دکتر مهاجرنیا: کاری کردیم که کورش گرایی را توی سر انقلاب می‌زنند/ برخی ارزش‌های ایرانی را با سلطنت خلط می‌کنند


 010101
 عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: یکی از عوامل قدرت ما که تنظیمات اولیه انقلاب اسلامی بر آن استوار شده است، احیای فرهنگ و ارزش‌های دینی و انسانی بوده است که هر وقت ما از آن ارزش‌ها منحرف شدیم قدرت ما ضعیف شد.
به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا که در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم سخنرانی می‌کرد، تصریح کرد: یکی از عوامل قدرت ما بازسازی سبک زندگی سیاسی و حکومت اسلامی در دنیای جدید بود. از شاهکارهای انقلاب اسلامی، پذیرش شرایط جدید، روش‌های کارآمد مدرن و ساختارهای امروزی بود که امام راحل توانست با انطباق سازی و همگون سازی این روش‌ها و ساختارهای عقلائی با محتوای دینی، مدل زندگی اسلامی نوین و متناسب با مقتضیات زمان و مکان را بازسازی کنند.
وی با بیان اینکه متأسفانه گاهی دیده می‌شود، بین ارزش‌های دینی و روش‌ها و ساختارهای مقبول که انقلاب اسلامی براساس آنها تنظیم شده است، تعارض ایجاد می‌شود افزود: هویت‌سازی یکی از عوامل قدرت انقلاب اسلامی بوده است. هویت اسلامی و ایرانی عامل اقتدار ماست.

✅بحران ناکارآمدی در مدیریت اقتصادی و اجتماعی
حجت‌الاسلام مهاجرنیا با بیان اینکه امروز با چالش‌هایی مانند کاهش قدرت حاکمیت، افزایش وابستگی‌ها، وجود ناکارآمدی‌ها، کاهش حمیّت‌ها و عصبیت‌ها مواجه هستیم اظهارداشت: در دنیایی که دارد جهانی می‌شود و بخشی از قدرت در قانونگذاری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و حتی داوری‌ها توسط نهادها و ساختارهای بین‌المللی انجام می‌شود، کشورها بخشی از قدرت خویش را از دست می‌دهند و ما هم در همین دنیای موجود داریم زندگی می‌کنیم و با این چالش جدی کاهش قدرت حاکمیت مواجه هستیم و باید تصمیم بگیریم که چه باید کرد؟
وی در زمینه چالش افزایش وابستگی‌ها گفت: انقلاب اسلامی ما با شعار استقلال و نفی سلطه و نفی استکبار پیروز شد ولی دنیای امروز به دلیل ارتباطات گسترده، ساختارها و نهادهای بین‌المللی، تولیدات مشترک و چند ملیتی؛ گسترش همسانی‌ها در ابعاد مختلف زندگی سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی، استانداردهای جهانی واحد و به دلیل مشترکات زندگی سیاسی و دموکراتیک، جهان در حال کوچک شدن و وابستگی‌ها در حال فزونی است که برای ما که ارزش‌های دینی خاص داریم یک چالش جدی است و برای آن باید فکر کرد؟
مهاجرنیا به چالش وجود ناکارآمدی‌ها اشاره کرد و افزود: در میان رشد فزاینده تکنیک و ابزار نوین و روشها و سبک‌ها و مدیریت‌ها، هر کشوری باید بتواند از همه ظرفیت‌ها برای کارآمد سازی خود استفاده کند. حقیقتاً ما با بحران ناکارآمدی در مدیریت اقتصادی و اجتماعی مواجه هستیم.

✅مساله هسته‌ای ما را خودی‌ها لو دادند
عضو کمیسیون کرسی‌های نظریه پردازی حوزه، درخصوص چالش کاهش حمیّت‌ها و عصبیت‌ها اظهار کرد: به قول ابن خلدون آن چیزی که مثل نخ تسبیح یک جامعه را به هم مرتبط می‌کند نوعی عصبیت و علقه مشترک که ما امروزه به اسم منافع ملی، روحیات ملی، مصالح ملی و ارزش‌های اسلامی و ایرانی می‌شناسیم، اینها کم رنگ شدند، در سبک زندگی، در نوع لباس، در نوع زبان و... ما خیلی منفعل شده‌ایم. شهید مطهری می‌گوید: ایرانی‌ها وقتی به خارج می‌روند همه چیزشان را مطابق کشور مقصد می‌کنند در حالی که مردم شبه قاره هویت خود را در لباس و رفتار حفظ می‌کنند. امروز شما کشوری مثل کره شمالی را می‌بینید که سر مسئله هسته‌ای با غرب درافتاده ولی غربی‌ها نمی‌دانند توان هسته‌ای کره چقدر است چرا چون مردمش عصبیت دارند و کسی به خودش جرأت نمی‌دهد علیه کشورش جاسوسی بکند ولی هسته‌ای ما را خودی‌ها لو دادند و منافقین خودمان لو دادند.

✅برگشت به تنظیمات اولیه برای اصلاح وضع موجود ضروری است
مهاجرنیا در ادامه تصریح کرد: در جامعه امروز ما گاهی برخی مشکلات و نارسائی‌ها ظهور می کند که برای اصلاح آن، نباید دنبال یک عامل و روش بود، راه‌های زیادی برای اصلاح وجود دارد.یکی از این راه‌ها «برگشت به تنظیمات اولیه» است، این اصطلاح را من از تکنولوژي گوشی موبایل وام گرفتم وقتی گوشی ویروسی می‌شود و مشکلی پیش می آید راه های زیادی برای رفع مشکل وجود دارد که به ترتیب اولویت برای رفع مشکل اقدام می کنند، تقریباً آخرین راه این است که با پذیرش ریسک از دست دادن برخی از برنامه ها به تنظیمات کارخانه برمی‌گردند. جامعه و سیاست در مقایسه با سایر پدیده‌ها این تفاوت جدی را دارد که شکل گیری و بقاء و زوال و اصلاح آن تک عاملی نیست عوامل متعددی باید دست به دست هم بدهند تا یکی از این اتفاقات صورت بگیرد. وی بیان داشت: در سیاست هم با ادبیات و اصطلاح خاص خودش، همین شیوه قابل استفاده است. وقتی چالش‌ها و ناهنجاری‍‌ها و کاستی‌هایی در جامعه پیش می‌آید یکی از راه‌حل ها برگشت به الگوی اولیه است.
حجت الاسلام مهاجرنیا گفت: برای راه اندازی مجدد و بازسازی وضع موجود گاهی نیاز به مراجعه به اصول و تنظیمات پیدا می‌کنیم، بعد از چهار دهه انقلاب اسلامی گاهی این نیاز را پیدا می‌کنیم که به عقب هم نگاهی بکنیم. ما دو گذشته و دو تنظیمات پشت سر داریم. یکی تنظیمات دینی و اسلامی است که در روند رو به جلو بر اساس اسلام، ما باید از تجربه‌های گذشته و شیوه‌های اجرائی کردن مقررات دینی توسط پیشینیان مان، استفاده کنیم. نمی خواهیم به سبک زندگی و روش سیاسی متناسب با گذشته برگردیم اما ملاک‌های کلی‌ای در سیره سیاسی گذشته دینی ما وجود دارد که آنها را دریافت می‌کنیم تا بر اساس آن‌ها زندگی امروزمان را سامان بدهیم. وی اظهارداشت: اگر گاهی در روند حرکت رو به جلو، وقفه‌ای ایجاد شد به اصول، ملاک و معیارها و رویکردهای کلان مراجعه می کنیم تا با استفاده از تنظیمات کارخانه وحی، وضعیت سیاسی امروز را بازسازی و راه اندازی کنیم.

✅کرامت و حقوق انسانی وجه مشترک اسلامیت و ایرانیت است
وی تصریح کرد: یک گذشته ما هم به ملیّت و تبار تاریخی مان مربوط است که سابقه آن به قبل از اسلام بر می گردد. ویژگی‌های مثبت و منفی غیر قابل انکاری هم در آن پیشینه داریم که برای برخی برگشت به آن تنظیمات ممکن است مطلوب باشد. در طول هزار و چهارصد سال اسلام، خطوط کلی دو نوع تنظیمات، در زندگی اجتماعی و سیاسی ما ادغام شده‌اند. چیزی مثل عدالت، انصاف و تدبیر، رأفت و مهربانی، مروّت و مردانگی، آزادگی، شجاعت، انسانیت، کرامت، حقوق انسانی، عشق و هنرو مردمداری، اینها وجه مشترک اسلامیّت و ایرانیّت ما هستند. استاد حوزه و دانشگاه گفت: مشکلی که امروز وجود دارد اینکه برخی بین دو پیشینه می‌خواهند جدایی بیاندازند و اسلامی را در مقابل ایرانیت قرار بدهند، فرقی هم نمی‌کند اینها چه اسلام را برجسته کنند و چه ایران را، به امروز ما خدمتی نمی‌کنند.

