مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم - دیدار با آیت الله سعیدی؛ 7 تیر 1389

دیدار با آیت الله سعیدی؛ 7 تیر 1389

 

  سخنرانی آیت الله سعیدی در دیدار با مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم»

بنده از حضرتعالی و دوستان بسیار محترم و گرامی مان در این جمع تشکر می کنم. رحلت جانگداز عقیله بنی هاشم حضرت زینب (سلام الله علیها) را خدمت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و حضرت معصومه (سلام الله علیها) و شما دوستان عزیزم تسلیت عرض می کنم. از خدا می خواهیم که از این باقی مانده ماه پربرکت رجب بهره های فراوان ببریم و برای خود و جامعه و امروز و آینده مان توشه ها و بهره ها بگیریم انشاءالله.

مقدم همه شما گرامی است به دفتر و خانه خودتان آمدید و از ابراز محبتهایی که فرمودید ممنونم. ضمن احترام به بقیّه نمایندگان عزیز شهر که همه آنها برای ما عزیز هستند از جناب آقای حجت الاسلام بنایی نماینده محترم و محبوب شهرمان سپاسگذاریم. حضور این نمایندگان محترم از نعمت های الهی است. اگر نگاهی به گذشته ها بیاندازیم و قبل از انقلاب آدم نمیتواند شکر این نعمت را به جا بیاورد چنین مسئولینی در نظام ما وجود دارند، رتق و فتق امور به عهده اینهاست چه در قوّه مجریّه چه در قوّه مقننّه چه در قوّه قضاییّه، اینها نعمتهای الهی هستند که «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ»  اگر انسان شکر اینها را به جا بیاورد خداوند عنایت می کند و این خدمتگذاران را برای ما نگه می دارد و فتنه ها را از سر ما دور می کند و اگر خدای ناکرده ناشکری کنند مردم و ناسپاسی کنند و قدر این مسئولین و خدمتگزاران را ندانند انسان نمی داند که چه پیش خواهد آمد.

در برخی از روایاتی که از منابع اسلامی به ما رسیده از وجود مقدّس حضرت محمّد (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) نقل شده که اگر سه نفر با همدیگر سفر می کنید یک نفرتان به عنوان مسئول انتخاب کنید تا همه به او و کلام او توجه کنید و از او رهنمود بگیرید. در مظاهر و موارد دیگری در شریعت مثل نماز جماعت که یک امر عبادی است خدای تعالی تشریع فرمود که یک نفر به عنوان امام جلو بایستد بقیّه با او هماهنگ اعمال عبادیشان را انجام بدهند. بعضی از فقها به امام (رضوان الله تعالی علیه) تقدّم یا تأخّر از امام را معصیت دانستند! یک خاطره ای هم نقل کنیم: مرحوم امام در نجف اقامه نماز داشتند یکی از اصحاب امام نقل می کنند من پشت سر امام بودم امام مثل این که متوجه شدند بعضی از این افرادی که در صف جلو هستند متابعت از امام نمی کنند زودتر یا دیرتر از امام به سجده و رکوع و بالاخره برنامه ها می پردازند، ایشان می گفتند وقتی که نماز امام تمام شد بدون این که طرف را شخص یا اشخاصی که در نماز رعایت متابعت نمی کردند بدون این که به آن ها رو کنند سرشان را یک مقداری کج کردند فرمودند که متابعت از امام واجب است و تخلف از امام جماعت حرام است. این اهمیّت این اجتماع را در بین ما و حتی در این امر مهم عبادی که فردی هم می شود انجامش داد نشان می دهد.

مقام بالاتر در اسلام مقام ولایت و رهبری است در عصر غیبت ولایت فقیه که به منزله عالیترین مقامی است که عامل وحدت جامعه است و انسجام جامعه در نظام حکومتی به او وابسته است و این یکی از افتخارات شیعه به حساب می آید و همه نیروها تحت امر ولی فقیه هستند. و همچنین در نهادهایی مثل سپاه، مثل ارتش جاهایی که به عنوان نیروهای نظامی و انتظامی حساب می شوند ضرورت ایجاد هماهنگی بین اینها، تشکّل برنامه ریزی، سازماندهی اطاعت از فرماندهی تمام این ها یکی از مهمترین چیزهایی است که صرف نظر از شرع اصلاً عقلای عالم بر این اذعان دارند و اتفاق نظر دارند.

