اصلاح طلبان سنتی دیده می شود و به نظر می رسد دهه پنجم انقلاب، دهه شکل گیری جریان اصولگرای اصلاح طلب مورد نظر مقام معظم رهبری است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «راهبردهای اصولگرایی» برگزار شد، گفت: دو موضوع آسیب شناسی جریان اصولگرایی و اخلاق سیاسی اصولگرایی که بخشی از آسیب ها و مشکلات فکری و عملی اندیشه ناب انقلاب اسلامی را دربر می گیرد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در آستانه دهه پنجم پیروزی انقلاب لازم است که برای برون رفت از آن آسیب ها و مشکلات راهکارهای عملی ارائه شود.
وی با اشاره به اینکه جریان های ارزشی و اصولگرا در قبال این آسیب ها دارای وظایفی هستند، افزود: مقصود از راهبردها، اصول جهت دهـنده و چارچوب گـذاری بـرای اندیشه ها و برنامه هـای عملیاتـی و تاکتیکی برای رسیدن به اهداف متعالی اسلام و انقلاب اسلامی اسـت.
استاد حوزه و دانشگاه به فرآیند برنامه ریزی اشاره و تاکید کرد:، به چهار مسئله اساسی توجه می شود: تعیین مأموریـت یـا رسالت، ترسیم اهداف و آرمانها، تدوین ارزشها و طراحـی و تدوین راهبردها در حقیقت اصول و خط مشی های کلانی هستند که بر سـطح تا کتیکی و عملیاتی برنامه ها و اقدامات اشـراف داشـته و در مسیر رسیدن به اهداف، به آنها جهت میدهند.
وی از مشکلات و چالش های مربوط به مأموریـت و رسالت، اهداف و آرمانها و ارزشهای اصولگرایی به عنوان آسیب شناسی این بخش یاد کرد و اظهار داشت: اگر بخواهیم برنامه ریزی راهبردی برای حرکت در مسیر متعالی انقلاب اسلامی داشته باشیم باید چند اصل موضوعه را بپذیریم.
 مهاجرنیا باور به ضرورت انقلاب اسلامی  را یکی از همین اصول دانست و عنوان کرد: باید این اعتقاد شکل بگیرد که انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن که نقش نیابت از امام عصر(عج) را دارد، ضرورت غیر قابل انکاری است که همه هویت تاریخی مکتب اهل البیت(ع) و موجودیت اسلام واقعی در دنیای امروز بدان وابسته است.
وی پذیرش مسئولیت و التزام به انقلاب اسلامی را اصل دیگری برشمرد که بر اساس آن همه مردم مخصوصاً نیروهای انقلابی باید خود را صاحب این انقلاب بدانند و با تمام وجود از آن مراقبت و صیانت کنند تا هر گونه آسیب و خدشه به چهره انقلاب را متوجه خودشان بدانند.
فقدان آلترناتیو برای انقلاب اسلامی  اصل سومی بود که وی از آن یاد کرد و توضیح داد: همه باید این واقعیت را بپذیریم که این انقلاب و این نظام اسلامی جایگزین بهتری ندارد .
اصل چهارمی  که نویسنده کتاب آسیب شناسی جریان اصولگرایی از آن یاد کرد، امکان اصلاح انقلاب اسلامی  بود که تصریح کرد: این حقیقت که انقلاب اسلامی دارای پویایی و پایایی است، مبتنی بر این اصل موضوعه است که به لحاظ نظری، امکان ذاتی، منطقی و امکان وقوعی اصلاح، حفظ و بسط انقلاب اسلامی وجود دارد.
مهاجرنیا با تاکید بر اینکه امروز همه جناح ها مخصوصا اصولگرایی باید راهبرد جدیدی به نام" اصلاح وضع موجود " را بپذیرند، خاطرنشان کرد: نشانه های آن در بین اصولگرایان سنتی و اصلاح طلبان سنتی دیده می شود و به نظر می رسد دهه پنجم انقلاب دهه شکل گیری جریان اصولگرای اصلاح طلب مورد نظر مقام معظم رهبری است.
وی همچنین در مورد روش های حفظ و بسط انقلاب اسلامی به ضرورت برنامه ریزی راهبردی اشاره کرد و افزود: به لحاظ روش اصلاح و رفع آسیبب های انقلاب به چند مسئله مهم باید توجه شود و بدانیم که ما با تجربه چهار دهه نظام اسلامی، نمی توانیم از نو انقلاب کنیم، بنابراین اصلاح انقلاب نمی تواند براندازانه باشد.
این پژوهشگر علوم اسلامی به تجربه چهار دهه نظام اسلامی و مشاهده آسیب های آن اشاره کرد و یادآور شد: نمی توانیم نسبت به اصلاح وضع موجود، بی تفاوت باشیم و برای اصلاح آسیب های موجود ما نمی توانیم به گذشته برگردیم. باید اصول و ارزش های اسلامی را به زمان خودمان بکشانیم و الاً بازگشت به گذشته ما را دچارتحجر و سلفی گری می کند.
وی از اصل انقلاب اسلامی بر اساس احساس مسئولیت و تکلیف دینی گفت و اظهار داشت: در اصلاح انقلاب هم باید ارزش های اسلامی مبنا قرار گیرد و روش های لیبرالیستی غیر مسئولانه، دراصلاح امور کارساز نیست.
استاد حوزه و دانشگاه راهبردهای اصولگرایی اصلاح طلبانه را در قالبی 15 گانه برشمرد و گفت: راهبردهای تدبیری؛ راهبردهای تولیدی؛ راهبردهای تعلیمی؛ راهبردهای تهذیبی؛ راهبردهای ترمیمی؛ راهبردهای تأمینی؛ راهبردهای تضمینی؛ راهبردهای تنظیمی، راهبردهای تقسیمی؛ راهبردهای تسریعی؛ راهبردهای ترفیعی؛ راهبردهای تکمیلی؛ راهبردهای تسهیلی؛ راهبردهای تدوینی و راهبردهای اعتمادساز از جمله آنهاست.
وی خاطرنشان کرد: هر کدام از این راهبردهای کلان شامل طیفی از راهبردهای خرد هستند که بر اساس آموزه های اسلامی و متناسب با زمینه ها و شرایط دهه چهارم و پنجم  انقلاب اسلامی، تعریف و مطرح خواهند شد.
http://etedaal.ir/fa/news/202960
http://www.icana.ir/Fa/News/378462/
https://www.khabaronline.ir/detail/769854/Politics/parties