✅در سال‎های اخیر تکلیف‌مان را با الگوی دینی‌مان روشن نکردیم
حجت‌الاسلام مهاجرنیا: با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که بازسازی الگوی اسلامی ایرانی را جزء سیاست های کلان نظام قرار دادند تا قوانین کشور بر اساس آن بازسازی  شود، افزود: تفکیک و تقابل دو تاریخ، امروز چه سودی برای منافع ملی ما دارد؟ ما در قبال افراط هایی که در گذشته شده است و دو تاریخ ما را از هم جدا کرده اند، وظیفه داریم. باید تکلیف مان را با این دو موضوع روشن کنیم، متاسفانه در سال‌های اخیر نه تکلیف‌مان را با ایرانیت روشن کردیم و نه تکلیف با الگوی دینی مان روشن است. ازامیرالمومنین (ع ) که بزرگترین الگوی دینی ما است چقدر الگو گرفتیم؟ کدامیک از رفتارهایمان براساس منش و رفتار حضرت است؟ واقعا خیلی فاصله داریم، به قدری فاصله گرفتیم که قرائت های مختلفی از امیرالمومنین (ع) ایجاد شده که نمی دانیم کدام درست است. وی خاطر نشان کرد: قرائت‌هایی که توده مردم از آن حضرت دارند از عدالت، صداقت و... وقتی می بینند به آن نرسیده ایم، می‌روند سراغ الگوی کوروش، چون می گویند کوروش عدالت داشت، حقوق بشر داشت و چه و چه دارد. می گویند اگر الگوی امیرالمومنین(ع) این انقلاب اسلامی است، باید فرزانگی امام علی (ع) را نشان بدهد.
حجت الاسلام مهاجرنیا با بیان اینکه اکثر سوره‌های قرآن دردوره 13ساله مکه نازل شده است و الگوهای بنیادی و فرازمانی اسلام درمکه نازل شده است اظهار کرد: درزمان پیمان عقبه اول ودوم که براساس تعصب و پیوندهای قبلیگی بود نام قبیله اوس و خزرج، مهاجر و انصار، یهود و نصاری در متن قانون اساسی مدینه آمده است در همان زمان رسول الله(ص) بنیاد امتی را پی ریزی کرد که بی‌نظیر بود با همان آدم‌ها، دولت سازی کرد. دقیقا روی قبیله و ملت کارکرد و از آن قبیله‌های مشرک چنین ملت و دولتی ایجاد کرد. با همان‌ها، ملت درست کرد دولت تشکیل داد ولی ما امروز با کج سلیقگی چیز درست شده را داریم خراب می کنیم و از دست می دهیم. به سفره افتاده لگد می زنیم در حالیکه با این الگو های زیبای تاریخی باید زندگی امروزمان را بهتر بسازیم.

✅کاری کردیم که کورش گرایی را توی سر انقلاب می‌زنند
وی اظهارداشت: امام راحل (ره) در زمان طاغوت و شرایط طاغوت زده، این انقلاب را به وجود آورد، ما اکنون در بستر ارزش‌های دینی، داریم کار را دنبال می‌کنیم ولی نمی‌توانیم از چیزهایی که عوامل قدرت ما بودند، خوب استفاده کنیم. عوامل قدرت ما در انقلاب اسلامی چه چیزهایی بود؟ امام، سلطنت و تبار آن را نفی کرد و گفت سلطنت نامشروع بوده، امام ریشه سلطنت را زد ولی با مجموعه‌ها با قومیت‌ها، اقوام و اقلیت‌ها کار کرد، این رفتارهای امام برای ما الگو هست، امام اعتقاد داشت که اسلام باید در کشور حکومت داشته باشد. ما امروز کاری کردیم که باستانگرایی و کوروش گرایی را عده ای دارند توی سر انقلاب می زنند. وی با بیان اینکه متاسفانه حضور یک زرتشتی در شورای شهر یزد که در کل کشور فقط یک مورد است، ببینید چطور برای ما مشکل شده است، گفت: جالب است در ماجرای 7 آبان عده ای در کنار کتیبه ها و تصاویر شاهان و درباریان هخامنشی با ریش های بلند می گویند «آزادی با ریش و پشم نمیشه» عده ای برای فرار از ارزش های معنوی و فرار از نماز و سجده دربرابر خدا، در پاسارگاد برای کوروش سجده می کنند.
حجت‌الاسلام مهاجرنیا افزود: عده ای در کنار تصاویر زنان محجبه در ایران باستان در تخت جمشید، کشف حجاب می کنند و این تعارضات متأسفانه در هر دو طرف بوجود آمده است. برخی ارزش‌های ایرانی ما را با سلطنت خلط می‌کنند سلطنت برای ما هیچوقت مایه افتخار نبوده است، اگر شاهی هم در تاریخ مثبت معرفی شده به دلیل پایبندی به ارزش‌های انسانی ایرانی ما بوده والا در انقلاب اسلامی بیش از 98درصد ملت رشید ما پشت سر امام راحل به نفی سلطنت رأی دادند.

هویت تاریخی و تمدنی برای امروز ما یک امتیاز است. انکار گذشته و بازگشت به گذشته زیبنده یک ملت متمدن نیست.


Image11111
خبر آتلاین، سیاست > احزاب و شخصیت‌ها -

عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌اسلامی گفت: هویت تاریخی و تمدنی برای امروز ما یک امتیاز است. انکار گذشته و بازگشت به گذشته زیبنده یک ملت متمدن نیست.
حجت الاسلام دکترمحسن مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، گفت: هویت تاریخی و تمدنی برای امروز ما یک امتیازاست ما در مقابل کشور جدیدالتأسیسی مثل امریکا که سابقه آن به چند قرن می رسد امتیاز داریم. بی ریشه نیستیم. اما این تمدن زمانی برای ما ارزشمند است که سبب رشد و پیشرفت و حرکت ما باشد و اگر بخواهد به یک گذشته گرایی و باستانگرایی قهقهرایی تبدیل شود، هویت تاریخی مانع پیشرفت می شود و ارزشش را از دست می دهد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: دو نوع باستانگرایی قابل تصور است، یکی باستانگرایی برای تقویت پشتوانه ها و افتخارات برای بازگشت به خویشتن و حرکت رو به جلو است و نوع دیگرش باستانگرایی است که مانع حرکت می شود و سلفیت و باستان تبدیل به الگو و خودش هدف می شود و این مانع توسعه است. تاریخ را باید در ظرف خودش و به اندازه خودش مطالعه و ارزش‎گذاری کرد و بیشترین بهره را باید از آن برد.
حجت الاسلام مهاجرنیا در ادامه رویکردهای پنجگانه؛ 1-رویکرد شرق شناسی وارونه روشنفکران غربگرا، 2-رویکرد سیاسی شوکت گرایان، 3-رویکرد ناسیونالیستی شکوه گرایان، 4- رویکرد روانی واگرایانه و 5- رویکرد سناریوی سیاسی انگلیسی صهیونیستی را مورد بررسی قرارداد.
وی دررابطه با سناریوی سیاسی انگلیسی صهیونیستی با بیان اینکه صهیونیست های غاصب که بزرگ ترین دشمن انقلاب اسلامی هستند، با استفاده از روایات تاریخی عهدعتیق و کتاب تورات به تقویت جریان باستانگرایی ایرانی، پرداختند.اظهارداشت: صهیونست ها معتقدند یهود مدیون شخصیت کوروش کبیر است زیرا در جنگ با امپراتوری بابل ، ایشان به اسارت هفتادساله یهود پایان داد. صهیونیستها با جمع آوری روایات تاریخی و تفسیری کتاب مقدس، آثاری را تهیه و به فارسی منتشر ساختند و در دوره پهلوی به رویکرد احیای کوروش کمک کردند و بعد از انقلاب هم در راستای تضعیف اسلام به این ماجرا دامن زدند.
مهاجر نیا تصریح کرد: جالب است انگلیسی ها که کتیبه منشور کوروش را غارت کرده بودند در زمان شاه به مناسبت جشن‌هاي 2500 ساله پهلوي به مدت 10 روز به شاه آن را امانت می دهند و پس از گذشت 40 سال مجدداً در دوره باستانگرایان دولت دهم در 19 شهريور سال 1389 منشور كوروش وارد ايران شد و تا پايان فروردين‌ 1390 در ایران بود و مجدداً به انگلیس برگشت.
وی در خصوص رویکرد سیاسی شوکت گرایان گفت:نهضت عدالتخواهی عالمان دوره قاجار که به نهضت مشروطه معروف شد با قصد اصلاح قدرت مطلقه شاهان و کاهش ظلم و تعدی آنها به ملک و ملت بود اما به دلیل انحرافاتی که در آن پدید آمد نه تنها شاهنشاهی حذف و تعدیل نشد بلکه در قانون اساسی به مثابه « موهبتی الهی» تلقی گردید و شاه به عنوان « ظل الله» در زمین، شناخته شد. با شکست مشروطه رضاشاه و روشنفکران ضد دینی رسماً خواهان احیای تاریخ 2500 ساله شاهنشاهی وبازگشت به هویت سیاسی ایرانشهری شدند و در طول دوره پهلوی با برگزاری جشن ها و آیین های باستانی و تغییر تاریخ هجری شمسی به تاریخ 2500 ساله شاهنشاهی و طرح تغییر خط و ادبیات و بازگشت به میراث شکوهمند کوروش و احیای اقتدارگرایی در ایران بودند.
حجت الاسلام مهاجرنیا به رویکرد شرق شناسی وارونه روشنفکران غربگرا پرداخت وتصریح کرد : بخشی از روشنفکران به تبع فیلسوفان غربی بر این باورند که فکر ، اندیشه وعقلانیت در غرب باستان تولید شده و محل زایش تفکر در یونان باستان و آتن بوده است ایران باستان هم تحت تأثیر این سرچشمه تفکر، به نوعی عقلایت بومی ایرانشهری رسیده بود . این عقلانیت اروپامحور، در دوره میانه اسلامی از طریق دارالحکمه بغداد وارد جهان اسلام شد و توسط فارابی « نیمروزی » در جهان اسلام وجود داشت و بعد از وی هم به دلیل اینکه عقلانیت فلسفی به عقل شرعی و دینی تبدیل شد، به « زوال » رسید و ایران و اسلام در «انحطاط» کامل قرار گرفت و حدود هزار سال این انحطاط ادامه یافت تا در دوره معاصر در جریان جنگ های ایران وروس و بعد از آن نهضت مشروطیت ما با عقلانیت جدید اروپایی ،آشنا شدیم و برای ورود به عقلانیت خیز برداشتیم اما به دلیل حضور اندیشه شریعتمداران و فقیهان منحرف شدیم و بیش از یک سده ما در دم دروازه تجدد ایستادیم و هنوز وارد مدرنیته نشدیم . به دلیل اینکه با عقلانیت و خودآگاهی فاصله گرفتیم قدرت اندیشیدن نداریم و کیستی و چیستی خود را فراموش کردیم پس راه حل این است که ما به احیای تفکر دوره «ایران باستان» و اندیشه ایرانشهری قبل از اسلام و منشور کوروش برگردیم .
وی در ادامه رویکرد ناسیونالیستی شکوه گرایان را بیان کرد وتصریح نمود: اندیشه ناسیونالیستی و ملی گرایی که در متعاقب عصر استعمار در همه جهان اسلام مطرح شد در ایران به باستانگرایی و میراث تمدنی گذشته گره خورد و درسه نحله فکری باستان گرای ضد عرب، ملی گرایی کاذب و ملی گرایان شوکت گرا ،قابل شناسایی است
مهاجرنیا درخصوص نحله ملی گرایان « باستان گرای ضد عرب» گفت: برخی از اینها مخالف اسلام نبودند اما تعصبات ضد تازی و ضد عربی آنها بسیار آشکار هست .افرادی مانند کسروی و تقی زاده را می توان داخل این نحله دانست طرفداران این نحله اشعار فردوسی را الگوی فکری خودشان می دانند. نحله دوم ملی گراهایی هستند که به عنوان «ملی گرایی کاذب » شناخته می شوند و بازگذشت به تفاخرات تمدن ایرانی را برای مقابله با اسلام تعقیب می کنند. افرادی مثل میرزا آقاخان کرمانی، آخوندزاده و پورداود و صادق هدایت، از این صنف هستند. نحله سوم ملی گراهای مسلمان بودند که بازگذشت به هویت و تاریخ و تمدن گذشته را برای تقویت ایرانی مسلمان و بازگشت به خویشتن امروزی، تلقی می کنند و به عنوان « ملی گرایان شوکت گرا» شناخته می شوند که عمده طیف ملی گرای مذهبی اخیر از این صنف هستند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، رویکرد روانی واگرایانه را مورد تشریح قرار داد واظهار داشت: شکست ایران در جنگ با روس ها و ورود ناموفق به دنیای جدید سبب انباشت سرخوردگی ها ،عقده ها و عصبیت هایی در میان روشنفکران ایرانی گردید که به تدریج در قالب مخالف با اسلام یا برخی از مقررات اسلامی و عرب ها ، ظاهر شد.بعد از انقلاب اسلامی ، انتظاراتی در نسل جدید ایجاد شد که با عدم تحقق آن انتظارات که ناشی ازکاستی ها، شرایط سیاسی، ناکارآمدی حکومت، بی تجربه گی کارگزاران ، ضعف ساختارها بود، همه اینها به لحاظ روان شناختی ، سبب یأس و سرخوردگی هایی از کارکرد حاکمیت دینی گردید که به دلایل مختلف بخشی از این عقده ها در گرایش به باستانگرایی و ایرانشهری و بالطبع عرب ستیزی و یا حتی اسلام ستیزی گردید.در سال های اخیر ، حسب برنامه ریزی هایی این جریان ها با شعار هایی علیه نظام در سالروز بزرگداشت کوروش ، علاقمند به دیده شدن هستند. اخیراً‌بخشی از این افکار خواهان ثبت رسمی این تاریخ در تقویم ملی کشور شدند.
مهاجرنیا گفت: از موضوعاتی که این روزها در فضای فکری و شبکه های اجتماعی به آن دامن زده می شود مقوله باستان گرایی و تمدن گرایی و ایرانشهرگرایی به مناسبت 7 آبان سالگرد کوروش است .
وی تصریح کرد: گذشته هر ملتی هویت تاریخی اوست و اگر مثبت باشد باعث افتخار آن ملت است و اگر جنایت و فساد و انحطاط باشد سبب ناخوشایندی است، اما یک واقعیت را باید پذیرفت که گذشته خوب یا بد قابل انکار نیست،انکار هویت تاریخی حماقت است همانطوری که بازگشت به گذشته حماقت است.
وی با بیان اینکه ما ایرانی ها ملت ریشه دار تاریخی هستیم تمدن بسیار تاریخی و قدیمی در دوره باستان ما قبل از اسلام داشتیم . در این تمدن فرازو فرودها ، پیروزی و شکست ها، افتخارات و انحطاطات ، انسانیت وبی رحمی ، اخلاق و عدالت و قتل و جنایت زیاد نقل شده است و شخصیت های بزرگ مانند کوروش و داریوش ، جمشید، خشایار و هوشنگ و زرتشت و مزدک، رستم و سهراب ،داشتیم و بعد از اسلام هم شخصیت های دینی فراوانی در پیشینه تاریخی ما وجود دارد، هویت تاریخی و تمدنی برای امروز ما یک امتیازاست.
حجت الاسلام مهاجرنیا گفت: در تمرکزی که در سال های اخیر روی ایران باستان که شامل غرب آسیا و باصطلاح امروزی ها ،منطقه اورآسیا است و همچنین تمرکزی که در مورد کوروش و پاسارگاد و تخت جمشید شده ، من هر دو رویکرد توسعه گرایانه و سلفی گرایانه را می بینم. گاهی دیده می شود که عصر هخامنشی به صورت افراطی به مثابه مدینه فاضله اوتوپیایی تلقی می شود که فقط یک بار در تاریخ اتفاق افتاده است و دیگر هم قابل تکرار نیست و به مثابه پتکی روی سر ایرانی امروز و ایرانی مسلمان قرار داده شده است و گاهی به شکل تفریطی واقعیت های تاریخ نادیده و تحریف و حذف می شوند. هر دو رویکرد منفی است ما باید از امتیازات و تجربیات گذشته امان در جهت پیشرفت و اقتدار امروزمان استفاده کنیم .
وی تصریح کرد: هخامنشیان مانند سلسله های پادشاهی دیگر کارهای مثبت و منفی را با هم داشتند، منشور کوروش و تمدن هخامنشی در 2500 سال پیش که نوعی توحش در دنیا حاکم بود برای ما ایرانی ها یک امتیاز است در کنارش نابودی تمدن عیلامی ولیدایی و مادها و قتل عام نینوا و برده گرفتن انسان ها در این دوره مذموم و مایه ننگ است. اما بالاخره این دوره با خوبی و بدی اش بخشی از تاریخ ما است و باید در ذاکره ملی ما بماند که ما کی بودیم و الان کی هستیم ؟ اما در یک صد سال اخیر رویکردهای مختلفی به تاریخ گذشته ما شده است . یک رویکرد با انطباق کوروش بر « ذوالقرنین» کوروش را در زمره انبیاء بالا برده اند . ابوالکلام آزاد پاکستانی ، علامه طباطبایی از جمله کسانی هستند که چنین ادعایی را مطرح کرده اند و بعدها مدعیانی پیدا کرد در مقابل این دیدگاه برخی هم دنبال انکار تاریخ گذشته و نادیده گرفتن آن بوده اند. در سال های اخیر من پنج رویکرد را می بینم که به رغم تفاوت هویتی و ماهیت فکری، اما در یک چیز اینها به هم رسیده اند و آن اینکه باستانگرایی را در مقابل اعتقادات اسلامی و فرهنگ دینی امروز قرار دهند .
وی با بیان اینکه این پنج رویکرد امروز به هم رسیده اند و با همگرایی عجیبی با سرزنش واقعیت های امروز جامعه ایرانی به دنبال احیای گذشته هستندافزود:بازگشت به گذشته را برخی بازگشت به عقلانیت، برخی مسکنی برای التیام زخم ها و کاستی ها و مشکلات امروز می بینند و با عقده گشایی ، راه حل اقتدار و سربلندی را در گرایش به تبار ایرانی و باستان می بینند و نوعی همگرایی برای مقابله با انقلاب اسلامی و تضعیف باورها و « عصبیت دینی» و وفاداری به نظام اسلامی، شکل گرفته است .
حجت الاسلام مهاجرنیا تصریح کرد: جریان وفادار به اندیشه انقلاب اسلامی باید با برنامه ریزی دقیق و هوشمندانه و با رویکرد فرهنگی به این گرایش ها بنگرد و با حوصله به مدیریت بحران بپردازد و متوجه باشد نه انکار تاریخ درست است و نه تعصب به تاریخ و با کسانی هم که در این خصوص افراط می کنند باید با منطق و فهم تاریخی، مواجهه شود.
http://www.khabaronline.ir/detail/721858/Politics/parties

