حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا پژوهشگر مسائل سیاسی کشور: احساس بی عدالتی جامعه را به بحران می کشاند

DSCN0391
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تعصب جناحی و حزبی تعقل را از بین می برد و  آزادی را خدشه دار می کند، گفت: ما باید یاد بگیریم که برای رسیدن به آرزوها  و منافع شخصی و حزبی، منافع ملی را فدا نکنیم و آرامش جامعه را بر هم نزنیم.
حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، پژوهشگر مسائل سیاسی کشور، در هجدهمین نشست از سلسله نشست های مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که در مؤسسه طلوع مهر برگزار شد در ادامه تبیین راهبردهای اصولگرایی در دهه پنجم انقلاب به ادامه راهبرد تسکینی پرداخت.
وی ایستادگی در مقابل دشمن در دهه پنجم انقلاب را منوط به برقراری آرامش در جامعه دانست و اظهارداشت: این که امروز برخی در مقابل تصویب AFTF   و لوایح مرتبط ، واکنش نشان می دهند و شورای نگهبان و مجلس را در مقابل هم قرار می دهند اگر چه که نشانه سیاسی بودن و پویایی جامعه است ولی پشت برخی ازموضع گیری ها و اتهام زنی های شدید و تکفیری، یک تحجر و تصلب خوابیده است. همه باید مصلحت نظام را در نظر بگیرند وهر قانونی را اکثریت تصویب کرد نباید آنها را خائن و سرسپرده غرب متهم کرد. با مصالح ملی نباید جناحی برخورد شود.
امروز کشور ما گرفتار مانور جناحی و موضعگیری های تکفیری شده است
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که هر کدام از دو جناح تمام تلاش خود را برای به کرسی نشاندن نظر خود می کنند، گفت: برخی از موضع گیری ها به صورت بی رویه و حتی خارج از چارچوب قانونی انجام می شود و مشکلاتی را درست می کند؛ مانور جناحی که در کشور به وجود آمده نشان می دهد ما بر مبنای عقلانیت و مصالح و منافع ملی فکر نمی کنیم بلکه اندیشه و موضعگیری ما جناحی است.
وی با بیان این که نباید موضع گیریهای ما تبدیل به موضع گیری های جناحی بدون تعقل شود گفت: این نوع موضع گیری در دین ما پذیرفتنی نیست و این ها برای کشور مشکل ایجاد می کند و سبب تلاطم و التهابات شکننده می شود و کشوری که در شرایط معضلات اقتصادی و اخلاقی است را بیشتردچار مشکل می کند.
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا افزود امروز ما نیاز داریم که جامعه را آرام کنیم و راهبرد تسکینی به ما می گوید که وقتی التهابات و هیجانات و حرف زدن و موضع گیری بی رویه انجام می شود باید به جامعه آرامش داد  و این کار نظام است و نسل وفادار به انقلاب باید آرامش را ایجاد کنند تا در این شرایط بحرانی گل به خودی نزنیم.
وی با  بیان این که نظام باید دائما به دنبال این باشد که تنش ها را کاهش دهد، گفت: ما باید یاد بگیریم که برای رسیدن به منافع شخصی و حزبی، منافع ملی را فدا نکنیم؛ امروز همه احزاب کشور قبول دارند که دشمنان خارجی برنامه ریزی کردند که نظام اسلامی را نابود کنند و ما با  وجود  دشمنانی که به دنبال بر هم زدن آرامش و بلکه دنبال فروپاشی نظام ما هستند نیاز به حفظ آرامش داریم.