DSCN9877

DSCN9872

دیدار نوروزی اعضای مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با رئیس مجلس شورای اسلامی


A59Y4018

اعضای مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کردند.
به گزارش روابط عمومی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا از اعضای مجمع پیروان امام و رهبری استان قم در این دیدار با اشاره به اینکه بحث‌های راهبردی در حوزه آسیب شناسی نیازمند حمایت تمام مسؤلان کشوری است، اظهار کرد: متاسفانه امروزه میان دولت و ملت یک بدبینی به وجود آمده که منجر به شدت گرفتن آسیب‌های اجتماعی شده است.
وی با بیان اینکه آسیب شناسی باید به صورت فراگیر در بدنه نظام جمهوری اسلامی ایران انجام شود، مطرح کرد: استان قم و حوزه علمیه قم از ظرفیت‌های علمی وکارشناسی مطلوبی برخوردار است و آسیب شناسی باید به صورت پایه و اساسی از این استان آغاز شود.

*تاکید رییس مجلس بر آسیب شناسی در نظام
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار تصریح کرد: آسیب شناسی در نظام جمهوری اسلامی یک بحث مهم و ضروری است.
وی افزود: بررسی شیوه‌های مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و شناسایی آن‌ها نیازمند جلسات متعدد و مباحث بسیاری است که باید حتما در خصوص آن برنامه ریزی شود.
Telegram.me/mhp_ir

سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم اعلام کرد: تشکیل ستاد مردمی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم از تشکیل ستاد مردمی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب خبر داد.
محمدرضا باقرپناهی با اشاره به برگزاری همه ساله مراسم دهه فجر از سوی این مجمع، اهمیت برگزاری هرچه با شکوهتر ومردمی برگزارشدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را مورد توجه قرار داد و گفت: شرایطی را که امروز انقلاب اسلامی با آن مواجه است بسیار پیچیده‌تر از گذشته گردیده، دشمن همه راه‌ها را برای شکست این انقلاب رفته است اما توقیفی  در این چهل سال برای او حاصل نشده وانقلاب اسلامی روز به روز بالنده تر شده است .
وی تصریح کرد: به موازات رشد وافزایش توان انقلاب اسلامی دشمنان نیز به تلاشهای خود افزوده و به استفاده هرچه بیشتر از تاکتیک‌های جنگ نرم ‌رو آورده اند  و بی‌جهت نیست که رهبری انقلاب اولویت اصلی کشور را مقابله با جنگ نرم می‌دانند لذا مجمع پیروان امام و رهبری استان قم جهت‌گیری اصلی خود را در برپایی  هرچه مردمی‌تر جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب معطوف داشته است.
سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری در رابطه با چگونگی بر پایی این جشن‌ها گفت: تشکیل و فعال سازی ستاد مردمی گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب بدلیل حضور اقشار مختلف جامعه در این ستاد شیوه‌های مختلفی را در دستور کار دارد که از جمله برپایی همایش‌های تخصصی در قالب کنفرانس‌های علمی، میزگرد مناظره، گردهمایی، سخنرانی در جهت وحدت وهمدلی نیروهای وفادار به انقلاب و  همچنین برپایی ایستگاه‌های صلواتی، نمایشگاه‌های خیابانی، کارگاه‌های مختلف جلوه‌های فکری کودکان و نوجوانان، ایستگاه‌های شادی و تغییر چهره شهر از طریق پوسترها و بنرهای تبلیغاتی که بیشتر بوسیله خود مردم قابل انجام است.
باقرپناهی با اشاره به اینکه رمز پیروزی انقلاب وحدت کلمه همه اقشار بود وجود برخی اختلافات را در چهل سالگی انقلاب زیبنده نظام ندانسته وگفت: قابل کتمان نیست که اختلاف نظر در اداره امور کشور وجود دارد و این بخودی خود چیز بدی نیست اما این اختلاف نظرها که بیشتر جنبه‌های فنی و تخصصی هم دارد وقتی بدرون جامعه پمپاژ می‌گردد ایجاد ابهام و نتجیتاً باعث یأس و ناامیدی در جامعه می‌شود و انسجام و وحدت کلمه ملت از بین می‌رود که این بزرگترین خطر برای انقلاب است و همانطور که رهبری انقلاب فرمودند این یکی از چالش‌های جدی و درونی نظام است و مردم و مسئولان را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد.
وی در ادامه افزود: هدف دشمن، اصل نظام و اسلام است و سمپاشی و سیاه نمایی، وسیله‌ای برای سلب اعتماد مردم از دولت، مجلس، قوه قضائیه وسپاه با هدف رویگردانی از نظام صورت می‌پذیرد.
وی در پایان از همه اقشار واصناف و روحانیت معظم و جامعه دانشگاهی درخواست نمود ضمن مشارکت فعال وبا انگیزه در آئین  ملی بزرگداشت انقلاب و به منظور هرچه با شکوه تر شدن مراسم چلهمین سالگرد پیروزی  انقلاب اسلامی، پیشنهادات خودرا به دبیرخانه ستاد ارائه دهند.

Telegram.me/mhp_ir
http://qom.farsnews.com/news/13961214000409

بیانیه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم بمناسبت فرا رسیدن یوم الله 22 بهمن