ما یک رهنمود دیگری هم از امام داریم؛ ایشان در آن وقتی که بحث تشکیل بسیج بود نظر شریفشان این بود که ما باید ارتش 20 میلیونی داشته باشیم. خوب این ارتش فرمانده، وحدت، سازماندهی و برنامه ریزی می خواهد. بنابراین وجود یک تشکّل آن هم به طور گسترده برای تحقّق اهداف الهی این یک امر اجتناب ناپذیر است. منتها در دنیا تشکّل ها به دو قسمت عمده تقسیم می شوند در بلوکی که به عنوان بلوک شرق معروف هستند شوروی سابق، کره شمالی چین و امثال ذلک. اینها تک حزبی اداره می شوند یک حزب هست محور همه فعالیّت ها لیدر و رهبر حزب هم همه کار و بقیّه گوش به فرمان او هستند و هرگز بحث رقابت و اینها هم در کار نیست. در بلوک غرب احزاب متعددند و با یکدیگر رقابت می کنند آنها به آزادی بیشتر برای هر انسان در هر عرصه می اندیشند و لذا احزاب متعدد دارند و این احزاب با هم رقابت می کنند، هرکس پول وتبلیغاتش بیشتر باشد رقیب را از عرصه بیرون می کند و خودش سکّان انتخابات را به دست می گیرد و فعالیتهای خودش را سامان می دهد . آمریکا و انگلیس اینگونه هستند. بلوک غرب عمدتاً و آنهایی که مشابه غرب عمل می کنند ولو در شرق هم باشند اینها به این وسیله جامعه شان را مدیریّت و هدایت می کنند و بالاخره احزاب هستند که در آخر تصمیم می گیرند. اسلام و مذهب ما و شیعه نه الگوی غربی را می پسندد و نه الگوی شرقی را، هیچ کدام از این ها را الگو استفاده نمی کند، گرچه حالا مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی می فرمودند بحث حکومت یک امر عقلایی است باید ببینیم عقلای عالم چطوری تدبیر امور می کنند ما هم در تمشیّت امور و حکومت این روش های عقلایی را به کار بگیریم. این در جای خودش محفوظ است یک امر عقلایی است که باید قاطی نشود با منشها و روش های سیاسی که الان در شرق و غرب اعمال می شود. این یک امری است به اصطلاح ممتاز که جای دیگری باید راجع به آن بحث بشود. در نهضت ما خوشبختانه امام با درایتی که داشتند و تجربیّاتی که از زمان های گذشته از مشروطیّت از نهضت ملی از که دوره رضاخان و امثال ذلک دیده بودند و خود ایشان منوّر بودند به نور الهی و بصیرتی کامل و هوشیاری کامل ایشان خودشان نقل می کردند که در مجلس آن زمان شرکت می کردند به عنوان ناظر و امور را تحت نظر داشتند و آگاه به مسائل آن روز بودند ایشان یک روش دیگری را در بحث تشکّلها و تحزب انتخاب کردند. ابتداً هیئات مذهبی رایج آن روز را ایشان دعوت کردند .از هر هیئت یک نفر با هم جمع شدند و ضمن حفظ هویّت شخصی هر هیئت مذهبی اینها تحت عنوان کلی درآمدند اگر چنان چه هیئتی نام معصوم خاصّی و شخصیّت خاصی بود آن سرجایش محفوظ بود و به مراسم خودشان در مجالس خودشان ادامه می دانند اما در چند محور با همدیگر مشترکاً بدون هیچ اختلافی عمل می کردند و آن بحث نظام و مبارزه با شاه بود، اطاعت از مرجعیّت شیعه بود با محوریّت امام (رضوان الله تعالی علیه) و اولین تشکّل در نهضت امام به این شکل جان گرفت و از همان جا الگو شد برای حرکتهای بعدی و جالب این است که هر یک از حزب ها و تشکّل هایی که در انقلاب شکل گرفت اگر آن رقمی که امام ابتداً تدبیر کرده بود به آن رقم اداره می شد و شده بود این تشکّل ها ادامه پیدا می کرد در مردم نفوذ داشت. هر کدام از اینها یا از ابتدا با ایده ها و الگوهای غیر اسلامی و شیعی و حوزه ای شکل گرفتند یا نه با شکلی که امام مدّ نظرش بود شکل گرفت . اما بعد نتوانستند دوام بیاورند و بالاخره الگوهای آنها کسان دیگری شدند و شکلهای دیگری روی آوردند اینها محکوم به شکست شدند.