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح کرد: نا امنى بزرگترين تهدید برای يك ملت است

مهاجرنیا گفت: نا امنى، بزرگترين خطرى است كه يك ملت را تهديد مى‌كند. چراکه امنیت به مثابه نیاز طبیعی و فطری در استحکام زندگى اجتماعى و سامانه دفاعی و مقاومت یک ملت، نقش بسيار مؤثری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با موضوع آرمان شهر اسلامی با اشاره به اهمیت امنیت، تاکید کرد: نا امنى، بزرگترين خطرى است كه يك ملت را تهديد مى‌كند. چراکه امنیت به مثابه نیاز طبیعی و فطری در استحکام زندگى اجتماعى و سامانه دفاعی و مقاومت یک ملت، نقش بسيار مؤثری دارد و امنيت اجتماعی، آرامش و آسودگي خاطري است كه جامعه براي اعضاء خود، در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي، حقوقي و قضايي، ايجاد مي‌كند.
دکتر مهاجرنیا با تشریح اینکه امنیت از منظر دین و اندیشه دینی از ارکان اصلی یک جامعه مطلوب تلقی می‌شود، به ضرورت آن که همتای ضرورت هوا برای استنشاق است تاکید کرد و اظهار داشت: بدون امنيت، نه لذت خوراك، نه انس خانواده و نه شغل و درآمد، فايده‌ و معنایی ندارد.
وی با تصریح بر اینکه امنيت كه نبود، هيچ چيز نيست، ادامه داد: اگر جامعه امنيت نداشته باشد، حالت اختناق پيدا مى‌كند و یکی از کارویژه‌های مهم زندگی اجتماعی، رهایی از مشکلات، کاستی ها و ناتوانی های ناشی از زندگی انفرادی و رسیدن به آرامش و آسایش روح و جسم و روان، امنیت است.
وی افزود: از این جهت مکانیسم های اجتماعی همواره تلاش می کنند با تأمین نظم و قانونمندی، عدالت، رفاه، آزادی، بزرگ ترین دستاورد جامعه را ایجاد کنند و حقیقت آن است که بدون امنیت، هیچکدام از ویژگی ها و اهداف حیات جمعی دیگر محقق نمی‌شوند و اگر بشوند هم سودمند نخواهند بود.
ایشان با تاکید بر اینکه در آموزه های وحیانی، آيات زيادي درباره اهميت امنيت و جايگاه قوام بخش آن، درسامانه زندگي اجتماعي وارد شده است، اهمیت این موضوع را تا جایی دانست که اگر امنيت نباشد، فعاليت اقتصادی، عدالت اجتماعى، دانش و پيشرفت علمى هم نخواهد بود و همه رشته‌های يك مملكت بتدريج از هم گسسته خواهد شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر اهمیت امنیت برای انسان ها، خاطرنشان کرد: این موضوع به قدری ضروری است که اجر همه صبر و تحمل های دنیوی را در بهترین سرای آخرت، با این نعمت دریافت می کنند و در روز سرنوشت وقتي انسان‌هاي صالح در بهشت ‌گام مي‌نهند به آن‌ها گفته مي‌شود كه به اين باغ‌ها با سلامت و امنيت وارد شويد.
وی نعمت امنيت را ريشه همه نعمت‌ها دانست و توضیح داد: در يك محيط امن، اطاعت خداوند و زندگي تؤام با سربلندي و آسودگي فكر و همه تلاش و كوشش های انسانی براي پيشبرد هدف‌هاي اجتماعي ميسر مي‌گردد.
این استاد دانشگاه با خاطرنشان کردن حقوق شهروندی، افزود: شهروندان به لحاظ زبانی، نژادی، قوميتی، اعتباری، نقش اجتماعي، كار، درآمد، رفاه، مشاركت سياسي و آزادي، بر مبنای نظم و قانون و عدالت احساس آسایش و آرامش می کنند و به همین واسطه از تهدیدات و اقدامات خلاف قانون احساس مصونیت و فراغت دارند و نیازهای همه جانبه روحی و روانی خود را در جامعه تدارک می بینند.
وی با بیان اینکه بدون تردید شهر مکه که بر گرد بیت الله الحرام بنا شده است، بهترین جامعه انسانی و معنوی روی کره زمین است که از آغاز تأسیس آن با مقوله امنیت قرین بوده، اظهار داشت: حضرت ابراهيم(ع) هنگام بنا نهادن كعبه، از بت پرستی و گمراهی به عنوان مهم ترین اسباب نا امنی یاد می کند که خداوند خانة کعبه را به عنوان خانه امن براي مردم قرار می دهد.
حجه الاسلام مهاجرنیا با توضیح اینکه خداوند هم امنيت تكويني و هم امنيت تشريعي به مكه عطا کرد، افزود: به فرمان الهي همه انسان‌ها و حتي حيوان‌ها در اين سرزمين در امن و امان مي‌باشند و صيد حيوانات آن ممنوع است و حتي تعقيب مجرماني كه به اين حرم و خانه كعبه پناه ببرند، جايز نيست.
وی با تصریح بر اینکه در قرآن، امنيتِ جاني به عنوان شاخصه امنيت جامعه مطرح شده است، به امنیت اقتصادی در چنین جامعه ای نیز تاکید کرد و گفت: خداوند به عنوان الگو و نمونه، جامعه اي را مثال مي‌زند كه امن، آرام و مطمئن بوده و همواره روزي‌ فراوانش (امنيت اقتصادي) از هر مكاني فرارسيده است.
استاد حوزه علمیه قم خاظرنشان کرد: در قرآن کریم، دوری از بت پرستي و مسايل اقتصادي و رزق و روزي، به امنیت عطف شده است و این یعنی امنيت اقتصادی و امنیت روحي و رواني از مؤلفه‌ها و ویژگی های اساسی امنيت جامعه هستند و فقر و بت پرستي و دوري از توحيد، موجبات نا امني جامعه و زوال و نابودي آن را فراهم مي‌آورد.
وی از وعده جامعه مطلوب در قرآن کریم به مؤمنان راستینی که ایمان و عمل صالح دارند، گفت و افزود: خداوند به آنان وعده مي‌دهد كه به زودي جامعه‌ي صالحي مخصوص به خودشان برايشان درست مي‌كند و زمين را در اختيارشان مي‌گذارد و دينشان را در زمين متمكن مي‌سازد، و امنيت را جايگزين ترسي كه داشتند مي‌كند.     
دکتر مهاجرنیا با اشاره به سخن مفسران در تفسیر بركات در قرآن کریم، تصریح کرد: هر چيز كثيري از قبيل امنيت، آسايش، سلامتي، مال و اولاد مشمول برکات است كه غالباً انسان به فقدان آ‌نها مورد آزمايش قرار مي‌گيرد.
وی از امنيت، سلامتي، ثروت و صفاي دل نسبت به يكديگر در کنار پاكي اعمال از مواهبی عنوان کرد كه خداي تعالي در سايه اسلام قرار داده و ویژگی اصلی «حيات حسنه» و «حيات طيبه» را بهره مندی از نعمت امنیت دانست که در مقابل «حيات سيئه» که زندگي در نا امني است به شمار مي‌رود.
وی افزود: نعمت رفاه اقتصادي (آسايش) و امنيت معنوي (آرامش) از شاخص‌هاي مهم امنيت هستند و وقتي امنيت از خوف به همراه آرامش پديد آمد، خداوند از آن با عنوان نعمت یاد می‌کند و اهل مكه را به شكرگزاری آن دعوت می‌نماید.

انتقاد از سوءاستفاده سیاستمداران از اخلاق؛ مصلحت ملی مقدم بر مصلحت جناحی است

Image00002
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در شرایط کنونی، هم قم و هم کشور نیاز به چتر اخلاقی و فرهنگی دارد.
به گزارش خبرآنلاین حجه الاسلام محسن مهاجرنیا در ادامه سلسله نشست های «اصولگرایی و مبانی اخلاق سیاسی» که با موضوع بررسی مبانی اخلاق سیاسی در اندیشه انقلاب اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه استمدادی که از طرف دولتمردان، به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حوزویان شده است، تکلیفی برای قم و جمع ما ایجاد کرده، اظهار داشت: هدف اول این وزارتخانه، رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب است که در قم نیز چنین ظرفیت فکری و تولیدی وجود دارد.
وی که در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم سخن می گفت، تاکید کرد: جا دارد یک جمع فرهنگی با محوریت مجمع، متصدی تهیه یک طرح جامع فرهنگی اخلاقی از سوی قم شود.
استاد حوزه علمیه قم گفت: اینکه یک حزب، متصدی کار اخلاقی و فرهنگی شود، هم گام مثبتی است و هم الگوی خوبی خواهد بود، زیرا در شرایط کنونی، هم قم و هم کشور نیاز به چتر اخلاقی و فرهنگی دارد.
وی از اخلاق و سیاست به عنوان دو مسیر دستیابی به سعادت و خوشبختی جامعه اسلامی یاد کرد و افزود: این دو را از راه تدبیر و تهذیب می توان بدست آورد.
مهاجرنیا ادامه داد: در این مسیر، هردو از یکدیگر بهره می گیرند. خداوند انسانیت را جوری خلق کرده است که به این دو نیاز دارند. اما بشر در طول تاریخ روابط و مناسبات، این دو را به گونه های مختلف به هم زده است تا آنجا که «ماکیاول» اولین فیلسوف عصر روشنگری اروپا رسماً می گفت من هر چه در احوال شهریاران اروپایی مطالعه کردم، سیاستمدار اخلاقی ندیدم .
وی با انتقاد نسبت به سوء استفاده سیاستمداران از اخلاق، تصریح کرد: هر جا به ضررشان بوده پا روی وجدان اخلاقی گذاشته اند. بنابراین بین این دو حوزه، چهار صورت «عینیت»، «ضدیت»، «یکی هدف و دیگری وسیله» به وجود آمده است.
این استاد دانشگاه با تقسیم بندی متفکرانی که قائل به هم رأیی اخلاق و سیاست هستند، گفت: عده ای معتقدند اصل، سیاست است و اخلاق، اصل نیست و ما از سیاست به اخلاق می رسیم. در مقابل این دیدگاه، عده ای هم معتقدند جامعه را باید از مسیر اخلاق به سیاست برسانیم تا جامعه اخلاقی شود.
مهاجرنیا با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی از اول این دو را در کنار هم دید، اظهار داشت: قانون اساسی ما اصل را نه صرفاً بر سیاست و یا اخلاق، که بر هر دو گذاشته است. در اصل 3 قانون اساسی به وضوح اولین وظیفه دولت اسلامی، ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی آن هم بر اساس ایمان، تقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی عنوان شده است.
وی ادامه داد: در اصل 8 قانون اساسی نیز، مهم ترین سازوکار جامعه، دعوت به خیر و امر به معروف که از اصول اخلاق اجتماعی است، بیان شده و این یعنی قانون اساسی ما از اول به گونه ای تعریف شده که ماهیت دولتش، اخلاق است.
استاد حوزه علمیه قم مسئله ولایت فقیه را مهم‌ترین رکن در اصل پنجم قانون اساسی دانست که برای پیاده شدن دین و اخلاق و سیاست اخلاقی در جامعه مورد تأکید قرار گرفته است و خاطرنشان کرد: شرط فقیه حاکم این است که اهل تهذیب اخلاق باشد. بنابراین در رأس این نظام کسی قرار دارد که یکی از شرایط وجودی آن، اتصاف به اخلاق است.
وی با برشمردن شرایط ولایت امر و امامت امت در اصل پنجم قانون اساسي، افزود: فقيه عادل، با تقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدير و مدبر از همین شرایط است، که چهار بند آن اخلاق است.
مهاجرنیا با توضیح اینکه در قانون اساسی ما، محوریت نظام جمهوری اسلامی، با ولی فقیه است، تاکید کرد: از این منظر، یکی از ویژگی های ولی فقیه اخلاق است و وی باید کسی باشد که مظهر اخلاق است؛ نه فقیه سیاستمداری که باید اخلاق را در جامعه پیاده کند.
وی با برشمردن بندهای دیگری از قانون اساسی در اصل 109 افزود: صلاحيت علمي لازم براي افتاء در ابواب مختلف فقه و عدالت و تقواي لازم براي رهبري امت اسلام و بينش صحيح سياسي و اجتماعي، در کنار تدبير، شجاعت، مديريت و قدرت كافي براي رهبري، از جمله شرایط ولی فقیه است که باز می بینیم در بند دوم و سوم به خصایص اخلاقی اشاره شده است.
ایشان با توضیح اینکه در همین قانون اساسی اگر تعارض و تزاحمی در یکی از موارد چهارگانه ایجاد شود، جانب امر اخلاق گرفته می شود، ادامه داد: اگر بین مصالح معنوی و مادی تزاحم شود، مصالح معنوی مقدم است. اگر میان مصلحت های اجتماعی و منافع فردی تزاحم شود، مصلحت اجتماعی مقدم است. اگر بین مصلحت جناحی با مصالح ملی تزاحم شود، مصلحت ملی مقدم است و اگر بین حق و تکلیف تزاحم شود، تکلیف مقدم است؛ زیرا تقدم تکلیف سبب تضییع حق می شود ولی اگر حق مقدم شود سبب تضییع تکلیف می گردد.

خبرآنلاین(لینک اصلی)
سه شنبه 21 شهریور 96

مهاجرنیا: احترام، تواضع و صداقت جایشان را به خودبینی، دروغ ، تظاهر و پرخاشگری داده‌اند