نفاق امروزی از نفاق صدر اسلام که در قرآن آمده است،گسترده تر و پیچیده تر شده است
پژوهشگر مسائل سیاسی کشور با اشاره به نفاق داخلی که در کشور وجود دارد گفت: جامعه را اگر با جامعه پیامبر ص مقایسه کنیم، نفاق در این دوره بیشتر شده است . با ادعای اصولگرایی نمی شود دروغ گفت ، تهمت زد و با ادعای اصلاح طلبی هم نمی شود خلاف قانون عمل کرد و مصالح نظام اسلامی را زیر پا گذاشت . وجود برخی تناقضات رفتاری این ها بر می گردد به نفاق درون . چطور می شود با وجود قانون همدیگر را تهدید به مرگ می کنیم. برای به کرسی نشاندن یک ایده که نباید مبانی و اصول و ارزش های اعتقادی را به قربانگاه برد. در همین مصوبه دیروز مجلس این تناقضات را شما می بینید . مجلس در جمهوری اسلامی هر قانونی تصویب کند  باید به تأیید شرعی و قانونی شورای نگهبان برسد بنابراین چه مشکلی وجود دارد تازه اگر آنجا هم مشکلی پیش بیاید و اختلافات مجلس و شورای نگهبان حل نشود ، مجمع تشخیص نظام که زیر نظر مقام معظم رهبری است باید نظر بدهد، مسیر قانونی وجود دارد و نیازمند طومار نویسی و اتهام زنی نیست.
اصولگرایان و اصلاح طلبان در افراط در تخریب گوی سبقت را از هم ربوده اند
وی ادامه داد: نکته بعدی اختلافاتی است که ما به آن دامن می زنیم و روز به روز اختلافات مذهبی ، قومی و سیاسی  را تشدید می کنیم. افراطیون از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب در تخریب یکدیگر مسابقه گذاشته اند و گوی سبقت را از هم ربوده اند.
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا جهل و نادانی را هم یکی از عوامل تهدید آرامش دانست و اظهار داشت: بخشی از بدنه جامعه که در میدان مشارکت هستند اطلاعات پایینی دارند و آنقدر تعصبات خشک به آنها القاء می شود که طرف نمی تواند فکر کند و حتی آدم هایی که انتظار نمی رود که بر اساس بی اطلاعی قضاوت کنند هم در معرض این آسیب قرار دارند.
جناح روشنفکر ما هم متحجر شده است
وی با اشاره به تصلب و تحجر موجود در جامعه گفت: امروز متأسفانه تحجر در هر دو جناح ،وجود دارد. جناح روشن فکر ما هم متحجر شده و حاضر نیست که حرف طرف مقابل را بپذیرد؛ راه گفتگو از هر دو طرف بسته شده است. در گذشته فقط مقدسین تحجر و تصلب داشتند اما امروز این آسیب تنگ نظری به مدعیان روشنفکری هم رسیده است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش عامل طمع ورزی در تهدید آرامش جامعه، گفت: بحران اقتصادی ، طمع ورزی را در جامعه فعال کرد و در بحث سکه و ارز دیدیم که ادم هایی که وضعشان هم خوب بود طمع آنان را وادار کرد که روی چیزی سرمایه گذاری کنند که به ضرر منافع ملی بود و روان جامعه را دچار اضطراب و نگرانی کردند. البته در کنار این طمع ورزی بخشی از جامعه ما واقعا نیازمند هستند و مشکل دارند اگر در شرایط بحرانی دولت فکری به حال آنها نکند آنها مجبور می شوند برای معیشت خود دست و پا بزند تا مشکل خود را برطرف کند و همین ها هم در دام بی قانونی و ایجاد مشکل برای منافع ملی گرفتار می شوند و سبب بر هم خوردن آرامش جامعه می شود.
مهاجرنیا  با اشاره به عامل بی مبالاتی و بی اعتقادی و بی تقوایی و نقش تخریبی آن در جامعه ابراز داشت: یکی از عوامل مهم در ایجاد هرج و مرج و بی قانونی همین بی مبالاتی است  و همین عامل زیربنای سایر عوامل هرج و مرج اجتماعی است.
 احساس بی عدالتی جامعه را به بحران می کشاند
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا تبعیض و ظلم را از موارد بحران زا در جامعه دانست و گفت: امروز در جامعه یک شوک بی عدالتی وارد شده است و برای جامعه تبدیل به یک مسأله و مشکل شده بود و هنوز هم جامعه ما از بی عدالتی و احساس تبعیض رنج می برد و احساس تبعیض حتی اگر هم واقعیت نداشته باشد بسیار خطرناک تر از خود تبعیض است.
وی بحران اخلاقی را از عوامل بر هم زننده آرامش جامعه دانست و گفت: ما راحت به هم دیگر ناسزا می گوییم و تهمت می زنیم و وقتی این بداخلاقی فراگیر شود جامعه دچار مشکل می شود.