بیانیه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم بمناسبت فرا رسیدن یوم الله 22 بهمن
بسم الله الرحمن الرحیم
سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بر ملت رشید ایران و ملت‌های آزاده دنیا مبارک باد؛ انقلابی که استقلال از همه قدرت‌های مستکبر دنیا را شعار و آرمان اصلی خود قرار داد و در این مسیر پرافتخار، همه سختی‌ها و مشکلات، از تهدید نظامی و جنگ همه‌جانبه تا تحریم اقتصادی و فشار روزافزون را به جان خرید و اینک به الگویی افتخار آفرین از عزت و مقاومت و اقتدار برای همه ملت‌های آزادی‌خواه جهان تبدیل شده است.
بی‌تردید طی این مسیر پر فراز و نشیب، جز با اتکال به خداوند متعال و تبعیت از هدایت‌های عالمانه رهبران انقلاب و وحدت و همدلی توده‌های مردم ممکن نبود. اینک در طلیعه چهلمین بهار انقلاب، این ملت آزاده، عربده‌کشی‌ها و تهدیدهای پوچ یکی دیگر از سران مستکبر دنیا را در مقابل خود دارد، اما این بازیگران تازه‌کار نیز به زودی درک خواهند کرد که این ملت هم‌چنان با همان ایمان و وحدت خلل‌ناپذیر همیشگی، در پیمودن مسیر پرافتخار خود، هیچ سستی و تردیدی را به خود راه نمی‌دهد.
امروز جمهوری اسلامی با اتکاء بر اقتدار و انسجام داخلی در مواجهه با استکبار جهانی و مزدوران منطقه ای آن یعنی اسرائیل و عربستان سعودی، خواهد توانست نقشه های تفرقه افکنانه این مثلث شوم را نقش بر آب سازد و در راه حمایت از ملت های مسلمان منطقه و آرمانهای فلسطین، پرچمدار آزادی قدس شریف باشد.
مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم ضمن تبریک فرا رسیدن یوم الله 22 بهمن ، از همه آحاد ملت دعوت می‌کند تا با حضور مسئولانه در راهپیمایی این روز بزرگ، ضمن لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) و تجدید میثاق با آرمان‌های والای امام راحل(ره) و شهیدان گلگون کفن، پاسخی کوبنده به زیاده‌خواهی‌ها و هذیان‌گویی‌های دشمنان قسم خورده این مرز و بوم بدهند و نمایشی باشکوه از وحدت و همدلی را پیش چشم جهانیان به نمایش بگذارند.
مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم
                                                                                                20 بهمن 96

سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم اعلام کرد؛ سخنرانی‌های ویژه به‌ مناسبت دهه فجر در قم


سخنگوی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم گفت: برپایی جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی و روشنگری و تبیین شرایط کنونی انقلاب اسلامی چه در امور داخلی و چه در مقابله با استکبار جهانی بخصوص آمریکا، شبهه افکنی های دشمن را که با ابزار نوین و تاکتیک‌های جنگ نرم هنوز از پا ننشسته است  برملا می‌کند.
محمدرضا باقرپناهی گفت: آمریکا امروز بواسطه انقلاب اسلامی وتصمیم های مدبرانه نه تنها منافع خود را در ایران از دست داده بلکه هیمنه اش را شکست خورده می‌بیند بگونه ای که حتی موجب انزوای آمریکا در شورای امنیت شده است.
وی با اشاره به عمق دشمنی‌های آمریکا با انقلاب اسلامی ایران گفت: بعد از 28 مرداد 1332 سیطرۀ کامل آمریکا بر همه امور ایران که با راه اندازی سازمان جهنمی و مخوف ساواک حفظ می‌شد، با وقوع انقلاب اسلامی شکست و به قول حضرت امام راحل داغی بر دل آمریکا وارد شد که به دل هیچ کس وارد نشد، لذا می‌بینیم که بعد از پیروزی انقلاب نیز از هیچ تلاشی برای شکست این انقلاب فرو گذار نیست.
وی افزود: بی فایده بودن جریان‌های پوشش‌دار و بی پوشش ضدانقلاب، زمین گیر شدن در حمله نظامی به طبس، مقاومت ایران اسلامی در مقابله با تحریم‌ها، شکست کودتای نوژه، شکست در جنگ تحمیلی، بی آبرویی آمریکا در حمله به هواپیمای مسافربری و توطئه‌هایی که پی در پی با شکست مواجه می‌گردد، داغ او را بیشتر می‌کند و علیرغم خواسته او، روز به روز نفوذ و قدرت ایران در منطقه و دنیا بیشتر می‌شود.
با قرپناهی در ادامه افزود: پاس داشت پیروزی انقلاب اسلامی و راهپیمایی میلیونی مردم در تمام شهرهای ایران، داغ دیگری است که بر دل آمریکا گذاشته می‌شود.
باقرپناهی با اشاره به اینکه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم هرسال نسبت به برپایی جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی اقدام می‌کند افزود: امسال نیز طبق سنوات گذشته این مراسم برگزار می‌شود، البته امسال با توجه به مصادف بودن این ایام با مصیبت عظیم شهادت حضرت صدیقه کبری (س)، مراسم تعویق و پس از سالروز شهادت آن حضرت از روز سه شنبه 17 بهمن ماه آغاز می‌شود.
وی گفت: در روز اول حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا، استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم سخنرانی می‌کند و در روز چهارشنبه 18 بهمن از دکتر محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور دعوت بعمل آمده است، همچنین روزهای پنجشنبه 19 بهمن و جمعه 20 بهمن حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی، استاد حوزه و دانشگاه و حضرت آیت الله سید محمد غروی، عضو شورای عالی حوزه علمیه قم و روز شنبه 21 بهمن دکتر آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سخنرانان این مراسم هستند.
وی گفت: این برنامه از روز سه شنبه هر روز بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد امام زین العابدبن (ع) واقع در خیابان چهارمردان، چهارراه سجادیه برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهاجرنیا:واگرایی دولت و ملت برای انقلاب خطرناک است