222222
سیاست > احزاب و شخصیت‌ها 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اینکه گفته می‌شود قدرت ملی کشورها سبب تأمین منافع ملی می‌گردد، بر اساس آموزه‌های دینی ما، اساسش بر اخلاق و فرهنگ اخلاقی است و اگر قدرت ملی می‌خواهیم، مبنای آن اصلاح اخلاق ملی است.
به گزارش خبرآنلاين، جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با موضوع سلسله جلسات اصولگرایی و مبانی اخلاق سیاسی باحضور حجت الاسلام مهاجرنیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد.
در این جلسه مهاجرنیا با بیان اینکه اخلاق فردی پایه اخلاق اجتماعی است، افزود: اخلاق اجتماعی زیربنای همه رفتارها و تعاملات جمعی و سنگ زیرین تمام سازه های اجتماعی است.
وی با تکیه بر آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: جامعه خوشبخت، جامعه ای اخلاقی است که از جهت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... به توسعه رسیده باشد و این جامعه نسبت به جوامع غیر اخلاقی و غیر فرهنگی نقش برجسته ای دارد و رسیدن به چنین پیشرفت و سعادتی، متوقف بر اخلاق است.
وی با توجه به ادامه این آیات، از ارتباط مستقیم اخلاق و قدرت گفت و تصریح کرد: اگر اخلاق بود، قدرت هست و اگر اخلاق رفت و نزاع و بی اخلاقی جایش را گرفت، سستی و در نهایت زوال قدرت و فروپاشی و اضمحلال جای آن را می گیرد.
مهاجرنیا به آفت های بی اخلاقی اشاره کرد و اظهار داشت: جامعه وقتی اخلاق را کنار می گذارد و دچار چالش و نزاع و تفرقه می شود، اولین نتیجه آن، بی اعتمادی و سوء ظن عمومی است. در این جامعه احترام متقابل، خیر خواهی و تواضع و صداقت و نرم خویی جای خود را به خودبینی و دروغ و تظاهر و ریا و پرخاشگری و ستیز می دهد.
وی به نتایج گسست های اجتماعی ناشی از بروز بی اخلاقی در جامعه تاکید کرد و گفت: آفات درونی، جامعه را در معرض ناهنجاری ها و جرم و جنایت و فساد و دزدی و اختلاس و ظلمِ به هم قرار می دهد و پیکره جامعه را از بین می برد و دشمن بیرونی هم راحت تر می تواند چنین جامعه ای که اقتدارش از بین رفته، شکست بدهد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به موضوع اخلاق در مسائل سیاست خارجی و روابط بین الملل اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه گفته می شود قدرت ملی کشورها سبب تأمین منافع ملی می گردد، بر اساس آموزه های دینی ما، اساسش بر اخلاق و فرهنگ اخلاقی است و اگر قدرت ملی می خواهیم، مبنای آن اصلاح اخلاق ملی است.
وی افزود: قدرت ملی مبتنی بر اخلاق، موجب الگو شدن برای سایر کشورها است و راه صدور انقلاب، مبارزه با استکبار و حمایت از مستضعفان در گرو آن است.
این استاد حوزه و دانشگاه با تصریح بر اینکه اخلاق، هنر تزکیه و سازندگیِ فردی و اجتماعی است، افزود: در بین ارکان سه گانه شریعت، یعنی عقاید و اخلاق و احکام، اخلاق محوریت اساسی دارد و بدون اخلاق، باورها و احکام اجتماعیِ اسلام که منجر به وحدت اجتماعی می شوند، امکان تحقق پیدا نخواهند کرد.
وی با تاکید بر دستورات الهی به پیامبر اسلام مبنی بر نرم خویی و مهربانی با مردم اظهار داشت: خداوند پیامبر را از خشونت با مردم پرهیز می دهد و تاکید دارد که از خطای آنها بگذر و برایشان استغفار کن در مسائل حکومتی مشارکتشان بده.
ایشان ادامه داد: اینها مبنای رفتار سیاسی اصولگرایانه واقعی در جامعه است و با این اخلاق، از همه ظرفیت ها می شود استفاده کرد و قدرت ملی ایجادکرد.
وی با تاکید بر ترجیح خیر جمعی بر خیر فردی گفت: اینها پایه اندیشه انقلاب اسلامی، اساس اصولگرایی و باعث قوام جامعه و استحکام بنیادهای اجتماعی است که اگر نقض شود، یعنی ما مشکل داریم.
حجت الاسلام مهاجرنیا با برشمردن موارد اخلاقی توصیه شده در دین اسلام، خاطرنشان کرد: اینها مبانی زیست اجتماعی است و ما اینها را معیارهای اخلاقی اصولگرایی می دانیم و امروز اگر در جامعه اسلامی مشکلی دیده می شود، بخش اعظم آن به غیبت اخلاق برمی گردد.
خبر آنلاین(لینک اصلی)

شنبه 28 مرداد 96

 

مهاجرنیا: وقتی اخلاق در جامعه مشکل پیدا می‌کند، اصولگرای واقعی باید فریاد بزند

Image00001


سیاست > احزاب و شخصیت‌ها:
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی اصیل به عنوان جریاناتی که مدعی انقلابی‌گری هستند باید پیگیر اجرای عدالت در جامعه باشند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «اصولگرایی و مبانی اخلاق سیاسی» تشکیل شد، با اشاره به جايگاه اخلاق در انقلاب اسلامي اظهار داشت: يکي از بحثهای ضروری که کمتر به آن توجه می شود، جایگاه اخلاق در مجموعه فلسفه سیاسی اسلام است. اخلاق به مثابه حکمت عملی، مبانی رفتار و دانش سیاسی، بسیار با اهمیت است. در فقه مي گوييم احكام دو بخش است: احکام تاسيسي، احکام امضایی.

وی افزود: اسلام آمد احكام امضايي را اسلامي كرد در احكام ديني دو بخش شناخته شده است ولي در اخلاق نديدم بگويند اخلاق هم امضايي است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه اخلاق هم دو نوع دارد گفت: یک نوع از اخلاق٬ اخلاق عقلي است. يعني منبع آن عقل و فهم روشی آن با استدلال عقلی است، برخي تعامل ها قبل از آنکه دين و آموزه‌های دینی بگویند، در مناسبات اجتماعی بر پایه ضرورت عقلي، وجود دارند و اگر دين هم از آن بحثي کرده ارشاد به حکم عقل است.

وی افزود: این نوع اخلاقیات عقلي را دين مشخص کرده است و دين هم این نوع اخلاق را امضاء کرده است يعني همه مي دانند ظلم بد است، دين هم بدی ظلم را پذیرفته است، انقلاب اسلامی این باورهای عقلي را اسلامي سازي و بومي کرده است.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا با اشاره به اینکه در این نوع اسلامی سازی چهار گونه ترکیب وجود دارد تصریح کرد: ترکیب عقل و دين یکی از این ترکیبات است. یعنی موضوعی عقلي بوده دين هم بعدا آن را تایید کرده است انقلاب اسلامی آمد و موضوعات عقلي را ديني كرد.

وی با اشاره به ترکیب تجربه و دين در اخلاقیات عقلی که مورد امضای دین قرار گرفته گفت: موضوعاتی را تجربه بشري ایجاد کرده بعدٱ دين هم آن تجربه را پذیرفته و دینی کرده، مثل مردم سالاري که تجربه بشري است اما در اندیشه امام این تجربه بشري اسلامی شده است مبانی آن را ديني و اسلامی كرد است تا آنجا كه مقام معظم رهبري گفتند مردم سالاري ديني همه اش اسلامی است یعنی الآن ما با یک ترکیب اسلامي روبرو هستیم که مرکب آن را از دیگران نگرفتیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: ترکیب عرف و دين ترکیب دیگری در این زمینه است. برخی عرف ها قبلا وجود داشته که دین آنها را تلقی به قبول کرده است. بسیاری از آداب و رسوم و آیین ها از این قبیل هستند.

وی گفت: ترکیب كشف و شهود و صفات نفسانی با دین هم ترکیب دیگری در این زمینه است. یک سری امور نفسانی و قلبی در انسان وجود دارد که دین آنها را پذیرفته است. بسیاری از موضوعات و مسائل عرفانی و اخلاقی هستند که از قدیم بوده اند ولی امروز دینی شده اند.

مهاجرنیا خاطرنشان کرد: اينجا دين با اين نوع اخلاق ترکیب شده و دانش اخلاق اسلامي شکل گرفته است در حالی که بسیاری از مسائل آن ريشه در عقل دارد كه از قبل بوده بحث عقلی را هم دين پذيرفته است و تركيبش از عقل و دين شده است.
وی با اشاره به اینکه اخلاق از نظر ماهیت به دو نوع فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود گفت: اخلاق فردی؛ به فضيلت هاي دروني انسان برمي گردد که عامل طهارت و پاکی، گناه و عدالت و رذیلت درونی است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه بحث اخلاق فردي، در اندیشه سیاسی اسلامی همیشه مورد توجه بوده است ابراز داشت: مقصود از اخلاق فردی آن نوع فضایل و رذایل است که مربوط به فرد است و کاری با تعاملات اجتماعی ندارد اگر کسی در بیابان هم زندگی بکند برای او شجاعت و ترسویی و تلاشگری و تنبلی ممکن است وجود داشته باشد، کتاب های اخلاقی شیعی پر است از این نوع اخلاقیات و توصیه به خودسازی اخلاقی. امام راحل به مقوله اخلاق شخصي همیشه اشاره می کرد و ریشه اصلاح و افساد در اخلاق اجتماعي را در اخلاق فردی مي دا نست.

وی افزود: اخلاق اجتماعي در جامعه ما از بحث هاي جدي است ، چراکه جزء اصول و مباني زیست اجتماعی و زندكي انسان است. اخلاق اجتماعي حتما در تعامل افراد با اجتماع و جامعه به وجود مي آيد، شما وقتی در جامعه هستید صفات و افعالی مانند احسان، عدالت اجتماعی، غیبت و تهمت و دروغ و سوء ظن و حسن ظن برایت پیدا می شود در زندگی فردی بدون تعامل با دیگران، غیبت معنا ندارد.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا گفت: در اخلاق سیاسی، متفکران مسلمان می گویند هركس در جامعه دنبال منافع است حال ممكن است مادي یا معنوي باشد.یعنی یکی دنبال رفاه و معیشت است دیگری دنبال عدالت است يكي دنبال امنيت يكي دنبال نظم و ... در تعاملات اجتماعی همیشه محل تعارض و تزاحم است. جامعه هم محل رفع و رجوع منافع است و این باعث بوجود آمدن انواع کنش ها و واکنش‌های اخلاقی می شود در این تعارض ها بحث رعایت عدالت همیشه دغدغه بشر بوده است.