پژوهشگر مسائل سیاسی با اشاره به این که فضای بسته سیاسی در جامعه بحران ایجاد می کند، گفت: آزادی از ارزش های بسیار مهم در دین ما است و قرآن یکی از اهداف رسالت انبیاء(ص) را آزاد کردن انسان ها از بند نفس معرفی می کند و آزادی جزئی از دین ما و بخشی از امور طبیعی و فطری ما است.
ایشان در ادامه به عامل آزادی در آرامش و امنیت جامعه اشاره کرد و گفت  آزادی هدیه الهی است و شعار انقلاب اسلامی بود و در متن قانون اساسی ما آمده است اما گاهی افراط در آن و یا جلوگیری از آزادی سبب ناامنی در جامعه است .ما آزادی را تعریف نکرده ایم و حدود و ثغور آن مبهم مانده است. بنابراین گاهی فضای بسته سبب انفجار و ناامنی اجتماعی می شود. از طرفی به هر کس حرف از آزادی بزند انگ غرب زدگی می زنیم در حالی که آزادی جزء رسالت عامه انبیاء است.
تعصب حزبی آزادی را خدشه دار می کند
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با بیان این که آزادی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی بوده است، گفت: آزادی یعنی رهایی از هر چیزی که عقلانیت  را از بین می برد، در قرآن می فرماید انبیاء آمدند تا غل و زنجیر از پای انسان ها بردارند و از استبداد زمانه ، خرافات و جهل و رسوم باطل و موهومات و باورهای نادرست رهایشان کنند. و انسان ها را به حجت درون یعنی عقل و حجت بیرون یعنی رسالت انبیاء ارجاع بدهند. در جامعه ما تعصب های کور و تحجرهای دینی و تصلب های حزبی و جناحی و پیروی جاهلانه از دیگران در مقابل عقلانیت است. همین ها افراد و گروه ها را در غل و زنجیر مدرن گرفتار کرده است. اینها خودشان آزاد نیستند و آزادی جامعه را هم تهدید می کنند. دین در مقابل آزادی نیست. چرا برخی از به کار بردن واژه آزادی امتناع می کنند. آزادی بی بند و باری نیست. آزادی دروغ و تهمت زدن هم نیست . آزادی انحصار طلبی و استبداد رأی نیست. آزادی غرب زدگی و شرق زدگی هم نیست.آزادی یعنی بازگشت به عقلانیت ، به فطرت به مصلحت نظام اسلامی ، به رعایت عدالت، آزادی یعنی اینکه ملت ایران حق دارد هر گونه می خواهد زندگی کند و زیر سلطه هیچ بیگانه ای نرود.این آزادی را هرکس و هر جناحی مخدوش کند، نمی توان او را اصلاح طلب یا اصولگرا نامید.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: کشور ما که تنها کشور شیعی در جهان است و به دنبال احیای ارزش ها است سزاوار نیست که این عوامل آرامش و امنیت همه جانبه او را  تهدید نماید و کشور را دچار بحران کند.
انواع آرامش در قرآن
یک. آرامش طبیعی
وی با اشاره به انواع آرامش در قرآن اظهار داشت: جامعه ما به جهات مختلف نیاز به آرامش دارد و بخشی از آرامش، آرامش طبیعی است که قران می گوید که  در مورد آرامش شب ، آرامش خانواده ، آرامش اجتماع ، آرامش طبیعت و چرخش افلاک  به آنها اشاره کرده است
حاکم اسلامی باید به مردم آرامش بدهد
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا گفت: خداوند در قرآن می گوید که ما زمین را جامعه را برای شما گهواره یعنی محل آرامش قرار دادیم. خوب این زمین ممکن است تهدید شود چه کسی باید آرامش آن را تأمین و حفاظت کن ؟ دولت اسلامی وظیفه دارد که آرامش و امنیت جامعه اسلامی را تأمین کند و تهدیدهای آن را دفع نماید و امنیت شب و روز مردم را تنظیم کند  تا مردم راحت استراحت کنند و در روز راحت به معیشتشان برسند. فکر و خیال مردم را راحت کند تا کارگر راحت بتواند کار کند و دانشمند راحت بتواند دست به قلم شود و نظریه پردازی کند؛ یکی از دلایلی که امروز  ما با خلأ نظریه مواجه هستیم همین عدم آرامش در جامعه است و الا ما متفکر و اندیشمند کم نداریم. فرصت اندیشیدن را چه کسی باید در جامعه ایجاد و حراست کند؟
پژوهشگر مسائل سیاسی کشور گفت: قرآن می فرماید: خداوند خانه را محل آرامش قرار داده است ولی امروز ما مشکلات زیادی در همین خانه داریم . از سبک خانه سازی و اختلافات درون خانه ، طلاق های زیاد درون خانه ، شیوه تربیت ناسالم درون خانه ، شرایط دشوار ازدواج درون خانه ، فرار دختران درون خانه ، بیکاری درون خانه ، بی مبالاتی درون خانه ،غرب زدگی درون خانه، گسترش افراطی ایده فمینیستی درون خانه و صدها مسئله دیگر اینها همه سبب ناامنی و از بین رفتن آرامش خانه و خانواده است. سؤال این است که مسئول آرامش خانه و جامعه و کشور کیست ؟‌
نظام سیاسی وظیفه حفظ آرامش در جامعه را دارد
وی با بیان اینکه امروز باید تلاش شود تا خروجی نظام آموزشی، مثبت شود و سیستم تعلیم و تربیت مدیریت شود تا تبدیل به بحران نشود، گفت: این تلاطمی که در حوزه تفکر ایجاد می شود به دلیل عدم آرامش در نظام آموزشی است و این نظام سیاسی است که وظیفه حفظ آرامش را دارد.
دو. آرامش روانی
مهاجرنیا با اشاره به نوع دیگری از آرامش گفت آرامش روانی در جامعه هم از مسائل مهم است .برخی از مسائل اخیر مانند نرخ طلا و ارز، آرامش روانی جامعه را هدف قرار داد و روی جامعه تأثیر می گذارد و مردم را مضطرب، آشفته و نگران کرد. برخی از موضع گیری ها، دعواهای جناحی ، ناکارآمدی ها ، سوء مدیریت ها و بی توجهی ها آن هم در سطح مسئولان آرامش جامعه را بر هم می زند و مردم را نسبت به آینده خود نگران می کند.
سه. آرامش اعتقادی
وی سومین نوع آرامش در قرآن را آرامش اعتقادی دانست و گفت: ایمان از واژه امن و امنیت است . ایمان سبب آرامش و امنیت درون انسان می شود . اگر ما باورهای دینی خود را تقویت کنیم و بدانیم که خداوند مالک الملک است و همه چیز مال اوست و حیات و ممات و رزق وروزی دست اوست و عزت و ذلت و اخذ و اعطاء به اراده اوست . خوب با وجود این اعتقادات چرا ما آرامش نداریم ؟ به خاطر ضعف ایمانی ما است اگر اعتقاد داریم که رزق  و روزی دست خدا است چرا اختلاس میلیاردی ؟ چرا حقوق نجومی ؟ چرا دزدی ؟ چرا احتکار و گرانفروشی ؟
خداوند در جریان تحریم ها ما را عزیز کرد و نظام بین الملل در حال تغییر است