توصیه ام به شما دوستان عزیزی که در این جمع و این مجمع گرد هم آمدید همان توصیه ای است که امام (رضوان الله تعالی علیه) به آن ملتزم بود و در عمل و برنامه هایشان هم به آن پایبند بودند هرکجا که امام احساس کردند یک تشکّلی شاید حضورش برای جامعه مصلحت نباشد،تعبیر فتیله اش را بکشید پایین را به کار بردند و بنا شد که مثلاً آنها محدود باشند. به هر حال هر جا امام احساس کرد مصلحت چیز دیگری است نظرشان را دادند. حالا هم همین طور ما نیاز دارد جامعه ما به این تشکّلها و این اجتماعات البته سلیقه ها مختلف است یعنی هیچ وقت هیچ کس حق ندارد بگوید همه باید مثل ما فکر کنند! بالاخره سلایق متفاوت است روش ها متفاوت است ولی آن چه که هست همین طور که اشاره کردند دوست عزیزمان محوریّت ولی فقیه است، ارتقا روحیّه تعبد، استکبار ستیزی و رشد و تعالی در مسیر اسلام، مذهب اهل بیت اینها شاخصهای مهم ما هستند که مقام معظم رهبری در 14 خرداد این شاخص ها را بیان کردند و ای کاش حوادث طوری رقم میخورد که فرمایشات مقام معظم رهبری هم چنان در رأس باقی می ماند و چیزی نمی آمد این موقعیّت را و این اولویّت را و این اصل را در آن مراسم تحت الشعاع قرار بدهد. خیلی مهم بود یعنی حرکت آقا، برنامه های آقا، فرمایشات آقا این خیلی مهم بود باید ما این را حواسمان باشد در مورد دیگر وقتی آقا یک موضعی را می گیرند هیچ چیز دیگر آن را تحت الشعاع قرار ندهد، این وظیفه ماست. اگر بنده هم عرضی داشتم موضعی هم گرفتم برای همین حفظ مواضع آقا و برجسته بودن و اولویّت داشتن فرمایشات و نقطه نظرهای حضرت آقا (مد ظله). و باید شما دوستان عزیزم همان طوری که اشاره کردند و حتماً نظرتان در مرحله عمل هم چنین هست روشها و برنامه هایتان به شکلی باشد که در جامعه رقابت ایجاد بکند من با رقابت موافق هستم علتش هم این است که اینها ریشه قرآنی دارد یعنی هرکس جمع ها و تشکّلها را بدون رقابت بخواهد این یک جمع مرده است نشاط ندارد ریشه قرآنی دارد «سَابِقوا، سَارِعوا» این ها جز با رقابت اصلاً معنی پیدا نمی کند، در قرآن فرمود «سَابِقوا» سبقت بالاخره یک نوع رقابت است تشکّلها هم همین طور است منتها رقابتی سالم به یک سمت واحد، در کشورهای دیگر رقابت سالم نیست سمتش هم واحد نیست! هر یک «کُلُّ یَجُرُّ الی نَفعِهِ» هرکس به طرف خودش می کشد در تحزّب و تشکّل های ما نه، همه به یک سمت می کشند منتها هرکس دارد به آن سمت و صراط الی الله به سالم ترین و زیباترین و شادابترین وجهش این تشکّل و گروه خودش را سوق بدهد این مدّ نظر ماست. اگر چنین شد آن وقت منازعات کنار می رود رقابتها با حفظ رفاقت سرجایش می آید دیگر کسی کسی را خراب نمی کند.