وی با بیان اینکه عدالت اجتماعی، به عنوان یک فعل اخلاقی مقوله ای است که در فرآیند زندگی و همه مراحل آن وجود دارد بیان کرد: عدالت دو رویکرد ساختاری و استحقاقی می‌تواند داشته باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: مقصود از عدالت ساختاری یعنی هرچیزی سرجای خودش (وضع کل شی ءٍ فی موضعه) یعنی نظام را طوری طراحی کنی که متناسب با اهداف باشد، ساختار جوری باشد که کارآمد باشد. عناصر و مؤلفه هاي سيستم به صورت ارگانیستی و هم افزا و مکمل منافع همه جانبه افراد و اهالی جامعه را فراهم کند، و درواقع اگر مجموعه و قوای نظام سیاسی نتوانند شما را به اهداف انقلاب اسلامی برسانند یعنی عدالت مشکل دارد و نظام عادلانه نیست.

وی ادامه داد: در این رویکرد به عدالت، اگر در ساختار مشکل وجود داشته باشد به لحاظ تٱمین عدالت هم مشکل پیدا می شود، اگر در اقتصاد ، سیاست و فرهنگ و... مشکل داشت یعنی ساختار اشکال دارد و در واقع عدالت با مشکل مواجه است.عدالت ساختاری باید ما را به سیستم کارآمد برساند تا به صورت هوشمند و به طور اتوماتیک کار کند و خود به خود با عدالت جلو برود.الان یکی از مشکلات کشور بحث ساختار است که کار آمد و توسعه گرا نیست، شکاف فقیر و غنی را رفع نکرده، چالش های فراروی خودش را برطرف نکرده است. در اینجا است که عدالت با همه رفتارها و کارکردهای جامعه، پیوند پیدا می کند و مقوله های به ظاهر اخلاقی محض، ابعاد سیاسی پیدا می کنند و به باور ما دانش " اخلاق سیاسی " شکل می گیرد.

وی با اشاره به تعریف عدالت استحقاقی تصریح کرد: تعریف معروف نزد فیلسوفان می گوید عدالت ؛ " اعطاء کل ذی حق حقه" یعنی عدالت را کسی باید بدهد و حق را به صاحب حق اعطا کند.«اعطاء کل ذی حق حقه» اشاره به "حاکمیت سیاسی" و " حکومت" که مجری عدالت است، دارد. حاکمان باید عدالت را در تمام ساختارها و قوانین و سازوکارهای اجرایی، ایجاد بکنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: به باور ما انقلاب اسلامی آمد گفت "اعطاء حق" حق عدالت یعنی شایسته سالاری ، یعنی هرکس در جایگاه خودش یعنی حق افراد مراعات شود ، یعنی اگر کسی به کسی ظلم کرد ،حقش گرفته شود، یعنی دقیقا عدالت رعایت شود.هر کس در جای خودش قرار بگیرد.

وی با اشاره به عدم اجرای عدالت در برخی از سطوح جامعه افزود: سوال این است که چه کسی باید مراقب باشد تا عدالت اجرا شود؟ خوب یک چشمی باید رصد کند، نظارت کند که عدالت پیاده شود و از همه کاستی ها و ناشایستگی ها و ناکارآمدی ها جلوگیری کند.

وی افزود: به اعتقاد ما علاوه بر نهادینه سازی عدالت و اعمال قدرت حاکمیتی، جریان ارزشی متعهد به انقلاب اسلامي باید اصول را حفظ کند و بر پایه ضوابط و قواعد انقلابی، اصلاح نماید در واقع جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی اصیل باید به این مهم اهتمام کنند و دنبال اجرایی شدن عدالت باشند.در واقع جریان مدعی اندیشه انقلاب باید در اینجا ایفای نقش کند.

وی با بیان اینکه برخی دارند از ارزشها فاصله می گیرند، چیزهایی که دیروز مذموم بود امروز به راحتی در جامعه انجام میشود گفت: امروز اخلاق در جامعه به هم خورده است ، برخي رفتارها که در جامعه دیده می شود برخی روش های خلاف اخلاق كه ما در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد آن بودیم، همه اینها ريشه در بی عدالتی دارد. که عنصر " اجرایی" و "نظارتی" باید در کنار هم ایفای نقش کنند.

وی با طرح این پرسش که وقتی اخلاق در جامعه مشکل پیدا می کند، کسی باید فریاد بزند، چه کسی باید فریاد بزند؟ گفت: این وظیفه اصولگرایی واقعی است که باید فریاد بزند و محافظت کند و مراقبت کند چون مدعی اندیشه انقلاب اسلامی و حراست از اصول انقلاب است.

مهاجرنیا گفت: جریان اصولگرایی به عنوان جریانی که مدعی انقلابی‌گری است باید پیگیر اجرای عدالت در جامعه باشد. چون عدالت به یک اعتبار از مبانی نظری اصولگرایی است و به یک اعتبار از آرمان هایی است که همه انبیاء الهی دنبال تحقق آن بوده اند تا " لیقوم الناس بالقسط" همه جامعه اخلاقی شود و مردم خودشان قائم به عدالت بشوند و به یک معنا عدالت به روش های اخلاقی سازی جامعه اطلاق می شود.

وی در پایان گفت: اخلاق سیاسی از مبانی مهم اندیشه انقلاب اسلامی است و این اخلاق باید در بدنه حکومت و در رفتار حاکمیت و در خمیرمایه اندیشه انقلاب اسلامی، وجود داشته باشد. عدالت یک نمونه ای از اخلاق سیاسی، است که به آن اجمالاً، اشاره شد.

خبرآنلاین(لینک اصلی)

شنبه 21 مرداد 96

مهاجرنیا: برخی اصولگرایان از موضع منافقین، از سرنگونی نظام می‎گویند/اصولگرایی، گوشت قربانی شده!

1111111

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: کسانی که روزی به عنوان نمادهای اصولگرایی شناخته می‌شدند، امروز هم‌چون منافقین سخن از سرنگونی نظام بر زبان می‌آورند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «اصولگرایی و مبانی اخلاق سیاسی» تشکیل شد، در تبیین ضرورت «عبور از اصولگراییِ؛ جریانی به سوی اصولگرایی واقعی و اندیشه انقلاب اسلامی» گفت: مفهوم اصولگرایی، ایده‌آل همه جریان‌های معتقد به انقلاب است و آسیب‌پذیر نیست. آنچه دچار آسیب می‌شود، جریان‌های بیرونی هستند. لذا برای عبور از آسیب‌های موجود در جریان اصولگرایی باید به سمت اصولگرایی واقعی و مفهومی یا همان اندیشه انقلاب اسلامی حرکت کرد، زیرا آنچه اصالت دارد، اصولگرایی مفهومی است و جریان‌ها نمی‌توانند آینه تمام نمای اندیشه اصولگرایی باشند.

وی در ادامه افزود: جریان‌های سیاسی دارای نقاط اوج و افول هستند، چنان‌که حزب جمهوری اسلامی روزی در اوج بود و سپس دچار افول شد. جریان اصولگرایی نیز این روزها دچار افول شده و مشاهده می‌کنیم کسانی که روزی به عنوان نمادهای اصولگرایی شناخته می‌شدند، امروز هم‌چون منافقین سخن از سرنگونی نظام بر زبان می‌آورند.

این استاد دانشگاه در برشماری تفاوت‌های ده‌گانه اصولگراییِ جریانی با اصولگرایی واقعی و اندیشه انقلاب اسلامی خاطر نشان ساخت: اولین خصیصه اصولگراییِ جریانی، تبدیل شدن آن به گفتمانی مستقل در کنار دو گفتمان اصلاح طلبی و اعتدال شده و به قول میشل فوکو، گفتمان‌ها برای یک‌دیگر مثل هوو و رقیب هستند و حالت انفعالی دارند، در حالی که اصولگراییِ واقعی، ماهیت انقلابی دارد و آنچه در این اندیشه موضوعیت دارد، اصل انقلاب است.

مهاجرنیا ادامه داد: دومین تفاوت آن است که اصولگراییِ واقعی، شفاف است و اصول روشنی مثل صدور انقلاب، تشکیل جامعه اخلاقی و فسادستیزی دارد، اما گفتمان‌ها و جریان‌های سیاسی دچار تداخل با یک‌دیگر می‌شوند و شفافیت خود را از دست می‌دهند.