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تحریم های سال 90 فشار زیادی به کشور وارد کرد، گفت: این خداوند بود که به ما کمک کرد که از تحریم ها بیرون بیاییم و خدا ما را عزیز کرد  تا ما از فشار بیرون آمدیم. فشار  در آن سال ها علیه ایران اسلامی، مطمئناً از فشار جنگ احزاب علیه پیامبر اسلام(ص) بیشتر بود از فشار جنگ بدر گسترده تر و سنگین تر بود در بدر خداوند فرمود مسلمان ها بدانید که خداوند به کمک  شما آمد . خداوند دشمنانتان را کشت . خداوند بود که به سمت آنها تیر می انداخت.آیا همان خداوند نبود که تنها جامعه اسلامی و حکومت دینی روی زمین را از محاصره به قول خودشان جامعه جهانی، سرافرازانه خارج کرد ؟ آیا خداوند نبود که ما را در مقابل شش قدرت دنیا پیروز کرد و نقشه نابودی ما را خنثی کرد؟   امروز اروپایی ها خودشان اعلام کردند ایران بر حق است و ما در کنار ایران و در مقابل آمریکا می ایستیم. مسائل ایران و تحولات ایران امروز تعیین کننده ماهیت نظام بین الملل آینده شده است. شما ببینید در همه مسائل اساسی بین المللی موضوع ایران مطرح است در جنگ تجاری چین و امریکا ، ایران دارد نقش مهم ایفا می کند .اصلاً یکی از اهداف تحریم ایران این است که چین نتواند از ایران نفت بخرد و هم چین تضعیف شود و هم ایران . درحالی که شرایط را خداوند برعکس کرد . همین دیروز اروپایی ها گفتند که ما نمی خواهیم که آمریکا برای ما تصمیم بگیرد و این مطلب مهمی است تا حالا از این حرف ها نمی زدند. امروز روسیه که قطب شرق بوده در کنار ما ایستاده است با ما در سوریه می جنگد . ما منافع استراتژیک در سوریه داریم محور مقاومت آنجاست . دشمن اسرائیلی آنجاست. در سوریه ما آینده منطقه را مراقبت می کنیم . مادر آنجا خاورمیانته بزرگ آمریکار ا با شکست مواجه کردیم . روسیه اینقدر منافع ندارد ولی به قدرت و عظمت و ایستادگی ما اعتماد کرده است. روسیه به تنهایی نمی توانست در سوریه حضور پیدا کند .
وی به راه های رسیدن به آرامش های اجتماعی در قرآن اشاره کرد و گفت: قرآن می گوید یاد خدا باعث آرامش می شود بنابراین بالا بردن ایمان و امید مردم یکی از راه های رسیدن به آرامش است، تسلی دادن به جامعه و پرهیز از ایجاد تنش در جامعه هم یکی دیگر از راه های رسیدن به آرامش است .
دولت اسلامی باید برای عبادات مردم برنامه ریزی کند
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا گفت:بر اساس آموزه های قرآنی، استعاذه، صبر، دعا و عبادت به جامعه آرامش می دهد و نمی شود دولت اسلامی بگوید ما به عبادات مردم کاری نداریم. نظام باید برای عبادات مردم برنامه ریزی کند و فرصت برای مردم ایجادکه عبادت و تفکر کنند. ایجاد فرصت تفریح و استراحت و شادی  وظیفه دولت اسلامی است.
وی با بیان این که عفت و پاک دامنی و محبت و نیکوکاری از راه های رسیدن به آرامش در قرآن است، افزود: ما در بحث عفاف و حجاب موفق نبوده ایم و همینطور محبت و همکاری بین نیروهای انقلاب از بین رفته است و به جای حل مشکلات با گفت و گو و تحمل سلایق یکدیگر ، با هم نزاع می کنیم و شما ببینید در مجلس هم نمایندگان  بلد نیستند با هم گفتگو کنند، گفتگوها درون فراکسیونی شده است و دو فراکسیون مخالف با هم گفتگو ندارند تا با هم به توافق برسند.
پژوهشگر مسائل سیاسی اظهار داشت: رویکرد اصلاحی از مواردی است که آیات زیادی در رابطه با آن داریم و در جامعه همه باید مصلح باشند و نباید همدیگر را تخریب کنند ولی امروز در کشور هر جناحی  اصلاح را به معنی حذف یکدیگر می دانند.
جامعه ما حقیقتاً نیاز به اصلاح دارد. مفاسد و ناهنجاری ها و قانون شکنی ها باید برداشته شود این یعنی حرکت اصلاحی در جامعه اسلامی .
استاد مهاجرنیا در پایان گفت جامعه نیاز به آرامش طبیعی، روانی و اعتقادی دارد و اگر ما این آرامش را نتوانیم در جامعه ایجاد کنیم این ها تبدیل به خوره می شوند و پایه های نظام را از بین می برند. این رویکرد باید به راهبرد آرامش بخش تسکین تبدیل شود تا در دهه پنجم بتوانیم با خیال راحت نسبت به شرایط داخلی، اهداف بلند نظام اسلامی را در عرصه بین المللی و در مواجهه با دشمنان استکباری، پیگیری کنیم .