18-10-96

19 دی: عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه با اشاره به حوادث اخیر در کشور گفت: واگرایی دولت و ملت امروز سوژه مهمی برای دشمنان ما است البته برای انقلاب هم بسیار خطرناک است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهاجرنیا عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با اشاره به حوادث و اعتراضات اخیر گفت: هدف اصلی حوادث و جریانات اخیر ایجاد بی اعتمادی بین نظام و ملت بود و این یک بحث جدی است زیرا برای این کار طراحی شده بود از وقتی که‌ترامپ سر کار آمد خیلی تلاش کرد در بحث برجام و مباحث دیگر که نتیجه نگرفت و تصمیم گرفتند در این زمینه‌ها کار کنند هرچند داخلی‌ها می‌خواهند اغتشاشات داخلی را سیاسی کنند بین جناح‌ها ولی اصل ماجرا اینطور نبود.
وی با بیان اینکه این جریان با سال 88 کاملا فرق داشت، گفت: شروع این حوادث کاملا برعکس بود و طوری دیگر طراحی شده بود چون این حوادث با بحث اقتصادی علیه دولت شروع شد و چون علیه دولت بود دشمنان تصور کردند شاید برخی خیلی ناراحت نشوند و یا حتی دنبال کنند که چیزی به دولت گفته شود و البته برخی حتی آتش بیار معرکه شدند ولی وقتی شروع شد دیدند شعارها فقط علیه دولت نبود و رفت به سمت نظام وعملاً تبدیل شد به یک فضای ضد انقلابی که این بی سابقه بود.
حجت الاسلام مهاجرنیا افزود: هدف آنها این بود که بین دولت و ملت فاصله بیاندازند و آن‌ها را از هم جدا کنند و آنها هم حس کرده بودند تا مردم پشت دولت هستند، نمی‌شود کاری کرد زیرا همیشه و از قدیم این طور بوده که اگر در جامعه‌ای بین ملت و دولت که نماینده ملت است جدایی بیافتد وبی اعتمادی بوجود آید آن جامعه سست و با خطر روبرو می‌شود . دشمنان ما هم فهمیدند راه نابودی این انقلاب جدایی میان ملت و دولت است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه گفت: شما ببینید تا اعتراضی در کشور ما مثل همه دنیا ایجاد می‌شود بلافاصله سران آمریکا و اروپا از حقوق شهروندی ملت ایران علیه نظام و دولت فریاد می‌کشند. چرا ؟ در همین حوادث اخیر ببینید همزمان با اعتراضات در ایران در فرانسه هم اعتراضات بسیار گسترده‌تر از ایران بود. هزار ماشین را آتش زدند و 500 نفر دستگیر شدند ولی صدای نتانیاهو و‌ترامپ اصلا در نیامد اما در موضوع ایران شما می‌بینید همه لحظه‌ای اخبار ایران را پیگیری می‌کردند و توئیت نویسی سران امریکا و انگلیس و اسرائیل و حتی فرانسه لحظه‌ای گزارش می‌شد. همه اینها نشان می‌دهد که واگرایی دولت و ملت امروز سوژه مهمی برای دشمنان ما است البته برای انقلاب هم بسیار خطرناک است.
حجت الاسلام مهاجرنیا نظام اسلامی باید به صورت معقول و هنرمندانه به جایگاه مردمی خود توجه کند . من با رفتارهای انفعالی و سخیف خیلی مشکل دارم. شما ببینید. چند دهه شما نتوانستید موضوع آیین چهارشنبه سوری را حذف یا توجیه کنید بعد به صورت انفعالی رفتند بیرون شهر مکانی را اختصاص دادند به چهارشنبه سوری . بعد هم هر ساله تلفات و مشکلات را هم دارند . یعنی این راه حل هیچ افاقه نکرده است. حالا هم آمدند و مثل همان می‌گویند مردم حق دارند اعتراض کنند ولی بروند در یک مکان مخصوصی تظاهرات کنند . سقیفه می‌خواهند درست کنند . سقیفه یعنی مکان سقف داری که مردم در آن اجتماع می‌کنند.
وی با بیان اینکه راه حل این نیست، گفت: ما در قانون اساسی فصل سوم حقوق ملت داریم که بیایند اعتراض کنند و خواسته‌ها را بگویند. نظام ولایی ما برای مردم حق آزادی بیان، آزادی قلم آزادی اعتراض قائل شده است. منتهی شرایط دارد رعایت نظم و قانون و سایر استلزامات مثل خیلی از کشورها را باید پذیرفت. باید قانون اساسی و حقوق اسلامی را برای مردم تبیین کنیم ولی اینکه محلی را برای تجمع مشخص کنیم این هنر سیاست نیست،این انفعال است .این نتیجه عکس دارد. ما باید برگردیم به سیاست‌های انقلاب و به قانون اساسی. ذهنیتی که 37 سال پیش بوده هنوز مبنای رفتار برخی از دولتمردان ماست.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه گفت: اگر ملت انقلاب و متدین و بسیجی و جبهه‌ای بر اساس مسئولیت و احساس خطر برای انقلاب و رساندن مطالبات خود بخواهند یک راهپیمایی اعتراضی بکنند به یک سیاستی و کمک کنند به نظام و اصلاح کنند امور را، آیا این مشمول حرمت اعتصاب و تظاهرات می‌شود. ما نباید یک فتوای امام راحل مبنی بر حرام بودن اعتصاب و تحصن را که برای منافقین بود امروز بدون تفکر و تحلیل درباره مردم شریف خودمان بکار ببریم.
وی افزود: اینکه کسی بیاید خواسته اش را بگوید یا بیکاری که تقاضای کار دارد خواسته اش را بگوید، فرق دارد با اینکه افرادی بیایند و پرچم کشور را آتش بزنند، این خواسته نیست و باید از آن جلوگیری شود. همانطوری که در همه دنیا جلوی آن را می‌گیرند.
دکتر مهاجرنیا با تاکید بر اینکه هنر سیاست ورزی را باید از‌اندیشه انقلاب، فهمید، اظهار کرد: نیروهای متعهد به انقلاب و همه دلسوزان نظام با هر تفکری که هستند باید وارد گود شوند. آقا اصولگرایی فقط ایام انتخابات نیست. اصولگرایی دفاع از‌اندیشه‌های انقلاب است یکی از وظایف اصول گرایی این است که مردم را با حق وتکلیف آشنا کند.
وی اضافه کرد: اگر مردم بدانند که راحت می‌توانند بیایند و مطالبه خود را مطرح کنند و خواسته خود را راحت بگویند . اگر مردم آشنا شوند به حقوقشان و تکلیف را مشخص کنیم از اینطور حوادث جلوگیری می‌شود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه بیان کرد: چرا برخی چندین شغل دارند و واگذار نمی‌کنند به نسل جدید .وظیفه اصول گرایی این است که آستین بالا بزند و مردم را با حقوق و تکالیف آشنا سازد . شما اجمالاً برخی از خواسته‌های به حق مردم را ببینید . مردم از وضعیت حقوق و دستمزدهای مسئولان و کارگزاران نظام انتقاد جدی دارند . تفاوت‌ها فاحش است. جامعه دارد طبقاتی می‌شود. وی با بیان اینکه خواسته مردم این است که در بدنه قدرت چرخش نخبگان باشد، گفت: خیلی‌ها می‌گویند که مسئولان از اول انقلاب تاکنون حلقه فامیلی و مرتبط به هم شدند و قدرت شبکه‌ای شده ما نیروی جدید متخصص و آموزش دیده کم به بدنه قدرت تزریق می‌کنیم.
حجت الاسلام مهاجرنیا در پایان گفت: نباید بنشینیم دست روی دست بگذاریم تا ببینیم کار به کجا می‌رسد و بعد منتظر یک راهپیمایی باشیم که همان نیز گاهی منجر به مشاجرات داخلی می‌شود منافع ملی ما جای دیگری است، ملت دشمن ما نیست. نگذاریم هرز شود . این را برای حفظ هویت و اقتدارمان در دنیا به کار بگیریم.

زیر مجموعه ها

صفحه 1 از 10