وی مقطعی بودن و موردی بودن اصولگراییِ جریانی را ویژگی سوم این جریان دانست و افزود: جریان‌های سیاسی در مقاطع خاصی مثل انتخابات ظهور و بروز می‌یابند و بیشتر بر سیاست تمرکز می‌کنند و از مسائل مهمی مثل فرهنگ غافل می‌شوند، اما اندیشه انقلاب جامعیت دارد و نه مقطعی است و نه موردی.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بیان دیگر تفاوت‌های اصولگراییِ جریانی با اصولگرایی واقعی گفت: تفاوت چهارم آن است که اصولگرایی جریانی شدیداً محافظه‌کار شده، چراکه در رقابت با سایر جریان‌ها صرفاً در پی حفظ وضع موجود است، در حالی که اندیشه انقلاب و اصولگرایی واقعی حالت تهاجمی دارد.

وی افزود پنجمین خصلت اصولگراییِ جریانی، ارتجاعی بودن آن است؛ یعنی در مقابل رقبایی که به دنبال مفاهیم رو به جلویی مثل توسعه و اصلاحات هستند، مجبور است نگاه به عقب داشته باشد، ولی اندیشه انقلاب اسلامی یا همان اصولگراییِ واقعی این خصلت منفی را ندارد و به دنبال فتح افق‌های جدید است.

مهاجرنیا خاطر نشان کرد: ویژگی ششم اصولگراییِ جریانی، "حفظ‌ محور بودن" آن است. لذا این جریان در پی حفظ وضع موجود است و هیچ تئوری جدیدی برای اداره ابعاد مختلف جامعه از سوی آن ارائه نمی‌شود، در حالی که اصولگرایی واقعی، گسترش‌محور است و لحظه به لحظه جوشش دارد.

وی در ادامه هفتمین ویژگی، اندیشه انقلاب را اندیشه‌ای فراملی و جهانی دانست و تأکید کرد: دشمن اصلی در این اندیشه فراملی، ظلم و استکبار و سلطه جهانی است، اما اصولگراییِ جریانی به اندازه‌ای که با رقبای داخلی مشکل دارد، با سلطه جهانی مشکل ندارد و اگر هم موضعی می‌گیرد، صرفاً در حد شعار است.

وي درخصوص هشتمین ویژگی گفت: اندیشه انقلاب زمینه صدور دارد، ولی اصولگراییِ جریانی زمینه صدور ندارد و نمی‌توان آن را در فضای بین‌المللی مطرح کرد.

این استاد دانشگاه درباره نهمین ویژگی با بیان این‌که اصولگراییِ جریانی، امروز مصادره و تبدیل به گوشت قربانی شده، گفت: اندیشه اصیل انقلاب اسلامی مصادره ناپذیر است.

مهاجرنیا گفت: تفاوت دهم آن است که اصولگراییِ جریانی، امروز خود منشأ اختلاف شده و لذا احزاب اصولگرا به شدت دچار اختلاف هستند و نمی‌توانند به اجماع و وحدت برسند، در حالی که اندیشه انقلاب به هیچ وجه تفرقه‌پذیر نیست.

وي در پایان خاطر نشان ساخت: اگر بتوانیم با عبور از اصولگراییِ جریانی، اندیشه ناب انقلاب و تفکر امام و مقام معظم رهبری را مطرح سازیم، گرفتار چنین مشکلاتی نخواهیم شد. لذا برای تحقق این اندیشه باید از وابستگی‌ها و تعلقات حزبی و جریانی عبور کرد.

خبر آنلاین(لینک اصلی)

یکشنبه 15 مرداد 96

مهاجرنیا: پایگاه اصولگرایی در قم است/ برای رفع آسیب‌های اصولگرایی باید به قم رجوع شود

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مطابق روایات اهل‌بیت(ع)، قم آشیانه آل محمد(ص) است. بر این اساس پایگاه اصولگرایی نیز قم است و برای رفع آسیب‌های موجود در این جریان باید به قم رجوع شود.
به گزارش خبرآَنلاین، حجت الاسلام مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع بررسی مبانی اخلاقی اصولگرایی برگزار شد، افزود: اصولگرایی خود را قرائت اصیل از انقلاب می‌داند و انقلاب فلسفه‌ای برای اداره کل حیات دنیوی ماست، نه صرفاً یک گفتمان اجتماعی. با این وجود در حال حاضر اصولگرایی تبدیل به یک صنف و جریان اجتماعی شده که برای دست‌یابی به قدرت با سایر رقبا رقابت می‌کند و این یکی از آسیب‌های جریان اصولگرایی است که اصولگرایی را از فلسفه حیات به یک جریان اجتماعی تنزل داده است.
وی با بیان این‌که اصولگرایی تفکری است که بسیاری از جوانان از ابتدای انقلاب جان خود را برای آن فدا کرده‌اند، تأکید کرد: متأسفانه امروز ماهیت اصولگرایی تغییر کرده و صورت‌بندی ارزشی و اعتقادی آن کم‌رنگ شده و صورت‌بندی اجتماعی و سیاسی پیدا کرده است. لذا باید در بررسی مبانی اخلاقی اصولگرایی، میان اصولگرایی به عنوان جریانی اجتماعی و سیاسی و اصولگرایی به عنوان یک گفتمان فکری-فلسفی، تفکیک قائل شد.
مهاجرنیا خاطر نشان ساخت: در حال حاضر تفکر اصولگرایی و اصلاح طلبی در دو طیف افراطی و معتدل از قم برمی‌خیزد که متأسفانه این فرآیند، سازماندهی شده و مدیریت شده نیست. لذا همان‌گونه که بزرگان جریان اصولگرا نیز معترف‌اند، برای رفع آسیب‌های این جریان باید از ظرفیت فکری موجود در قم و حوزه علمیه استفاده شود.
خبر آنلاین(لینک اصلی)

یکشنبه 8 مرداد 96

مهاجرنیا: نزدیکی به تتلو، اوج سقوط ما اصولگراهاست

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: این‌که جمعی از اصولگرایان به سراغ چهره‌هایی مثل تتلو می‌روند، نشان از تغییر شاخص‌های اخلاقی آنان دارد.
به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع آسیب‌شناسی جریان اصولگرایی تشکیل شد، یکی از آسیب‌های جدی در جریان اصولگرایی را مشکل اخلاق سیاسی دانست و تأکید کرد: ما نظامی درست کرده‌ایم که در بالاترین محور آن یعنی رهبری و ولایت فقیه، تقوای سیاسی و عدالت در سطح رهبری امت اسلام شرط شده و این یعنی ما در پی تشکیل نظامی کاملاً اخلاقی هستیم، اما با وجود این، متأسفانه اخلاق در جامعه ما و نیز جریان اصولگرایی شدیداً ضربه خورده است.
وی با اشاره به استقبال جمعی تحت عنوان اصولگرایی از تتلو و به جا آوردن بالاترین تجلیل‌ها نسبت به او افزود: چرا وقتی چنین صحنه‌هایی رخ می‌دهد، هیچ‌کس از اصولگرایان اعتراض نمی‌کند و فریاد نمی‌زند که ما اصولگرا هستیم و اصول ما در حال ضایع شدن است؟
مهاجرنیا در ادامه گفت: در آغاز انقلاب، ارزش‌های ما جهاد و مبارزه و زندان رفتن قبل از انقلاب بود، اما الآن به سراغ چهره‌هایی مثل تتلو می‌رویم. نامزد اصولگرایان برای رأی آوردن به جای جلب حمایت مراجع و اساتید اخلاق و شخصیت‌های حوزوی، زیر بلیط تتلو می‌رود. اینها نشان از اوج سقوط ما اصولگرایان و عوض شدن شاخص‌های اخلاقی ما دارد.
وی در پایان با تقسیم اخلاق به دو قسم اخلاق شهروندی و اخلاق شهریاری تأکید کرد: اخلاق شهروندی مربوط به عملکرد شخصی افراد در جامعه و اخلاق شهریاری مربوط به نحوه تعامل مسئولان با مردم است و اصولگرایان در هر دو حوزه مسئول‌اند و باید برای تغییر وضع موجود، وارد عمل شوند.
لازم به ذکر است مباحث اخلاق سیاسی در جلسات آینده مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم ادامه خواهد داشت.

خبرآنلاین (لینک اصلی)

چهارشنبه 28 تیر 96

گزارش تصویری/ دیدار نوروزی اعضای مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با دکتر لاریجانی

photo 2017-04-08 19-42-19دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی  پنجشنبه 17 فروردین ماه به مناسبت فرا رسیدن سال جدید، با اعضای مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم دیدار و گفت و گو کرد.

ادامه مطلب ...

زیر مجموعه ها

صفحه 1 از 8