دوستان عزیز ما به هر سه قوّه در این کشور نیاز داریم هرسه قوّه برای ما محترم هستند، هرسه قوّه باید بتوانند در عرصه ای که به آنها مسئولیّت داده شده خوب عمل کنند. این زیبنده نیست که احدی چه از درون خود اینها چه از بیرون در تضعیف اینها بکوشند، به نفع هیچ کس نیست، قوّه مجریّه در میدان عمل هست، قوّه مقنّنه در رأس امور و در قانونگذاری است، قوّه قضایّیه برای تأمین جامعه است، هرکدام از این ها دوستان عزیز حیثیّت شان، اعتبارشان زیر سؤال برود یقیناً قوّه دیگر از این متضرر می شود! ما در یک کشتی هستیم ما سوار قایق های متعدد نیستیم اگر سه قوّه ما به عنوان سه تا قایق بود در عرصه دریا این جا می شد گفت خوب حالا این هرکدامش به کسی کاری ندارد هر قایق برای خودش می راند، اگر قایقی شکست خورد، اگر قایقی سوراخی برداشت به قایقهای دیگر کاری ندارد. سه قوّه در کشور ما سه قایق نیستند یک کشتی هستند با سه وظیفه یک هدف است این شناور بزرگ در عرصه متلاطم دریای دنیا این کشتی انقلاب سه قوّه دارد اما سه قوّه درون یک کشتی با یک هدف اما با وظایف خاص خودشان. وقتی این جا بنا باشد که اینها با همدیگر نسازند یا افراد به تعداد این قوّه ها تفرقه بینشان انجام بشود و هرکس به نفع دیگری، به ضرر دیگری کار کند این مهار کشتی در این دریا به وضع ناهنجاری مبتلا خواهد شد. ببینید رهبر عزیزمان چقدر دلسوزانه، چقدر حکیمانه با چه شرح صدری، رهبری مقتدر اما در عین حال بعضی ها حریم نگه نمی دارند، رهبری دلسوز با شرح صدر ولی بعضی ها این موقعیّت را پاس نمی دارند! این نعمت بزرگی است برای ما وجود مبارک رهبر عظیم الشأن انقلاب در دنیا ما رهبری به این شایستگی بلاشک نداریم هیچ احدی در عرصه متلاطم لیاقت و قدرت و توان این مدیریّت سالم و صائب را ندارد. وقتی ایشان از سر علاقه از سر دلسوزی تذّکر به همه ما می دهند: حریم ها را رعایت کنید اگر حریم شکست آن وقت هیچ چیز به نفع هیچ کس تمام نمی شود و دشمن این را می خواهد.

دوستان عزیزم چه در شهر مقدّس قم و چه کسانی که در جاهای دیگر هستند و به نوعی این کلام به آنها منتقل خواهد شد این مدّ نظرشان باشد که مرجع عظیم الشأن و روشن فکر و به روز نظام ما این رهنمود را دادند که جبهه واحد شکل گیرد. این حرف متینی است. همه جناح ها با سلایق مختلفی که دارند اما این جبهه واحد را تشکیل می دهند و تحت این جبهه واحد هدف هم خداست .مثل یک نماز جماعت، در نماز جماعت امام و پیشوای ما جلو می ایستد بنده و جنابعالی هم به ایشان اقتدا می کنیم هرکس در این نماز یک کار واحد دارد یک کار شخصی، در رکوع همه باهم در رکوع هستیم ممکن است من دوست داشته باشم سه تا «سُبحَانَ الله» بگویم شما دوست داشته باشید بگویید «سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَظِيمِ وَ بِحَمْدِهِ» بگویید این مشکل ندارد. دعای دست همه دست به دعا برمی داریم به پیشگاه خدا، ممکن است من «رَبَّنَا أَتِنَا» بخوانم شما «رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا» بخوانید، ببینید سلیقه های شخصی در این تشکل و این تحزب مذهبی حفظ شده ولی وحدت هم سر جایش هست.

امیداوریم خدای تبارک و تعالی همه ما را توفیق عنایت کند به این نوع از تشکّل و تحزّب روز به روز نزدیکتر بشویم با هدف واحد که دفاع از ولایت و رهبری و پاسداری از خون شهیدان، مخصوصاً شهیدانی مثل شهید بهشتی و یاران با وفایشان در حزب شهید شدند تا پیام حزبیشان را با همین نورانیّت و برکت به من و شما منتقل کنند. از خدا می خواهیم با این همدلی و صفایی که بین شما هست انشاءالله مشکلات شهرمان با تدبیر و با داشتن این مدیران لایق، استاندار محترم و مسئولینی که در این جا خدمت می کنند حل شود.

«وَ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ»