سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی

 

 

  سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمًِ

 وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ (صلوات) وَ عَلَی اَهلِ بِیتِهِ الطَّیِبینَ الطَّاهِرِينِ»

«قَالَ اللهُ العَظیمِ فِیه کِتَابِهِ الکَرِیم»:

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

«قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏»

ضمن عرض خیر مقدم به شما عزیزان، میهمانان محترم و اعضای گرامی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، بنده اختصاراً گزارش کوتاهی از تأسیس مجمع از روزهای نخستین تا حال خدمت شما تقدیم می‌دارم تا ان‌شاءالله مهمان محترم ما جناب آقای بادامچیان تشریف بیاورند و هم‌چنین جناب آقای پورمحمّدی.

آیه‌ای که قرائت کردم شاید به عنوان یکی از نادرترین آیات قرآن است که خداوند به پیامبر خطاب می‌فرماید که «قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ» بگو من به شما یک نصیحت بیشتر نمی‌کنم به این نصیحت شما عمل کنید «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى» اوّلاً برای خدا قیام کنید، هر کارتان، هر عمل‌تان برای خدا باشد و به خاطر خداوند متعال باشد و وجه دوم عمل شما این که عمل دسته‌جمعی باشد، «مَثنی» دو به دو یا بیشتر از یک نفر معنایش این است که تکیه‌ی قرآن، تکیه‌ی خداوند بر عمل اجتماعی و عمل جمعی مسلمین است، یعنی در حالت اول تقدم با عمل اجتماعی است و در رتبه‌ی بعد عملکرد فردی.

خوب حالا قیام کردیم و حرکت دسته‌جمعی ‏تشکیلاتی آغاز کردیم بعد چه کار کنیم؟ سپس شما فکر کنید، تفکر کنید که بایستی نتیجه‌ی این عمل شما، نتیجه‌ی اقدام شما تفکر باشد و کاری که اندیشه‌ای که در راه خدا به کار گرفته می‌شود و به خاطر خدا این قیام صورت می‌گیرد قطعاً بازدهی و کاری که انجام خواهد شد نتیجه‌اش چندبرابر و مضاعف خواهد بود. و براساس همین آیه‌ی شریفه دوستان ما در سال 76 دقیقاً در مهر ماه سال 76، یعنی تقریباً سه ماه بعد از دوم خرداد در زمانی که حالا دوستانی که سنّ‌شان آن موقع را قد می‌دهد و یادشان است و وقایعی که در آن روزها بوجود آمد، در زمانی که اصول‌گرایان به تعبیری همه در حالت کما به سر می‌بردند و از این چرت انتخاباتی در فکر و در تحیّر و در بحث‌های چالشی بودند، دوستان ما در قم دور هم جمع شدند و به عنوان یک کار ابتکاری و یک عملی که با اقدام همراه بود نه با انفعال، یعنی هیچ شوک انتخابات سال 76 دوم خرداد یک حالت انفعالی را به همه دست داده بود که نیروها همه فکر می‌کردند که از دست کسی کاری ساخته نیست. از آن دوره‌ی از آن ماه‌های یأس و ناامیدی و تحیّری که برخی از دوستان داشتند، اعضای مجمع هماهنگی با رهبری توانستند با هم‌فکری و هم‌یاری همدیگر این مجمع را پایه‌گذاری کنند.

مهم‌ترین نکته شاید در پایه‌گذاری این مجمع نام مجمع است به این معنا که شاید ما هفته‌ها برای انتخاب نام مجمع فکر می‌کردیم، دوستان هر جلسه اسم جدید می‌آوردند با شرایط آن روز و حال و هوای آن روز که چگونه چه اسمی را انتخاب کنیم که جذّاب باشد و گیرایی داشته باشد. با این که شاید پیشنهاد جناب آقای اربابی دوست عزیز ما بود که پیشنهاد کردند اسم این مجمع را بگذاریم مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم. سرّش این است که ما وقتی که می‌گوییم پیروان امام و رهبری خطّ سیاسی ما، عمل سیاسی ما کاملاً در افق رهبری و امام حرکت می‌کنیم و کسانی که این چتر سیاسی را قبول دارند، این عملکرد را می‌پذیرند زیر این چتر جمع می‌شوند، یعنی با یک تعریف جامع و مانع اصلاح طلبی که تعریف با خودش خیلی خطوط را همراه داشت اولاً تعریف این است که ما طرفدار امام و رهبری هستیم، یعنی دولت‌ها می‌آیند و می‌روند همه در سایه‌ی رهبری هستند، در سایه‌ی قانون اساسی هستند، و ما رهبری و امام به عنوان ولی فقیه چون عنصر ثابت نظام هستند و تمام برآیند نظام جمهوری اسلامی در بحث ولایت فقیه خلاصه می‌شود ما اعتقادمان به رهبری و اعتقادمان به امام (رحمة الله علیه) یک اعتقادی است که برخاسته از اعتقاد دینی و تفکر اسلامی در شیعه‌ی ماست. به همین جهت این نام برگزیده شد.

با پایه‌گذاری مجمع در نیمه‌ی دوم سال 76 بحمدالله طی 14 سالی که از آن گذشته و عمری از خودش سپری کرده، با برگزاری مداوم جلسات در هر هفته، یعنی به طور هفتگی ما جلسات داشتیم، مسائل سیاسی فرهنگی و اجتماعی استان مطرح می‌شد، در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات اول و دوم و سوم مجمع نقش حساس و پرثمری داشت به اعتبار این که جناح‌های سیاسی استان و علاقه مندان به خطّ امام و رهبری به عملکرد این مجمع اعتقاد داشتند، کسانی که از سوی این مجمع معرفی می‌شدند در صدر لیست قرار می‌گرفتند و بحمدالله دوستان ما توانستند با چتر فراگیر خود در استان کسانی که متعقد به کار تشکیلاتی و کار سیاسی هستند دور هم جمع کنند و در مواقع حساس، در انتخابات مجلس شورای اسلامی، در انتخابات خبرگان رهبری، در انتخابات ریاست جمهوری، در همه‌ی این صحنه‌ها به عنوان یک جناح اصول‌گرایی که معتقد به خطّ و مشی مرجعیّت و مراجع عظام است یعنی همه‌ی ما در اصول‌گرایی در این نقطه با همدیگر مشترک هستیم، ولی یک وضعی که مواضع ما را به طور خاص روشن می‌کند این است که ما به عملکرد روحانیّت، به عملکرد مرجعیّت اعتقاد داریم و مرجعیّت را در نظام جمهوری اسلامی در سابقه‌ی تفکر شیعی دارای جایگاه بسیار بالا و ارزشمندی می‌دانیم و همان طور که شما مکرر شنیده‌اید مقام معظم رهبری مکرراً فرمودند بایستی جایگاه مراجع تقلید لحاظ بشود به همین جهت خصوصیّت ویژه‌ی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم در وهله‌ی اول عمل سیاسی و کار تشکیلاتی در پناه امام و رهبری و سپس مراجع عظام و تقلید است و ما مفتخر هستیم که در تمام این سال‌ها توانستیم در شعاع فکر این مراجع عظام حرکت بکنیم و بحمدالله تا کنون هم هر جلسه‌ای، هر ملاقاتی که داشتیم مورد تشویق قرار گرفتیم و دوستان این جلسه را به این کار سیاسی و عملی که در استان انجام می‌دهند تشویق کردند و ان‌شاءالله که این توفیقات هم‌چنان روزافزون برقرار بشود.

 من بیشتر از این مصدّع نمی‌شوم فقط چند جمله به عنوان منشور مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری که این منشور حالا من خیلی از مطالب را پرانتز گرفتم به این معنا که در سال گذشته، اواخر سال گذشته مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری از سوی وزارت کشور، کمیسیون 10 احزاب، این جمعیّت مجوّز گرفت و این اولین کنگره‌ی جمعیت می‌شود که ان‌شاءالله توضیح می‌دهند دوستان نحوه‌ی انتخابی که خواهند داشت و رأی‌گیری اعضای شورا، من خیلی حالا دوستان در جایگاه مستقر می‌شوند و توضیح خودشان را خواهند داد ولی اجمالاً عرض می‌کنم که دیدگاه‌های اصلی این مجمع که من می‌توانم خدمت‌تان عرض کنم بعد از اعتقاد به ولایت فقیه و کار تشکیلاتی اعتقاد داریم که ما بایستی در بین جناح‌های چپ و راست و خطوطی که در کشور طراحی می‌کنند ما اعتقاد به یک خطّ اعتدالی داریم که کاملاً بایستی بدون افراط و تفریط، بدون این که در دامن این و آن بلغزیم، براساس همین فکر مستقلی که داریم بتوانیم ان‌شاءالله حرکت کنیم.

نکته‌ی بعد اعتقاد به مردم سالاری دینی که مکرراً مقام معظم رهبری بر این واژه و بر این اصطلاح تکیه دارند و حق هم همین است و نکته‌ی بعد تمرکز بر روی بحث استقلال فرهنگی سیاسی و اقتصادی است و نکته‌ی دیگر اعتقاد به اجرایی ساختن اصل امر به معروف و نهی از منکر است براساس فصول قرآنی و اصل هشتم قانون اساسی و اعتقاد داریم که ما برای نسل سوم انقلاب بایستی فکر و خوراک داشته باشیم به همین دلیل نوع اعضای مؤسس و دوستان شورای مرکزی ما جوانانی هستند که در یک فاصله‌ی سنّی بسیار خوبی با توجه به شناختی که از کشور دارند این مجمع را پایه‌گذاری کردند.

نکته‌ی بعد اعتقاد جدّی ما است به ساده‌زیستی و پرهیز از اشرافی‌گری و دوری از مظاهر دنیاطلبی، و نکته‌ی بعد تلاش بی‌وقفه برای ارتقای فکر دینی و فکر فرهنگی و در واقع تلاش در راه شکوفایی اقتصاد ایران و اجرای اصل 44 قانون اساسی. و جنبه‌ی دیگری که ما بر روی آن تأکید می‌کنیم تکیه بر گسترش مبانی اخلاقی و ترویج مبانی اخلاقی و پرهیز از تهمت، گمان‌های نابجا و خلاف شرع و تکیه بر تهذیب اخلاق و به تعبیر مقام معظم رهبری این تشکیلات بایستی منجر بشود به تقوای جمعی یعنی عملکرد ما در این تشکیلات نهایتش بایستی برآیندش تقوای جمعی باشد همان حرفی که شهید بهشتی (رحمة الله علیه) فرمود که حزب معبد من است و به حزب به عنوان یک عبادتگاه را نگاه می‌کرد. مقام معظم رهبری در دیداری که با نمایندگان ملت داشتند ما را سفارش می‌کردند به این که بایستی در راه تقوای جمعی حرکت کنیم و این را به عنوان یک اصل اصیل برای خودمان در نظر داریم ما، و نکته‌ی بعد تکیه بر قانون‌گرایی و عمل به قانون است در همه‌ی ادوار و در همه‌ی برهه‌های تاریخی کشور.

 نکته‌ی آخر تکیه بر شایسته‌سالاری و اهتمام به نظارت همه جانبه بر ارکان کشور، ما هر زمان که نظارت در کشور سست شد و یا کم‌رنگ شد مطمئناً در کشور آسیب دیده ایم، به همین جهت تأکید جدّی و عمیق ما این است که بایستی نظارت را در همه حال در کشور داشته باشیم و در هیچ دوره‌ای این عمل کوتاه یا قطع نشود و کم‌رنگ نشود، به همین جهت یکی از فصول عمده‌ی ما تقویت دستگاه‌های نظارتی کشور است تا بتوانند برای اجرای قانون و عمل قانون ان‌شاءالله همگی مساعد و معین همدیگر باشند. من بیشتر از این مصدّع نمی‌شوم و از همه‌ی حضار محترم که اگر بخواهم اسم بیاورم ممکن است که برخی دوستان از ذهن من خارج بشوند به همین جهت با ادای احترام و عرض سلام مجدد به دوستانی که اخیراً وارد جلسه شدند ان‌شاءالله که امیدواریم تا پایان جلسه تشریف داشته باشید و برای رأی‌گیری که ما در خدمت‌تان هستیم ان‌شاءالله استفاده کنیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته